var köpa billig momentnyckel?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har gått och väntat i flera månader på att biltema ska få in sina momentnycklar för 2-24nm för 198kr då dom varit restade från fabrik. nu har det tydligen blivit som så att dom kommer inte att få några överhuvudtaget.
jag har letat på mekonomen men dom har inga.
jag har kollat på ett ställe som heter Meca bildelar. dom har en som täcker typ 1-40nm men den kostar 1700kr!!!!!!!

är det någon som kan tipsa om var jag kan hitta en momentnyckel till bra pris? alltså en momentnyckel för små moment. ungefär 0-40nm. jag har redan en som går från 28-210nm men vill verkligen ha en till det lägre intervallet.

Du tror inte den är betydligt bättre då?

Det klart de där för 200 spänn funkar för en hobbymeck antar jag.

En annan fråga utanför ämnet, vad tusan gör du om dagarna, du är ju lika gamal som jag så du måste ju ha nåt arbete?

Silwer skrev:
Du tror inte den är betydligt bättre då?

Det klart de där för 200 spänn funkar för en hobbymeck antar jag.

En annan fråga utanför ämnet, vad tusan gör du om dagarna, du är ju lika gamal som jag så du måste ju ha nåt arbete?

jag kan lätt tänka mig att lägga 500kr eller nått sånt, men inte 1700kr

för tillfället har jag semester på heltid :D
jag är dataingenjör och det finns inte så många såna jobb. eller jo, det finns en del men konkurensen om dom är grotesk. jag har dock jobbat mig upp i en rätt hög a-kassaersättning från tidigare datajobb vilket gör att jag hellre går på akassa och kör sporthoj, surfar sporthoj, mekar, solar, badar, käkar glass osv. istället för att ta nått annat dåligt betalt skitjobb.

Edit: du skriver ju också inlägg precis när som helst hela dagarna. men du kanske sitter på jobbet och får betalt för det :D

Last edited:
Jo då, visst har mekonomen det... 5-25 Nm

"Teng Tools" Med spärranordning 277 mm 5-25 Nm 70-73190050 660:-

Last edited:
bmwjohan skrev:

jag är dataingenjör och det finns inte så många såna jobb. eller jo, det finns en del men konkurensen om dom är grotesk. jag har dock jobbat mig upp i en rätt hög a-kassaersättning från tidigare datajobb vilket gör att jag hellre går på akassa och kör sporthoj, surfar sporthoj, mekar, solar, badar, käkar glass osv. istället för att ta nått annat dåligt betalt skitjobb.

parasit.gif

bmwjohan skrev:

Edit: du skriver ju också inlägg precis när som helst hela dagarna. men du kanske sitter på jobbet och får betalt för det :D

Jo jag sitter på jobbet o letar delar eller beställer delar till gamla biljävlar.
Dataingenjör, du överraskar mig iaf, jag orkade själv inte med åren på högskola när jag pluggade till energiingenjör.

Voiceless skrev:
Jo då, visst har mekonomen det... 5-25 Nm

"Teng Tools" Med spärranordning 277 mm 5-25 Nm 70-73190050 660:-

när jag var där sa dom att dom inte hade någon. hmm.. då ska jag dra dit igen för 660 kan man tänka sig att betala.

Hur brukar momentnycklar fungera? Alltså, vad ska hända när inställt moment är uppnått?
Jag har en momentnyckel som jag inte blir klok på, ska det inte klicka eller nåt?

/A

Rundningsmärke skrev:
Hur brukar momentnycklar fungera? Alltså, vad ska hända när inställt moment är uppnått?
Jag har en momentnyckel som jag inte blir klok på, ska det inte klicka eller nåt?

/A

Jo, det ska klicka. Dock kan det vara allt mellan ett jättekraftigt "klick" som verkligen låter, till ett jättelitet som knappt känns när man tar i ordentligt.

bmwjohan skrev:
Vill man inte jobba så finns det inga jobb, vill man jobba så finns det hur många som helst :fatta!

Eftersom jag också är i IT-branschen så undrar jag vad en dataingenjör gör?

sandstream skrev:
Vill man inte jobba så finns det inga jobb, vill man jobba så finns det hur många som helst :fatta!

Eftersom jag också är i IT-branschen så undrar jag vad en dataingenjör gör?

det här är ju nå helt extremt OT men jag svarar väl ändå.

jag gör väl lite allt möjligt. mest programmering. tex ASP, VB, XML, C++, Java och så mycket databaser mm.

jag söker väldigt mycket datajobb men ofta är det sjukt många andra som söker också. jag sökte tex tranieeplats på volvo. det var 6 platser. 2200 personer sökte dessa platser varav exakt samtliga hade högskoleutbildning!!!!!!

jag kan tänka mig att ta jobb som inte har med min utbildning att göra också, men då måste det vara rätt bra betalt eller rätt kul. jag kan även tänka mig riktigt råtråkiga jobb bara jag får bra betalt. men jag vill inte jobba som städare, matbutikspersonal eller nått sånt och tjäna mindre pengar än jag får från a-kassan nu.

bmwjohan skrev:
jag kan tänka mig att ta jobb som inte har med min utbildning att göra också, men då måste det vara rätt bra betalt eller rätt kul. jag kan även tänka mig riktigt råtråkiga jobb bara jag får bra betalt. men jag vill inte jobba som städare, matbutikspersonal eller nått sånt och tjäna mindre pengar än jag får från a-kassan nu.

Låter logiskt och jag skulle säkert resonera på ett liknande sätt :)

Detta är en kontroversiell inställning men jag kan bara konstatera att detta återigen tydligt visar att ersättningen kanske är en smula för hög. Det ska bara inte löna sig att att neka vissa jobb bara för att man har det bättre på bidrag.

Bara min otoroligt blåa åsikt men det finns en del logik i det tankesättet :tungan

bmwjohan skrev:
när jag var där sa dom att dom inte hade någon. hmm.. då ska jag dra dit igen för 660 kan man tänka sig att betala.
Det ska finnas. Jag köpte en sån där (alltså en TT 5-25Nm på Mekonomen). Har dock för mig att den kostade ca 900 kr eller något när jag köpte min.

OBS: Det är fäste för 3/8" hylsor på den. Alltså inte 1/4" eller 1/2" som är vanligast.

Edit: hepp, 660kr nu tydligen. Finns på deras hemsida www.mekonomen.se

Last edited:
Rundningsmärke skrev:

/A
Min fungerar på så sätt att själva huvudet viker sig lite när rätt moment är uppnått. På så vis uppstår ett litet klick. Men det är lättare att känna det än att höra det.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...