Val av hoj och förklaring av olika sporthojar

Tack för alla svar, skriv gärna mer tips och råd . Men har en Husa 650 motard nu så den typ av bushoj har jag redan, vill ha något roligt jag kan köra lite längre och snabbare med. Dags och vidga vyerna. Men som "DevilRider" säger så har jag kollat upp de där redan och en gsxr-1000 med med mindre än 5 år på naken kostar mig fullförsäkrad ca 2500 kr/månad och de är något jag kan leva med :)

Men som ni säger så effektmässigt så kommer jag inte märka någon skillnad på en GSXR1000,R1,CBR eller ZX10 då ?

En ny fråga då, hur står sig en tex GSXR 750 sig imot dom andra hojarna då ?

Det är klart att det är effektskillnader mellan hojarna och även baserat på årsmodellerna. Det jag skulle poängtera är väll att det är väll ca. 2-3% av alla sporthojsdårar som åker en 1000cc supersportmaskin i Sverige där detta är av betydelse. Alla rad4 1000cc av moderna snitt har mer än tillräckligt för normala förare.

Viktigare är att man gillar sin egen hoj och trivs med motorns karaktär och chassit. Personligen har jag bara kört ett fåtal rad4 hojar, men de jag provat har alla haft överskott på effekt när det gäller normal användning.

Jag skulle väll slå ett slag för att titta på twinnarna också.. Aprilia och Ducati har flera modeller som kan mäta sig med rad4:orna när det gäller vardagskörning. Fördelen med en twin är ofta ett bredare register, lägre försäkring samt en lägre förbrukning. Nackdelen är att de inte producerar samma effekt som en rad4, men behöver i gengäld inte varvas lika hårt.

Men smaken är som baken och jag måste säga att den Rad4 jag kört mest (en R1 -06 racehoj) är en väldigt trevlig hoj med bra pulver och bra chassi. Jag gillar körställningen på min gamla ducce bättre, men det kan vara en vanesak.

Tack för alla svar, skriv gärna mer tips och råd . Men har en Husa 650 motard nu så den typ av bushoj har jag redan, vill ha något roligt jag kan köra lite längre och snabbare med. Dags och vidga vyerna. Men som "DevilRider" säger så har jag kollat upp de där redan och en gsxr-1000 med med mindre än 5 år på naken kostar mig fullförsäkrad ca 2500 kr/månad och de är något jag kan leva med :)

Men som ni säger så effektmässigt så kommer jag inte märka någon skillnad på en GSXR1000,R1,CBR eller ZX10 då ?

En ny fråga då, hur står sig en tex GSXR 750 sig imot dom andra hojarna då ?

Själv har jag alltid varit sugen på en gixxer men av någon anledning har det mest varit Honda jag kört vilket jag visserligen aldrig ångrat!

Nu är jag dock sugen på att köpa riktig sporthoj igen efter ett par månader på en TL 1000r. Det kommer bli en K5, K6 som i princip nästan känns bättre än de nya! och för övrigt tänker jag bara köra halvförsäkring då de inte är tokdyrra längre. Då sparar man ju faktiskt drya 10 tkr/år (om inget händer:-)).

Tycker man sitter bäst på gixxern om man är lång för övrigt!

Du kommer inte tycka någon är slö vilken du än väljer, lovar!! 750 är ju något slöare ju men inte mycket men de är ju något smidigare också.

skaffa en Hayabusa istället å få allt som en gixxer 1000 har plus skön sitt ställning å mer klipp i motor tycker du den e svår styrd köp tailraiser å höj den lite bak svänger mycke bättre då:tummenupp billigare försäkring lättare å stadsköra med :O) vad ska jag mer säga har båda å så fort jag ska mer än 10mil så klagar kroppen

Själv har jag alltid varit sugen på en gixxer men av någon anledning har det mest varit Honda jag kört vilket jag visserligen aldrig ångrat!

Nu är jag dock sugen på att köpa riktig sporthoj igen efter ett par månader på en TL 1000r. Det kommer bli en K5, K6 som i princip nästan känns bättre än de nya! och för övrigt tänker jag bara köra halvförsäkring då de inte är tokdyrra längre. Då sparar man ju faktiskt drya 10 tkr/år (om inget händer:-)).

Tycker man sitter bäst på gixxern om man är lång för övrigt!

Du kommer inte tycka någon är slö vilken du än väljer, lovar!! 750 är ju något slöare ju men inte mycket men de är ju något smidigare också.

Så jag kommer inte märka någon större skillnad på en 750 ? Skiljer de mycket i stadskörning mellan en 750 och en 1000 ? Men med tanke på fall man får krångel kalle efter mig så kan de la vara bra att ha en 1000cc :D ?

Så jag kommer inte märka någon större skillnad på en 750 ? Skiljer de mycket i stadskörning mellan en 750 och en 1000 ? Men med tanke på fall man får krångel kalle efter mig så kan de la vara bra att ha en 1000cc :D ?

Ingen direkt skillnad i stadskörning! kanske känns att den väger 10 kg mindre men körställningen är ju lika jävlig:-)
Själv hade jag valt en 1000cc bara för att man gillar hk och vrid så mycket:)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka