Var med i Plus om dyra försäkringar

Perfekt!!
Kör hårt och för oss gamla (30+) och skötsammas talan.
Vi är lika drabbade vi av kraschkungar som vi ska betala för.

Låt kraschkungarna, unga som gamla, betala sitt.
Fram för lösningar där 2 eller 3 kraschen (som man är orsakt till) blir dyr.
1 gång är ingen gång, 2 gången e en vana och 3 gånger är ett betende.
Hänsyn till kraschhistorik med bil?
o s v.... o s v

Låter vettigt men då ska även hänsyn tas till orsaken till kraschen!
Alltså har du själv orsakat kraschen kan man handla enligt ovanstående.
Olyckshistorik med bil bör också räknas in då det visar vilken typ
av förare man är. Men om man ser det ur förs. bolagens synvinkel
så kan din första krasch lika gärna vara din sista krasch. Om de då
är tvungna att betala pengar för en herrans massa tid på sjukhus så
måste de ha någonstans att ta pengarna ifrån.

Det är nog ingen bra idé att hänvisa folket på plus till den här tråden, eller ens det här forumet, om man inte vill att dom ska ta försäkringsbolagens sida...

I Umeå (där Plus produceras) parkerar motorcyklar gratis på särskilda MC parkeringar, och dessutom brukar MC parkera på en trottoar där det inte ens är tillåtet att parkera, utan att bli bötfällda, så just i Umeå är parkeringsspåret iskallt...

så just i Umeå är parkeringsspåret iskallt...
Där fick du till det! Ja jävlar va fyndigt... :hihi

Håller med Julleruff! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Låter vettigt men då ska även hänsyn tas till orsaken till kraschen!
Om en annan part är vållande täcker den personens trafikförsäkring dina skador = du kostar inte ditt bolag något.

Last edited:
Om en annan part är vållande täcker den personens trafikförsäkring dina skador = du kostar inte ditt bolag något.

Precis... men räknas det då enligt försäkringsbolaget som att du aldrig har vurpat? Alltså kan du räkna det som ett skadefritt år?

Skickade iväg ett mail till redaktionen för Plus där jag uttryckte några personliga synpunkter som jag varit inne på i mitt första inlägg.

Finns det ingen här som jobbat på f-bolag och har lite inside info?

En kompis jobbar på ett försäkringsbolag... Vi jämförde premierna på min hoj (ZX12R från 2000 som ändå är relativt billig att försäkra).

Jag 33 år: Ca 5600 per år helförsäkrat, i en håla i Norrland
Han 31 år: Ca 5200 per år helförsäkrat, han bor mitt i Stockholm

Inte går försäkringsbolaget "back" på deras personalpriser inte. Det hade varit kul att se skillnaden på en hoj typ R1 eller Gixxer men han ville inte jämföra på en sån. Undrar varför :va

Angående Sverker så är han väldigt trevlig privat, vi har en del gemensamma bekanta. Men han kan vara lite enkelspårig i sitt program ibland... Överlag ska vi nog vara glada att han och Plus finns.

Fick ett svar från Maria Höglund där jag ombads lämna mitt telefonnummer eller ringa upp henne. De ville höra lite mer av mina tankar kring försäkringspremierna. Gav henne mitt mobilnummer. Får se om hon återkommer.

Om ni har synpunkter så tycker jag att ni ska framföra dem till redaktionen på Plus. Detta är ett ypperligt tillfälle. Ta till vara på den. Hur ofta läser man inte inlägg där medlemmar beklagar sig över premierna eller hur de blivit behandlade av sitt försäkringsbolag?

Samma här, jag har nått den aktningsvärda åldern av 32 och min R1 är inte purung den heller utan det är en 99 och den kostar ca 11000kr/år i trafikförsäkring.

En bra representant vore enligt mig nån som inte är dryga 20 och har senaste värstinghojen utan snarare nån som är närmare 30 iaf och kanske har en äldre hoj i försäkringsklass 7 så det framgår att det inte bara är ynglingar med de senaste och dyraste leksakerna som är drabbade.
Dvs nån som jag, men som till skillnad från mig vill vara med i TV...

Det bör också vara någon som inte är med i brottsregistret eller har fått ersättning för klotad hoj.

statistiken hade ju varit kul att ta upp i plus

en parkerad mc som blir påbackad av en bil räknas som en MC-olycka i statistiken.
Det lär ju dra upp kostnaderna, speciellt för sporthojar som kostar en del att reparera bara man tappar dem.

Näringsrik statistik

Trygg-Hansa har analyserat 596 motorcykelolyckor mellan 2006 och 2008 och kommit fram till att i 64 procent av fallen har en bilist varit vållande till olyckan.

- De absolut vanligaste orsakerna till mc-olyckor är att bilföraren missbedömt avståndet till en motorcyklist vid en vänstersväng eller att bilisten missat att denne själv har väjningsplikt, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa.

I 30 procent av olyckorna var motorcyklisten vållande till olyckan och vid de tillfällena har olyckan ofta skett genom att motorcyklisten har kört på en personbil bakifrån.

(-Det bästa sättet för mc-förare att undvika olyckor är att alltid hålla avståndet och anpassa hastigheten efter gällande hastighetsbegränsningar, menar Gunnar Holgersson, trafikinspektör på Vägverket. )

Trygg-Hansas egen statistik visar att i fem av de åtta dödsfall som skett i samband med motorcykelolyckor under åren 2007 och 2008 var de omkomna födda på 1980-talet.

- Många unga förare kör numera väldigt kraftfulla motorcyklar och tyvärr även alldeles för fort, säger Lars Nilsson, chef för Skadestop på Trygg-Hansa. Vi har till exempel sett att flera dödsolyckor sker i samband med omkörning av en eller flera personbilar i alltför hög hastighet.

Från en artikel på Bike.se

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...