Var ligger pengarna??

Finns ju dårar som är med i volvoklubben och har tatuerat in volvo samt loggan :rofl
Då hade jag tusen gånger hellre tatuerat in valfritt MCmärke :)

Vet en kille som jobbade som lastbilschauför tills han fick någon sorts hjärnblödning (i 30års åldern!).
Huvudet kom aldrig igång riktigt, så han klarar inte ett vanligt jobb.
Han tatuerade in en STOR Scania-logga på armen.
Blev faktiskt rätt snyggt!

Men tror du att jag jämförde lönerna med Sverige? :va

Om två länder varav ett med höga löner, och det andra med låga löner, tillverkar ett mc-fabrikat, tror du då inte det är skillnad på priset när det säljs i ett tredje land?

Varför jag blandade in Sveriges löner var kanske galet, men faktum kvarstår att en industriarbetande japse tjänar mer än en jänkare.

Du kanske inte ska be honom om så "långa" ord :D

Det beror ju alldelens på när man tatuerar, men jag har en känsla av att nålen har samma inverkan som isvatten, och då blir det bara övre halvan av S, och vem vill ha ett litet rött "c" på snorren?

Om två länder varav ett med höga löner, och det andra med låga löner, tillverkar ett mc-fabrikat, tror du då inte det är skillnad på priset när det säljs i ett tredje land?

Varför jag blandade in Sveriges löner var kanske galet, men faktum kvarstår att en industriarbetande japse tjänar mer än en jänkare.

Jo!

Den stora orsaken till varför japanska motorcyklar är billigare är naturligtvis japanerna i sin tillverkningsindustri vinnlagt sig om smarta produktionsmetoder med hög automationsgrad. Samt att japansk bil- och motorcykelindustri valt att till hög grad produktionsanpassa även de konstruktioner som produceras.
Motormässigt väljer man helt enkelt bort fördyrande lösningar om de inte direkt bidrar till den absoluta prestandan på hojen.

Dvs kan en motor leverera 170 hk under dess predikterade designlivslängd med kamaxlar lagrade direkt i aluminiumgjutgodset så sätter man inte in några några fördyrande lösa glidlagerskålar eller kullager. Om alumiumgängorna är så klena att kamaxelöverfallet bara kan dra kanske 1-2 ggr innan gängorna kommer upp så är det ok. Märkets auktoriserade verkstäder byter ändå toppen som helhet om hojen mot förmodan skulle bli föremål för en garantiåtgärd osv osv.

Som jag har skrivit tror jag också att man betalar en heeeel del för märket om man köper en ny HD, jag tror även att HD skulle kunna bygga hojarna smartare utan attändra den mekvänliga konstruktionen.

Men jag har ju bara radat upp en massa faktorer som gör att HD kan ta mer betalt. Vad jag vänder mig emot är när folk kallar tex motorerna för skrot och sämre än tex en Vulcan-motor. Jag vill alltså ha sagt att jag under inga omständigheter skulle lägga ned en bråkdel av den tid och pengar jag lagt ned på mina HD-motorer på säg en Vulcan-, eller Intrudermotor. Och det av helt ingenjörsmässiga skäl. Den sistnämda motorn är byggd för att vara en rationell produkt att producera. Som ägare kan jag sedan inte ens komma åt ett drev i växellåda utan att ta motorn ur ramen och dela på blockhalvorna, tom den fungerande drivändan med cylindrar och toppar mm måste alltså tas isär i ett sånt fall, med nya topppacnkning etc. Det är inte kul att hålla på med, man arbetar i motvind hela tiden.

Sedan tycker jag att många japanska hojar är balla, jag har trots allt haft ett par stycken.

Hilsen
J

Last edited:
Visst bygger Japanarna fina glidarhojar, men att betala en massa mer för en HD är väl som att köpa en Ducati sporthoj istället för en Kawa eller liknande.
-Känsla, arv, originalitet och ljud.

"Harley Davidsson are mastering the technique of building engines producing the most magnificent sound with the sideffect of horsepower"
:D

Om två länder varav ett med höga löner, och det andra med låga löner, tillverkar ett mc-fabrikat, tror du då inte det är skillnad på priset när det säljs i ett tredje land?....

Nix...inte nödvändigtvis. Ditt resonemang utgår egentligen från ett slags resonemang där man driver affärer för att vara snäll.
Dvs. "om vi sänker produktionskostnaderna så kan vi sälja billigare"
Så funkar det inte!

Man ställer sig i stället frågan: "Hur mycket kan vi ta betalt?".
Sedan ser man till att producera produkten till lägsta kostnad.
Därmed maximeras marginalen och vinsten.
:mattias :mattias
Exempelvis: Man producerade Xbox i USA, Ungern och sedan Kina.
Priset hade i princip inget med produktionsorten att göra MEN marginalen (vinsten) har det definitivt.

Visst bygger Japanarna fina glidarhojar, men att betala en massa mer för en HD är väl som att köpa en Ducati sporthoj istället för en Kawa eller liknande.
-Känsla, arv, originalitet och ljud.
:D

För mig är det mer Känsla,arv,originalitet samt ljud i en Kawasaki:D
Men det kanske beror på att jag är uppvuxen me dessa
Honda MT50 o Honda MB50 hade ett gäng såna så Japaneserna har
har nog vinklat mitt motorintresse vad gäller hojar:tungan

mattias

För mig är det mer Känsla,arv,originalitet samt ljud i en Kawasaki:D
Men det kanske beror på att jag är uppvuxen me dessa
Honda MT50 o Honda MB50 hade ett gäng såna så Japaneserna har
har nog vinklat mitt motorintresse vad gäller hojar:tungan

mattias

Jag är också uppvuxen med japsmoppar och annat, men BigBlocks och amerikanskt brötvrål är något jag är stentorsk på. Sedan får man väl nämna att jag är allätare. -Harley är fränt, men det finns annat fränt också!
Skulle inte banga på en chopper med 3cylindrig 200hästars 900cc tvåtakare av samma anledning. Eller en 600a som ylar 17000rpm...
Sorry för all OT.

Jag är också uppvuxen med japsmoppar och annat, men BigBlocks och amerikanskt brötvrål är något jag är stentorsk på. Sedan får man väl nämna att jag är allätare. -Harley är fränt, men det finns annat fränt också!
Skulle inte banga på en chopper med 3cylindrig 200hästars 900cc tvåtakare av samma anledning. Eller en 600a som ylar 17000rpm...
Sorry för all OT.

Kawas trepipar är en gammal passion och jag har haft två. De hojarna är verkligen inte "built to last" och tålamodsprövande att meka med, men det är så obeskrivligt nice känsla att accelerera med dessa hojar. Som en 750-kubiks motorsåg :D

Angående ursprungsfrågan:
Mycket av kostnaderna på motorfordon är utvecklingskostnader.
Gäller att få in slantar för att kunna utveckla nästa generation.
Harleys nästa modell måste vara något fullständigt nyskapande och genomtänkt!

Angående ursprungsfrågan:
Mycket av kostnaderna på motorfordon är utvecklingskostnader.
Gäller att få in slantar för att kunna utveckla nästa generation.
..och harley/buell hör ju till en av de minsta mc-tillverkarna i världen vad gäller volym, så utvecklingskostnaderna blir ju utslagna på ett mindre antal hojar. Dessutom tillverkar de bara hojar, inte pianon, inte jordfräsar och inte lok som tex Yamaha, Honda och Kawasaki :hihi

..och harley/buell hör ju till en av de minsta mc-tillverkarna i världen vad gäller volym, så utvecklingskostnaderna blir ju utslagna på ett mindre antal hojar. Dessutom tillverkar de bara hojar, inte pianon, inte jordfräsar och inte lok som tex Yamaha, Honda och Kawasaki :hihi

Varken jordfräsar lok eller pianon klarar sig utan utvecklingskostnader.

Menade faktiskt lite allvar med förra inlägget.
Produktionskostnad är bara EN del av kostnaderna.
Mycket av priset på en HD är som EUbidrag - socilastöd till inavlade hillbillies.

Dock är jag medveten om att en sänkning av priserna skulle vara att gräva sin egen grav för "The motor company".
Inte för att de skulle gå under av lägre vinst per tillverkad enhet, utan för att få skulle köpa en Harley om den inte omgavs av en aura av exclusivitet.

Varken jordfräsar lok eller pianon klarar sig utan utvecklingskostnader.

Menade faktiskt lite allvar med förra inlägget.
Produktionskostnad är bara EN del av kostnaderna.
Mycket av priset på en HD är som EUbidrag - socilastöd till inavlade hillbillies.

Dock är jag medveten om att en sänkning av priserna skulle vara att gräva sin egen grav för "The motor company".
Inte för att de skulle gå under av lägre vinst per tillverkad enhet, utan för att få skulle köpa en Harley om den inte omgavs av en aura av exclusivitet.

Haha Jo jag vet vad du menade! :hihi
Samtidigt är det också så att HD måste leta nya köpare parallellt med de befintliga. Stockkonservativa traditionalister som du och jag gillar ju inte V-rod, (som nu har ABS osv) eller (Destroyerns som fortfarande är världens snabbaste serietillverkade hoj) eller den nya Bullen med Rotax-V4:a och sporthojsradfyreeffekt.

Muppar som oss vill ju ha brötljudet från luftkylda motorer som aldrig skulle klara Euro3.
Hd har ju att ta hand om dels oss gamla surkukar likväl som att hitta en ny kundkrets som trivs i skjorta och slips. En inte helt lätt uppgift kan jag tro.

Nix...inte nödvändigtvis. Ditt resonemang utgår egentligen från ett slags resonemang där man driver affärer för att vara snäll.
Dvs. "om vi sänker produktionskostnaderna så kan vi sälja billigare"
Så funkar det inte!

Det måste det ju göra. Ju större vinstmarginalen är desto konkurrenskraftigare kan man vara genom att sänka priset. Annars är det kartellbildning och det är olagligt.:fakta

Det måste det ju göra. Ju större vinstmarginalen är desto konkurrenskraftigare kan man vara genom att sänka priset. Annars är det kartellbildning och det är olagligt.:fakta

Hur kan det vara kartellbildning? Man får ju ta hur mycket betalt man vill. Lagar mot kartellbildning är ju mer ngt som ska förhindra att konkurrenter prismässigt lierar sig och på så vis sätter marknaden ur spel. Som tex vägverkets asfaltsleverantörer har blivit anklagade för tex.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back