Valår 2022

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kör du, jag är helt öppen för att det är ett fejkat val, jag utgår från att det i varierande grad alltid förekommer.

Bara de naivaste av de naiva tror att västerländska val är fullvaccinerade mot fusk, att ukrainsk krigsmakt är den första i historien som inte ens kan begå krigsbrott eller att mångkultur är bra för Sverige. De tror också att om alla nyheter börjar med en specifik ingress så är det för att den automatiskt är sann, tex:

"Den högerextrema Rasmus..."
"De falska anklagelserna..."
Osv osv.

Allt detta tror de som kommer börja babbla om sådant de inget vet.

Så ut med det du har
Jag är inte det minsta insatt i fransosernas val. Vad jag reagerade på var bilder på hur antal röster backade. Alltså hur räknade röster plötsligt var färre och Macrons ökade till en överlägsen seger. Räknade röster borde bara påverka procentuellt, en räknad röst är väl ändå en räknad röst?
Vi har ju vårt strömavbrott som möblerade om runt tiotalet procent med väldigt tydlig riktning. Sossarna har varit bekymmerslösa och arroganta även i tider av historiskt låga sympatier. Försvunna röster, bortplockade röstsedlar, röstskolor, klanröstande, imamers direktiv, folk som gick med in i båsen för att "hjälpa till" så att rätt röstsedlar hamnade i kuverten förutom den sedvanliga uppvaktningen av sossar vid entrén till vallokalen, (som alltid i kommunerna här, medan övriga partier stod på behörigt avstånd enligt direktiv. En social press som jag förmodar kan få en del att rösta "rätt").
Ja, jag tror definitivt att det kan handla om ett eller flera mandat ihopräknat och de blir avgörande.

Att det kan finnad starkare krafter bakom, som WEF, utesluter inte jag. Mycket har blivit märkligt med dessa "young leaders".
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är inte det minsta insatt i fransosernas val. Vad jag reagerade på var bilder på hur antal röster backade. Alltså räknade röster plötsligt var färre och Macrons ökade till en överlägsen seger. Räknade röster borde bara påverka procentuellt, en räknad röst är väl ändå en räknad röst?
Vi har ju vårt strömavbrott som möblerade om över tiotalet procent. Sossarna har varit bekymmerslösa och arroganta även i tider av historiskt låga sympatier. Försvunna röster, bortplockade röstsedlar, röstskolor, klanröstande, imamers direktiv, folk som gick med in i båsen för att "hjälpa till" så att rätt röstsedlar hamnade i kuverten förutom den sedvanliga uppvaktningen av sossar vid entrén till vallokalen, (som alltid i kommunerna här, medan övriga partier stod på behörigt avstånd enligt direktiv. En social press som jag förmodar kan få en del att rösta "rätt").
Ja, jag tror definitivt att det kan handla om ett eller flera mandat ihopräknat och de blir avgörande.
Okej, jag har inte sett de bilderna alls, var kan man se dem?

Att sossarna lurar till sig makt inom och utanför gränsen för det lagliga är helt korrekt, dokumenterat och sant. Enig i det.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Okej, jag har inte sett de bilderna alls, var kan man se dem?

Att sossarna lurar till sig makt inom och utanför gränsen för det lagliga är helt korrekt, dokumenterat och sant. Enig i det.
Dök upp i länkar från "Ninnis tankar" på twitter. På min dump har jag tydligen zoomat så bara en jämförande kommentar och siffrorna då är med. Har inget konto så det går inte att leta bakåt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Lite nyfiken bara... Vilka antaganden bygger du detta på, hur menar du att det skulle gått till eller kommer gå till i praktiken och vad anser du i såna fall bör göras för att motverka problemet?
Valsystemet är föråldrat och fullt av hål. Problemet med vag identifikation, utlandsröster där vi inte ens vet om personerna är vid liv, (samma som med div utbetslningar, pensioner etc).
Problemen måste rökas ut och exponeras. Vi vet att de finns men det är inte tillräckligt.
Stringens vid röstning och att identiteten styrks borde iaf vara ett minimum.
Men om inte minst (S) tjänar på oredan kommer inget att hända och de har all anledning att bevara den.

Det här med allvarligt läge är ingen utopi, än mindre nu, med krig inpå knutarna. Johan Westerholm har bestämt skrivit om det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Dök upp i länkar från "Ninnis tankar" på twitter. På min dump har jag tydligen zoomat så bara en jämförande kommentar och siffrorna då är med. Har inget konto så det går inte att leta bakåt.
Här kan du bläddra bakåt. https://nitter.net/Ninnis_tankar


Svenskt "valfusk"?

Markus. GAL-TAN är mlm helt bakvänt. Den är helt ologisk.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Valåret har börjat på SVT nu, klimat -trams med Erika Bjerström kommer vara ett stående inslag.

Igår något ytterst alarmerande om att det är varmt i Indien. Det varmaste det varit på hela 122 år!!!!!

De ser inte ens själva hur löjliga de är.

 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Valåret har börjat på SVT nu, klimat -trams med Erika Bjerström kommer vara ett stående inslag.

Igår något ytterst alarmerande om att det är varmt i Indien. Det varmaste det varit på hela 122 år!!!!!

De ser inte ens själva hur löjliga de är.

Jävlar vad bilarna och industrin måste ha sprutat koldioxid för 122 år sedan.
De har varmt väder. Så.

"Det här är vad klimatexperter förutspådde"
Vad har de mer förutspått?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Valåret har börjat på SVT nu, klimat -trams med Erika Bjerström kommer vara ett stående inslag.

Igår något ytterst alarmerande om att det är varmt i Indien. Det varmaste det varit på hela 122 år!!!!!

De ser inte ens själva hur löjliga de är.


Hälsa henne att hos mig har det snöat i natt.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jävlar vad bilarna och industrin måste ha sprutat koldioxid för 122 år sedan.
De har varmt väder. Så.
Från den citerade artikeln i svt (CNN)

The average maximum temperature for northwest and central India in April was the highest since records began 122 years ago,

Så det var väl inte specifikt varmt för just 122 år sedan. Även om det säkerligen har varit varmare på den platsen någon gång i historien. Utan bilar. Men kanske med pruttande dinosaurier. Och ja, det är märkligt att SVT inte skrev 'sedan mätningarna startade för 122 år sedan' istället. Vilket ju faktiskt hade fått den alarmistiska artikeln att verka värre.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jävlar vad bilarna och industrin måste ha sprutat koldioxid för 122 år sedan.

Nja, för 150 år sedan, det tar ju ett tag att värma upp också

Men Indien hade ju löst det där, dom skulle bygga luftreningstorn?

Indien kanske måste slakta några heliga kor för att komma till rätta med utsläppen?
(bokstavligt talat)

Alla dom där kossorna som dräller runt överallt bara fiser och rapar ut metangas till ingen nytta.

Man kanske ska införa i alla fall några miljöregler och sluta använda floderna som självspolande soptippar

Att dom själva vadar runt i sopor upp till knäna hemma på sin bakgård är helt OK med mig, dom vill ju ha det så, men utsläpp som sprids utanför kan dom ju lagstifta emot.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nja, för 150 år sedan, det tar ju ett tag att värma upp också

Men Indien hade ju löst det där, dom skulle bygga luftreningstorn?

Indien kanske måste slakta några heliga kor för att komma till rätta med utsläppen?
(bokstavligt talat)

Alla dom där kossorna som dräller runt överallt bara fiser och rapar ut metangas till ingen nytta.

Man kanske ska införa i alla fall några miljöregler och sluta använda floderna som självspolande soptippar

Att dom själva vadar runt i sopor upp till knäna hemma på sin bakgård är helt OK med mig, dom vill ju ha det så, men utsläpp som sprids utanför kan dom ju lagstifta emot.
Nejnejnej, det kommer att lösa sig bara du köper en elbil och äter färska grönsaker från Sydamerika några dagar i veckan. Att dom flygs hit är ju för miljöns skull fattar du väl?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Gjorde valkompassen på svt.se

Fick S som bästa överenstämmelse med 59%...
Detta säger betydligt mer om svt.se än om mej.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag sympatiserar med.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag någonsin röstat på.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag troligen någonsin kommer rösta på.
 

Bifogat

  • 20220713_124551.jpg
    20220713_124551.jpg
    1.5 MB · Visningar: 18

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Gjorde valkompassen på svt.se

Fick S som bästa överenstämmelse med 59%...
Detta säger betydligt mer om svt.se än om mej.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag sympatiserar med.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag någonsin röstat på.
Socialdemokraterna är inte ett parti jag troligen någonsin kommer rösta på.

Jag är jävligt skeptisk till att göra valkompasser ÖHT
 

Raderad medlem 51742

Guest
När jag gör valkompasserna (inkl. denna) brukar resultatet visserligen stämma med vilka av riksdagspartierna jag sympatiserar mer eller mindre med, men tycker samtidigt att frågorna är allt för förenklade till sin karaktär.

Oftast handlar det om ja eller nej till ett politiskt förslag, men missar samtidigt att det kan vara avgörande skillnader i hur man ser på förslag, beroende på hur de implementeras eller vad de syftar till.

Frågorna fångar inte alls hur man ser på samhället, dess utveckling och önskvärda riktning. Det blir en fördummande reduktion av komplexa samhällsfrågor till förenklade endimensionella svar.

Dessutom finns det en stor risk för att svaren blir biaserade, dvs jag tenderar att sympatisera med förslag som jag vet att partier jag brukar sympatisera med har lagt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har gjort valkompasen å de stämmer för mig iaf..

Jo, dom stämmer någorlunda om man har en extremt tydlig riktning i alla svar.
(typ svarar efter partiprogramet rakt av)

Dom stämmer sämre om man har lite olika riktning i olika frågor och hamnar någorlunda lika mellan flera partier, det är då viktningen av svaren kan ställa till det
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Apropå valkompass, SVT hade inte med varken migration eller försvar när man skulle välja bland de viktigaste områdena.

Riggat val någon? Nej vadå?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Enligt SVTs valkompass skulle MP och V inte vara rätt val för mig.
Vilken överraskning...
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top