Vardagsfunderingar: blindhundar

Och, jag har, eftersom det här ämnet verkar ligga många varmt om hjärtat, använt min journalistiska ådra och tagit reda på, medelst min mycket gode och tillika blinde vän, hur det ligger till:

Dreggel skrev:
Du fan det har dykt upp en diskussion på ett forum som jag hänger på, som du kanske kan kasta lite ljus över. Frågan var hur blinda gör när blindhunden bajsar. Måste ni plocka upp det eller finns det som nåt tillstånd man kan ansöka för att få slippa?

Blind polare som vill vara anonym skrev:
Tjena. Man behöver inte som synskadad plocka upp efter sin hund. Är ju lite svårt att veta exakt var o ligga på knä o dreva efter bajset är inte så praktiskt =) Däremot får man försöka ha lite ansvar och rasta hunden på bra ställen. Det finns ofta undantag i kommunallagen som undantar ledarhundar från rastningsförbud.

Ps. Jag fick editera hans svar ganska rejält med tanke på att han är blind och skriver på MSN.

Hur kunde han läsa det du skrev? :tungan

Blindskärm.

En annan kul historia med ovan nämda polare. Jag jobbade ihop med honom på ett större IT-bolag, och eftersom han är blind så använder han ett speciellt tangentbord för synskadade med en rad med små knappar med interaktiv blindskrift på. Däremot så hade han alltid en datorskärm framför sig för att det inte skulle se så konstigt ut, men skärmen var alltid avstängd.
Ända tills den dagen vi slog på skärmen, kopplade den till en annan dator och lade upp en smaskig porrbild i helskärm.
Det tog några dagar innan någon vågade kommentera det för honom :hihi

Och, jag har, eftersom det här ämnet verkar ligga många varmt om hjärtat, använt min journalistiska ådra och tagit reda på, medelst min mycket gode och tillika blinde vän, hur det ligger till:

Ps. Jag fick editera hans svar ganska rejält med tanke på att han är blind och skriver på MSN.

Tack, du är en ängel. Nu kommer jag kunna sova i fortsättningen. :)

Och, jag har, eftersom det här ämnet verkar ligga många varmt om hjärtat, använt min journalistiska ådra och tagit reda på, medelst min mycket gode och tillika blinde vän, hur det ligger till

perfekt. funderingen utredd och kan läggas in i det stora hjärnarkivet.

skulle dock personligen uppskattat om du hade varit mer av den 'wallraffande' typen av journalist och riktigt gått ned dig ordentligt i det stora hundbajsträsket. allt för sanningens skull naturligtvis. the truth is out there som det heter. tillsammans med en del hundbajs...

perfekt. funderingen utredd och kan läggas in i det stora hjärnarkivet.

skulle dock personligen uppskattat om du hade varit mer av den 'wallraffande' typen av journalist och riktigt gått ned dig ordentligt i det stora hundbajsträsket. allt för sanningens skull naturligtvis. the truth is out there som det heter. tillsammans med en del hundbajs...

Du menar stalkat den blinde rackaren med videoutrustning, närbilder på "the crime", intervjuer med statsförvaltningens chef, utfrågning av juridisk expertis utanför nån stilig lagbyggnad, och några snabba inklipp med kommentarer från den vanlige arbetaren på stan, statistik, och fakta från vetenskapliga akademien tillsammans med råd och rön från naturhistoriska muséet (hur gjorde man förr?)?

Annars kanske det kunde vara passande att hänvisa alla synskadade till Nytekniks härliga tråd: "Vart tog bajset vägen?"

Last edited:
Du menar stalkat den blinde rackaren med videoutrustning, närbilder på "the crime", intervjuer med statsförvaltningens chef, utfrågning av juridisk expertis utanför nån stilig lagbyggnad, och några snabba inklipp med kommentarer från den vanlige arbetaren på stan, statistik, och fakta från vetenskapliga akademien tillsammans med råd och rön från naturhistoriska muséet (hur gjorde man förr?)?

Annars kanske det kunde vara passande att hänvisa alla synskadade till Nytekniks härliga tråd: "Vart tog bajset vägen?"

nej.

wallraffa innebär att du 'lever' som den blinde: du utsätter dig för ett experiment som drastiskt minskar din syn till, mer eller mindre, noll alt. har på dig såpass mörka solglasögon att du inte ser någonting överhuvudtaget och det hela tiden. sen skaffar du dig en blindhund och lever så i en månad. sen kommer din rapport.

men jag skulle nog uppskatta den metodiken du föreslår väldigt mycket också. men då måste du ha en hatt á la bogart och på brätten en liten lapp som det står 'press' på.

*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...