Val av mc

Nojje

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Ktm Duke II
Hej alla glada!! (Ni andra med)

Nu är det dags att inhandla hoj efter en lyckad uppkörning förra veckan. Men jag skulle vilja ha lite tankar,synpunkter om vilken hoj. Jag vet,det finns massor av trådar som tar upp detta och jag har läst många. Men jag har inte riktigt fått svar på mina funderingar. Jag har kommit fram till 2 hojjar som jag vill ha som första hoj.
Det står mellan en 600 Bandit eller Ktm 6..
Mina funderingar är vilken av dom två jag ska välja. Jag vet ju inte riktigt vilken sorts körning jag tycker om.
Jag bor i en söderförort till Sthlm och rör mig mest i sthlm med omnejd, Och då får väl Motarden en poäng, fast lite "lång"körningar (typ till Öland)kommer jag nog vilja ta och där är väl Banditen ett bättre val?
Ja,lite för/nackdelar och kloka ord behöver jag helt enkelt :)

Ursäkta för ännu en "vilken första hoj ska jag ha"-tråd men jag hoppas att du kan ha överseende med det och ge lite råd till en nybörjare...

KTM helt klart du ska nog villa efter 20-25 mils körning och dricka vatten och sånt och villa röven ändå

Du har en del poänger, att åka långt på motard suger :fakta Jag överlever väl att åka Essingen ungefär :rolleyes:

Det enda råd som egentligen ger dig något är att du får hitta några modeller som verkar intressanta, och sedan provköra! Det är lite som att köpa skor, vi kan tipsa om att kängor är bra i skogen och Nike-nåntinggympadojor är bra att spela innebandy med, men bara du kan prova ut vilka som passar just dig!

Banditen är nog en schysst allroundhoj, KTM som sagt kräver att röfven får vila ganska ofta och motarder är inget roliga på längre resor...

Det var ju två vitt skilda hojtyper du var inne på. Touring eller huligankörning i stan:D

Jag skulle rekommendera yamaha xt660x som är en "mjukis motard" funkar lätt att köra till Öland med, och samtidigt smidigt och relativt busig.

Rätt svårt att jämnföra en motard med en touringhoj..
Jag körde ktm 660 innan jag bytte till en trajja street triple, och ktm'en var ju bra mycket hårigare att köra.
Ktm'n är ju mer bushoj, men som längst körde jag 30mil med 2tankstopp men det var i längsta laget.

Jag har en Bandit 600 som första hoj (tog kortet i maj) tycker det är en väldigt bra första hoj, har varit på lite långturer bl.a åland och det funkar riktigt bra att åka längre sträckor utan att få ont i röven.bra sittställning, dock så lär man hålla lite varv, över 7000, under händer det inte mycket. Jag har kört den nu 1 sommar och börjar faktiskt tröttna lite på den man vill ju liksom ha mera :), så det blir nog en bandit 1200 snart,

Kanske inte hamnar inom din budget, men en Triumph Speed Triple. Det lägger jag min röst på. Min första hoj och jag är supernöjd. Duger till allt utom att åka i skogen :-)

Är inte motard lite som BMX var på 80-talet? En tuff modepryl och till vardags värdelös fluga? :tungan

Skämt åsido, ska du inte flänga runt på småbanor så tycker jag absolut Horneten som första hoj. Eller alternativen i samma klass, Fazer, Street Tripple m fl.
En allroundcykel är bra att börja med och testa sig fram till vad man gillar bäst med MC-åkning. Långturer eller bansmisk. Stadsåkning eller kurviga kvällsturer.
Kåpa uppskattar jag när man kör långt/fort men många anser det inte behövs.

Grattis till kortet föresten!

Tack för alla svar!!
Vet att det är ganska olika hojjar jag väljer mellan och det är lite mitt problem :)
Det jag försöker undvika är att köpa en hoj som jag "växer"ur fort,och då känner jag nog att Ktm'en är ett bättre val men den begränsar mig lite. Får nog tänka lite mer. Yamaha xt är ju ett val men jag har fått för mig att den är lite väl klen. Är det jag som fått för mig det eller stämmer det?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT