Var är "Fel på Husaberg"-tråden?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Du har helt rätt Dawg, och av att döma av dina preferenser, samt vad som sagts av andra här tidigare om Husa, så VERKAR det kanske inte vara din kopp te?

Har själv för liten kunskap om Husa, så jag kan inte reka 450´n heller, men den har jag aldrig hört ett ont ord om för egen del iaf.

Men du kanske VILL ha en toktrimmad, bantad värsting?
Om inte, så kan man ju backa ner till de mer gatbetonade varianterna från japan...
Driftsäkerhet ÄR oftast inte förenat med maximala prestanda på gott och ont.

:tummenupp

Glömde ju...

Jag har också kollat lite på 450n inför kommande säsong, men jag valde bort den av två anledningar:

1. Jag kör så mycket RR-bana med min motard, att jag är rädd att en 450 gör mig galen när jag ligger och pressar på rakan och inte kommer framåt som jag vill. :tungan

2. Om man ska ha en rimlig möjlighet att kunna sälja en hoj i det här landet, är det en gatreggad hoj som gäller. Den gatreggade Husa 450-motarden har samma motor som FE:n (enduron) och (som jag ser det) en "snällare"/flackare effektkurva och enligt mitt tycke en hel del tråkigare att köra än FC:n (crossen, som tävlings-450ns motor kommer ifrån). 2006 finns bara FS450e att välja på, i Sverige iaf.

Det här är nu vad jag tycker, det är säkert en del sakfel som kan diskuteras och det kommer säkert att göras.

Puss på er! :pannkyss

Yasha skrev:
(Fast Husagurusar säger att ju fortare du kör med en Husa, desto bättre går den... Kanske jag också får uppleva det en dag?!? :hihi )

:krama

Hehe.. Känns som från crossen det där. Minns mindre "fel" från tiden då man faktiskt pressade grejerna än innan, att man sen kraschade hårdare och SLOG sönder grejerna istället är en annan sak. Eller så blev man helt enkelt bara nogrann och bytte INNAN det paja!? :rolleyes:

Ditt svar stämde rätt väl med mina tankar dock..

Att byta olja och filter var 5e timme för "lugn" körning???? Behövs det verkligen?

(Fyy fy, inte åka torra filtret heller, hehe)

Ja, på bana så går ju allt mkt hårdare och i skogen eller på crossbana är det ju damm och skit på ett annat sätt.

Drömmen vore ju att hitta en hoj som BÅDE kunde gå på bana och funka som gathoj utan att man för det är dum i huvet som kör flera mil utan kolvbyte :D

Drömmen är ju som alltid flera hojar, då hade en varit ren racemotard. Men det är ju inte möjligt i verkligheten. Jag hajade till när jag läste om den som kört 45 mil i sträck och tyckte att är de möjligt, så är det kanske inte så dumt. Då klarar man en "gatsommar" med bara några vändor i garaget jue :tummenupp..

Jag tror att en ca 200 mil gata utan vidare service är nära smärtgränsen om jag inte ska tänka om här.. Då är det ju mkt snällare mil än om bana..

Det verkar ju iaf för jävla kul :)

(och det är ju helt klart 650n som är intressant då)

Dr.Bike skrev:
Det är riktigt.

Jag reagerade av flera anledningar. Ett par, säkerligen egocentriska, där jag inte gillar att texter jag skriver försvinner utan att ha blivit tillfrågad.
Det kallar jag censur.
Och det gillar jag VERKLIGEN inte.

Ett annat skäl är just som någon sa: Konsumentupplysning.
Det ligger mig VARMT om hjärtat. Se bara mina oljetrådar...

Sen kan KVALITE`n på upplysningen diskuteras, men det är inget vi behöver bry våra små hjärnor med, för det pendlar in till slut vartefter fler fyller på.
Det som var ett aber i tråden var ju bl.a att vissa fel som räknades upp som generella, faktiskt var väldigt specifika, till modell, och troligen oxå ÅRS-modell, vilket gör att Husa som helhet får mer stryk än de behöver.

Det alltid skönt med personer som kan vara irrationella och vågar stoppa in huvudet i taggbusken och rota i saker i bästa Günter Wallraff stil det behövs verkligen.

MC journalister är allt för slätstrukna vågar aldrig ifrågasätta, en del MC företag och åf har en urusel service som verkligen skulle behöva komma upp till ytan.

Fast sanningen är inte alltid önskvärd vem minns inte när BIKE för många år sedan gick och avslöjade MC verkstädernas bedrägerier mot kunderna och plötsligt såg man en annons bojkott mot tidningen från MC företagarna.
Sen dess har man varit tyst.

Så ett forum som detta med 20000 medlemmar och säkert det dubbla som är inte kommit ur garderoben får genomslagskraft om tillräckligt många gapar.

Dawg skrev:
Att byta olja och filter var 5e timme för "lugn" körning???? Behövs det verkligen?
Säg så här då, oljebytena behövs säkert inte rent mekaniskt så ofta som var 5:e när man kör som jag, men jag ser det som en relativt billig säkerhetsåtgärd. Det går att se ganska klart vad motorn är i för skick beroende på vad som finns på magneten och följer med oljan ut.

Ett exempel: Vi var på Åland och körde våren 2005, jag bytte olja på morgonen, tredje kördagen, det kom fram folk och frågade varför jag daltade med hojen så och inte bara körde istället (Yamahaägare :hihi ) och jag muttrade väl ngt och fortsatte med mitt jobb. I oljan hittar jag lite metalldelar, uppenbarligen något sönderslaget, ett clips eller en bit av ett drev, men inget jag visste vad det var. Bitarna visades upp för proffsen i lägret och kunde snart identifieras som ett clips till kamkedjan.

Gissa om Veronica var glad att hon bytte olja på Husan ännu en gång och inte lyssnade på latmaskarna som tycker man ska tuta och köra. Visst, det fanns ett clips kvar på kamkedjan, när vi sedan öppnade och kollade, men OM jag hade fortsatt köra och OM det andra clipset också hade släppt hade det kostat betydligt mycket mer än någon timmes mek och ett kamkedjeclips.

Jag byter hellre olja och har lite mer koll, än går och väntar och hoppas på det bästa, precis som jag nu, efter 90 timmar lämnade motorn för genomgång och nu VET att allt är som det ska och kan ha kul en säsong till!

Se'n är ju definitionen och tolkningen av "lugnt" ganska olika beroende på vad man har för referenser... jag kör lugnt, jämfört med dem jag brukar köra med. :D

Dawg skrev:
(Fyy fy, inte åka torra filtret heller, hehe)
:rodnar Jag gör inte om det... jag har åkt ett par timmar utan glykol i kylaren också, bara vatten och det gör jag heller inte om efter att ha sett hur det såg ut inuti motorn efter det... :gnissla

Dr.Bike skrev:
Men du kanske VILL ha en toktrimmad, bantad värsting?
Om inte, så kan man ju backa ner till de mer gatbetonade varianterna från japan...
Driftsäkerhet ÄR oftast inte förenat med maximala prestanda på gott och ont.

Jag vill ha en Gixxer 7.5 och jag vill börja köra cross igen. Nu räcker varken tid eller pengar till detta så motard verkar va ett vettigt alternativ..

Jag vill kunna bli sådär tuff och svina ner den på bredden in i kurvorna när/om man får chans att träna och det ställer väl en del krav på hojen. Men jag vill också kunna köra lite "normalt" på gata och bara busa som folk..

Frågan är ju om det är en möjlig kompromiss, om inte så får man ju fundera på vilken ände som ska kapas!

Dawg skrev:
Jag vill ha en Gixxer 7.5 och jag vill börja köra cross igen. Nu räcker varken tid eller pengar till detta så motard verkar va ett vettigt alternativ..

Jag vill kunna bli sådär tuff och svina ner den på bredden in i kurvorna när/om man får chans att träna och det ställer väl en del krav på hojen. Men jag vill också kunna köra lite "normalt" på gata och bara busa som folk..

Frågan är ju om det är en möjlig kompromiss, om inte så får man ju fundera på vilken ände som ska kapas!

Kloka tankar då vår tid är ändlig...

du har ju crosserfarenhet i botten så du borde kunna stå på och mosa ur en motard rätt hyfsat. Om inte direkt så efter ett tag.
Det betyder att det som Yasha säger om 450:n troligen gäller dig...
D.v.s att en hoj med för lite muffe kommer bli tråkig.

Som kuriositet har det alltid varit det omvända för mig...
Min inkompetensnivå ligger ALLTID under hojens.. :lol

Dr.Bike skrev:
Kloka tankar då vår tid är ändlig...

du har ju crosserfarenhet i botten så du borde kunna stå på och mosa ur en motard rätt hyfsat. Om inte direkt så efter ett tag.
Det betyder att det som Yasha säger om 450:n troligen gäller dig...
D.v.s att en hoj med för lite muffe kommer bli tråkig.

Som kuriositet har det alltid varit det omvända för mig...
Min inkompetensnivå ligger ALLTID under hojens.. :lol

Hahaha... Ja, jag vet ju inte vad du kör exakt.. Men jag minns hur jag upplevde R1an.. Man kände sig frånåkt även utan sällskap ff..

Nej, man ska kunna banka ner dem i backen och ändra gasläget till "på" utan att medvetet ha KS som destination..

Yasha skrev:
:rodnar Jag gör inte om det... jag har åkt ett par timmar utan glykol i kylaren också, bara vatten och det gör jag heller inte om efter att ha sett hur det såg ut inuti motorn efter det... :gnissla

Åker du bana tex Åland eller hos oss i Örebro så får det inte vara glykol i kylaren. Hur gör du då?

Dawg Kolla in KTM660, den är lite mer gatanpassad än Husabergaren men ändå funkar bra på bana och den går riktigt bra vad jag har sett folk köra på bana med den.

Ni som tjatar om varför tråden togs bort starta en ny då. Är väl inte svårare än så.

Kan säga en sak som vi trogna Husaberg ägare blir lite trötta på är att så fort det står nått negativt om Husaberg så späs det bara på mer och mer. Husaberg hade en del problem under 90 talet men nu är dom som vilken race maskin som helst. KTM bromsa många saker som utveklingen kom med 2000-2003 medans dom byggdes i sverige.

Jag själv har ägt 2st en -01 650 och nu en -05 650. Jag lyckades åka ett pass på 10minuter på åland 2003(har jag för mig) utan olja i motorn på grund av stress mek kvällen innan vi skulle åka dit :brinnerup jag kunde fylla på 8-9dl innan det var fullt. Våren 2004 gick jag igenom motorn på grund av missljud och igentligen hade jag ej behövt byta ett dugg förutom vevstaks lagret som hade gett sig på grund av en täppt olje kanal som förmodligen jag låg bakom, hade kladdat på lite för mycke packningsklet som släppt och farit runt i motorn.

Har många polare som åker Husaberg och dom fel som uppstått på dem är förar relaterat och inte nått som berott på Husaberg förutom en som hade problem med läckande packbox i framgaffeln som fler haft prob med. Precis samma packbox användes till KTM bla.

Ska man ha en Husa får man sköta den som den ska. Visst kan det skita sig ändå men det gör det med vilken hoj man än har tillslut.

Ni som undrar service intervaller kolla in på: http://www.husaberg.se för owners manualer mm under downloads.

Evil M skrev:
Åker du bana tex Åland eller hos oss i Örebro så får det inte vara glykol i kylaren. Hur gör du då?
Som RR-förarna, kör med WaterWetter eller liknande, som motverkar korrosionen men inte är halkigt och j-igt som glykol. :fakta

Puss puss :tungan

Yasha skrev:
halkigt och j-igt som glykol. :fakta

Hehee.. Jag tappade en hel j*a flaska en gång.. På en garagegolv av linoliumliknande färg.,. Herrrrejävvlarrrr vad plaskigt det blävv döö!!! :huvet

Vet inte om du kollade inläggen ovan.. Verkar som att KTMn är smartare.. Men den är inte lika snyyyyyygg juuueeeee :( Husan doftar sex t o m på bild :Bugar = TUFF :rock

Kollade servicemanualen på hemsidan.. det var ju inte mkt bortsett 200 L vilket borde ge rätt mkt utrymme. Men de nämner inte ens oljebyten etc så man undrar ju lite vad mer som tillkommer som inte stod med där :gnissla

Hur som.. ska tänka på det här och försöka fixa nån provkörning av dem senare i vår... Grejar inte en sommar till på gjutjärn.. Måste ha nåt med klös njuuueee

Dawg skrev:
Någon (om jag minns rätt) hade gjort 45 mil i sträck på sin Husa vilket sa mig att de inte kan vara SÅ känsliga iaf.

Jag minns som 2-taktscrossarna som revs varannan timme ungefär.. Inget jag önskar för nuet direkt!
min medelhastighet är ca 40km på husan dvs att 45 mil är runt 10 timmar vilket är enligt boken för min hoj åtminstonde lagom mellan servicen.

Roger_SWE skrev:
Det där med trasig sving har jag aldrig hört förut. Det kan inte vara specielt vanligt.
Det kanske var på den gamla svingen?

/Roger
Har ett klipp på datorn från enduro VM 2005 där svingen på en bergare går av under en landning. :brinnerup

philsson skrev:
min medelhastighet är ca 40km på husan dvs att 45 mil är runt 10 timmar vilket är enligt boken för min hoj åtminstonde lagom mellan servicen.

Samma 45 mil i 100 hade alltså varit döden, oavsett om uppdelade på flera tillfällen mao?

Dawg skrev:
Kollade servicemanualen på hemsidan.. det var ju inte mkt bortsett 200 L vilket borde ge rätt mkt utrymme. Men de nämner inte ens oljebyten etc så man undrar ju lite vad mer som tillkommer som inte stod med där :gnissla
Jodå, det står en hel del i servicemanualen, iaf om man läser det som kallas "Owner's manual". På sidan 27 i 04ans manual står det överst i listan: "Change engine oil and oil filter - after every 15 hours or 100 l of fuel" *L*

Anledningen till att jag servar var 5e timme är att c-modellen har de serviceintervallen, det är samma motor i den, min hoj körs nästan uteslutande på bana OCH att jag är väldigt daltig med min cykel... (om man rejsar med cykeln är det tydligen 2 timmar som gäller! *skräck* iaf om man läser det finstilta längst ner i manualen.)

Och åranscht pratar jag aldrig högt om, men det är säkert en bra touringmaskin. *hehe*

Dawg skrev:
Som någon skrev tidigare, relativt billig åtgärd mot en motorrenovering. Sen vill man veta att grejerna skönt som de ska och att de är i bra skick. Skulle motorn paj för att jag slarvat med oljebyterna skulle jag aldrig förlåta migsjälv. :huvet

Dawg skrev:
Samma 45 mil i 100 hade alltså varit döden, oavsett om uppdelade på flera tillfällen mao?
Att man delar upp det i olika tillfällen skulle jag se som mer slitage då motorn måste värmas upp efter kallstart vilket är mindre positivt. Motorn återhämtar sig knappast för att den står i garaget avstängd i några timmar.
Problemet med husaberg är smörjningen, det är en väldigt liten oljemängd i motorn (1 L) och för att den ska smörja motorn ordentligt så är det lämpligt att man kör lite "skvalpigare". Köra rakt fram i jämn fart på höga varv är nog ingen direkt höjdare precis, däremot ett endurospår är nog perfekt för smörjningen.

En annan sak smörjningen på bergarna inte gillar är långa wheelies.

Yasha skrev:
Jodå, det står en hel del i servicemanualen, iaf om man läser det som kallas "Owner's manual". På sidan 27 i 04ans manual står det överst i listan: "Change engine oil and oil filter - after every 15 hours or 100 l of fuel" *L*
[/SIZE][/COLOR]
100 L bensin? :va
Min hoj tror jag har dragit runt 3 liter per timma dvs att 100 liter skulle bli runt 30 timmar mellan servicen. Det låter ju orimligt långt.

.......

Yasha skrev:

Anledningen till att jag servar var 5e timme är att c-modellen har de serviceintervallen, det är samma motor i den, min hoj körs nästan uteslutande på bana OCH att jag är väldigt daltig med min cykel... (om man rejsar med cykeln är det tydligen 2 timmar som gäller! *skräck* iaf om man läser det finstilta längst ner i manualen.)

Ja, jag kollar iofs -06ans manual men där står ingenting om olja (på sidan 27 iaf där allt annat står)...

Men men.. Jag frågar för att jag inte vill slarva. men jag tänker på typ enduro där de kör i timmar.. Det verkar som osannolikt att varenda E-förare i landet byter allt möjligt 3 ggr / vecka = 1 / träning.. (om de nu kör 3ggr / vecka vill säga)

Sen vet jag ju själv hur enormt mkt hårdare jag kör på bana mot på gata, och tycker väl i mitt lilla hjärta att det borde rätt stor skillnad..

Som de säger.. Som man frågar får man svar :pannkyss

Och åranscht pratar jag aldrig högt om, men det är säkert en bra touringmaskin. *hehe*

Se ovan.... Det är jag som är helt jävla IT-fucko bar :huvet

Jävla cp-burk.. nu måste jag skriva mer för att kunna posta inlägget.. SHs fel!?

100 L bensin? :va
Min hoj tror jag har dragit runt 3 liter per timma dvs att 100 liter skulle bli runt 30 timmar mellan servicen. Det låter ju orimligt långt.[/QUOTE]

Det var det jag reagerade på också, fick lite dubbla budskap och vet inte riktigt vad jag ska lyssna på nu..

Fast det där med smörjningen är ju klart tänkvärt, iom att jag planerar använda den även till gata.. Då är det ju mkt mer "rakt fram på höga varv" som du säger.. I bästa fall horisontellt :D

Dawg skrev:
Det var det jag reagerade på också, fick lite dubbla budskap och vet inte riktigt vad jag ska lyssna på nu..

Fast det där med smörjningen är ju klart tänkvärt, iom att jag planerar använda den även till gata.. Då är det ju mkt mer "rakt fram på höga varv" som du säger.. I bästa fall horisontellt :D
Jag har kört åtminstonde en 10 timmar asfalt med min utan problem.
:hihi

philsson skrev:
Jag har kört åtminstonde en 10 timmar asfalt med min utan problem.
:hihi

har kört gata men min 650 -01 från maj till september, inga problem, går så fint så.
/erik

Back