Var ligger pengarna??

Hur kan det vara kartellbildning? Man får ju ta hur mycket betalt man vill. Lagar mot kartellbildning är ju mer ngt som ska förhindra att konkurrenter prismässigt lierar sig och på så vis sätter marknaden ur spel. Som tex vägverkets asfaltsleverantörer har blivit anklagade för tex.

Jo jag vet vad kartellbildning är. Vi blev i allra högsta grad utsatta för det när OKQ8, statoil och de andra oljebolagen ingick kartell för några år sedan.

Ni säger att bara för att ett land har lägre omkostnader, så inverkar inte det på försäljningspriset. "Jo", säger jag för de kan sälja det billigare för att vara konkurrenskraftiga. "Nej", säger ni. Det är inte så det funkar. "Då är man en snäll affärsidkare", var det nå´n som sa då. Varvid jag replikerar: Då är det väl kartell om ingen är billigare än det andre? Men japsehojar är ju billigare än Harley och det kan väl bero på att japan har lägre omkostnader fast de har högre löner, eller hur var det nu...:va

Jo jag vet vad kartellbildning är. Vi blev i allra högsta grad utsatta för det när OKQ8, statoil och de andra oljebolagen ingick kartell för några år sedan.

Ni säger att bara för att ett land har lägre omkostnader, så inverkar inte det på försäljningspriset. "Jo", säger jag för de kan sälja det billigare för att vara konkurrenskraftiga. "Nej", säger ni. Det är inte så det funkar. "Då är man en snäll affärsidkare", var det nå´n som sa då. Varvid jag replikerar: Då är det väl kartell om ingen är billigare än det andre? Men japsehojar är ju billigare än Harley och det kan väl bero på att japan har lägre omkostnader fast de har högre löner, eller hur var det nu...:va

Då så, då förstår jag ännu mindre vad kartellbildning har med HD:s prispolicy att göra... :va

Det finns ju hela spektrat av dyra och billiga cruiserhojar. Från HD till Hyongsung. Konkurrensen är rätt hård mellan custommodellerna vad jag förstår.

Kan kanske va så att Japanerna köper in billiga delar från kina
till sina motorcyklar:va
Allt är inte som man tror, min bil jag har är en Jeep cherokee
när jag var hos auktoriserad jeep-handlare i Karlstad för o köpa
filter till automatlådan stod det "made in china":tummenupp

mattias

Om man nu ändå är inne på att diskutera karteller så är det ju ganska tydligt att alla 1000cc sporthojjar hamnar väldigt nära varann i pris.
Skulle kunna vara något kartellaktigt om man är konspiratoriskt lagd.

Att HD skulle beskyllas för kartellbildning (med vem då?:va) är ju lite märkligt resonerat...eller? Dom ligger ju i en helt egen prisnivå och är nog dom enda som kan ligga där och fortfarande sälja duktigt med hojjar.
En jap-custom för samma pengar (+200kKr) skulle objektivt sett nog inte vara en "sämre" hoj för pengarna men ingen skulle köpa den pga. av brist på image.

...men som sagt att det inte skiljer mer än någon tusenlapp mellan dom stora märkenas sporthojar e liiite skumt kanske...

Kan kanske va så att Japanerna köper in billiga delar från kina
till sina motorcyklar:va
Allt är inte som man tror, min bil jag har är en Jeep cherokee
när jag var hos auktoriserad jeep-handlare i Karlstad för o köpa
filter till automatlådan stod det "made in china":tummenupp

mattias
Tror du fortfarande att din Jeep är byggd i amerkatt?
Är den av någorlunda ny årsmodell, så är den byggd i Österike.
Puchfabriken kan jag tänka mig.

Tyckte att det var skoj när en biltidning (Teknikens värld?) i slutet av nittiotalet testade "SUVar".
Två byggda i USA, en i Europa.
BMW och Mercedes byggdes i USA, Jeep i Europa.

1. Antingen är man för eller emot HD,punkt.
2. Motorcykel har man för att antingen:
a) imponera på omgivningen
b) eller man har intresse av att köra mc.
Var och en väljer själv (tror jag).

Tror du fortfarande att din Jeep är byggd i amerkatt?
Är den av någorlunda ny årsmodell, så är den byggd i Österike.
Puchfabriken kan jag tänka mig.

Stämmer Jeep grand Cherokee tillverkas i både Österrike samt Usa.
Min bil är flyttgods från usa och är tillverkad där oxå....

Visste ni tex att alla volvos automatlådor i personbilarna tillverkas
av Japaner:yoparty

Nix...inte nödvändigtvis. Ditt resonemang utgår egentligen från ett slags resonemang där man driver affärer för att vara snäll.
Dvs. "om vi sänker produktionskostnaderna så kan vi sälja billigare"
Så funkar det inte!

Man ställer sig i stället frågan: "Hur mycket kan vi ta betalt?".
Sedan ser man till att producera produkten till lägsta kostnad.
Därmed maximeras marginalen och vinsten.
:mattias :mattias
Exempelvis: Man producerade Xbox i USA, Ungern och sedan Kina.
Priset hade i princip inget med produktionsorten att göra MEN marginalen (vinsten) har det definitivt.

:fakta

...
Tyckte att det var skoj när en biltidning (Teknikens värld?) i slutet av nittiotalet testade "SUVar".
Två byggda i USA, en i Europa.
BMW och Mercedes byggdes i USA, Jeep i Europa.

Hahaha.... det börjar bli lite kompicerat med olika varumärken. Märkeshysterin är helt sjuk oavsett vilka prylar man pratar om. Vi har olika bilmärken som tillverkas i samma fabriker, vitvaror som har samma innehåll men olika märken, likaså teknikprylar, Och som ditt exempel "tyska" bilar tillverkade i USA, "USA" bilar tillverkade i Europa.

Vi konsumenter blir rätt blåsta när vi betalar en massa extra för en del "kvalitetsgrejor" bara för att varumärket en gång i tiden stod för bra kvalité. Men det är rätt svårt att veta när man ska gå på kvalité och när man kan välja billigare alternativ. Med bilar och mc är det oftast känsla och inte inte förnuft som styr oss.

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back