Vafan ska jag göra? Återköp

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tja nu har jag tänkt över det i några timmar, tagit EN öl på det, pratat om annat, ringt och medlat, men jag kommer fan inte på vad jag ska göra?!

Jag sålde en enduro idag så långt allting bra, köparen påstår att den nypt och vill häva köpet, jag vägrar så klart betala tillbaka pengarna för att dom har haft sönder den och säger att dom gärna får polis anmäla mig men det leder ingenstans då dom skrivigt på kontraktet där det står köpes i "befintligt och godkänt skick" tyvär gjorde jag tabben att ge dom mitt hem nummer så dom kunde prata med morsan då jag inte va hemma, instruerade morsan i vad som gällde, försökte få tag i farsan men det gick inte. Sen 1 h senare ringer farsan mig och undrar vad som händer jag förklarar läget och han konstaterar att dom kan ta sig i arslet då dom dels skrivigt på kontraktet och sen dessutom rivit ner hojen.

Så långt allt okej, sen ytligare en timme senare ringer farsan och säger att morsan har lämnat tillbaka pengarna... Så vad fan ska jag göra? Jag står här med en värmenypt hoj med trasiga packningar och har inte pengarna att laga den just nu!
Helvetes satans förbanade piss! Kan man säga upp släktskapp med min så kallade morsa?

Ett jälkla taskigt läge du hamnatt i där.Men det är nog tyvär inget mer att göra än att surt spara ihop pengar å renovera opp hojen igen.

Tja nu har jag tänkt över det i några timmar, tagit EN öl på det, pratat om annat, ringt och medlat, men jag kommer fan inte på vad jag ska göra?!

Jag sålde en enduro idag så långt allting bra, köparen påstår att den nypt och vill häva köpet, jag vägrar så klart betala tillbaka pengarna för att dom har haft sönder den och säger att dom gärna får polis anmäla mig men det leder ingenstans då dom skrivigt på kontraktet där det står köpes i "befintligt och godkänt skick" tyvär gjorde jag tabben att ge dom mitt hem nummer så dom kunde prata med morsan då jag inte va hemma, instruerade morsan i vad som gällde, försökte få tag i farsan men det gick inte. Sen 1 h senare ringer farsan mig och undrar vad som händer jag förklarar läget och han konstaterar att dom kan ta sig i arslet då dom dels skrivigt på kontraktet och sen dessutom rivit ner hojen.

Så långt allt okej, sen ytligare en timme senare ringer farsan och säger att morsan har lämnat tillbaka pengarna... Så vad fan ska jag göra? Jag står här med en värmenypt hoj med trasiga packningar och har inte pengarna att laga den just nu!
Helvetes satans förbanade piss! Kan man säga upp släktskapp med min så kallade morsa?

Enkelt, kräv morsan på stålarna annars så polisanmäler du henne! :fakta

Det är nog kört för dig. Det är bara att släppa lös the focking fury och slå sönder nånting där hemma för motsvarande summa pengar. Fy fan så förbannad jag skulle bli om min mor gjorde nåt sånt. Kräv henne på pengarna det kostar att laga hojen. Det är ju inte mer än rätt att hon står för det när det är hon som satt dig i den sitsen.

Har din mor verkligen rätt att häva köpet? Står hon på kontraktet? Tycker det låter konstigt att någon utomstående kan göra det utan att vara inblandad i affären.

Har din mor verkligen rätt att häva köpet? Står hon på kontraktet? Tycker det låter konstigt att någon utomstående kan göra det utan att vara inblandad i affären.

Näe, men hon kan ju köpa den... :)
..och nu vara stolt ägare till en fin hoj som hon troligtvis måste betala någon för att renovera upp så att hon kan sälja den igen..:tungan

Eftersom prulle inte är myndig så har han inte rätt att ingå avtal.
Om målsman inte var inblandad vi försäljningen så är det högst tveksamt om kontraktet i det här fallet var gilltigt.
Om kontraktet var gilltigt, så för dock fortfarande mamma prulles talan och kan därmed häva köpet.
Att det sedan inte var så smart om kontraktet var gilltigt, det är en helt annan sak.

Sälja vidare? Eller går inte det???

Last edited:
2915316 Enkelt, kräv morsan på stålarna annars så polisanmäler du henne! :fakta
mm gjort men det är inte så lätt då hon har fått för sig att hon måste sköta huset och inte kan jobba då (som 2 miljoner andra kan...)

Morsan stog som ägare dumt nog...

Det löste sig imorse med att en annan som varigt intreserad innan erbjöd sig att köpa den som den står för rätt pris efter att ha läst här :yoparty Vist jag förlorar nån tusen lapp på det men det ska jag se till att morsan kompenserar. :D

Kanske dum fråga men kan man med fullmakt från båda föreldrarna se till att min morsa inte längre blir målsman för mig? Tänker inte skriva varför men det här är typ toppen på ett isberg av saker som hon förstör genom att inte förstå vad hon gör..

Vad säger din morsa? Förstår hon att hon gjort fel?

Ang. befintligt skick gäller inte det längre. Eller snarare står det enl. köplagen (gäller vid köp mellan två privata parter, dvs privat personer) att köpet kan upphävas/säljare betala tillbaka en del/säljaren tvingas renovera det åt köparen om skicket är avsevärt sämre än man kan tänka sig med hänsyn till ålder/pris/andra faktorer eller om säljaren undanhållit sådan information man kan anta att han kände till som har en avsevärd inverkan på värdet/funktionen på produkten. Tex. att hojen är relativ ny och ser bra ut, gick bra vid provkörning men motorn är helt slut.
Men den lagen är i stort sätt värdelös vid värden mindre än ett halv basbelopp (ca 20.000.-) (den går då inte till vanlig domstol utan dit då båda parterna betalar hälften var av kostnaderna oavsätt vem som vinner, kommer inte ihåg vad det heter närmare). Fick till och med rådet av en köprättslig advokat att inte driva vidare om det inte var tal om värden uppåt 60k.
Och såg att du hade TM:en ute för 17k så du behöver nog inte bekymra dig.

Tveksamt om hon gör..

Står det befintligt OCH GODKÄNT borde det vara befintligt och godkänt?!?
Okej det där va bra att veta! Dock är alla kontrakt rivna nu så det spelar ingen rll i det här fallet.

Innan va det 17 utan sm kit och lv grejerna nu sålde jag den för 17 med dom grejerna så jag är nöjd :)

Kanske dum fråga men kan man med fullmakt från båda föreldrarna se till att min morsa inte längre blir målsman för mig? Tänker inte skriva varför men det här är typ toppen på ett isberg av saker som hon förstör genom att inte förstå vad hon gör..

Det är väl bara att ge fan i att blanda in henne i dina affärer i fortsättningen.
Du säger att du förlorade någon tusenlapp pga detta, men i själva verket så sparade du nog ett par tusen genom att hon var snäll att ha hojen registrerad på henne (förmodar att man har försäkring på endurohojar också).

Att ge tillbaks pengarna var jäkligt dumt. Men om du vet hur din mamma är så borde du tagit hand om pengarna själv.
Hur gammal är du? Antar att du snart är myndig själv och då är dina "mammaproblem" borta. ;)

mm gjort men det är inte så lätt då hon har fått för sig att hon måste sköta huset och inte kan jobba då (som 2 miljoner andra kan...)

Morsan stog som ägare dumt nog...

Det löste sig imorse med att en annan som varigt intreserad innan erbjöd sig att köpa den som den står för rätt pris efter att ha läst här :yoparty Vist jag förlorar nån tusen lapp på det men det ska jag se till att morsan kompenserar. :D

No offense men du hade ingen rätt att sälja hojen eftersom det inte var din (rent juridiskt alltså, jag vet att det var din men att ni hade den skenförsäkrad). Alltså kan din morsa göra precis vad fan hon vill med hojen utan att du kan göra något åt det.

2915649 No offense men du hade ingen rätt att sälja hojen eftersom det inte var din (rent juridiskt alltså, jag vet att det var din men att ni hade den skenförsäkrad). Alltså kan din morsa göra precis vad fan hon vill med hojen utan att du kan göra något åt det.
Precis, det va det som va så dumt. Så nu har jag faktiskt skickat in ägarbytte på både bilen och crmn att dom ska stå på mig nu, ska bli skönt att kunna bestämma nånting i praktiken sen, inte baraa hoppas på att nån gör som man säger.

Det som stör mig mest är att morsan tror mer på en vilt främande hysterisk person än på sin son och sin man.

Precis, det va det som va så dumt. Så nu har jag faktiskt skickat in ägarbytte på både bilen och crmn att dom ska stå på mig nu, ska bli skönt att kunna bestämma nånting i praktiken sen, inte baraa hoppas på att nån gör som man säger.

Det som stör mig mest är att morsan tror mer på en vilt främande hysterisk person än på sin son och sin man.

Se där ja. Inte för att jag moralpredikar att du inte ska ha skenförsäkrat, utan att du nu har gjort så att du slipper ha din mamma involverad i dina affärer.

Vill minnas att du skrivit lite historier om din mamma tidigare och att hon inte verkar ha alla chips i påsen.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph