Valår 2022

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ni som nu skriker högt över brutna vallöften, vad förväntar ni er när ni röstar egentligen? Att landet på en vecka förvandlas till det som står i valmanifesten?
Läs detta igen, innan ni klagar.
Det viktiga är att inriktningen är annorlunda nu!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, fyra partier var överens, ingen kompromiss hade behövts.

Det är mycket möjligt att det är rätt beslut, men man ska inte lova sådant man inte VILL hålla.
Glöm inte att det fanns en massa andra vallöften från samtliga partier också. Det är inte möjligt att uppfylla alla partiers vallöften på samma gång. I slutändan måste budgeten gå ihop och den förhandlingen skedde först efter valet. Nu landade det exempelvis i att SD fick igenom fortsatt förhöjd nivå i A-kassan och KD/L fortsatt relativt högt bistånd. Kostsamma budgetposter. Hade man inte satsat på dessa hade det funnits mer pengar över till andra vallöften.

Men visst bör man kritisera utfärdandet av vallöften kring ett visst resultat som skall uppnås, när det inte går att förutse att just detta kommer bli utfallet. Men det behöver inte nödvändigtvis innebära att man inte VILL detta.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Glöm inte att det fanns en massa andra vallöften från samtliga partier också. Det är inte möjligt att uppfylla alla partiers vallöften på samma gång. I slutändan måste budgeten gå ihop och den förhandlingen skedde först efter valet. Nu landade det exempelvis i att SD fick igenom fortsatt förhöjd nivå i A-kassan och KD/L fortsatt relativt högt bistånd. Kostsamma budgetposter. Hade man inte satsat på dessa hade det funnits mer pengar över till andra vallöften.

Men visst bör man kritisera utfärdandet av vallöften kring ett visst resultat som skall uppnås, när det inte går att förutse att just detta kommer bli utfallet. Men det behöver inte nödvändigtvis innebära att man inte VILL detta.
I detta fall finns inga men, förutsättningarna har inte ändrats, alla lovade, det är dags att verkställa.

Det kan inte alltid vara så att politiker kan lova vad som helst och inte leverera och att folket tycker det är helt i sin ordning.

I vissa fall kan det uppstå nya situationer eller konstellationer men det är inte fallet nu, bara att fixa.
 

Raderad medlem 51742

Guest
I detta fall finns inga men, förutsättningarna har inte ändrats, alla lovade, det är dags att verkställa.

Det kan inte alltid vara så att politiker kan lova vad som helst och inte leverera och att folket tycker det är helt i sin ordning.

I vissa fall kan det uppstå nya situationer eller konstellationer men det är inte fallet nu, bara att fixa.
Var ju också ungefär innebörden av det jag skrev i andra stycket. De borde inte lovat vad de inte kan hålla.

För egen del brukar jag ta sådana vallöften med en rätt stor nypa salt och det är inte dessa som avgör vad jag röstar på, inte heller hur jag bedömer resultatet av den förda politiken. Sådana löften brukar hetsas fram ju mer intensiv valrörelsen blir och det är rätt uppenbart att det kommer vara omöjligt att uppfylla allt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man undrar ju vad folk som har varit politiskt aktiva i dom partier som nu tog makten och sedan fullständigt skitier i sina vallöften har att säga?

Har vi några politiskt aktiva i tråden? Någon från M? Någon från SD kanske?

Vill ni vara snälla och ge en förklaring?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Man undrar ju vad folk som har varit politiskt aktiva i dom partier som nu tog makten och sedan fullständigt skitier i sina vallöften har att säga?

Har vi några politiskt aktiva i tråden? Någon från M? Någon från SD kanske?

Vill ni vara snälla och ge en förklaring?
Inte politiskt aktiv någonstans....

... men av de tre regeringspartierna + SD övervakarna så var det väl tre som hade gett massiva bensinskattesänkningar som löfte, medan det fjärde (L) inte hade givit dylika löften om än sagt att det behövdes lättnader, så det är väl bara att hävda att det var L som fick bestämma just denna frågan.

SD skyller just på liberalerna https://www.dn.se/sverige/branslebrak-mellan-sd-och-l-har-satt-sig-pa-tvaren/ (har inte inloggning, läser bara inledning).

Konstigt att minsta partiet får sådan stor makt, men å andra sidan motsvarar det väl vad först MP och sedan C haft i S-regeringar.

Personligen tycker jag inte att de större föreslagna sänkningarna (uppemot 10kr) hade varit ekonomiskt försvarabara, men mer än 14 öre hade de ju gott kunnat slå till med, lägre halvan i EU istället för toppskikt hade varit en bra början.

Får se hur det går med att få ner reduktionsplikten. Samhällekonomisk viktigare besparing, talloljan och de andra substituten lär ju gå åt i vilket fall så jag tror den verkliga miljönyttan av att ha helt andra krav än resten av EU är väldigt begränsad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte politiskt aktiv någonstans....

... men av de tre regeringspartierna + SD övervakarna så var det väl tre som hade gett massiva bensinskattesänkningar som löfte, medan det fjärde (L) inte hade givit dylika löften om än sagt att det behövdes lättnader, så det är väl bara att hävda att det var L som fick bestämma just denna frågan.

SD skyller just på liberalerna https://www.dn.se/sverige/branslebrak-mellan-sd-och-l-har-satt-sig-pa-tvaren/ (har inte inloggning, läser bara inledning).

Konstigt att minsta partiet får sådan stor makt, men å andra sidan motsvarar det väl vad först MP och sedan C haft i S-regeringar.

Personligen tycker jag inte att de större föreslagna sänkningarna (uppemot 10kr) hade varit ekonomiskt försvarabara, men mer än 14 öre hade de ju gott kunnat slå till med, lägre halvan i EU istället för toppskikt hade varit en bra början.

Får se hur det går med att få ner reduktionsplikten. Samhällekonomisk viktigare besparing, talloljan och de andra substituten lär ju gå åt i vilket fall så jag tror den verkliga miljönyttan av att ha helt andra krav än resten av EU är väldigt begränsad.

Ja, jag band mig väl inte heller vid något specifikt löfte, men bara principen att avge löften som man senare fullkomligt skiter i och försvarar att man bryter löftet med "det var inte realistiskt" ungefär...

Varför avge orealistiska löften inför ett val?

Det enda löftet jag satte benhård tilltro till var utbyggnad av kärnkraften, men du ska se att dom skiter i det också...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
SD sitter ju inte ens i regeringen, de är bara stödhjul. Fet chans att de skulle få igenom all sin politik och kunna göra verklighet av alla sina vallöften.

Kan hålla med om att det är märkligt att kompromisslösningen blev en så liten sänkning när samtliga partier gått till val på sänkta drivmedelspriser, men samtidigt kanske det ändå inte är så konstigt... Har letat runt lite och sett siffror på alla samarbetspartiernas förslag på bränsleprissänkning, Och precis som Powerjohan säger så har alla gått ut med att de vill sänka med X antal kronor utom Liberalerna som så vitt jag kunnat hitta bara uttalat att man vill "kompensera för den höga kostnaden genom att sänka skatten på drivmedel". Jag tolkar det som att även om Liberalerna är för en sänkning så vill de inte sänka med hur mycket som helst, så troligtvis är det L som blivit bromskloss i frågan.

Jag kan tänka mig att den här kompromissen gjorts upp för att vara L till lags för att de ska släppa fram andra förslag och reformer som de övriga partierna tycker är viktigare. Ge och ta, L får igenom en lite mindre kraftig sänkning av drivmedelspriserna och de övriga får förhoppningsvis något som är mer värt i gengäld. Jag hoppas att det blir ett billigt pris att betala i det långa loppet, för ponera att bränsleprissänkningen hade blivit den avgörande frågan som får L att hoppa över till andra sidan och sen får vi ytterligare fyra år av rödgrön sörja... :skrämd

Om en mindre än utlovad sänkning var ett absolut krav från Liberalernas sida för att stötta en högerregering och en mer konservativ och stram linje framåt, då kanske det resulterar i att de övriga samarbetspartierna får igenom mer av sin politik och att vi slipper liberalpolitik i andra frågor så att regeringen kan driva en högerpolitik i stort som förhoppningsvis kan ta itu med de verkligt stora problemen i landet. Då kan jag stå ut med dyr soppa några år till.

Förhoppningsvis driver regeringen på frågan successivt och sänker reduktionsplikten framöver vilket kan komma att sänka priset vid pump ytterligare ett par kronor. Den som lever får se.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man skulle även kunna tolka det som att L såg "verkligheten" (gällande detta iaf) även innan valet...?

Jag tror att vi kommer se sänkningar framöver som inom 1-2 år kommer ge ca 5-6kr vid pump.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Märklig debatt i tråden.
Att få ordning på ett totalt förstört system tar tid.
Det viktiga är att inriktningen på politiken ändras.
Så att beslut tas på vetenskaplig grund istället för miljö-symbolpolitik

Skyhöga el och bränslepriser tillsammans med stor osäkerhet om framtida priser dödar våra företag!!
Läget är extremt illa för landet
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Märklig debatt i tråden.
Att få ordning på ett totalt förstört system tar tid.
Det viktiga är att inriktningen på politiken ändras.
Så att beslut tas på vetenskaplig grund istället för miljö-symbolpolitik

Skyhöga el och bränslepriser tillsammans med stor osäkerhet om framtida priser dödar våra företag!!
Läget är extremt illa för landet

Ja, och partiena som gick till val på att fixa till det, med sänk bränslepris vid pump på 10 spänn och elbidrag innan jul har visat att det bara var tomma löften för att vinna valet.

Vilka andra av deras löften kommer dom att svika?

Dom har väl inte infriat något av löftena än?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Dieseln låg på ca 27kr och det är nog inte helt omöjligt att vi kan nå ungefär 10kr lägre från den nivån eller liknande så att vi matchar andra EU-länder men det sker inte över en natt precis som när det höjdes och det skulle ha fortsätt att höjas. EU sätter väl käppar i hjulet också så vi får se.


IMG_2690.PNG
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Dieseln låg på ca 27kr och det är nog inte helt omöjligt att vi kan nå ungefär 10kr lägre från den nivån eller liknande så att vi matchar andra EU-länder men det sker inte över en natt precis som när det höjdes och det skulle ha fortsätt att höjas. EU sätter väl käppar i hjulet också så vi får se.


View attachment 479444

Vaför skulle det inte kunna ske över en natt (eller tre månader)?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Varför höjde de i etapper?
Jag tippade då inte på att bränslepriserna skulle sänkas kraftigt på en gång. Gjorde du?
Önskar att Sverige kunde genomföra och ta snabba beslut. Vet inte vad som är genomförbart men kan tycka att det är rimligt att sänka i etapper och först 2024 kan de börja sänka reduktionsplikten.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför höjde de i etapper?
Jag tippade då inte på att bränslepriserna skulle sänkas kraftigt på en gång. Gjorde du?
Önskar att Sverige kunde genomföra och ta snabba beslut. Vet inte vad som är genomförbart men kan tycka att det är rimligt att sänka i etapper och först 2024 kan de börja sänka reduktionsplikten.

För att de ville gissar jag.
De valde att göra det i etapper istf att höja över en natt helt enkelt.
Ett litet steg i taget. Det ger mindre knorrande.

Man höjer precis till gränsen då det börjar knorras. Sen lugnar folk ner sig och då kan man höja ytterligare till en gräns då det börjar knorras. Sen lugnar folk ner sig och då kan man höja ytterligare till en gräns då det börjar knorras osv osv osv.

Men varför skulle det(sänkningen) inte kunna ske över en natt? Precis det GuW undrade.
 
Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det var en retorisk fråga angående höjningen.

BTW, en del av svaret finns ju i mitt förra inlägg. Som sagt, 1 jan 2024 kanske vi får sänkt reduktionsplikt. Om de nu håller vad de lovar :rolleyes:
Det är för övrigt inte så stor skillnad längre mellan Sverige och andra EU-länder så en sänkning med 4:- så har vi en rimlig nivå.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Varför kan Polen, Spanien, Portugal ha så mycket lägre elpriser än Sverige? Varför har vi Europas högsta diesel- bensinpriser? Varför kan vi inte förändra vår prissättning, reduktion, beskattning så vi hamnar på samma nivå? Vilka avtal är det som gör att vi inte kan ändra? Vem har skrivit på det?
Dags att utkräva ansvar?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Varför kan Polen, Spanien, Portugal ha så mycket lägre elpriser än Sverige? Varför har vi Europas högsta diesel- bensinpriser? Varför kan vi inte förändra vår prissättning, reduktion, beskattning så vi hamnar på samma nivå? Vilka avtal är det som gör att vi inte kan ändra? Vem har skrivit på det?
Dags att utkräva ansvar?

Håller med dig till 100%
Kunde inte säga det bättre själv.
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Läget är att de 4 partier som grundar regeringen har ljugit väljarna rakt upp i ansiktet hela valrörelsen. Inget annat än så. Vad gäller bränslepriser, elpriser, elproduktion, brottsbekämpning osv så var man klar och tydlig - fanns inga tveksamheter. Inga om , men , kanske eller villkor som en eventuell verklighet skulle kunna vara framme och ställa till det med. Inga resonemang om att en påstådd politisk inriktning över en viss tid historiskt skulle försvåra/fördröja den förändring man hävdat skulle genomföras. Så sent som på valdagen kunde man läsa på samtliga 4´s fb om hur bra det skulle bli med rätt valresultat. Redan dagen efter utlovades , i vissa fall, tydliga förändringar vad gäller bränslepriser tex. Jag kan ju tycka att en intelligent och tänkande väljare bör ha förstått att de ljög hämningslöst. Men samtidigt avskyr jag politiker som medvetet försöker lura väljare på det viset. Man kan tycka hur illa man vill om de rödgröna partierna men det man från andra sidan gjort är ren och skär skam. Vedervärdigt.
I praktiken sitter vi nu med det största partiet ( regeringsunderlag ) formellt utanför regeringen - men man bestämmer det mesta. Avsikten är väl att de tre som formellt bildar regering skall få visa sin erbarmliga oduglighet utan att det bestämmande skall behöva ta något ansvar. Det kommer man nog att nyttja när det drar ihop sig till val nästa gång..... väljarna är inte klokare då och tänker nog inte längre eller.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top