Valve timing KX450F 2008

FilipVeen

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2025
Hoj
Kawasaki Kx450F 2008
Så på min kx450f 2008 så fastnade kicken på tdc för de fanns för mycket comp. Nu kommer jag timing belt och valves och jag tror att den är fel. Är det någon som vet hur man de ska sitta. Nu är den på tdc och jag tror att exhaust är fel.
 

Bifogat

  • 20250802_114320.jpg
    20250802_114320.jpg
    1.4 MB · Visningar: 36
  • 20250802_114256.jpg
    20250802_114256.jpg
    1.7 MB · Visningar: 37
  • 20250802_114248.jpg
    20250802_114248.jpg
    1.6 MB · Visningar: 37
Ja det där ser inte riktigt rätt ut.Min kx är rätt många år nyare men jag antar att märkningen är lika.Pricken på insugskammen mot packningsytan bakåt och strecket på avgaskammen mot packningsytan framåt.Skruva ur tändstiftet och känn efter när kolven är i topp också.Klarar du dig utan ventilbyte så köper du en lott...
 
Okej så prickan och sträckan ska stå i motstående riktning? Både utåt från varandra. Jag tog av toppen och de ser bra ut tycker jag.1000006478.jpg1000006477.jpg
 
Ja precis,märkningen "utåt".
Häll i t-röd eller bensin i kanalerna och kolla kolla om ventilerna tätar.
 
Ventilerna läcker lite. De blir blöt efter ett tag
Efter ett tag...... låter inte som annat än hur ventiler brukar täta. Om det rinner eller väter igenom omedelbart efter att du hällt i vätska så kan det tyda på dålig tätning (fixas medelst slipning) men krökta ventiler skulle det spruta igenom direkt
 
Duger bra med spolarvätska att kolla ventilerna.

Bensin är extremt brandfarligt att hålla på med om man inte behöver.

Senast jag höll på hade jag dock utspädd t-röd tror jag.
 
Bensin är extremt brandfarligt att hålla på med om man inte behöver.

Inte för att vara sån, men jag håller på med större mängder bensin varje gång jag tankar.
Ibland har jag stora mängder bensin i plåt eller plastdunkar.
Det självantänder inte och exploderar inte under några normala förhållanden.

Med det sagt, ska man leta hårfina läckor så föredrar jag Diesel, den letar sig fan ut genom porerna i gjutgods
 
Inte för att vara sån, men jag håller på med större mängder bensin varje gång jag tankar.
Ibland har jag stora mängder bensin i plåt eller plastdunkar.
Det självantänder inte och exploderar inte under några normala förhållanden.

Med det sagt, ska man leta hårfina läckor så föredrar jag Diesel, den letar sig fan ut genom porerna i gjutgods
Ja. Jag skrev "om man inte behöver"

Och precis, Diesel - bra förslag
 
Tackar men hur tight ska kamkedjan va. Nu så tog jag ut spännaren och spännde den igen men jag tror att den inte spänner bra då jag måste skruva själv hur tight jag vill ha den. Och den är automatisk spännare så dne borde snurra in själv.1000006509.jpg
 
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top