Val av hoj och förklaring av olika sporthojar

add3

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2010
Hoj
Husaberg 450 motard -06
Hej !

Jag skulle vilja ha lite tips,förklaringar,för & nackdelar av race hojar.

Jag är väldigt svag för ZX10 och GSXR 1000 men vill gärna veta mer om tex CBR,R1 osv. R1:an känns så vanlig men de kanske den är av någon anledning ? Undrar även vilken årsmodell man ska inrikta sig på inom alla områden, (nöje,prestanda,komfort,ekonomi,kvalitet osv)

Ska använda hojen på landsväg och ev lite bann körning och även lång resor som europa resor och även resor till mina föräldrar (enkel resa 40 mil) .

En annan fråga ang GSXR-1000, va är skillnaden på tex k3,k6,k7 osv ?

Tack på förhand / Andreas

Om du frekvent ska ut på långresor skulle jag inte köpa en sporthoj i huvudtaget. Det vore att elda för kråkorna om du ursäktar uttrycket. En och annan längre resa fungerar väl en sporthoj till om man är medveten om dess begränsningar. Däcken slits t ex ner och blir platta rätt fort vid motorvägskörning, sittställningen är rätt extrem beroende på vilken motorcykel du väljer vilket tillslut tröttnar ut en om man ska sitta i en och samma ställning under lång tid. Finns inte heller så mycket utrymme för packning, men det går ju att lösa med tankväska.

Personligen tycker jag nog en sporthoj fungerar bäst till dagsturer på någon kurvig landsväg. Då är 30 mil inga problem på en dag. Allra bäst gör sig en sporthoj på bana. Det märks att det är där dom hör hemma.

Vill inte låta negativ, men fundera nog på hur du tänker använda motorcykeln huvudsakligen och köp en som passar ändamålet.

Kan iaf svara på den sista frågan; Det är suzukis sätt att ange årsmodell, K3=2003, K6=2006 o.s.v.

Om du frekvent ska ut på långresor skulle jag inte köpa en sporthoj i huvudtaget. Det vore att elda för kråkorna om du ursäktar uttrycket. En och annan längre resa fungerar väl en sporthoj till om man är medveten om dess begränsningar. Däcken slits t ex ner och blir platta rätt fort vid motorvägskörning, sittställningen är rätt extrem beroende på vilken motorcykel du väljer vilket tillslut tröttnar ut en om man ska sitta i en och samma ställning under lång tid. Finns inte heller så mycket utrymme för packning, men det går ju att lösa med tankväska.

Personligen tycker jag nog en sporthoj fungerar bäst till dagsturer på någon kurvig landsväg. Då är 30 mil inga problem på en dag. Allra bäst gör sig en sporthoj på bana. Det märks att det är där dom hör hemma.

Vill inte låta negativ, men fundera nog på hur du tänker använda motorcykeln huvudsakligen och köp en som passar ändamålet.

Men de är många stopp på vägen planerat och inga 100 mils turer/dag. Och hotell är ju de som är meningen att man ska bo på så att någon packning att nämna blir de ju inte, enbart lite kläder. Men är mest intresserad av den typen av hoj av olika anledningar .

Kan iaf svara på den sista frågan; Det är suzukis sätt att ange årsmodell, K3=2003, K6=2006 o.s.v.

Okey, de va så simpelt :) tack för svaret !

Last edited:
Jag skulle nästan vilja påstå att GSXR1000 är mer vanlig än R1:an nuförtiden (för ett par år sen så var dock R1:an överlägset mest vanlig)..

Har för mig att det var särskilt K5-K6 som var mer brutala än de andra hojarna i effektkurvan.. inte starkare, men mer kraft i de delarna av registret som passar bra för "bus" så de blev populära som gathojar.

Sen ska man väl inte påstå att någon japansk sporthoj är sådär jätteunik.. personlighetslösa dussinhojar allihopa.. (därmed inte sagt att dom är dåliga).

Håller med föregående talare ang. långresor.. ska du köra långt.. köp en annan typ av hoj!

Nu kommer folk att skriva att det visst går bra att köra långt med sporthoj.. och ja visst.. det "går" säkert rent fysiskt, men i jämförelse med något mer åt touringhållet så är de urkassa på långkörning. Så är det bara.

edit: vidrig svenska och obefintlig styckeindelning...

Last edited:
Vad har du för budget?

Om ekonomi är viktigt så kan ju en GSX-R 750 vara intressant, troligen billigare att försäkra och säkert fullt tillräcklig både på bana och landsväg.

gsx-r750.jpg

Ang budget så har jag pengar , de är inte problemet. Men vill kanske inte lägga mer än ca 80k på själva hojen. Är mer ute efter vilken jag ska välja och just varför den ? Och ingen touringhoj är aktuellt utan jag vill ha en rå bus hoj. Dock har jag sett att ZX10 är rätt dyr med tanke på dom senare modellerna

Att skriva ner alla skillander på det olika hojarna för/nackdelar hinner jag inte på min fikarast tyvär... Men det låter ju mer som att det är en touringhoj du letar efter och ingen sporthoj...
Har du provat nån nyae liter hoj? och i så fall vilken och vad tyckte du om den?
Lättare att hjälpa dig med letandet tror jag om du kört nån nyare sporthoj och kan säga vad du tyckte om den vad som var bra och dåligt, eller åtminstånde kunde säga hur lång du är....
Skulle underlätta lite då kanske...

Att skriva ner alla skillander på det olika hojarna för/nackdelar hinner jag inte på min fikarast tyvär... Men det låter ju mer som att det är en touringhoj du letar efter och ingen sporthoj...
Har du provat nån nyae liter hoj? och i så fall vilken och vad tyckte du om den?
Lättare att hjälpa dig med letandet tror jag om du kört nån nyare sporthoj och kan säga vad du tyckte om den vad som var bra och dåligt, eller åtminstånde kunde säga hur lång du är....
Skulle underlätta lite då kanske...

Jag har kört GSXR-1000 -06:a och gillar den väldigt mycket , men de är också den enda jag kört. Jag är 185 och väger ca 80 kg . Men jag vill ha bra prestanda och kör glädje , och vilken av dom nämnda hojarna ger mest till en vanlig förare som mig ?

Stirra dig inte blind på siffror och fakta, provkör och bestäm dig efter det!

GSXR 750! En sån -06 el -07. Klart snyggaste hojen ever och riktigt bra för bankörning och säkert ungefär lika kass som alla andra sporthojar till touring ;)

Jag skulle nog ta en titt på försäkringspremierna för en 23 åring med en literhoj innan jag ens överhuvudtaget börjar fundera...Om 80 är din budget kan det bli jävligt tungt att bära en försäkringspremie på 6 k i månaden...speciellt på vintern när den står cocoonad och inte gör så mycket väsen av sig.

Hur mycket körglädje du får beror nog inte så mycket på effekten som på om du kan köra eller inte. De allra flesta vågar jag påstå tar inte speciellt mycket av sina hojars prestanda i anspråk även om de tror att de gör det. Prokör, det är det enda sättet. Effekten där spelar ingen roll..oavsett om du kan klämma ur 160 eller 180 pållar kommer du inte att kunna hantera det mesta av de där pållarna så satsa på en hoj där körställningen inte är alltför extrem.

När det gäller sporthoj i allmänhet så kan jag utifrån min erfarenhet säga att de gör sig bäst på en bana...jag har kört min 1098s 600 mil på 3 år och måste nästan övertyga mig själv för att ta fram den för en dagstur. Den här säsongen ...än så länge 0 mil. Obekvämt, ryckigt och..obekvämt och ingenstans att med livet i behåll ta vara på potentialen. För bus finns det betydligt bättre alternativ än det.

Last edited:
Tidningen Bike har varje år (våren) en återkommande test av årets supersporthojar. Föreslår att du kollar årets nummer, finns även historiska uppgifter om vilken hoj som tagit hem priset sedan början av 2000 talet. Utifrån dessa kan du sen testa dig igenom listan.

Tror alla supersporthojar (om man nu kan gruppera in dom så?) ligger ung. i samma prisläge för samma antal mil/årsmodell.

Kan inflika att jag blir trött i höfter knän redan efter 30 - 45 min icke aktiv körning. Alltså typ rak landsväg/motorväg.
Lycka till med köpet!

Last edited:
Har under sommaren avslutat en resa från Prag till Uppsala och tillbaka på min Gixxer 750 K4 och även om det gick och vissa delar av vägen var det skit kul så är det långt ifrån optimalt att köra längre transportsträckor dock så tycker jag det är bättre körställning på min Gixxer än på polarens R1 (personlig åsikt)

Jag har också en gammal Honda VFR 750 som är en sport/touring hoj och jag måste erkänna att halvvägs på vägen hem från Sverige till tjeckien så öanskade jag ibalnd att jag hade valt den hojen :rolleyes:.

Så om du inte har stirrat dig helt blind på de hojar du nämner så tycker jag du kan titta närmare på en VFR 800 tex

http://www.blocket.se/stockholm/Honda_VFR_800___Host_pris__28974457.htm?ca=10&w=3

Då har du en hoj med ca 110 hästar och en motor som har rykte av sig att gå i evigheter och otroligt skön att köra längre transportsträckor med.
Du kommer även se en markant skillnad i drift kostnaden, tänker då mest på försäkringen.
Ett annat alternativ kan ju vara att köpa 2 hojen en för varje endamål :D

Men som många sagt så ut och testa jag är nästa 10 c kortare än du så vad som är bra körställning för mig är säkert inte samma sak för dig

Om du bestämt att du ska ha en nyare supersporthoj på 1000cc så är det bara att känna efter vilken du har bekvämast körställning på.

Alla går i stort sett lika grönjävligt och kostar i runda slängar samma lika i försäkring.
Suzuki och Honda har märkesförsäkringar. Aningen mindre dyra premier, men groteska självrisker om man vurpar/får den stulen.

Själv sitter jag rätt bra på alla förutom kawan tycker jag. Blev en sukka -06a för mig eftersom jag varit kåt på just 05/06 sen dom kom.

Jag har kört GSXR-1000 -06:a och gillar den väldigt mycket , men de är också den enda jag kört. Jag är 185 och väger ca 80 kg . Men jag vill ha bra prestanda och kör glädje , och vilken av dom nämnda hojarna ger mest till en vanlig förare som mig ?

Allt utom Suzuki Intruder ger körglädje!
Vidga dina vyer, det kommer du att ha glädje av. Kan vara så att det blir en Liter Sporthoj i slutändan, Men då vet du!

Honda Black Bird är en trevlig typ av hoj.

Mats

Men de är många stopp på vägen planerat och inga 100 mils turer/dag. Och hotell är ju de som är meningen att man ska bo på så att någon packning att nämna blir de ju inte, enbart lite kläder. Men är mest intresserad av den typen av hoj av olika anledningar .

Okey, de va så simpelt :) tack för svaret !

Tycker det låter mer som du skulle tittat på en SportTourer istället,
Lika mycket kraft, bara lite sämre på bana! Och inte många vägar som är så små att du bli frånkörd av en Sporthoj..
Ex, Hayabusa, BlackBird, zzr1400 och zx12r
Dessutom mycket humanare försäkring :D

Jag skulle nog ta en titt på försäkringspremierna för en 23 åring med en literhoj innan jag ens överhuvudtaget börjar fundera...Om 80 är din budget kan det bli jävligt tungt att bära en försäkringspremie på 6 k i månaden...speciellt på vintern när den står cocoonad och inte gör så mycket väsen av sig.

Min kostar inte mer än 2500/mån och jag är 22, bor snäppet under "storstad" och kör zx10r -09 :D

Kan inflika att jag blir trött i höfter knän redan efter 30 - 45 min icke aktiv körning. Alltså typ rak landsväg/motorväg.
Lycka till med köpet!

Håller med, tog min till Jönköping från Malmö i våras (ca 30 mil), och de va inte bekvämt för just för benen resten va lugnt så länge man höll en Marchfart över 120+. Men det är benen man märker av de först i

Bara att provköra lite olika varianter och se vilken som passar dig bäst. Ta lite längre provturer och inte bara runt kvarteret. Handlarna borde inte ha ngt emot om man är ute några timmar.

Men det klart, du kommer ändå att gilla CBR bäst.

Om det är en supersport som ger dig ha-begär så är det en sådan du ska köpa.
Det är ju bara att sälja när du tröttnar.

Men min erfarenhet är att supersport faktiskt inte är så jäkla kul på gata.
Sålde själv bort min FireBlade på grund av det. Att åka 70-100kmh i stan på en sporthoj är rena plågan.

CBR 1000 vann stora testet -08, -09 o kom två efter BMW nu i år... Rent MC-tidnings-mässigt alltså. I Fast Bikes eller motsvarande tidnig....

Nog vettigt köp...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...