Var med i Plus om dyra försäkringar

Är ung (29 år) och hårt drabbad.

Hade hel/hel på Sveland för 2050 kr/mån 2008. I år ville de ha 3300 kr och jag säger "jo tjena!" och tackar för mig.

Kan tala för mig och har åsikter. Har gått 4 SMC kurser. Ska gå tre till i sommar... Plus är ett av mina favoritprogram. Vad mer behövs?

Jag betalar över 1600:- i månaden för halvförsäkring på min AVSTÄLLDA hoj! :huvet

Edit. Och det är en hoj som jag inte ens har tänkt bruka på gata utan bara vill ha en stöld/brand-försäkring på, men det verkar vara omöjligt att få?? :confused:

Omöjligt? nej jag betalade nån hundring i månaden för de...... folksam....

Hejhej jag hävdar inte att jag är världens smartaste pojk men har liten erfarenhet av såna här saker innan och jag bor i storstaden är 21 år och har en Yamaha fz6 kostar mig 3.700 i kvartalet i halvförsäkring.. vet inte om det är nåt kanske men hittar ni inte bättre så !

Är ung (29 år) och hårt drabbad.

Hade hel/hel på Sveland för 2050 kr/mån 2008. I år ville de ha 3300 kr och jag säger "jo tjena!" och tackar för mig.

Kan tala för mig och har åsikter. Har gått 4 SMC kurser. Ska gå tre till i sommar... Plus är ett av mina favoritprogram. Vad mer behövs?

Det var väl inget...

När jag flyttade från Umeå till Sthlm så höjde folksam automatiskt min premie utan att förvarna mig! Från 2500:-/mån till 5000:-/mån...:skrämd

Jag var vid tillfället 28 år!

Jag är något yngre(30 i år) bor i förort till sthlm men i övrigt lika.
Helt otroligt att man "straffas" pga att ett antal beter sig som svin, kraschar konstant mm.
Jag röstar för indviduella försäkringar. Något där min historik spelar roll, något där vi "skötsamma" förare/försäkringstagare kan få credits. Inte bara ålder fordon och statistik.

Ja jag önskar också att premien var lite mer baserad på historik.
Kört/försäkrat bil sedan 10år tillbaka, bytt ut 2st framrutor är den enda kontakt jag haft med försäkringsbolag utöver deras fakturor!
Kört MC i snart 6år, inte någon annan kontakt där heller utöver fakturorna.

Men nu var det ang plus tråden handlade om. :glömdet

Ja kan ställa upp som pausfågel me en grymt oförskämt dyr försäkring på en av mina bilar.....mondeo -96 nästan 5000:-/år det är junte klokt när jag betalar strax över 2000:-/år för min hoj från -06......det tycker jag är elakt:arsele

Vad som också skulle vara kul är att i programmet ta en förfrågan på vad det skulle kosta för Sverker, eller någons morsa som har fått körkortet på köpet och således inte har någon utbildning alls för att framföra samma klass7 maskin....

Vad som också skulle vara kul är att i programmet ta en förfrågan på vad det skulle kosta för Sverker, eller någons morsa som har fått körkortet på köpet och således inte har någon utbildning alls för att framföra samma klass7 maskin....

Instämmer! Min morsa skulle inte ta sig från garageuppfarten utan att lägga en motorcykel (om hon ens skulle få igång den) Men köra R1:a med förmånlig försäkring det får hon om hon vill.

Vad som vore inihelvete intressant är; vad har bolagen för utgifter för sporthojssegmentet, samt vad har de för inäkter för dito. För int fan är det lågkonjunktur när man traskar in på ett huvudkontor...

Instämmer! Min morsa skulle inte ta sig från garageuppfarten utan att lägga en motorcykel (om hon ens skulle få igång den) Men köra R1:a med förmånlig försäkring det får hon om hon vill.
FB kollar nog inte direkt på förarnas förmåga utan på hur pass representerade olika grupper är i statistiken. Tror inte gamla mammor som tokkör på sporthojar är särskilt vanligt. :tungan

Gnäller över 2'000 för hel/hel i månan...jag betalar 13'000/år för trafik....Det är 3000 i skatt. Manad att gå i TV är jag dock inte.

Det hade självklart varit kul om någon som är välspråkig och pragmatisk hade representerat OSS. Men det hade varit ännu mer intressant om det var nå´n som är insatt från försäkringsbolagen, som hade kunnat ge en insiktfull analys om varför allting ska vara så hutlust jävla dyrt. Och ännu roligare hade varit om Sverker låtit nå´n av sina gäster prata till punkt. Utan att avbryta när det behagar honom.

Jag är 25, men passar ändå inte in eftersom jag har så billig premie på min hoj. 900 pix/månad i halvförsäkring.

Dessutom tål jag inte gubbtjyven som aldrig låter folk prata till punkt. Ska det vara så? Va? Ska de det?

Det var väl inget...

När jag flyttade från Umeå till Sthlm så höjde folksam automatiskt min premie utan att förvarna mig! Från 2500:-/mån till 5000:-/mån...:skrämd

Jag var vid tillfället 28 år!
Dom gjorde samma sak för mig när jag flyttade från Umeå hit till Södertälje och då hade jag ändå ringt och frågat innan om hur hög premie jag skulle få "Nej, den kommer inte att höjas alls". Folksam kan äta grus!:mad:

Gnäller över 2'000 för hel/hel i månan...jag betalar 13'000/år för trafik....Det är 3000 i skatt. Manad att gå i TV är jag dock inte.

Samma här, jag har nått den aktningsvärda åldern av 32 och min R1 är inte purung den heller utan det är en 99 och den kostar ca 11000kr/år i trafikförsäkring.

En bra representant vore enligt mig nån som inte är dryga 20 och har senaste värstinghojen utan snarare nån som är närmare 30 iaf och kanske har en äldre hoj i försäkringsklass 7 så det framgår att det inte bara är ynglingar med de senaste och dyraste leksakerna som är drabbade.
Dvs nån som jag, men som till skillnad från mig vill vara med i TV...

Flosklet att de höga premierna är för att de inte tjänar på oss och således inte vill ha r-hojar (eller några hojar alls för den delen) försäkrade krossades både när Jag och min polare fiskade försäkring i dagarna.

När ett bolag gav lägre premie än det andra så var det andra villiga att pruta ner till strax under det förra. Det borde tyda på att det är rena guldgruvan...

Ett litet dilemma här är väl att de som kanske är mest lämpade att få "föra våran talan" inte är de som är 21år och kör en sprillans ny sporthoj. För det har man helt enkelt inte råd med om inte pappa betalar eller den står på farfar som är 70år så försäkringsbolaget tror att han bara vill ha något fint att kika på på pensionatet och starta upp den en gång i månaden.
Sen så har nog personen i fråga (20år sporthoj) har ganska tvivelaktiga skäl (försäkringsmässigt sätt :rolleyes:) till att ha köpt den här hojen, inte är det för att cruisa i 70 på favoritvägen iallafall.
"Rätt person" har nog snarare varit så klar i huvudet att han har insett att 20år och sporthoj aldrig skulle gå ihop ekonomiskt. Detta eftersom att det är väldigt få som har ett "riktigt" jobb redan vid 20års ålder som skulle klara av den utgiften.

Lär väl vara någon som har A-kort (obegränsad) också antar jag för att det ska bli lite spännande :tungan.

Last edited:
mja man kanske kan bo hemma och inte göra annat än köra motorcykel men det tror jag inte det är många som gör... fast jag antar nästan att du var ironisk.

Vill man ha något ut av det så krävs det en hyfsat verbal person som är påläst i ämnet. Gärna med några års erfarenhet av både ägande och brukande.

Att någon 23-åring med R1:an registrerad på pappa står och grinar blir mer ett hatobjekt ala Lyxfällan än något bra för sporthojsägare i Sverige.

Dessutom skulle jag gärna se någon från Stockholm istället för alla Gävlebor som blir intervjuade i Plus. Inte för att det skulle vara någon form av geografisk rasism från min sida, mer för att det de facto är dyrare att försäkra i Stockholm och det sålunda torde trissa upp beloppet ytterligare.

Jag tycker personligen att det är snudd på fördjävligt med dessa försäkringar - även om jag har möjlighet att betala dem.

Jag kanske skulle ställa mig till de riktigt lyckligt lottade i samhället? De som har råd att försäkra en sporthoj OCH att faktiskt kunna laga eventuella tänder?!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT