Var ligger pengarna??

Det värsta är att HD ägarna säger att dom ska ha "luft och buller" när dom ska köpa luftfilter och pipor. Töntar.

De en juppisarna jue! :lol Dom är roliga!

Som på squids på SH:

"Hej vahettere, ja e en tribalkille på 18 jordsnurr, var kan ja tjacka akra, mappa å tremod å ta bort bögläppen å rensa röven påmin R1?
/acab"

:hihi

De en juppisarna jue! :lol Dom är roliga!

Som på squids på SH:

"Hej vahettere, ja e en tribalkille på 18 jordsnurr, var kan ja tjacka akra, mappa å tremod å ta bort bögläppen å rensa röven påmin R1?
/acab"

:hihi

Akra = Acrapovic, rättså glasklart vad som menas, mappa har jag inte hört något bättre ord för, tremod håller jag med om eftersom jag hatar ordet "modda", bögläpp har man ju vetat va det var sen det fortfarande fanns MT5:or som var någorlunda nya så det kan man inte säga så mycke om :D

Men Luft & Buller va i helvete??? Hörde det i en MC affär och jag var tvungen att fråga försäljaren om killen var efterbliven men han påstog att alla säger så :huvet

Jag som skulle posta en rolig länk ang krom och lack.. så har dom stängt ner sidan pga att dom lyckats få igenom en uppgörelse :(

Däremot är det alltid roligt att lära sig nya saker. :tummenupp
Fortfarande inget jag vill ha men kan förstå att en teknik/mek intresserad människa myser vid andra lösningar

Det finns en kille som kallar sig Råttis på HD-portalen som hade en sida som hette "HD rostar" eller nåt sånt, var det den?

Han bodde på västkusten och hans krom släppte. Jag tyckte han var lite otaktiskt som körde rätthaveriststilen mot HD, men han fick tydligen nya saker nu av HD lästa jag att han skrev. Sidan togs bort av honom.

Jag är ingen HD-fanatiker, jag och andra garagarepolare och HD-intresserade garvar ofta år amerikanska klunsiga lösningar tillsammans. Har ngt brakat på en HD så säger man "HD" och garvar. :D

Det är väl mer när man lite inlindat blir kallad idiot av mindre idealistiska nutidmänniskor man känner sig tvungen att förklara skillnaden i världsyn mellan motorcykelkonsument och motorcykelintresserad.

Många svenskar har ju dessutom stråk av samma nostalgiska läggning som jag, trots att de inte vet om den. De släpper fram den när de i likhet med halva sverige sitter och kollar på fjollorna i "Antikrundan", trots att de byter bil till ny vart tredje år.

Det finns en kille som kallar sig Råttis på HD-portalen som hade en sida som hette "HD rostar" eller nåt sånt, var det den?

Han bodde på västkusten och hans krom släppte. Jag tyckte han var lite otaktiskt som körde rätthaveriststilen mot HD, men han fick tydligen nya saker nu av HD lästa jag att han skrev. Sidan togs bort av honom.

Jag är ingen HD-fanatiker, jag och andra garagarepolare och HD-intresserade garvar ofta år amerikanska klunsiga lösningar tillsammans. Har ngt brakat på en HD så säger man "HD" och garvar. :D

Det är väl mer när man lite inlindat blir kallad idiot av mindre idealistiska nutidmänniskor man känner sig tvungen att förklara skillnaden i världsyn mellan motorcykelkonsument och motorcykelintresserad.

Många svenskar har ju dessutom stråk av samma nostalgiska läggning som jag, trots att de inte vet om den. De släpper fram den när de i likhet med halva sverige sitter och kollar på fjollorna i "Antikrundan", trots att de byter bil till ny vart tredje år.

Jepp, det var den sidan.

"Luft&buller" är väl ett kort och bekvämt slanguttryck för den standardåtgärd som de flesta handlare erbjuder köpare av en ny HD: Man ersätter den strypning som originalluftburken och originalljuddämparna innebär med att sätta dit HD:s Screamin Eagle luftburk samt Screamin Eagle slipons, samt feta upp blandningen på sprutet eller förgasaren. Pga av de hårda avgas- och bullerkraven så ger det ofta så mycket som 15% i effekt på en HD

Så med "luft&buller" menar man just att en ny HD är "uppöppnad" med HD:s egna paket av en aukt HD-verkstad och att garantin inte är påverkad av detta.

Jag tycker väl att det är en rätt bra omskrivning, på 90-talet kallade man samma uppöppning för "gapiga örnen" i folkmun, men det var ju längre att säga och inte så tydligt vad det innebar i tex säljannonser.

Akra = Acrapovic, rättså glasklart vad som menas, mappa har jag inte hört något bättre ord för, tremod håller jag med om eftersom jag hatar ordet "modda", bögläpp har man ju vetat va det var sen det fortfarande fanns MT5:or som var någorlunda nya så det kan man inte säga så mycke om :D

Men Luft & Buller va i helvete??? Hörde det i en MC affär och jag var tvungen att fråga försäljaren om killen var efterbliven men han påstog att alla säger så :huvet

Acra, Termosar och Slipon är ju andra löjliga ord för ljuddämpare...

Dom som köper HD köper sig en livsstil, på samma sätt som Ducatister eller husvagnsfolk, det är inte nödvändigtvis kvaliten på ursprungsobjektet som är viktigast, bara man får dricka grappa och skummat kaffe eller ha likadana träningsoveraller på campingen så är lyckan gjord....

Min bror och hans tjej har varsin HD, dom åker på träffar, krökar och har skitkul.
Andra köper kawayamasuki och åker på bandagar

Alla gillar solsken och kurviga vägar, varför fokusera på skillnader när man kan ta tillvara likheterna?

Fast å andra sidan, hur många här har en helt orginal japanare? Det ska bytas blinkers, slip on osv osv, för mellan 50 å 50 000kr, dvs betalar man uppåt 30-50% över hojpriset för styling, attityd, just det man får på köpet när man köper en hd. Jag tror ohyggligt få behöver dom där extra hästarna man kanske får av ett annat slip on... :rolleyes:

alla hd-människor stylar:fakta för kör man originalhåådee är man en mes:hihi typ som carola:mattias

precis:tummenupp :gnissla

sen så kostar den där felkonstruktionen som ger det speciella motorljudet en satans massa:hihi

Last edited:
Skilnaden i pris beror på att Hd inte säljer motorcyklar- de säljer en livsstil.
Ett otroligt starkt varumärke.
Gå in i en HD-shop och åk sedan till din lokala mc-handlare.

En marknadsförare känner till de 4-P:na
-product
-price
-promotion
-package

Hd konkurrerar inte med produkten med väl med de andra tre.

Bra eller dåligt?
- jag gillar inte Hd, men det beror nog mest på att de ine har cyklar i ett segment som tilltalar mig.

Det finns folk som betalar dyrt för emblemet på tanken....

Tror japanerna är bättre på alla punkter.

Japanarna ÄR bättre på alla punkter utom VARUMÄRKET Harley Davidsson.

Sen kan en japan aldrig få samma ljud och status helt enkelt, det kallas för historik, HD är HD, en japan är bara en simpel kopia dessutom ful sådan.

Alla har hört: en fet HD,,,,,,,,, ingen kan kopiera en HD

När jag kollade lite på customhojarna så tycker jag att de flesta
japanska hojarna är mer helhetliga,snyggare design än h-d.
Många h-d hade brett bakhjul och ett jättesmalt framhjul vilket jag
tyckte inte var så väl sammanhängande.
Betala för en livsstil:yoparty
Vad är det som är så speciellt med en ny hd motor jämförelsevis med
en japansk:confused: samma grejor
Om japanerna har snott styling från h-d så har h-d snott japansk
teknik elektroniskt,insprutning,mm
Nä köp en ny kia picanto för de där pengarna som blir över när du köper
ny customhoj:tummenupp

mattias

Nä köp en ny kia picanto för de där pengarna som blir över när du köper
ny customhoj:tummenupp

mattias

Ja fy fan köp en KIA så har både en skitbil och HDkopia, dessutom om du ser framåt några år när customeran är över och alla ska sälja sina HDkopior, grattis till det andrahandsvärdet på HDkopiorna,,,,, lycka till säger jag bara:tummenupp

Fast å andra sidan, hur många här har en helt orginal japanare? Det ska bytas blinkers, slip on osv osv, för mellan 50 å 50 000kr, dvs betalar man uppåt 30-50% över hojpriset för styling, attityd, just det man får på köpet när man köper en hd. Jag tror ohyggligt få behöver dom där extra hästarna man kanske får av ett annat slip on... :rolleyes:

Nej jag vågar nog påstå att det är tvärt om. HD har enormt mkt tillbehör till sina cyklar för att inte tala om kläder osv.

Jepp, dom vill alla känna sig bundis med andra hårdkokta HD-busar som
Carola o Lasse Berghagen....hahahaha vicket gäng!:tuttar :yoparty

Du måste sakna DDR:pannkyss

Du verkar inte uppskatta att det fins produkter i olika prislägen.
HD är inte bara en hoj. De säljer mcket på känslan. Tänk så duktiga de varit på att marknadsföra sin produkt.- från att varit en rockers-hoj till att vara attraktiva hos en köpstark kundgrupp. Titta på B&O. Om jag inte minns helt fel så står det Hitachi på mycket om du tar bort skalet. Det har också lyckats differentierat sig på marknaden, hittat sin nisch.

arför kostar min BR 10 ggr mer i Stockholm? Givetvis efterfrågan. HD kan hålla efterfrågan på en hög nivå priset till trots.

Till skilnad mot DDR så har vi ju många valmöjligheter när det gäller bl a fordon.

Det där me kia picanto var ironi:tungan
Faktum kvarstår att bland de större hojarna så är de runt
100000kr dyrare nya.
Är det värt att betala dessa pengar för att h-d är originalet
att man kan känna sig macho:D
att man köper en livsstil istället för att skapa sin egen
Visst ok gamla knuckelhead o panhead eller va de heter kanske vissa
kan se en viss charm i men att köpa en h-d idag är lika med att
tömma ut en jäkla massa ny biltemaolja i trädgårn:D
o de vore skam på så fin olja men visst har man pengar så är det ok...

mattias

Oavsett vilken hoj du kör så kostar det. Varför köra alls armstarke?
Är det bara pengarna det handlar om?

Ytterligare en parallell: Kolla på kläder t ex jeans. Vad skiljer de för 3000 mot de för 800? En ännu större skillnad. Och restvärdet på kläder är? nada.
Återigen en livsstil, en attityd som man inte får med galne gunnads brallor eller Virago 535.

Klart jag vet att det kostar me hoj:tummenupp
Därför köpte jag en ny hoj utgående modell=bra pris
servar min hoj själv me den bästa biltemaoljan:tungan

mattias

Aha, det var du som bränner några års garanti för att spara några tusen.:tummenupp

Det där me kia picanto var ironi:tungan
Faktum kvarstår att bland de större hojarna så är de runt
100000kr dyrare nya.
Är det värt att betala dessa pengar för att h-d är originalet
att man kan känna sig macho:D
att man köper en livsstil istället för att skapa sin egen
Visst ok gamla knuckelhead o panhead eller va de heter kanske vissa
kan se en viss charm i men att köpa en h-d idag är lika med att
tömma ut en jäkla massa ny biltemaolja i trädgårn:D
o de vore skam på så fin olja men visst har man pengar så är det ok...

mattias

Är väl samma sak med sporthojjar med, jämför tex 1098R med en R1 eller liknande så är ju duccen betydligt dyrare men enbart sett till prestandan och kvalitet inte värd dom hyffsat många extra tusenlapparna den kostar.
Ändå så vill nog dom flesta, jag åtminstone, mycket hellre ha en 1098 än en "vanlig/tråkig" men egentligen bättre japanare.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back