Val av bakdäck för tung och snabb touring?

Motop3r

Medlem
Gick med
9 Jul 2023
Hoj
GTR1400
Tänkte köra däckvalet i en ny tråd då den gamla handlade om slitaget.
Framdäcket är ett Metzler Roadtec Z8 Interact som jag är nöjd med.

Så vilket bakdäck skall jag välja för en Kawasaki GTR1400?
Tung hoj, snabb touring med bra grepp och LÅNG hållbarhet.
Kommer inte ligga och skrapa fotpinnar eller köra allt för mycket i regn.

Har läst på lite och de flesta verkar prata om:
Pirelli Angel GT
Michelin Pilot Road 4 GT

Vad det gäller Angel GT så verkar det finnas i; standard, Variant A och variant D.
Vad är det för skillnad mellan de olika varianterna?
 
Samt en till fundering..
Flertal andra GTR14 ägare verkar byta till en annan däckprofil bak.
Original är ju 190/50-17 och de byter till 190/55-17

Hojen blir lite högre bak.
Hastighetsmätaren visar ett mera korrekt resultat än original. Den diffar ganska bra som original och med en lite större rullomkrets visar den mindre fel. Fortfarande på rätt sida om den riktiga hastigheten. Dvs. för snabbt.
Hojen blir lite mera lättsvängd.

Är det något ni avråder ifrån eller spelar det mindre roll i sammanhanget?

Profil.jpg
 
Varför inte fortsätta med Z8? Det är inte helt ovanligt att tillverkarna designar fram och bakdäck så att dom arbetar bra tillsammans.

Däckprofilen är till viss del bara en teoretisk modell, för varje mått så finns det ett spann uppåt och nedåt, så två olika storlekar kan i verkligheten vara i princip lika stora. Men visst, lite mer lättsvängd är ju aldrig fel.
 
Tänkte köra däckvalet i en ny tråd då den gamla handlade om slitaget.
Framdäcket är ett Metzler Roadtec Z8 Interact som jag är nöjd med.

Så vilket bakdäck skall jag välja för en Kawasaki GTR1400?
Tung hoj, snabb touring med bra grepp och LÅNG hållbarhet.
Kommer inte ligga och skrapa fotpinnar eller köra allt för mycket i regn.

Har läst på lite och de flesta verkar prata om:
Pirelli Angel GT
Michelin Pilot Road 4 GT

Vad det gäller Angel GT så verkar det finnas i; standard, Variant A och variant D.
Vad är det för skillnad mellan de olika varianterna?
A betyder att det är till för tunga MCs. D vet jag inte, och jag såg inte D-varianten på pirellis sida.

Pilot road är en gammal favorit bland hojåkare, ett kompetent däck med lång historia av gott fäste i alla väder, tål att piskas hyggligt och helt neutralt beteende.
Angel GT är inte en lika gammal däckserie, men är också ett dock med gott fäste i alla väder, tål att piskas och som är lite sportigare i uppförandet än pilot road.

Jag personligen gillar AngelGT bättre när det svänger, och att pressa på bana. Båda däcken kommer att göra ett bra jobb för dig.

Och även roadtec är helt okej däck vad jag vet så det går nog utmärkt med ett sånt med.
 
Har hoppat en del mellan roadtec (01 nu senast) och (pilot) road (från 2 till 5). Båda fungerar bra och båda har bra våtgrepp, det som skiljer är att Metzler beter sig mer normalt. Gasar man över en vit linje i regn så släpper det, så som en hoj brukar göra. Michelins road serie däremot gör inte det (inom rimliga gränser), som någon sorts magi
 
A betyder att det är till för tunga MCs. D vet jag inte, och jag såg inte D-varianten på pirellis sida.

Pilot road är en gammal favorit bland hojåkare, ett kompetent däck med lång historia av gott fäste i alla väder, tål att piskas hyggligt och helt neutralt beteende.
Angel GT är inte en lika gammal däckserie, men är också ett dock med gott fäste i alla väder, tål att piskas och som är lite sportigare i uppförandet än pilot road.

Jag personligen gillar AngelGT bättre när det svänger, och att pressa på bana. Båda däcken kommer att göra ett bra jobb för dig.

Och även roadtec är helt okej däck vad jag vet så det går nog utmärkt med ett sånt med.
Ja, är det inte märkligt att Pirelli är så kul när det svänger, trots synbarligen tråkigare profil? Rappare.
 
Michelin anger GT som för tung hoj. Annars så brukar alla bokstäver hos däcktillverkare betyda att dom är framtagna för olika mc-märken. Jag brukar välja det billigaste.

I Pirelli GT2´s variant verkar det vara lite annat. A betyder "förstärkt" GT2. D är ett standard framtaget för Ducati.
 
jag såg inte D-varianten på pirellis sida.

Michelin anger GT som för tung hoj. Annars så brukar alla bokstäver hos däcktillverkare betyda att dom är framtagna för olika mc-märken. Jag brukar välja det billigaste.

I Pirelli GT2´s variant verkar det vara lite annat. A betyder "förstärkt" GT2. D är ett standard framtaget för Ducati.
Det var på Däckonlines sida jag såg D varianten. Men nu fick det sig en förklaring ?
 
Varför inte fortsätta med Z8? Det är inte helt ovanligt att tillverkarna designar fram och bakdäck så att dom arbetar bra tillsammans.

Däckprofilen är till viss del bara en teoretisk modell, för varje mått så finns det ett spann uppåt och nedåt, så två olika storlekar kan i verkligheten vara i princip lika stora. Men visst, lite mer lättsvängd är ju aldrig fel.
De flesta som kört Z8 som bakdäck verkar klaga på kort livslängd. Konstigt egentligen då framdäcket däremot verkar klara sig bra mycket längre.
 
De flesta som kört Z8 som bakdäck verkar klaga på kort livslängd. Konstigt egentligen då framdäcket däremot verkar klara sig bra mycket längre.

Z6/7/8 har nog inte dålig livslängd men de lurar alltid arslet av en genom att se skitfräscha ut och sedan 30 mil senare så är cordan framme längs hela däcket.

Två bakdäck per framdäck är norm, men Metzeler Z har en speciell ”egenskap” enligt ovan. Har hur många kamrater som helst som fått panik på resor och medfört tjorv för hela sällskapet pga plötslig corda på Z.
 
Jag säger pilot road 6 GT hade varit en solklart val för mig
 
Som fleece skriver Pilot road 6, alla dar i veckan. Körde 1400 mil på mina och då var det mycket med skjuts o full packning. Alpvägar och autobahn. Dom är väldigt bra på blött underlag oxå!!
 
Z6/7/8 har nog inte dålig livslängd men de lurar alltid arslet av en genom att se skitfräscha ut och sedan 30 mil senare så är cordan framme längs hela däcket.

Två bakdäck per framdäck är norm, men Metzeler Z har en speciell ”egenskap” enligt ovan. Har hur många kamrater som helst som fått panik på resor och medfört tjorv för hela sällskapet pga plötslig corda på Z.
Been there, done that. Kanske lurar man sig lite på att dom inte har något mönster mitt på, och det är ju onekligen rätt sällan man nöter ner skuldrorna först på ett gatdäck.
 
Z6/7/8 har nog inte dålig livslängd men de lurar alltid arslet av en genom att se skitfräscha ut och sedan 30 mil senare så är cordan framme längs hela däcket.

Två bakdäck per framdäck är norm, men Metzeler Z har en speciell ”egenskap” enligt ovan. Har hur många kamrater som helst som fått panik på resor och medfört tjorv för hela sällskapet pga plötslig corda på Z.

Det med att de sista millimeterna av bakdäcket försvinner mycket fortare än när däcket är nästan nytt. Det tillsammans med packning/varmt väder/motorväg/fel däcktryck har chockat mer än en person vid tankstop. Gäller alla däck
Jag byter hellre lite i förtid innan resan än att sitta och tänka på däcken hela tiden och titta på däcket det första man gör när man stannar.
 
Det blev ett Pirelli Angel GT (A) från Dexon
Däck_5.jpg

1 1/2 år gammalt verkar det vara. Kanske inte riktigt så färskt jag hade hoppats på, men det är ju bättre än 10 år gammalt ?
Däck_6.jpg

Det kom färdigbalanserat innan montering ?
Behövde i slutändan inga balanseringsvikter alls.
Däck_7.jpg

Däck_8.jpg
Däck_9.jpg

Ökningen av profilen blev inga problem heller. Monterat och klart så märktes det knappt och den tar inte i någonstans även vid full belastning.
Däck_11.jpg
Däck_10.jpg
 
Har det lagrats rätt är 1.5 år inget problem alls.

Nä, men betalar man för ett nytt däck vill man ha ett nytt däck. Hur skall man vara säker på att det lagrats rätt?

Jag har provat att köra en uppsättning däck som ”lagrats rätt” i sex år (Fick dem och provade i experimentsyfte). De hade ungefär halva livslängden av vad nya däck av exakt samma sort brukar ha. Därför är åtminstone min åsikt att däck som inte är årets skall vara väsentligt billigare.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top