var köpa billig momentnyckel?

DaGaz skrev:
Tycker bara att det är konstigt med sån koncentration på utbildning när det som verkligen har en betydelse får så litet utrymme. Dvs engagemang och intresse. Jag har min hobby som yrke och taxerar >500kSEK/år inte av en slump och jag är TYVÄRR inte färdig på högskolan men lär aldrig bli arbetslös med det kontaktnät och position jag har idag..

Vad pysslar du med då och är du egen företagare? I så fall är det ju inte så svårt att få anställning? :hihi

DaGaz det är inte lätt att få jobb utan utbildning, i såfall hade jag redan haft jobb igen. Du kan ju alltid anställa en annars för kompetens finns det gott om :tungan

Therudeboy skrev:
DaGaz det är inte lätt att få jobb utan utbildning, i såfall hade jag redan haft jobb igen. Du kan ju alltid anställa en annars för kompetens finns det gott om :tungan

Oj.. inser att vi är offtopic så det står härliga till :fyllisar

Lite drygt inlägg från min sida :rolleyes: Jag skyller på alkoholen och åberopar ansvarsfrihet (det är ju populärt).. :D

Jobbar med elektronik och support för konstruktion/konsulter på 8/16/(32)-bitars processorer.

Håller med om att det finns ett visst moment 22 i att kunna få en chans att visa sin duglighet om man blir autofiltrerad pga låg utbildning vid ansökning.

Men om man inte är så kräsen så kan det som för mig se ut såhär:

Jag har haft flax och har aldrig sökt jobb, lyckades bli uppraggad i skolan till mitt första jobb. Skitlön (10200 -- 1994:)) och skulle jobba med att driftsätta prototyper / jobba lite i produktion / göra testutrustningar.

Efter 2 månader blev det deltid med utveckling, efter 4 månader heltid på utveckling och lönen hoppade upp ett par pinhål. Efter 5 år blev jag uppraggad av en leverantör till oss och flyttade till Linköping. Efter 3 år där så kom en konkurrent och "köpte" mig efter lång övertalning.

Kontentan är: Var inte så petig med vad det är för position, brinner du för något så gå in lågt och bevisa vad just DU kan tillföra företaget och jobba dig upp. :tummenupp Lär dig sammarbeta och smälta in som en kugge i maskineriet, var hjälpsam och lyhörd.

bmwjohan skrev:
jag kallar mig dataingenjör för att det står så på mitt examensbevis. dessa saker jag rabblade upp är de saker jag jobbat med. sen har jag läst en jäkla massa andra saker som jag inte orkade rabbla upp. för att sammanfatta så kan man väl säga att jag är datatekniker egentligen men har bara jobbat som programmerare.
Jaha det var tekniker mao, det är en viss skillnad.

I lumpen kom vi på en ny grej. Det var en momentnyckel som inte funkade riktigt dvs. klickade vid rätt moment, utan klicket uppstod när nyckeln gick av för att nån(några) tog i lite för mycket. Engångsmomentnyckel alltså, kan det vara nåt? :tungan

Jag har för övrigt Biltemas för 198, och den verkar funkar bra. Inget har varken ramlat loss eller gått sönder när jag har använt den. :tummenupp

EDIT:
Angående jobb-diskussionen som dök upp från ingenstans så sitter jag på mitt sommarjobb på Volvo just nu. Jobbar med utveckling av drivlina, och det är helt OK faktiskt. Hoppas på att kunna göra ett bra intryck så man kan få komma tillbaka hit om ett par år när man är färdig civ.ing.

Last edited:
Silwer skrev:
Jaha det var tekniker mao, det är en viss skillnad.

titeln är datatekniker men man kan välja åt vilken inriktning man vill läsa. tex mer åt hårdvara eller mer åt mjukvara. jag har kört mjukvara så jag är egentligen mer programmerare än tekniker. jag kan bara lite digital konstruktion, nätverk och sånt, medans jag kan mycket mer om realtidsprogrammering, distribuerade system, osv.

Har man inget kneg kan man alltid starta eget. Fila fram en bra ide sen är saken biff?

Okej, till momentnycklen. Jag är stolt ägare till en digital från Sandvik (kostade mer än 500:- ), den varken klickar eller knäpper, den vibrerar, blinkar och tutar... :) Dessutom finns ett "direct" mode där man hela tiden ser hur hårt man drar utan att man behöver ställa in den. Riktigt nice.

Jag är nyfiken på vilka som kallibrerade billigt, eller i alla fall mäter kaliberingen (hittade inte tråden).

Ang Wurth och biltema... de säljer (sålde tidigare) exakt samma momentnyckel som b-tema fast med en 1 längst fram på priset och i olika färg.

Jag är förespråkare för att köpa svindyra top-of-the-line prylar som man sen håller ordning på och inte bankar på eller dräller bort, det brukar helt klart löna sig i längden.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...