Val av KTM till våren?

  • Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

Vilken modell?


  • Antal röstningar
    0
Emmi skrev:
Jag har haft en 640 och har en 660.

660n är en roligare hoj att köra men inte bekväm att åka längre sträckor på pga hårdare sadel och mindre tank. Dessutom kan du inte skjutsa på den om du hade tänkt göra det.
När man köper en 660 -05, så får man med passagerar-fotpinnar!!! (i en påse..) Tror bakramen är ändrad från tidigare modeller och att den därför är godkänd att skjutsa på..
Men inte vill man göra det!! :hihi
 
Last edited:
Kom igen för fan!

Mikke vill ha svar på de modeller han är intresserad av och inte en massa skitsnack!!!!!!!!!!
 
motardnisse skrev:
Kom igen för fan!

Mikke vill ha svar på de modeller han är intresserad av och inte en massa skitsnack!!!!!!!!!!
Då vill jag också ha svar på en sak: varför har KTMs 640 bara 625cc? :va
 
Emmi skrev:
Angående kickandet så är det skitlätt att kicka igång en 660. Jag är 172cm.
Tror jag säkert. Dock vet jag inte om brewden tycker det. Men men, vi måste checka dem först.
Långa farbron skrev:
Ok lite ärlighet om KTM.

Dom skakar och vibrerar,saker lossnar tex nummerplåtar,backspeglar,skruvar,blinkers osv vilket betyder att dom behöver lite kärlek och Loctite för att må bra,men i gengäld så är det är sällan några stora fel på dom,dom tål vurpor ovanligt bra,reservdelar är billigt.

Man lagar dom med 8:an och 10:ans nyckel nästan oavsett vad som än har hänt. (nåja)

Kan man ha översyn med dessa saker så kan du ha hur mycket roligt som helst.
Mmm precis vad jag vill ha. Vajbrejchons! Hoho.


Rasorblade skrev:
NoNo!! Jag är bara 167 cm lång och haft en Duke II och äger nu en 660. Det går men som sagt, Duken II var ju lite bekvämare och lite lägre.
Men det går att kicka även om man är mindre :D
Annars så får du väl vara gentleman å hjälpa henne kicka :hihi
Jag är alltid en gentleman, men vid rödljusen är jag djävulen och kommer fan inte att hjälpa henne om hon får kärringstopp, JAG SKA VINNA RÖDLJUS REJSET!! :mad:


:rolleyes:

motardnisse skrev:
Kom igen för fan!

Mikke vill ha svar på de modeller han är intresserad av och inte en massa skitsnack!!!!!!!!!!
Tackar :tummenupp

Esquire skrev:
Då vill jag också ha svar på en sak: varför har KTMs 640 bara 625cc? :va
Undrar jag också :va
 
Esquire skrev:
Då vill jag också ha svar på en sak: varför har KTMs 640 bara 625cc? :va

Gissningsvis för att det är ett modellnamn då samma motor används i princip alla 6-serier dvs Lc4 motorn,dock har man lite olika konfigurationer beronde på modell.

Likadant som i 9-serien(adventure,supermoto,superduke,superenduro) där används Lc8:an med lite olika konfigurationer.



Föregångaren till 640 hette 620 och hade faktiskt (hör och häpna) 620 cc.
 
990 SUPER DUKE TITANIUM
990_Super_Duke_Titanium.jpg



Aahaa Yeah :banana
 
David81 skrev:
990 SUPER DUKE TITANIUM


Aahaa Yeah :banana

Dom är fina:)

Nackdelen med Superduken är att dom ligger i försäkringsklass 7 dvs som vilken annan sporthoj som helst.

Skall man ändå betala den dyra försäkringen så tar jag hellre en riktig sporthoj med mer Hk för samma pris.

Dessutom tycks många sälja sina Superduke ganska fort :va
 
David81 skrev:
990 SUPER DUKE TITANIUM
990_Super_Duke_Titanium.jpg



Aahaa Yeah :banana
Riktigt snygg!! Är "färgen" ny för -06??

Långa farbron skrev:
Dom är fina:)

Nackdelen med Superduken är att dom ligger i försäkringsklass 7 dvs som vilken annan sporthoj som helst.

Skall man ändå betala den dyra försäkringen så tar jag hellre en riktig sporthoj med mer Hk för samma pris.

Dessutom tycks många sälja sina Superduke ganska fort :va
Snubben i butiken där jag köpte min 660, berättade att någon (av misstag) fått sin Superduke försäkrad som offroad!!! Tror det var hos LF (äldre dam).. :)
 
Last edited:
wannagofast skrev:
Riktigt snygg!! Är "färgen" ny för -06??


Snubben i butiken där jag köpte min 660, berättade att någon (av misstag) fått sin Superduke försäkrad som offroad!!! Tror det var hos LF (äldre dam)..


Ja har man tur så har man :lol (luktar lite försäljartrick) eller så blandade dom ihop den med den vanliga Duken.

Färgen fanns iaf på KTM´s hemsidan i höstat,sen om den såldes förra året vet jag inte.
 
Färgen är ny för 06 tror jag .. :va

Ja visst känns det som att alla inhandlade ktm´s säljs kvickt..varför..Hmm??

Jag har faktiskt lite småtankar på en Ktm jag med .. kollade för ett tag sen på en LC 600 ... eller likn.. Var inne på BIKE i trollhättan o drömde mig bort :brinnerup
 
Vi kunde lika gärna ha valt vilken färg på kalsongerna du ska använda :tungan Det är du som ska köra (och tjejen ?) och som måste känna efter vilka dina egna behov är och vad du vill få ut av hojåkningen. Det kan ingen annan göra åt dig.

Fundera över hur du kommer att använda hojen:

Bara stad ? Stora landsvägar ? Grusväg också ? Busa och hoppa m.m. ? Köra bana ? Vinteråka med dubb ? Ska du skjutsa (det gör man helst inte på någon av dem) ?
 
Esquire skrev:
Då vill jag också ha svar på en sak: varför har KTMs 640 bara 625cc? :va

Mmm! varför har 950 ADVENTURE 942cc?
varför har 990 SUPERDUKE 999cc?
varför har 525 EXC -06 510.4 cc?

Ta en Ducati monster 620 som har 618 cc.

Vet ej det är bara är så eller, hur mkt kan man borra upp den orig cylinder???
 
SAMMANFATTNING!

  1. Det ska vara en NY SuperMotard årsmodell 2005
  2. Det jag/hon kommer att använda den till är mest för landsvägskörning och det kommer nog bli lite längre sträckor också samt lite bus och lite grus.
  3. Jag är 184 cm, hon är 173 cm
  4. Vi kommer INTE att skjusa, vi kör en varsin hoj.
  5. Helt med el-start. Flickan är lite anti-kick.


Långa farbron skrev:
Bara kosmetiska, Dukespeglar,svarta fälgar och dekaler om jag minns rätt.
Ok och mkt dyrare också?

Priser från Lelles Mc, alla modeller är 2006. Vi ska ha en 2005. Blir ca 10 000 kr billigare då.

625 SMC - 06 - Pris: 82 500,-
640 LC4 SUPERMOTO - 06 - Pris: 82 500,-
660 SMC - 06 - Pris: 82 900,-
640 DUKE II LIMITED EDITION - 06 - Pris: 82 900,-
 
MikkE skrev:
SAMMANFATTNING!

  1. Det ska vara en NY SuperMotard årsmodell 2005
  2. Det jag/hon kommer att använda den till är mest för landsvägskörning och det kommer nog bli lite längre sträckor också samt lite bus och lite grus.
  3. Jag är 184 cm, hon är 173 cm
  4. Vi kommer INTE att skjusa, vi kör en varsin hoj.
  5. Helt med el-start. Flickan är lite anti-kick.



Ok och mkt dyrare också?

Priser från Lelles Mc, alla modeller är 2006. Vi ska ha en 2005. Blir ca 10 000 kr billigare då.

625 SMC - 06 - Pris: 82 500,-
640 LC4 SUPERMOTO - 06 - Pris: 82 500,-
660 SMC - 06 - Pris: 82 900,-
640 DUKE II LIMITED EDITION - 06 - Pris: 82 900,-


Skulle kunna tänka mig att dom vill ha några tusenlappar till -ja.

Skönt det är när man kan vara konsekvent,röstade på 625 redan i början.

Anledningar till att välja 625.

Riktiga motardfälgar.
Riktig förgasare
Elstart.
 
MikkE skrev:
SAMMANFATTNING!

  1. Det ska vara en NY SuperMotard årsmodell 2005
  2. Det jag/hon kommer att använda den till är mest för landsvägskörning och det kommer nog bli lite längre sträckor också samt lite bus och lite grus.
  3. Jag är 184 cm, hon är 173 cm
  4. Vi kommer INTE att skjusa, vi kör en varsin hoj.
  5. Helt med el-start. Flickan är lite anti-kick.

Priser från Lelles Mc, alla modeller är 2006. Vi ska ha en 2005. Blir ca 10 000 kr billigare då.

625 SMC - 06 - Pris: 82 500,-
640 LC4 SUPERMOTO - 06 - Pris: 82 500,-
660 SMC - 06 - Pris: 82 900,-
640 DUKE II LIMITED EDITION - 06 - Pris: 82 900,-

Om det ska bli grus så blir valet 640 LC4 supermoto "om du nu skulle skaffa riktiga grusfälgar också".
Om det ska vara mkt lite grus "helst inget" så står valet på 640 DUKE II kvar.

Obs! blir det ev iskörning så skulle jag inte välja DUKE.
Tänk på att du kommer ha 4-kolvs oket på samtliga och det kommer bli lite
bökigt med mod för att få plats med offroadfälgarna tänker framförallt på 640/625/660 och inte DUKE. Men iskörning är bland det roligaste som finns så då talar det för 640 Supermoton.

Varför jag inte väljer 625 nu även om jag har en själv, är att både ni ska kunna köra den + att ha nåt som kallas komfort dvs mjukare sadel och även ha 12L tank istället för 625 9L tank! Det ni får dras med då om ni väljer DUKE eller 640 Supermoto är den tråkiga förgasaren men den kan du nog leva med i början så du hinner köra in dig på hojen. Lägg undan pengar eller fixa en bra deal på annat avgassystem när ni köper nån av hojarna.
Roligt att din tjej är sugen på att börja köra motard också.
Då blir det Hon, Yasha, whelliegirl och Emmi "nån mer?" som får sätta grabbarna på plats! :tummenupp
 
Skulle bara vilja påminna om en svaghet på Duken...fälgarna.

Det sitter alufälgar på den och dom tål inte speciellt mycket innan dom slår sig :mattias

Allt enl egna erfarenheter.
 
Långa farbron skrev:
Föregångaren till 640 hette 620 och hade faktiskt (hör och häpna) 620 cc.
Ursäkta om jag avviker från ämnet och är petig med detaljerna, men jag är intresserad av vilken 620 som har 620 cc. Överallt där jag LÄST står det 609cc för ALLA LC4 620 som är original.

Mikke, jag tycker du inte ska köpa duken. Då har du inga valmöjligheter att i framtiden kunna köra mer grus, is, stunta mer (läs: klota mer). Köper du en offroad i grunden kan du alltid sedan (vilket jag trod du kommer) skaffa endurofälgar med tillhörande skog- och isdäck. :)
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top