Valår 2022

Raderad medlem 51742

Guest
Eftersom att jag har alldeles för stort missnöje med hur samtliga partier i riksdagen skött sig de senaste vändorna så tänker jag även denna gång rösta på det parti utanför riksdagen som verkar ha vettigast manifest. Fan vet vilket det blir den här gången.

Jag vill ha ett parti som står för att skära ner på alla myndigheter, stärka forskning och försvar samt göra det lättare att driva företag, och förenkla skattereglerna. Skolan behöver lämnas ifred av politiker, de har spenderat flera årtienden med att totalt skjuta den i sank, kopiera finland rakt av och låt skiten vara i fred sedan.
Se till att vi bygger en ny kärnreaktor eller två så vi kan försörja oss själva.
Stärk matproduktionen inom rikets gränser.
Där faller ju i princip alla partier i riksdagen bort direkt.
Låter som att du just läste upp MEDs valmanifest. :tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Låter som att du just läste upp MEDs valmanifest. :tummenupp
Där är ju f ö några, i mitt tycke, rekorderliga sporthojare aktiva.
Tror dessvärre inte de har förutsättningar att nå storlek av betydelse. Kommer de in blir det en chockerande ökning av IQ i riksdagen. En sådan kurva skulle se ut som spotpriserna på el. Skillnad mot ett gigantiskt vilande väljarunderlag som röstar som imamen eller klanledaren säger. Kan nog möblera om och då från uselt till sämre.
Har det spelat någon roll hur vi röstat i ffa de 2 senaste valen? Denna gång kanske det är dags att rösta på något man kan tro på, oavsett konsekvens.
Förutsatt att det blir något val, vill säga. Tror sossarnas arrogans kommer av att de kan omintetgöra valet, eller villkora vilka som får rösta. Allvarligt läge, bla bla...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Där är ju f ö några, i mitt tycke, rekorderliga sporthojare aktiva.
Tror dessvärre inte de har förutsättningar att nå storlek av betydelse. Kommer de in blir det en chockerande ökning av IQ i riksdagen. En sådan kurva skulle se ut som spotpriserna på el. Skillnad mot ett gigantiskt vilande väljarunderlag som röstar som imamen eller klanledaren säger. Kan nog möblera om och då från uselt till sämre.
Har det spelat någon roll hur vi röstat i ffa de 2 senaste valen? Denna gång kanske det är dags att rösta på något man kan tro på, oavsett konsekvens.
Förutsatt att det blir något val, vill säga. Tror sossarnas arrogans kommer av att de kan omintetgöra valet, eller villkora vilka som får rösta. Allvarligt läge, bla bla...
Det största problemet är väl att alldeles för många låter bli att rösta på partier utanför riksdagen för att det är en "bortkastad" röst och istället röstar på det parti i riksdagen som ger minst kväljningar. Det verkar ju vara just missnöje med alla andra som ger SD röster, och de rösterna hade ju gärna fått gå till ett parti som röstar som de säger istället. Men, det gör inte folk för då är ju rösten bortkastad.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Där är ju f ö några, i mitt tycke, rekorderliga sporthojare aktiva.
Tror dessvärre inte de har förutsättningar att nå storlek av betydelse. Kommer de in blir det en chockerande ökning av IQ i riksdagen. En sådan kurva skulle se ut som spotpriserna på el. Skillnad mot ett gigantiskt vilande väljarunderlag som röstar som imamen eller klanledaren säger. Kan nog möblera om och då från uselt till sämre.
Har det spelat någon roll hur vi röstat i ffa de 2 senaste valen? Denna gång kanske det är dags att rösta på något man kan tro på, oavsett konsekvens.
Förutsatt att det blir något val, vill säga. Tror sossarnas arrogans kommer av att de kan omintetgöra valet, eller villkora vilka som får rösta. Allvarligt läge, bla bla...
Jag tycker MED är bra men jag har inte förstått vad de egentligen inte tycker i någon viktig fråga som inte går att driva i M eller SD.
De kommer ta ett antal röster från just dessa två, som hade behövts, till oklar nytta.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad är MED?.?

Så jävla trött på förkortningar man inte förstår..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker MED är bra men jag har inte förstått vad de egentligen inte tycker i någon viktig fråga som inte går att driva i M eller SD.
De kommer ta ett antal röster från just dessa två, som hade behövts, till oklar nytta.
Tror inte någon av SD eller M vill minska statsapparaten. I förra valet var det iaf en av MEDs punkter i manifestet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är definitivt en klassisk borgerlig fråga, går utmärkt att driva inom M
De har inte drivit den, så jag röstar inte på dem heller. När de lägger till det som en punkt i sitt valmanifest ska jag överväga om de får min röst. Min upplevelse av den är att de är ju i övrigt bara det blåa sossepartiet för tillfället.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det största problemet är väl att alldeles för många låter bli att rösta på partier utanför riksdagen för att det är en "bortkastad" röst och istället röstar på det parti i riksdagen som ger minst kväljningar. Det verkar ju vara just missnöje med alla andra som ger SD röster, och de rösterna hade ju gärna fått gå till ett parti som röstar som de säger istället. Men, det gör inte folk för då är ju rösten bortkastad.
Hur borgerliga är de borgerliga rösterna egentligen. De sosseröstar ju i var och varannan omröstning av betydelse, såväl M som KD. Även om de inte kan "vinna" borde de konskvent företräda väljarna. Hur mycket förtroende och hur många väljare tappar de på mjäkigheten? Stå raka även om det blir nederlag så det finns något att rösta på.
Sen alla överlöpare och oheliga allianser...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just det faktumet gör att jag har svårt att ta dem på allvar. Herr Bard har en något grandios självbild enligt min ringa mening.
Haha, jo, han är helt klart förtjust i lukten av sina egna fjärtar. Men om jag går på partiprogram tror jag MED är de som hamnar närmast. Och eftersom att de inte suttit i riksdagen har de inte lyckats bevisa sin totala inkompetens än. Men det är väl bara en fråga om brist på tillfälle.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Alternativ 2. Höj riksdagsspärren med 1procentenhet
Nä, ta bort den helt. Finns ju bara där för att gynna stora etablerade partier. Ja, jag tycker det trots att det innebär att MP skulle vara kvar, jag är beredd att göra det offret. Att ett och annat pellejönsparti skulle komma in kan man ta, dom är ju ändå bättre än en del av det som redan sitter där och dom som gjorde bort sig väl inne skulle ofta åka ut igen. Gör ju att folk drar sig för att rösta på nya krafter som exempelvis MED som nu måste klara 4% med marginal i opinion för att folk ska våga rösta på dem utan att riskera att rösten går förlorad i valet.

Har du fått en andel motsvarande en plats så har du ju uppenbart det stödet. Dvs 1/349 av rösterna skulle räcka. Även om jag gärna drar ner antalet platser 199. Eller lägre. Ja det kan blir krävas större andel utjämningsmandat mot idag, men jag företräds hellre av någon med vettiga åsikter från andra änden av riket än en lokal råkommunist.

Som bonus skulle det finnas fler att förhandla och svårare för ett litet parti att hålla en regering som gisslan, som MP, C och V har gjort i omgångar för att få betydligt mer inflytande än vad deras storlek motiverar.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nä, ta bort den helt. Finns ju bara där för att gynna stora etablerade partier.
Precis, men "de" vill inte minska spärren, incitamenten för det är noll. Det är konkurrens på sin kant man vill hålla borta, vilket man gör med denna spärr.

Valsystemet är väsentligen en socialdemokratisk produkt. Utformat för att göra det mycket svårt för nya partier att ta sig in i riksdagen. Socialdemokratin har förstås inte fruktat nya högerpartier – det är konkurrens från vänster man velat hålla stången. Borgerligheten har inte kritiserat systemet, då de får samma skydd på sin kant. Idag betyder det att S har gott skydd mot Partiet Nyans och eventuella riksdagsansträngningar från politiker i stil med Nils Littorin och Markus Allard, men även från nya projekt i Gudrun Schymans regi. Borgerligheten har konkurrensfördelar gentemot Medborgerlig Samling och SD dito gentemot Alternativ för Sverige. Incitament saknas helt i riksdagen att ändra denna ordning.
Så blir det ju rent praktiskt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Man bör studera hur det ser ut i länder med andra spärrar, jag är inte säker på att det ser så bra ut och att de går att styra. Det finns länder i vår närhet som verkar bra röriga, tänker på Belgien, Italien och Israel.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi har ju i många år haft en politik kidnappad av extremister i små partier, trots att deras sammanlagda stöd har varit lågt.
Dom som likt prästens lilla kråka har slunkit hit och dit beroende på vem som har lovat dom att få bestämma lite....

Blir vi av med dom tre minsta partierna kanske dom tre största kan hitta en riktning att gå i.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vi har ju i många år haft en politik kidnappad av extremister i små partier, trots att deras sammanlagda stöd har varit lågt.
Dom som likt prästens lilla kråka har slunkit hit och dit beroende på vem som har lovat dom att få bestämma lite....

Blir vi av med dom tre minsta partierna kanske dom tre största kan hitta en riktning att gå i.
Det man kunde önska, och jag har snott idén av någon debattör, vore att S/M/SD satte sig ner och enades om ett antal huvudsakliga drag som alla kunde acceptera. Och det vore i högsta grad möjligt om det behövdes. 70% av befolkningen skulle vara representerad. Förvisso skulle några små partier växa till nästa val men det kanske går att hantera.
Hur gör andra vuxna när de inte tycker exakt likadant? Kompromissar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top