Var hitta Supermono hoj

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
En standard 450 crossmotor kommer inte va så långlivad på en rr hoj. Vet lite folk som kör motard och det rasar ju hela tiden för dom, och på en rr bana så är rakorna dubbelt så långa som på en motardbana.

Vill du inte meka så ska du nog inte syssla med supermono.

Just därför kör man med yz 450 motorn och mycket mecka är det inte.
kolla ventilerna med jämna mellanrum och ev justera dom. sen är det vanligt oljebyte efter varje körning som gäller. Över vintern kollar man igenom hela motorn. Dock bör man ha en separat oljetank...så man får i lite extra olja.
Börjar man trimma skiten ur dom så blir dom ömtåliga men 50-55 bakhjuls pållar håller dom bra för.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tjena grabbar!
Det var inte dåligt vad många som kan saker om Supermono!

Jag har tävlat aktivt med Supermono i 10 år. Om någon (Anders) har specifika frågor så ska jag försöka svara så gott jag kan. Några tankar dock:

-Supermono-reglementet stödjer kreativ prototyp-racing. Men du kan dyka upp på en SRX från 1986, en Minimono eller en "fullvuxen" hoj med 250-mått och sinnes-trimmad motor för flera ... tusen. Jag åker normalt på en Honda RS250 med Husaberg 650 inuti. 105kg, 75RWHP och 75Nm. En vanlig RS250 hinner inte med ut ur böjarna, vilket storligen glädjer en gammal man! :) Jaja, efter lite raksträcka ylar den förbi, såklart!

-Minimonos (125-storlek) är mycket lättsvängda och helt konkurrenskraftiga i händerna på förare som kan utnyttja den höga kurvhastighet hojen gör möjlig.

-Supermono går ej att genomföra utan att meka en del, men det gör inte någon "riktig" racing-klass enligt min uppfattning. Visst kan/bör man starta med låg trimningsgrad för att använda all energi åt att bli en bra förare, men efter du blivit frånåkt på rakan (också) är står man snart och lämnar offer på den heliga accelerationens altare... Bridge är billigare och man slipper meka, om nu det var huvudsyftet.

Vad ska du använda din kommande Supermono till, Anders?
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Tjena grabbar!
Det var inte dåligt vad många som kan saker om Supermono!
.........
Jag har tävlat aktivt med Supermono i 10 år.
Vad ska du använda din kommande Supermono till, Anders?

Aaah! Sicket bra svar, tack!
Jag vill huvudsakligen bara leka på träningar och bandagar. Kanske dyker man upp på någon tävling senare. Senaste åren har jag iaf bara lekt på detta sätt då man numera insett att man inte kan bli värlsdmästare, men det är ju fortfarande sköj att köra. Tror dock att en supermono (eller 125gp...) kan vara så mycket roligare än de gathojar, racers och motarhojar jag haft på bana hittills. Tyvärr så verkar det vara lurigt att hitta någon motionshoj i klassen, men skam den som ger sig. Jag går iaf igenom annonssidor ett par ggr i veckan.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tror dock att en supermono (eller 125gp...) kan vara så mycket roligare än de gathojar, racers och motarhojar jag haft på bana hittills. Tyvärr så verkar det vara lurigt att hitta någon motionshoj i klassen, men skam den som ger sig.

Ja det är klart att det är roligare!

Motionshoj betyder för mig att man inte trimmat speciellt mycket, och såna finns det inte många av inom Supermono-racing! :D

Om jag tolkar ditt behov rätt, så blir du inte tillräckligt lycklig av en lättad SZR, eller MuZ? Om du kan fälla ihop dig på ett 125-chassie räcker det med en hyfsat original 450 för att få anständig fart på ekipaget, som någon nämnt här i tråden.

Jag förmodar att du bläddrat igenom vår hemsida www.supermono.se, speciellt länkarna? Om jag inte missminner mig skulle Tallis (Norrshine) sälja en av sina Minimonos (KTM 450). Annars får du väl vänta på MV Agustas 650..
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Ja det är klart att det är roligare!

Motionshoj betyder för mig att man inte trimmat speciellt mycket, och såna finns det inte många av inom Supermono-racing! :D

Om jag tolkar ditt behov rätt, så blir du inte tillräckligt lycklig av en lättad SZR, eller MuZ? Om du kan fälla ihop dig på ett 125-chassie räcker det med en hyfsat original 450 för att få anständig fart på ekipaget, som någon nämnt här i tråden.

Jag förmodar att du bläddrat igenom vår hemsida www.supermono.se, speciellt länkarna? Om jag inte missminner mig skulle Tallis (Norrshine) sälja en av sina Minimonos (KTM 450). Annars får du väl vänta på MV Agustas 650..

Du förstår mig till 100% Dr_C! En otrimmad 450 i 125 chassie var det som fick mig på fall, och mer effekt än så behöver inte jag (till en början i alla fall =) ).
Jodå, jag har lusläst supermono.se, men inte hittat något. Jag ska kolla igen efter dina tips. Tack så mycket!
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Gott mos Anders, nu börjar jag känna igen dig! :tummenupp
Förstod väl att ditt lilla gästspel på en motard just bara var en test, never join the dark side of the force.
Kommer följa denna tråd med stor spänning och väntar på den dag då du kan citera pite Patrik ur radioprogrammet mammas nya kille. Han brukar säga: klart och betalt (fast på pitedialekt).

Klart å betart! (Eller hur man nu stavar på Pitemål...) Tomten kom med ett paket till mig idag =)

Det blev inte lika många takter per detonation som jag trodde, men lika glad är jag för det.
 

Bifogat

  • Rrrracer.JPG
    Rrrracer.JPG
    67.4 KB · Visningar: 104
  • Rrracer2.JPG
    Rrracer2.JPG
    66 KB · Visningar: 82
  • Rrracer3.JPG
    Rrracer3.JPG
    67.5 KB · Visningar: 96

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
WP-gaffel, magfälgar, hmmm, jag kan nästan slå vad att den har stått i Axxexxs garage (=kök)!!! Grattis, du kommer att ha grymt kul!
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Supermono har ett återkommande sug, tyvärr tycker ja alltid att man saknar effekt. Smidigheten väger upp mycket men som sagt effekten! ;)
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
WP-gaffel, magfälgar, hmmm, jag kan nästan slå vad att den har stått i Axxexxs garage (=kök)!!! Grattis, du kommer att ha grymt kul!

Självklart har du helt rätt. Jag tror precis som du, det kommer bli grymt kul. Ska bara lära mig bestyckningens (svåra?) konst. Detonationsräknare står högt på önskelistan, men tomten kommer nog inte till mig på ett tag efter det här :)

Det där är väl Chris Ash hoj som han aldrig körde med..?

Jepp!

Supermono har ett återkommande sug, tyvärr tycker ja alltid att man saknar effekt. Smidigheten väger upp mycket men som sagt effekten! ;)

Fast det blev ju inte Supermono, det är en 125 2t.
 
Last edited:

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Klart å betart! (Eller hur man nu stavar på Pitemål...) Tomten kom med ett paket till mig idag =)

Det blev inte lika många takter per detonation som jag trodde, men lika glad är jag för det.

Shit vilken snygg hoj Anders! :tummenupp

Nu undrar jag ju bara en sak, ska vi dela box på första tävling i Anderstorp eller hur gör vi...





OT. har du fått dubbdäcken så vi kan gasa på söndag?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top