Var med i Plus om dyra försäkringar

mja man kanske kan bo hemma och inte göra annat än köra motorcykel men det tror jag inte det är många som gör... fast jag antar nästan att du var ironisk.
Nej med tanke på att jag och många bekanta, låg en bra bit över 20+ bodde billigt minimala tråkiga utgifter så hade jag det kalas vid den tiden.
Sätter man sig inte vid skolbänken finns bra med pengar att tjäna och slösa.

Men oavsett vem som är med, så kommer det nog inget positivt ur detta.
 
Men oavsett vem som är med, så kommer det nog inget positivt ur detta.

Nja, säg inte det, men det kräver nog en noga genomtänkt strategi, för frågan "Varför köper du inte en sån här Yamaha viagra 250 istället, den går ju alldelens tillräckligt fort för att köra på vägen med, dessutom har den ju såna här praktiska väskor med fransar på" kommer garanterat att ställas, för i icke motorcyklisters ögon så är alla MC lika.....

Det gäller att ha en bra motivering till att åka liters racemaskin på gatan, och ärligt talat kan det bli svårt...

Att man använder den till bankörningar på helgerna kanske?
För 170hk behöver man inte ens vid touring på autobahn med full packning, och ärligt talat finns det väl andra hojar som är bekvämare till det.
 
Det gäller att ha en bra motivering till att åka liters racemaskin på gatan, och ärligt talat kan det bli svårt...

Att man använder den till bankörningar på helgerna kanske?
För 170hk behöver man inte ens vid touring på autobahn med full packning, och ärligt talat finns det väl andra hojar som är bekvämare till det.

Då kan man ta och köpa sig en glidare och ha till gatan, blir billigare.
Det är bara här på SH som folk inte bryter mot några regler. Men ute i verkliga livet kör alla som idioter, 200blås genom staden i folks ögon.
Vi har fått det rykte vi gjort oss förtjänta av.
Dock vill alla gubbar vara som oss och deras fruar vill gå ner på knän.
 
Till de som anordnar det, Se gärna till att de tar upp frågan varför inte larm och eller spårsändare premieras.

Nja, säg inte det, men det kräver nog en noga genomtänkt strategi, för frågan "Varför köper du inte en sån här Yamaha viagra 250 istället, den går ju alldelens tillräckligt fort för att köra på vägen med, dessutom har den ju såna här praktiska väskor med fransar på" kommer garanterat att ställas, för i icke motorcyklisters ögon så är alla MC lika.....

Det gäller att ha en bra motivering till att åka liters racemaskin på gatan, och ärligt talat kan det bli svårt...

Att man använder den till bankörningar på helgerna kanske?
För 170hk behöver man inte ens vid touring på autobahn med full packning, och ärligt talat finns det väl andra hojar som är bekvämare till det.

Jaha du gillar Guiness, men varför inte ta en sofiero istället, det duger ju alldeles utmärkt och det är ju också en öl.

Jaha du gillar volvo, varför inte ta en skoda istället, det är också en bil.

Smaken är som baken och går att applicera på det mesta..
 
Last edited:
Jo, det är därför jag tror att det blir svårt för någon att motivera varför man behöver en klass7 hoj på gatan...

Allt som accar ifrån Svennsons Volvo är ju mördarmaskiner, och måste vara fullt tillräckligt, och allt som har en toppfart över 110 räcker ju till för Svensson.

Fuck, Svennson har 110hk i Volvon, och den orkar dra husvagn i 80 på semestern, varför skulle någon hoj behöva ens hälften av det?

Inte ens som motorcyklist är det lätt att komma med bra motiveringar till att köra klass7 hoj på gatan.

"Jag gillar att det accar bra"
Jaha, så 0-110 på 5.2 sekunder är inte snabbt nog, du måste klara det på 4.9?

"Jag vill kunna göra snabba och säkra omkörningar"
Varför ska du köra om, kör du för fort?
Jag gör säkra omkörningar av långtradare med Volvon.

"Jag gillar att köra 70 även genom kurvorna på 70 vägar"
Jaha du har så bråttom att du inte kan sakta in genom kurvorna ens, och det med en maskin med en sådan ohygglig acceleration?

Som sagt, jag vet ju varför man alltid vill ha mer effekt och bättre acceleration/väghållning, men jag vet ju att det ibland går lite för fort också....
 
Då kan man ta och köpa sig en glidare och ha till gatan, blir billigare.
Det är bara här på SH som folk inte bryter mot några regler. Men ute i verkliga livet kör alla som idioter, 200blås genom staden i folks ögon.
Vi har fått det rykte vi gjort oss förtjänta av.
Dock vill alla gubbar vara som oss och deras fruar vill gå ner på knän.

:tummenupp
 
Jag saknar möjligheten att bara försäkra min hoj som en banhoj. Alltså en hoj som inte kommer gå på gatan utan endast på bana, dvs. jag vill bara ha stöld och brandförsäkring. Men detta verkar ju vara en omöjlighet att få... eller?

Som det är nu har jag ju en avställningsförsäkring, men den kostar 1620:-/mån och det anser jag är alldeles uppåt väggarna för mycket!
 
Jag saknar möjligheten att bara försäkra min hoj som en banhoj. Alltså en hoj som inte kommer gå på gatan utan endast på bana, dvs. jag vill bara ha stöld och brandförsäkring. Men detta verkar ju vara en omöjlighet att få... eller?

Som det är nu har jag ju en avställningsförsäkring, men den kostar 1620:-/mån och det anser jag är alldeles uppåt väggarna för mycket!

Det kan man ju ta upp i samma veva om det nu blir något Plus...

Men borde det inte gå att ta en separat "egendomsförsäkring", det måste ju finnas massor av folk som har andra dyra saker förvarade hemma, täcks dom av hemförsäkringen? (jag kom inte på några bra exempel själv, men tex dykarutrustning, skärmflygsutrustning, fallskärmshoppargrejor osv)

Varför täcks i såna fall inte en tävlingsmotorcykel av den när den förvaras hemma?
Det är ju också en hobbyutrustning?
 
Det som jag tycker är en mer intressant fråga är att bara ålder och bostadsort spelar in. Som någon nämnde tidigare i tråden har kört hoj i minst 10 år gått SMC sporthojs kurs etc. inte får lägre premie är uppåt väggarna.

Ta mig som exempel inte för att jag kör sporthoj men jag tog kortet september -07 och har en premie på min sv 650 på 340:-/mån hel/hel. Medan polaren som är 26 och kört hoj i över 5 år får betala 1000:-/mån för samma hoj. Skillnaden är bara att jag fyllt 30 år det skulle jag ställa upp och debattera.

//Dafe
 
Det kan man ju ta upp i samma veva om det nu blir något Plus...

Men borde det inte gå att ta en separat "egendomsförsäkring", det måste ju finnas massor av folk som har andra dyra saker förvarade hemma, täcks dom av hemförsäkringen? (jag kom inte på några bra exempel själv, men tex dykarutrustning, skärmflygsutrustning, fallskärmshoppargrejor osv)

Varför täcks i såna fall inte en tävlingsmotorcykel av den när den förvaras hemma?
Det är ju också en hobbyutrustning?

För att det fortfarande är ett fordon...
 
Som det är nu har jag ju en avställningsförsäkring, men den kostar 1620:-/mån och det anser jag är alldeles uppåt väggarna för mycket!

Det är helt klart ett hutlöst pris, men stöldförsäkring är ju trots allt frivilligt till skillnad från trafikförsäkring.
 
Det som jag tycker är en mer intressant fråga är att bara ålder och bostadsort spelar in. Som någon nämnde tidigare i tråden har kört hoj i minst 10 år gått SMC sporthojs kurs etc. inte får lägre premie är uppåt väggarna.

Ta mig som exempel inte för att jag kör sporthoj men jag tog kortet september -07 och har en premie på min sv 650 på 340:-/mån hel/hel. Medan polaren som är 26 och kört hoj i över 5 år får betala 1000:-/mån för samma hoj. Skillnaden är bara att jag fyllt 30 år det skulle jag ställa upp och debattera.

//Dafe

Vart försäkrar han då? Bilsport och mc går på antal år med körkort...
http://www.bilsport-mc.com/webservice/online.aspx
Där borde det bli kring 500kr/mån hel/hel... om han fyllt 24.

Till de som anordnar det, Se gärna till att de tar upp frågan varför inte larm och eller spårsändare premieras.

Läste häromdan om ett där man slapp självrisken vid stöld om man hade en av försäkringsbolaget godkänd spårsändare eller larm. Kommer dock inte ihåg vilket bolag det var :rolleyes:... ska kolla lite och se om jag hittar det igen.
EDIT: hittar det inte men det ska finnas, eller så drömde jag :va
 
Last edited:
Hur blir man påverkad av höga premier?
Även om jag tycker det är snuskigt mkt pengar man måste betala in så är det ju fortfarande ett val man gör när man köper hoj?
 
Jo, det är därför jag tror att det blir svårt för någon att motivera varför man behöver en klass7 hoj på gatan...

Allt som accar ifrån Svennsons Volvo är ju mördarmaskiner, och måste vara fullt tillräckligt, och allt som har en toppfart över 110 räcker ju till för Svensson.

Fuck, Svennson har 110hk i Volvon, och den orkar dra husvagn i 80 på semestern, varför skulle någon hoj behöva ens hälften av det?

Inte ens som motorcyklist är det lätt att komma med bra motiveringar till att köra klass7 hoj på gatan.

"Jag gillar att det accar bra"
Jaha, så 0-110 på 5.2 sekunder är inte snabbt nog, du måste klara det på 4.9?

"Jag vill kunna göra snabba och säkra omkörningar"
Varför ska du köra om, kör du för fort?
Jag gör säkra omkörningar av långtradare med Volvon.

"Jag gillar att köra 70 även genom kurvorna på 70 vägar"
Jaha du har så bråttom att du inte kan sakta in genom kurvorna ens, och det med en maskin med en sådan ohygglig acceleration?

Som sagt, jag vet ju varför man alltid vill ha mer effekt och bättre acceleration/väghållning, men jag vet ju att det ibland går lite för fort också....

Varför inte bara vara ärlig och säga som det är? Att man gillar att åka motorcykel och kanske föredrar en sporthoj framför en touring?

Vägghållning, design, att den också rent ergonomiskt är bättre anpassad än en custom tex. Varför ska man inte kunna ta upp de positiva sakerna? Folk tycker olika så är det väl?

Den viktiga frågan är varför Berit 65 år, som fick sitt mc-körkort inkluderat per automatik på 60-talet och som aldrig kört mc förut, varför hon ska ha billigare försäkring på en ny sporthoj än Pelle som haft körkort i drygt 5 år och varit aktiv i både SMC-kurser och kört hoj sedan barnsben?

Det är precis det som är problemet och orsaken till skenförsäkringar. Jag tycker iaf att det krävs en bättre lagstiftning som för det första inte tillåter försäkringsbolag att höja premier bara "för att", och förbjuda dem att skapa egna premisser efter det att avtalet/försäkringen skrivits.

Sedan så är jag värdelös när det gäller lagstiftningen, vet inte vad lagen säger om försäkringar generellt.

Verkar som om försäkringsbolagen tror att alla skenförsäkrar, tänk om jag nu är förälder och verkligen har köpt en nyare sporthoj som jag sedan lånar ut till min son, har jag då ingen rätt till ersättning??
Ett fb bolag hade förmodligen försökt skylla på att det vore en skenförsäkring.

Har sett och hört i dokumentärer att försäkringsutredare (vet inte vad de kallas, de som beslutar om man får ersättning eller ej) får betalt på provision då de nekar ersättning, ju färre man godkänner ersättning desto bättre anses man vara på sitt jobb, bara det är helt sjukt i sig.

Vet att det här med försäkringar är väldigt komplext, och för att vara ärlig så har jag nog inte någon lösning på problemen...
 
Last edited:
Finns det ingen här som jobbat på f-bolag och har lite inside info?
 
de som jobbar inom fb kommer säkerligen svara att det är pga dyra ersättningar som premierna ligger så högt, om det verkligen stämmer eller inte vet endast gudarna.
 
de som jobbar inom fb kommer säkerligen svara att det är pga dyra ersättningar som premierna ligger så högt, om det verkligen stämmer eller inte vet endast gudarna.

Då skulle de väl inte slåss om försäkringstagande hojåkare som de gjorde när jag ringde runt. De prutade självmant ner till strax under konkurrenterna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top