Vanlig missuppfattning om olja?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Har du bytt olja i den än?

Har inte hittat någon att byta med, letar fortfarande... :rodnar

Eftersom det inte är tillverkarens motorcykel längre gör jag lite som jag vill. :tungan
1 000 mil är för lite på en säsong så jag sköter underhållet på vintern och kör på sommaren, miltalet är inte så viktigt.
Vinterunderhåll känns bra även om det ibland blir att jag byter kedja redan efter 6 000 mil om den inte håller en sommar till.
Oljebyte på vintern och ett extra byte på sommaren beroende på hur resplanerna ser ut.
Redan efter 20 000 mil började den dra olja... :(
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Har inte hittat någon att byta med, letar fortfarande... :rodnar

Eftersom det inte är tillverkarens motorcykel längre gör jag lite som jag vill. :tungan
1 000 mil är för lite på en säsong så jag sköter underhållet på vintern och kör på sommaren, miltalet är inte så viktigt.
Vinterunderhåll känns bra även om det ibland blir att jag byter kedja redan efter 6 000 mil om den inte håller en sommar till.
Oljebyte på vintern och ett extra byte på sommaren beroende på hur resplanerna ser ut.
Redan efter 20 000 mil började den dra olja... :(
Du kan byta med mig om du vill. Har en hel del virke från min rivna altan om det kan vara intressant.
Jag kommer till dig och hämtar oljan så kommer du till mig och hämtar det gamla altanvirket.
Har vi en deal?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du kan byta med mig om du vill. Har en hel del virke från min rivna altan om det kan vara intressant.
Jag kommer till dig och hämtar oljan så kommer du till mig och hämtar det gamla altanvirket.
Har vi en deal?

Tyvärr, jag gillar inte träaltaner vare sig det är nytt eller gammalt. :(
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Haha ja den var ju rolig. Byt olja var 300:e mil :)

Skulle man ju klara sig med ialla bilar också. Inget tidsintervall behövs utan den skall bara bytas var 500:e mil i alla bilar

Du bad om ett exempel och jag gav dig ett. Som sagt, det är så på måååånga hojar. Anledning till att jag tog SLR 650 som exempel är för att jag äger en. Oavsett om det bara är 300 mil mellan oljebyten, kör man bara 100 mil per år, villet faktiskt många gör, så håller oljan i tre år. Det är poängen. Googla gärna på intervall för hojar. Du kommer snart hitta flera utan tidsangivelser. Jag tror jag har ”proved my point” i detta fallet även om du nu verkar vilja laborera med förutsättningarna.

För övrigt så drar jag mig ur denna tråden nu. Oljetrådar är inte nyttiga och jag vill inte slänga mer bensin på den elden. :)
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Haha ja den var ju rolig. Byt olja var 300:e mil :)

Skulle man ju klara sig med ialla bilar också. Inget tidsintervall behövs utan den skall bara bytas var 500:e mil i alla bilar

-Hehe, vi får ju inte glömma att kolla ventilspelet o kopplingen... och tomgången.. :D:D:tungan
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Du bad om ett exempel och jag gav dig ett. Som sagt, det är så på måååånga hojar. Anledning till att jag tog SLR 650 som exempel är för att jag äger en. Oavsett om det bara är 300 mil mellan oljebyten, kör man bara 100 mil per år, villet faktiskt många gör, så håller oljan i tre år. Det är poängen. Googla gärna på intervall för hojar. Du kommer snart hitta flera utan tidsangivelser. Jag tror jag har ”proved my point” i detta fallet även om du nu verkar vilja laborera med förutsättningarna.

För övrigt så drar jag mig ur denna tråden nu. Oljetrådar är inte nyttiga och jag vill inte slänga mer bensin på den elden. :)

Men du läste inte allt.... :)

På sidan 49 står det att om motorcykeln stått mer än 4 månader så ska man byta oljan... :tummenupp
 

Bifogat

  • NX650.jpg
    NX650.jpg
    22.7 KB · Visningar: 45

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
LOL
Inte heller jag läste allt men kanske viktigare att göra det om man själv äger en sådan :banana

Det hade jag inte läst. :) Det påverkar inte hur jag ser på saken. Min poäng är att tillverkarna försöker skydda sig så gott de kan och tjäna pengar på onödiga servicar. De gör det genom att lägga in för korta tidsintervall på byte av motorolja. Här kommer ytterligare ett exempel. https://www.manualslib.com/manual/787089/Honda-Cb600f-2004.html?page=78#manual Jag valde även denna hoj eftersom jag ägt en.

Jag har några frågor till dig:
1. Vad menar du tekniskt skiljer hojar som inte har tidsintervall på oljebyten mot de som har det? Jag menar att det inte är någon skillnad.
2. Enligt boken till SLR 650 skulle man kunna köra en mil var tredje månad i 75 år innan man byter olja. Tycker du det är rimligt? Det gör inte jag.
3. Vad menar du rent tekniskt skiljer hojar som inte rekommenderar att man byter olja när den stått i fyra månader mot en som rekommenderar det? Jag menar att det inte är någon skillnad.

Om du vill byta olja var fjärde månad eller varje år på en hoj som inte används - gör det. Jag tycker gott man kan ifrågasatta det som står i en bok. Ifrågasätta varför vissa fordon har ett, två, eller tre års intervall mellan oljebyten och sedan analysera vad som skiljer sig åt rent tekniskt mellan de maskinerna. Om du vill gå slaviskt efter en bok så kan du naturligtvis göra det. Det är din tid och din plånbok. Jag tycker också man kan ifrågasätta och försöka att tekniskt analysera om man tycker att intervallen är för långa. Till exempel att man kan köra en SLR i 75 år utan oljebyte. Det är naturligtvis orimligt.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Nu försöker väl tillverkaren förebygga eventuella problem med en hoj
som har ett längre stillestånd.
Hur många har inte fyllt vevhus med bensin?
Upptäcks lätt vid ett oljebyte.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu försöker väl tillverkaren förebygga eventuella problem med en hoj
som har ett längre stillestånd.
Hur många har inte fyllt vevhus med bensin?
Upptäcks lätt vid ett oljebyte.
Jag har aldrig gjort det. När jag ställer undan en hoj med förgasare så stänger jag soppakranen och tömmer flottörhuset. Då finns ingen soppa kvar och jag kontrollerar samtidigt att soppakranen är tät.
Jag stänger sällan av soppakranen annars men skulle jag fyllt vevhuset med soppa så hade jag märkt det vid nästa start. Då hade jag bytt olja.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag har aldrig gjort det. När jag ställer undan en hoj med förgasare så stänger jag soppakranen och tömmer flottörhuset. Då finns ingen soppa kvar och jag kontrollerar samtidigt att soppakranen är tät.
Jag stänger sällan av soppakranen annars men skulle jag fyllt vevhuset med soppa så hade jag märkt det vid nästa start. Då hade jag bytt olja.
Och de åtgärder du beskriver, tror du hipstern på Södermalm gör det?
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top