Var försäkra min hoj? Folksam samarbetar ej med SMC

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
god förmiddag.

sålde min gixxer i julas och är på jakt efter en ny gixxer, ringer folksam för att kolla vad försäkringen blir till en hoj varpå hon säger att folksam och smc inte samarbetar längre utan det är bilsport & mc som lattjar numera med smc.

försäkringen skulle bli ungefär det dubbla mot vad jag betalade för gixxern jag sålde i julas.

ringer bilsport för att kolla med de, men de försäkrar inte sporthojar enligt damen i luren.

så...någon som har tips på försäkringsbolag om det bara är en gixxer jag är intresserad av? dessutom vill jag hoja bana, så den försäkringen måste täcka det också.

kan det vara så att folksam trots det, fortfarande är 'billigast'? men har de försäkring som täcker för bana?

tacksam för råd och svar.

/a

Gixxer försäkrar du å sukkas märkesförs.Iofs en hejdundrande självrisk men jag fick en premie på 8400:- hel/hel på min 1000-07.Så jag kan leva med den självrisken.Ev. är den till salu om du skulle bli sugen..:D

Gixxer försäkrar du å sukkas märkesförs.Iofs en hejdundrande självrisk men jag fick en premie på 8400:- hel/hel på min 1000-07.Så jag kan leva med den självrisken.Ev. är den till salu om du skulle bli sugen..:D

på jakt efter 750 :tungan

har pratat lite med smc och ungefär följande gäller:

• så länge det är smc som står som arr. av bandagar, så täcker försäkringen hos folksam och de övriga stora drakarna (ska ringa och prata med en annan snubbe som kanske kan vara mer specifik).

• 10% rabatt får man av folksam om du tecknar försäkring hos dem.

• bara att börja ringa runt till resp. försäkringbolag och se vad de kan erbjuda dig. tex suzukis märkesförsäkring.

däremot vad smc kan göra för mig och andra som har sporthojar, ville han att jag skulle prata med en kollega till honom, vilket jag kanske gör.

generellt blir det dyrare. hur mycket beror på vem du är och var du försäkrar din hoj.

jag kan rekommendera SalusAnsvar, kört med dem i några år nu, dock så har det någon åldersgräns, den får inte vara nyare än visst antal år osv.

jag kan rekommendera SalusAnsvar, kört med dem i några år nu, dock så har det någon åldersgräns, den får inte vara nyare än visst antal år osv.

Åldersgräns på hojen? Kör med Salus Ansvar jag med, men det där känner jag inte igen.

Gjensidige var sjukt mycket billigare än allt annat, för mig. Vet inte hur det ser ut med banddagsförsäkring. Kolla med Insplanet annars. PM:a så får du en grym kontakt dära. :)

Har min Gixxer 1100 -94 försäkrad hos Trygg hansa för cirkus 4K om året helförsäkrad...

Håller försäkringsbolagen på med att höja premierna stegvis tills det blir omöjligt att äga en sporthoj?

Låter märkligt att samma person som äger en gixxer, byter hoj till en likvärdigt helt plötsligt inte får villkor som liknar de gamla.

Hade du samma årsmodell eller skiljer det många år?
Har du utnyttjat försäkringen själv på förra hojen?

Om jag har förstått villkoren rätt så är det alltid enklare för FB att ändra villkoren drastiskt när man byter hoj, snarare än under innevarande avtal på ett fordon. Så min fundering är om det nu stegvis byter ut alla "gamla" avtal, till mycket brutalare villkor?

Har min oxå hos trygg-hansa...
Fireblade 97:a 1000:-/månaden halvförsäkring

Dock är jag bara 22år och bor centralt i Västerås så.. :S

Det bästa du kan göra är att ringa runt och få offerter.

Jag har en gixxer 600 och får överlägset billigast premie hos Folksam medan min sambo som hade en gixxer 750 fick billigast hos IF.:va

Finns ingen logik i hur de sätter premien gentemot varandra. Så ring runt för att få bäst pris och villkor.:tummenupp

Åldersgräns på hojen? Kör med Salus Ansvar jag med, men det där känner jag inte igen.

jo har för mig, skall inte säga att de är så men om jag minns rätt så kan du inte försäkra en sporthoj som är av 2010 års modell tex.

Det bästa du kan göra är att ringa runt och få offerter.

Jag har en gixxer 600 och får överlägset billigast premie hos Folksam medan min sambo som hade en gixxer 750 fick billigast hos IF.:va

Finns ingen logik i hur de sätter premien gentemot varandra. Så ring runt för att få bäst pris och villkor.:tummenupp

exakt det jag kommer göra.

däremot frågade jag han jag pratade med på smc vad de gör för oss sporthojsägare, men bad mig att ta den frågan med en kollega till honom (vilket jag ännu inte gjort), så jag får återkomma om det.

Gjensidige var sjukt mycket billigare än allt annat, för mig. Vet inte hur det ser ut med banddagsförsäkring. Kolla med Insplanet annars. PM:a så får du en grym kontakt dära. :)

Jag provade att trycka i mina uppgifter på deras sida. 57100:-/år för halvförsäkring :D

Kommer nog köra vidare på suzukiförsäkringen som länsförsäkringar håller i :)

jo har för mig, skall inte säga att de är så men om jag minns rätt så kan du inte försäkra en sporthoj som är av 2010 års modell tex.

Började bli nojig nu. Har nämligen tittat på en R1 08, men det var inga problem att försäkra den isf via Salus Ansvar. Premien blev dock runt 800 kr dyrare i månaden jämfört med min R1 00 som jag har nu.

Har mina två hojar (gixxer 1000, K3 & RF 900 -98) försäkrad hos Folksam, Är medlem i SMC och har den rabbaterade försäkringen. Har inte hört ett ljud om att min premie skulle ändras. Än......!:confused:

Betalar ca: 6.500:- helår i ½-försäkring för Gixxern & 4.500:- för RF:n

Denna premie fick jag: Försäkringspremie: 45 910 kr/år

Suzuki märkersföräkring va absolut billigast förra året(7600). Dock krasch på bana gäller inget, jag vet...

Suzuki märkersföräkring va absolut billigast förra året(7600). Dock krasch på bana gäller inget, jag vet...

Intressant.

Satt och kollade på det där förut, och herren jag talade med var å det bestämdaste säker på att försäkringen gällde på bana. Nåväl, vederbörande var väl ute och cyklade då.

exakt det jag kommer göra.

däremot frågade jag han jag pratade med på smc vad de gör för oss sporthojsägare, men bad mig att ta den frågan med en kollega till honom (vilket jag ännu inte gjort), så jag får återkomma om det.

Ask not what your country can do for you but what you can do for your country.

Med andra ord, vad jag vill ha sagt, är att sporthojskollektivet har själva förstört samarbetet mellan SMC och Folksam då vi kostar 1100% mot vad vi betalar in till Folksam... alltså får alla andra medlemmar betala för vår billiga försäkring vilket inte funkar nu med Bilsport & MC då de inte försäkrar sporthojar.

Sen vad gäller försäkring på bana, den är bara glömma såvida du inte kör customhoj... då det verkar vara enbart Bilsport & MC som försäkrar bandagar, men som sagt, inte sporthojar.

Sen vad gäller vad SMC gör för dess medlemmar, har läst rätt många trådar nu samt svar från SMC... 10% av deras medlemmar kör sporthoj och övriga 90% har hittentills fått betala en stor del av kostnaden som den här gruppen på 10% har dragit på SMC.
Med andra ord inte så konstigt att det skett en viss ändring...

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla