Vanlig missuppfattning om olja?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag skulle ju dra mig ur oljetråden. Anyway nu gör jag det. Promise! :)

Edit: det gick åt helvete
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Det hade jag inte läst. :) Det påverkar inte hur jag ser på saken. Min poäng är att tillverkarna försöker skydda sig så gott de kan och tjäna pengar på onödiga servicar. De gör det genom att lägga in för korta tidsintervall på byte av motorolja. Här kommer ytterligare ett exempel. https://www.manualslib.com/manual/787089/Honda-Cb600f-2004.html?page=78#manual Jag valde även denna hoj eftersom jag ägt en.

Jag har några frågor till dig:
1. Vad menar du tekniskt skiljer hojar som inte har tidsintervall på oljebyten mot de som har det? Jag menar att det inte är någon skillnad.
2. Enligt boken till SLR 650 skulle man kunna köra en mil var tredje månad i 75 år innan man byter olja. Tycker du det är rimligt? Det gör inte jag.
3. Vad menar du rent tekniskt skiljer hojar som inte rekommenderar att man byter olja när den stått i fyra månader mot en som rekommenderar det? Jag menar att det inte är någon skillnad.

Om du vill byta olja var fjärde månad eller varje år på en hoj som inte används - gör det. Jag tycker gott man kan ifrågasatta det som står i en bok. Ifrågasätta varför vissa fordon har ett, två, eller tre års intervall mellan oljebyten och sedan analysera vad som skiljer sig åt rent tekniskt mellan de maskinerna. Om du vill gå slaviskt efter en bok så kan du naturligtvis göra det. Det är din tid och din plånbok. Jag tycker också man kan ifrågasätta och försöka att tekniskt analysera om man tycker att intervallen är för långa. Till exempel att man kan köra en SLR i 75 år utan oljebyte. Det är naturligtvis orimligt.
Nu känner väl kanske inte jag att jag varken har kunskapen eller intresset att förklara för dig vad det är för skillnad på motorer där tillverkaren har ett tidsintervall på bytet vs en som inte har det.
Är du intresserad kan du ju använda Google.

Sedan har du nog inte läst manualen för Hondan heller:
olja1.JPG
olja2.JPG

Orkade inte ens kika igenom manualen för din 300cc vespa från 2011.

Blir lite orolig när ägaren som har koll på allt och kanske själv gör allt underhåll inte läst manualen mer noggrannt än så i 2 av 2 fall och istället ifrågasätter vad olika tillverkare förespråkar. och har för intervaller.

Så om tre av fyra hojar du ägt inte haft tidsintervall på oljebytet, är vi nere på 1st nu då och är det vespan?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu känner väl kanske inte jag att jag varken har kunskapen eller intresset att förklara för dig vad det är för skillnad på motorer där tillverkaren har ett tidsintervall på bytet vs en som inte har det.
Är du intresserad kan du ju använda Google.

Sedan har du nog inte läst manualen för Hondan heller:
View attachment 457139
View attachment 457140

Orkade inte ens kika igenom manualen för din 300cc vespa från 2011.

Blir lite orolig när ägaren som har koll på allt och kanske själv gör allt underhåll inte läst manualen mer noggrannt än så i 2 av 2 fall och istället ifrågasätter vad olika tillverkare förespråkar. och har för intervaller.

Så om tre av fyra hojar du ägt inte haft tidsintervall på oljebytet, är vi nere på 1st nu då och är det vespan?
Då har du bevisat att motorolja bara håller i fyra månader om den inte används. Om hojen däremot används och körs en mil var tredje månad så håller den i 200 år på en Honda Hornet. Följ boken, tänk inte själv, du behöver det.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Då har du bevisat att motorolja bara håller i fyra månader om den inte används. Om hojen däremot används och körs en mil var tredje månad så håller den i 200 år på en Honda Hornet. Följ boken, tänk inte själv, du behöver det.
Nja ser det mer som bevisat att ditt påstående om att hojar till vars manualer du länkat, faktiskt har ett föreslaget bytesintervall av oljan baserat på tid och inte enbart körsträcka.

Annars har du rätt i att jag skall följa manualen då jag brukar göra det för de fordon jag har då det handlar om service men det baseras ju på att jag faktiskt läser hela manualen och inte bara vissa sidor som jag tycker passar mitt eget syfte och min egen vilja.

Sedan är det fritt fram för alla att välja hur man gör. Vill du serva lite hur som helst, jag är helt fine med det också.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du ser, en oljetråd lockar mer än att köra Lofotoen runt på moped :banana
Så häll in mer erfarenheter, håll den vid liv!

Jaaaa, håller med, SportHoj måste leva och flera inlägg = mer liv! :)

Lofoten ska vi åka till med båt och köra runt och sedan men det blir på SportHoj så intresset lär inte bli stort... :D
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nja ser det mer som bevisat att ditt påstående om att hojar till vars manualer du länkat, faktiskt har ett föreslaget bytesintervall av oljan baserat på tid och inte enbart körsträcka.

Annars har du rätt i att jag skall följa manualen då jag brukar göra det för de fordon jag har då det handlar om service men det baseras ju på att jag faktiskt läser hela manualen och inte bara vissa sidor som jag tycker passar mitt eget syfte och min egen vilja.

Sedan är det fritt fram för alla att välja hur man gör. Vill du serva lite hur som helst, jag är helt fine med det också.

Har du bevisat att det är bytesintervall baserat på tid? Var i serviceschemat står det? Det du har bevisat är att tillverkaren rekommenderar oljebyten i samband med längre förvaring. Menar du att oljan håller i 200 år om man kör med den en mil var tredje månad? Enligt boken, som du anser är helt oomtvistlig, så fungerar det. Du har hävdat att inte ett enda fordon i världen inte har rekommenderade bytesintervall på tid på motoroljan. Det får anses vara fel. Att du nu väljer att laborera med förutsättningarna säger mer om dig än om hur länge olja håller.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
massa text... Du har hävdat att inte ett enda fordon i världen inte har rekommenderade bytesintervall på tid på motoroljan...massa text
Ojdå, det där har jag redan glömt att hävdad. Skulle du kunna upplysa mig i vilket inlägg jag skrivit detta och gärna citera också?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ojdå, det där har jag redan glömt att hävdad. Skulle du kunna upplysa mig i vilket inlägg jag skrivit detta och gärna citera också?

Absolut. Inlägg 121. Jag skrev att alla fordon inte har tidsangivelser. Du skrev att du inte tror på det.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Absolut. Inlägg 121. Jag skrev att alla fordon inte har tidsangivelser. Du skrev att du inte tror på det.
Kanske bara är jag men visst är det väl ganska stor skillnad på om jag skriver "Jag tror dig inte" vs "hävda att inte ett enda fordon i världen inte har rekommenderade bytesintervall på tid på motoroljan"?

Sedan erbjöd ju du dig själv att länka och de två första som du länkade till stämde ju inte överrens med vad du påstod. Även om du varit ägare till just de här modellerna och borde vetat så hade du fel.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Absolut. Inlägg 121. Jag skrev att alla fordon inte har tidsangivelser. Du skrev att du inte tror på det.

Jag skulle nog påstå att alla fordon har begränsningar vad gäller tid mellan oljebytena.
Jag har i alla fall aldrig ägt ett fordon som inte haft angivet att man ska byta olja en gång om året eller efter ett visst antal mil beroende på vilket som inträffar först. Det gäller både bilar och motorcyklar.

Sen finns det såklart crossar och liknande där man endast anger oljebyte efter ett visst antal driftstimmar men där utelämnar man ju tidsaspekten att byta en gång om året eftersom det är mer eller mindre orimligt att du klarar dig ett år utan att byta olja förutsatt att du faktiskt använder hojen.

Ditt exempel med Honda Hornet är fel. Den ska ha oljebyte en gång om året även om du inte uppnår körsträckan för att byta olja. Det gäller samtliga hondas fyrtaktsmotorer.

Hur viktigt det är att byta en gång om året om du kör väldigt lite är en annan fråga. Tillverkaren säger att man ska byta men om du kört enormt lite så kan det vara så att den klarar sig utmärkt utan ett byte men du frångår tillverkarens rekommendationer om du gör så.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kanske bara är jag men visst är det väl ganska stor skillnad på om jag skriver "Jag tror dig inte" vs "hävda att inte ett enda fordon i världen inte har rekommenderade bytesintervall på tid på motoroljan"?

Sedan erbjöd ju du dig själv att länka och de två första som du länkade till stämde ju inte överrens med vad du påstod. Även om du varit ägare till just de här modellerna och borde vetat så hade du fel.
Då har jag missförstått serviceschemat fullständigt. Om du förstår boken bättre, kan du då vara så snäll och svara på detta: Om jag kör fem mil per månad med Hornet. Efter hur lång tid ska jag byta olja, enligt boken?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag skulle nog påstå att alla fordon har begränsningar vad gäller tid mellan oljebytena.
Jag har i alla fall aldrig ägt ett fordon som inte haft angivet att man ska byta olja en gång om året eller efter ett visst antal mil beroende på vilket som inträffar först. Det gäller både bilar och motorcyklar.

Sen finns det såklart crossar och liknande där man endast anger oljebyte efter ett visst antal driftstimmar men där utelämnar man ju tidsaspekten att byta en gång om året eftersom det är mer eller mindre orimligt att du klarar dig ett år utan att byta olja förutsatt att du faktiskt använder hojen.

Ditt exempel med Honda Hornet är fel. Den ska ha oljebyte en gång om året även om du inte uppnår körsträckan för att byta olja. Det gäller samtliga hondas fyrtaktsmotorer.

Hur viktigt det är att byta en gång om året om du kör väldigt lite är en annan fråga. Tillverkaren säger att man ska byta men om du kört enormt lite så kan det vara så att den klarar sig utmärkt utan ett byte men du frångår tillverkarens rekommendationer om du gör så.
Jag länkade till tre fordon jag tidigare ägt där det inte nämns något om oljebyten årsvis. Endast oljebyten om hojen inte används under fyra månader.
Gällande den generella regeln att samtliga Hondas fyrtaktsmotorer ska ha ny motorolja varje år: Var hittade du det påståendet? Länka gärna.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur orkar ni??? Besservissar= just jag måste veta bäst..

Kan ju tro att ni är i åldern då vi går i förskolan.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Då har jag missförstått serviceschemat fullständigt. Om du förstår boken bättre, kan du då vara så snäll och svara på detta: Om jag kör fem mil per månad med Hornet. Efter hur lång tid ska jag byta olja, enligt boken?
Ditt påstående var "Alla fordon har inte intervall på tid." och det är detta vi har diskuterat.
Där har vi ju redan konstaterad att de två första du länkade till faktiskt har det för vi måste väl ändå vara överrens om att 4 månader är ett tidsintervall?
NX650.jpg
olja2.JPG


Hur orkar ni??? Besservissar= just jag måste veta bäst..

Kan ju tro att ni är i åldern då vi går i förskolan.
En oljetråd och för mkt fritid pga Corona kan skapa oanade möjligheter :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hmmmm.... undrar varför 4 månader av overksamhet innebär oljebyte? Vad händer med oljan när hojen står still?:va

Byter du olja på hösten när du ställer in den så måste du byta igen på våren innan du tar första vårturen... :va:tummenupp
 
Nyheter
Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Top