Var hitta Supermono hoj

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Roland Sands säljer Supermono-saker baserade på fyrtaktscrossar. www.rolandsands.com 450 supersingle är skit'n.

De där såg ju hur läckra ut som helst! Jag antar att det tillkommer moms och tullavgifter på deras 15000 dollar. 15000*1,25*6 = 112 500 SEK. Inte gratis, men coola! Hur mycket är tullavgifterna på?

Även om KTM RC4 eller den där Duccen blir verklighet så lär dom väga typ dubbelt så mycket som en 125-chassie Supermono. Tyvärr. För mig så är det nog tanken om 85kg racer som lockar mest.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
De där såg ju hur läckra ut som helst! Jag antar att det tillkommer moms och tullavgifter på deras 15000 dollar. 15000*1,25*6 = 112 500 SEK. Inte gratis, men coola! Hur mycket är tullavgifterna på?

Även om KTM RC4 eller den där Duccen blir verklighet så lär dom väga typ dubbelt så mycket som en 125-chassie Supermono. Tyvärr. För mig så är det nog tanken om 85kg racer som lockar mest.
Hör med Hondahandlaren och f.d supermonoföraren Kent Innerfors om hur han tänkte. Han tog hem en ny Honda RS125R i fjol för att plocka ur motorn och stoppa i en 450 4T istället. Han fick ett infall att i alla fall testa den med originalmotorn innan och vips så slog han planerna på en supermono ur hågen! En 70 kg racermaskin blev det istället! ;)
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jaa, joo, 125 2T är säkert roligt också, men jag gillar körningen mycket fast allt meck lite mindre. Att serva/underhålla en standard 450 crossmotor inbillar jag mig är väsentligt mycket lindrigare än arbetet för att hålla igång en 125 2T av den kalibern.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jaa, joo, 125 2T är säkert roligt också, men jag gillar körningen mycket fast allt meck lite mindre. Att serva/underhålla en standard 450 crossmotor inbillar jag mig är väsentligt mycket lindrigare än arbetet för att hålla igång en 125 2T av den kalibern.
Det finns garanterat ingen enklare motor att meka med än en 125cc tvåtaktare. Garanterat. :fakta
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jaa, joo, 125 2T är säkert roligt också, men jag gillar körningen mycket fast allt meck lite mindre. Att serva/underhålla en standard 450 crossmotor inbillar jag mig är väsentligt mycket lindrigare än arbetet för att hålla igång en 125 2T av den kalibern.

För dyngsprättande kanske en 450 stånka håller ihop bättre men för roadracingbruk verkar det inte spela så stor roll vad för motor... det blir korta serviceintervall.
Fördelen med en 125 är att delarna är billiga och det är lättservat, även ett totalras är överkompligt men jag har sällan sett en fyrtaktsåkare inte gråta över ett totalras.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jaa, joo, 125 2T är säkert roligt också, men jag gillar körningen mycket fast allt meck lite mindre. Att serva/underhålla en standard 450 crossmotor inbillar jag mig är väsentligt mycket lindrigare än arbetet för att hålla igång en 125 2T av den kalibern.

Inbillning var ordet... Supermono-grabbarna ar nog de som skruvar mest...
Men visst kor du den helt standard blir det kanske inte sa blodigt.
Men 4t-crossar kraver en hel del underhall.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En Honda RS250 väger cirkus 100 kr torr med en lätt tvåtaktsmotor. Du sänker knappast vikten med 20 kg om du byter till en stånka.
Om nu uppgiften om en vikt på 80 kg stämmer måste det ha varit en ombyggd RS125. Så menar Neutral. :)
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
En Honda RS250 väger cirkus 100 kr torr med en lätt tvåtaktsmotor. Du sänker knappast vikten med 20 kg om du byter till en stånka.
Om nu uppgiften om en vikt på 80 kg stämmer måste det ha varit en ombyggd RS125. Så menar Neutral. :)

Edit: Klart det var en ombyggd RS125:)
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Hmm, vad är det för effekt i en RS/TZ 125, och kan man få det chassiet att fungera för en pilot på 80 kg plus utrustning?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Hmm, vad är det för effekt i en RS/TZ 125, och kan man få det chassiet att fungera för en pilot på 80 kg plus utrustning?

40-50 hk beroende på trimningsgrad. Torkel som kör 125GP är väl drygt 1.90 och 90+ kg. Det ser ut som han våldtar den lilla 70 kg hojen. :D
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Roland Sands säljer Supermono-saker baserade på fyrtaktscrossar. www.rolandsands.com 450 supersingle är skit'n.

Vad jag vet så är dom hojarna inte godkända att köra med i England och i Em serien. Vad som gäller här i norden är jag osäker på, men reglementet har justerats så att det ska vara så lika som i Em serien som möjligt. Till tex Linköping kommer mycket förare från Europa och dom vill inte bygga om sina hojar för en tävling...
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
40-50 hk beroende på trimningsgrad. Torkel som kör 125GP är väl drygt 1.90 och 90+ kg. Det ser ut som han våldtar den lilla 70 kg hojen. :D

Torkel är en flugviktare! :fakta :mattias

Och ja, det funkar perfekt med lite kittning av fjädrar ala Scania. :)
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Gott mos Anders, nu börjar jag känna igen dig! :tummenupp
Förstod väl att ditt lilla gästspel på en motard just bara var en test, never join the dark side of the force.
Kommer följa denna tråd med stor spänning och väntar på den dag då du kan citera pite Patrik ur radioprogrammet mammas nya kille. Han brukar säga: klart och betalt (fast på pitedialekt).
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jaa du RJ, för att det ska va kul att köra motard ska man nog kunna wheela, och jag verkar vara totalt obildbar på den punkten. För bankörning är väl chassiet sådär helt enkelt, och man borde ju inte vara förvånad heller.

Det kryllar ju inte av 125R-hojar heller, men man får väl hålla ögonen öppna efter säsongen. Det verkar också skilja VÄLDIGT mycket i pris, 50-250 tusen. Jaja, det ger sig. Som leksak åt mig behövs nog inte Locatellis gamla hoj heller. =)
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Jaa du RJ, för att det ska va kul att köra motard ska man nog kunna wheela, och jag verkar vara totalt obildbar på den punkten. För bankörning är väl chassiet sådär helt enkelt, och man borde ju inte vara förvånad heller.

Det kryllar ju inte av 125R-hojar heller, men man får väl hålla ögonen öppna efter säsongen. Det verkar också skilja VÄLDIGT mycket i pris, 50-250 tusen. Jaja, det ger sig. Som leksak åt mig behövs nog inte Locatellis gamla hoj heller. =)
Redan de gamla romarna hade ett uttryck: är man inte snabb så kan man ju alltid köra på bakhjulet
Eftersom du då är snabb så kvittar den där enhjulsåkningen.
Håll med om att det hade varit läckert att glida in i depån med en riktig fetracer signerad t.ex. Locatelli, att den sedan kostar fläsk är väl sådant som jämnar ut sig på en 10 års period...
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Roland Sands säljer Supermono-saker baserade på fyrtaktscrossar. www.rolandsands.com 450 supersingle är skit'n.

Rätta mig om jag har fel, men att bygga en Supermono av en Honda CRF borde väll vara ganska enkelt. det ser ut som om det ända han gjort chassimässigt är att bytt framgaffel, fälgar, bakdämp och slängt på raket kåpor!?
Det borda man ju kunna fixa på en helg:)
en honda cross väger 113kg torr. vad borde en SOS hamna på med ex R6 gaffel och fälgar och typ Honda RS250 kåpor?
en CRF kan man ju få för ca 20-25000kr för att sedan sälja orginal fälgar + gaffel för ca 6-8000kr
mitt nästa projekt...(dream on)

SOS rockar. fast det är ett jäffla mekande på grabbarna som kör.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jaa, joo, 125 2T är säkert roligt också, men jag gillar körningen mycket fast allt meck lite mindre. Att serva/underhålla en standard 450 crossmotor inbillar jag mig är väsentligt mycket lindrigare än arbetet för att hålla igång en 125 2T av den kalibern.

En standard 450 crossmotor kommer inte va så långlivad på en rr hoj. Vet lite folk som kör motard och det rasar ju hela tiden för dom, och på en rr bana så är rakorna dubbelt så långa som på en motardbana.

Vill du inte meka så ska du nog inte syssla med supermono.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top