Var är "Fel på Husaberg"-tråden?

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
tyson skrev:
jajamen, inget fusk där inte, olja, filter och ventiljustering!
/erik

Hmm.. Om du nu åkt gata.. Vad klassar vi det som? Hela vägen till närmsta parkering för stuntande, hela 1,5 mil till busvägar osv? Eller faktiskt, mer "normalt" gatåka med kurviga vägar blandat med stadstrafik och rena transportträckor??

Och "inge fusk".. Hur har du räknat. Enligt "boken" så är det ju ca 100 L intervaller vilket inte alls är särskilt farligt medan de flesta här menar att de pillar betydligt mer än då!!

(Haha.. Shit vad jag gräver i det här.. :kocko )

Dawg skrev:
Hmm.. Om du nu åkt gata.. Vad klassar vi det som? Hela vägen till närmsta parkering för stuntande, hela 1,5 mil till busvägar osv? Eller faktiskt, mer "normalt" gatåka med kurviga vägar blandat med stadstrafik och rena transportträckor??

Och "inge fusk".. Hur har du räknat. Enligt "boken" så är det ju ca 100 L intervaller vilket inte alls är särskilt farligt medan de flesta här menar att de pillar betydligt mer än då!!

(Haha.. Shit vad jag gräver i det här.. :kocko )

hmm, ja, fan vad du ska krångla då!
har kört normal gatåka + en hel del bakhjulskörning (klarar inte längre än ett par hundra meter åt gången). sen räknar jag transportsträcka som över 5mil utan stopp och det har jag nog inte kört mer än kanske 8ggr. det är ingen njutning.
vad gäller servicen så har jag alltid gjort den INNAN jag uppskattar att jag har kört 10 timmar så serviceintervallen är någonstans mellan 5-10 timmar mellan varje gång.

Yasha skrev:
Som RR-förarna, kör med WaterWetter eller liknande, som motverkar korrosionen men inte är halkigt och j-igt som glykol. :fakta

Puss puss :tungan
Aha visste inte att det fanns nått sånt. Antar att man kan få tag på det i vilken mc butik som helst? Kostar? Gillar inte heller att köra med enbart vatten då det just kan rosta/koridera och under vår/sommar/höst då det blir mest bana så har man ju ej glykol i.

Evil M skrev:
Aha visste inte att det fanns nått sånt. Antar att man kan få tag på det i vilken mc butik som helst? Kostar? Gillar inte heller att köra med enbart vatten då det just kan rosta/koridera och under vår/sommar/höst då det blir mest bana så har man ju ej glykol i.
Vet inte alla ställen, men Autoexperten har det för 160 kr/flaska och det används tydligen i datakretsar/vattenkylning... *hehe* Det är väldigt drygt, så en flaska räcker lääääänge. :tummenupp

Det är intressant det där med Husa, hur en hoj kan få så mkt oförtjänt kritik. Idag är ju inte Husaberg mer extrem än de andra tävlingshojarna RFS, YZf, CRF etc. Men tänk när dom kom, dom fick ju alla andra att framstå som rena stenåldern.

Vart jag vill komma är ju att det inte var många som fattade hur extrem den var (typ XR600-ägare etc.) + liten fabrik med begränsade resurser(kunde ju inte produkttesta som japanare) som bidrog till Husas dåliga rykte. Där cementerades ju faktiskt grunden till dagens rykte vad gäller Husaberg.

Faktum är ju att de mesta Husaberg-ägare är väldigt nöjda med sina hojar; dom som sköter dom som de ska skötas. O vi som är nöjda kan helt enkelt inte tänka oss något annat. Sen finns det några som råkat illa ut pga fabrikationsfel, men dom finns även hos KTM/Honda/Yamaha etc. Alla jag hört talas om har fått hjälp på föredömligt sätt, även flera år efter att garantier flugit sin kos.

Stort problem #1 med Husaberg är alla fd R1-ägare som tröttnat på försäkringar o ska ha "det värsta" i motardväg. De flesta har helt enkelt inte kunskap/ork att hålla en levande. Däremot har de ork att hålla foderintaget igång.

Stort problem #2 är att många jämför FS650n med en 660. KTMn är gjord för väg, Husa godkänd för väg. Hänger ihop med problem #1.

Nästan alltid är det nån som känner nån som haft en kusin som hade en son vars farbrors pyssling "hade en" som baktalar Husa. Det är väl detta faktum som Husa-ägare är väldans trötta på vid detta laget, därav försvarstal likt detta. Rasar en Honda; jaha. Rasar en Husa; kunde man ge sig fan på!

Eller vad säger ni?

/Dave

David P. skrev:
Stort problem #1 med Husaberg är alla fd R1-ägare som tröttnat på försäkringar o ska ha "det värsta" i motardväg. De flesta har helt enkelt inte kunskap/ork att hålla en levande. Däremot har de ork att hålla foderintaget igång.

Eller vad säger ni?

/Dave

Hehe... Inte för inte man känner sig lite träffad :rolleyes:

Fast jag vet hur det är att åka övertrimmat, det är ett jävla skruvande jämt jämt jämt jämt jämt jämt.... osv

Min fråga (som troligtvis är lite skyldig till nuvarande debatt) var HUR illa det var.. Var smärtgräsen gick liksom..

Antar att jag fått svar på det och kommer antingen snegla på (fula?) KTM 625/640 eller tänka om lite och rejsa 660 Busa ändå :tummenupp Kanske tjacka nåt gammalt järn så man får komma ut på riktig väg ibland också..

Men som alltid så handlar man med hjärtat, och vill man ha nåt hårt och tufft:

Heil Husa :Bugar Heil Husa :Bugar Heil Husa :Bugar Heil Husa :Bugar Heil Husa :Bugar

David P. skrev:
Det är intressant det där med Husa, hur en hoj kan få så mkt oförtjänt kritik. Idag är ju inte Husaberg mer extrem än de andra tävlingshojarna RFS, YZf, CRF etc. Men tänk när dom kom, dom fick ju alla andra att framstå som rena stenåldern.

Vart jag vill komma är ju att det inte var många som fattade hur extrem den var (typ XR600-ägare etc.) + liten fabrik med begränsade resurser(kunde ju inte produkttesta som japanare) som bidrog till Husas dåliga rykte. Där cementerades ju faktiskt grunden till dagens rykte vad gäller Husaberg.

Faktum är ju att de mesta Husaberg-ägare är väldigt nöjda med sina hojar; dom som sköter dom som de ska skötas. O vi som är nöjda kan helt enkelt inte tänka oss något annat. Sen finns det några som råkat illa ut pga fabrikationsfel, men dom finns även hos KTM/Honda/Yamaha etc. Alla jag hört talas om har fått hjälp på föredömligt sätt, även flera år efter att garantier flugit sin kos.

Stort problem #2 är att många jämför FS650n med en 660. KTMn är gjord för väg, Husa godkänd för väg. Hänger ihop med problem #1.

Nästan alltid är det nån som känner nån som haft en kusin som hade en son vars farbrors pyssling "hade en" som baktalar Husa. Det är väl detta faktum som Husa-ägare är väldans trötta på vid detta laget, därav försvarstal likt detta. Rasar en Honda; jaha. Rasar en Husa; kunde man ge sig fan på!

Eller vad säger ni?

/Dave

Kan hålla med till stor del.
Men du beskrev inte riktigt hur j-a illa det var ställt med kundrelationerna på den tiden. Man satsade på att sälja hojar i första hand i stället för att försäkra sig om att man hade en någorlunda driftsäker hoj.
Det fanns inte mycket till modernt kvalitetstänkade på Husa då vill jag mena. Man accepterade att en del orkade klaga och fick då ordna med reklamationer. Vad man inte riktigt förstod var att folk faktiskt inte var så med att hojen de köpt hade rena konstruktionsfel/brister vilket gjorde att de var känsligare än andra märken. Visst gick de väldigt bra jämfört med andra 4-taktare på den tiden, men det ursäktar inte en hållbarhet som var under all kritik.
Man kan ju sedan undra varför det skulle gå bättre för samma folk som gjort Husqvarna tidigare bara för att hojen bytte namn?
Skrev ett längre inlägg i tråden som togs bort om lite andra saker om Husa och orkar inte skriva om samma saker igen.
Husa är nu säkert inte sämre än hur man sköter om dem.
Pappa åker på samma kolv i sin 501:a -90 som satt i -92 då han köpte den och nuär den enligt utsago lagom slö för en man i hans ålder. :hihi
Nu har han visserligen bytt en del saker genom åren samt att han kör förmodligen inte hårdast i stan men han har aldrig haft några ras. Inte illa för en hoj med stänksmörjning och en idag gammal konstruktion. :tummenupp

Jag heter Lasse skrev:
Men du beskrev inte riktigt hur j-a illa det var ställt med kundrelationerna på den tiden. Man satsade på att sälja hojar i första hand i stället för att försäkra sig om att man hade en någorlunda driftsäker hoj.

Pappa åker på samma kolv i sin 501:a -90 som satt i -92 då han köpte den och nuär den enligt utsago lagom slö för en man i hans ålder. :hihi
Nu har han visserligen bytt en del saker genom åren samt att han kör förmodligen inte hårdast i stan men han har aldrig haft några ras. Inte illa för en hoj med stänksmörjning och en idag gammal konstruktion. :tummenupp

Jaha... Då satt man här med pungen i kläm IGEN då.. Nu går det VISST att köra och köra och köra utan problem om de bara går lite lugnt på rullen..

Gaarrrhhhgg.. :huvet Vem ska man lyssna på daaaaa :3freak :rullandeu

Yasha skrev:
Som RR-förarna, kör med WaterWetter eller liknande, som motverkar korrosionen men inte är halkigt och j-igt som glykol. :fakta

Puss puss :tungan

:mattias Water Wetter är INTE för att ersätta glykol.
Glykol är frysskydd OCH smörjning till vattenpump samt korrossionsskydd.

Water Wetter har ett HELT annat syfte. (aven om det ävensom uppfyller VISSA av glykolens sekundära uppgifter)

Den primära uppgiften för water Wetter är att bryta ytspänningen inne i kylsystemet så att man ökar den effektiva kylande arean där annars luftfickor samt luftbubblor samt ytspänning för att vattnet inte har direktkontakt med metallen i motor och kylare.

Jämför en kallödning med en korrekt, eller en vattenpärla på en nyvaxad bil kontra en jämnblöt ovaxad yta.

Förväxla alltså INTE Water Wetter med glykol, då den tidigare har en HELT annan uppgift. Nämligen öka kyleffekten

Dawg skrev:
Jaha... Då satt man här med pungen i kläm IGEN då.. Nu går det VISST att köra och köra och köra utan problem om de bara går lite lugnt på rullen..

Ska du åka mycket gata kan du lika väl köpa en XR650 så slipper du oroa dig för ras. Jättefin hoj som man kan busa en hel del med.

Grabs grabs. Jag vill passa på att fråga vad som ingår i 50 timmars servicen. Enligt boken ska man byta olja och filter som vanligt, kontrollera och rengöra tändhatten samt ta isär och rengöra förgasaren. Det är allt vad som står på 50 timmars servicen, är det verkligen komplett enligt bok? Det jag tänkte på är att det inte finns några uppgifter om när ramlager och annat ska bytas, närmsta är väl kolvbytet som är nämt här att man ska ta en titt på vid 200h men inga lager nämns, hur vet man när det är dags för byte?

Dawg skrev:

Nu ska jag klämma dig på pungen och berätta för dig att 10 timmar faktiskt inte är så lite körning. :brinnerup

philsson skrev:
Det jag tänkte på är att det inte finns några uppgifter om när ramlager och annat ska bytas,hur vet man när det är dags för byte?
När dom ser ut som på min avatarbild :D

David P. skrev:
Husaberg.

Eller vad säger ni?

/Dave

Delvis sant för alla maskiner ska alltid ha den vård det föreskrivs. Det har du rätt i Dave.
Men det är vi väl alla rätt eniga om.
Att det finns folk som skiter i det där med service och drar ner ett märke i skiten är synd.
MEN att en fabrik kräver tre ggr så mycket underhåll som sina JÄMFÖRBARA* konkurrenter, DET i sig tycker jag är pudelns kärna och i detta fall är det som får frågan om kvalite´ att väckas.

Obs: 3ggr så mycket är ett EXEMPEL så ni som är Husareligiösa behöver inte börja skriva av DEN anledningen. Det jag säger (OM det är sant?) är att när ett märke (vilket som helst) med *samma effektuttag per liter som en konkurrent, begär så mycket mer service, så är det antingen ett tecken på dålig kvalite´eller ett "livrem och hängslor" syndrom för att inget ska gå fel.

Hade det varit det senare i Husafallet så hade ju inga fel uppstått....

Men det har det uppenbarligen.

Så racemaskin, vård eller inte. Hur är det med kvalite´n när man skärskådar den i ljuset av jämförbara likvärdiga maskiner?
DET är frågan, och jag skulle inte höja på ögonbrynen om Husa klarade sig väl så bra i DEN jämförelsen istället för att jämföras med skottsäkra drular som landsvägsenduros och liknande...

Last edited:
Dr.Bike skrev:
:mattias Water Wetter är INTE för att ersätta glykol.
Glykol är frysskydd OCH smörjning till vattenpump samt korrossionsskydd.

Water Wetter har ett HELT annat syfte. (aven om det ävensom uppfyller VISSA av glykolens sekundära uppgifter)

Den primära uppgiften för water Wetter är att bryta ytspänningen inne i kylsystemet så att man ökar den effektiva kylande arean där annars luftfickor samt luftbubblor samt ytspänning för att vattnet inte har direktkontakt med metallen i motor och kylare.

Jämför en kallödning med en korrekt, eller en vattenpärla på en nyvaxad bil kontra en jämnblöt ovaxad yta.

Förväxla alltså INTE Water Wetter med glykol, då den tidigare har en HELT annan uppgift. Nämligen öka kyleffekten
Jag har använt Water Wetter än så länge, vilka egenskaper är det den saknar, är det smörjning för vattenpumpen? Det ska skydda mot korrosion och rost åtminstone. Finns det någon annan ickeglykolprodukt som uppfyller kraven? Jag är inte intresserad av frysskydd.

Dr.Bike skrev:
Delvis sant för alla maskiner ska alltid ha den vård det föreskrivs. Det har du rätt i Dave.
Men det är vi väl alla rätt eniga om.
Att det finns folk som skiter i det där med service och drar ner ett märke i skiten är synd.
MEN att en fabrik kräver tre ggr så mycket underhåll som sina JÄMFÖRBARA* konkurrenter, DET i sig tycker jag är pudelns kärna och i detta fall är det som får frågan om kvalite´ att väckas.

Obs: 3ggr så mycket är ett EXEMPEL så ni som är Husareligiösa behöver inte börja skriva av DEN anledningen. Det jag säger (OM det är sant?) är att när ett märke (vilket som helst) med samma effektuttag per liter som en konkurrent, begär så mycket mer service, så är det antingen ett tecken på dålig kvalite´eller ett "livrem och hängslor" syndrom för att inget ska gå fel.

Hade det varit det senare i Husafallet så hade ju inga fel uppstått....

Men det har det uppenbarligen.

Kräver så mkt mer service än vilken då? En Honda/Suzuki går i värsta fall bara hälften så långt på en kolv t.ex. Och det är inte många som behöver byta kolv vid 100h på en Husaberg. Mer service än KTM RFS? Nope.
Eller jämför du kuddar med morötter? O jämför med en 660 t.ex.?

Hänger nog inte riktigt med i ditt resonemang. Utveckla gärna.

/Dave

David P. skrev:
Kräver så mkt mer service än vilken då? En Honda/Suzuki går i värsta fall bara hälften så långt på en kolv t.ex. Och det är inte många som behöver byta kolv vid 100h på en Husaberg. Mer service än KTM RFS? Nope.

/Dave

Du får då jämföra hur långt en Husa 450 går på en kolv. Yamaha och resten gör ingen 650.
Kammarnas slitage vore intressant att jämföra. För länge sedan såg Husakammarna ut som grisen efter ett tags hårt gasande.
Hondas ventilsäten är inte skoj att kolla på om jag nu ska vara lite rättvis.
Same same, but different kanske.

RookieSM skrev:
Jag har använt Water Wetter än så länge, vilka egenskaper är det den saknar, är det smörjning för vattenpumpen? Det ska skydda mot korrosion och rost åtminstone. Finns det någon annan ickeglykolprodukt som uppfyller kraven? Jag är inte intresserad av frysskydd.

Präxis!
Den uppfyller glykolens alla sekundära egenskaper som du säger, för frysskydd är ju det primära.
Så är du aldrig utsatt för frost: Go ahead! :tummenupp

Jag heter Lasse skrev:

En gube kör sin -90 husa här i byn oxå, den går och brummar runt på både endurospår och crossbanan ibland. Utan större problem vad jag vet.

David P. skrev:

/Dave

Som jag sa: De märken som kräver MARKANT mycket mer service än andra JÄMFÖRBARA hojar, har kvalitetsproblem.

(står det Husa i den texten??) Nej.

Back