Försäkringsärende - verkstad klarar ej av att reparera allt och försäkringsbolaget betalar inte ut kompensation

theodorg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2018
Ort
UPPSALA
Hoj
.
Som det står i den långa ämnesraden.
Blev påkörd av en lastbil och hojen (cbr650r 2019) blev bärgad till Sulas mc i Uppsala. Dem bestämde sig för att laga den och efter 2 månader var den klar. Märkte dock direkt att en panel inte sitter riktigt som den ska i fram samt innerpanelen på sidan inte sitter helt fast. Åkte tillbaka med hojen som dom hade 1 vecka. När jag hämtar hojen har dem inte fixat skadorna utan säger att dem har skruvat ihop allt som det ska vara och inte kan göra mer för mig.

Försäkringsbolaget säger att dem inte betalar ut pengar till mig eftersom verkstadens faktura till dem ska vara för full reparation. Verkstaden har ju redan sagt att dem inte kan göra mer, kan man begära kompensation av dem? Är egentligen inte något jag bryr mig om när jag kör men det skulle ju sänka priset rejält vid försäljning...
Funderar på att göra en anmälan via Allmänna reklamationsnämnden men är lite osäker hurvida det är TryggHansa eller SulasMC som är skyldiga.

Ska nämnas att Sulas MC alltid tog över 2 veckor att ringa tillbaka och var allmänt dåliga på kommunikation förutom när man ringde själv (då var dem supertrevliga :)).
Tack för tips och råd, detta har satt lite mörker över hojsäsongen. Mvh Theodor Gustavsson
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Byt försäkringsbolag till Svedea så slipper du bli behandlad som skit.

Jag hade aldrig gett mig men då är jag en bråkig jävel.

Vad mer som du inte kan se med blotta ögat har dom misslyckats med?
 

theodorg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2018
Ort
UPPSALA
Hoj
.
Byt försäkringsbolag till Svedea så slipper du bli behandlad som skit.

Jag hade aldrig gett mig men då är jag en bråkig jävel.

Vad mer som du inte kan se med blotta ögat har dom misslyckats med?
Annars ser det ut som allt är fixat på hojen. Dem bytte ju även den panelen som ser bra ut så tror dem gjort ett kompetent jobb i övrigt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Annars ser det ut som allt är fixat på hojen. Dem bytte ju även den panelen som ser bra ut så tror dem gjort ett kompetent jobb i övrigt.

U think?

Varför bärgades hojen till en verkstad som inte är auktoriserade för Honda?

Varför fick dom börja på hojen?

Är det någon som ens funderar på att lämna in sin Honda bil hos Volvo?

Så varför lämna motorcykeln på fel adress...?

En motorcykel som är så ny att du fortfarande har garanti kvar på den.

Lelles sköter Honda i Uppsala.
Man kan tycka man vill om Lelles, men där hade du i vart fall haft generalagenten att vända dig till.


Obegripligt.
 

theodorg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2018
Ort
UPPSALA
Hoj
.
U think?

Varför bärgades hojen till en verkstad som inte är auktoriserade för Honda?

Varför fick dom börja på hojen?

Är det någon som ens funderar på att lämna in sin Honda bil hos Volvo?

Så varför lämna motorcykeln på fel adress...?

En motorcykel som är så ny att du fortfarande har garanti kvar på den.

Lelles sköter Honda i Uppsala.
Man kan tycka man vill om Lelles, men där hade du i vart fall haft generalagenten att vända dig till.


Obegripligt.
Ville ha Lelles, fanns tydligen inga tider så dem körde den tilll Sulas istället.....
 

theodorg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2018
Ort
UPPSALA
Hoj
.
U think?

Varför bärgades hojen till en verkstad som inte är auktoriserade för Honda?

Varför fick dom börja på hojen?

Är det någon som ens funderar på att lämna in sin Honda bil hos Volvo?

Så varför lämna motorcykeln på fel adress...?

En motorcykel som är så ny att du fortfarande har garanti kvar på den.

Lelles sköter Honda i Uppsala.
Man kan tycka man vill om Lelles, men där hade du i vart fall haft generalagenten att vända dig till.


Obegripligt.
Sen är ju Sulas auktoriserade för Honda också.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Menar dom att det ska vara så?
Jag tänker mig ett scenario där du och representanten för Sulas står och tittar på hojen, du pekar på panelen som uppenbarligen inte sitter ordentligt och frågar om det ska se ut så? Dom kanske rentav har en likadan hoj inne som ni kan jämföra med… Svarar representanten då ”Ja det ska se ut så” Eller vad säger han?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
9885D405-1B9F-44C5-AB48-F64255E4B1A8.jpg
Vad är det för hål mitt på det svarta ? Är det bara innerpanelen som inte sitter fast eller nån riktig kåpa också antingen är den ju inte riktigt fastsatt eller trasig och så där lämnar man inte ifrån sig jobb
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Ser ut som om innerpanelen skall limmas fast. Ring försäkringsbolaget och fråga vad du skall göra nu när Sulas MC saknar kompetensen för att laga den.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Samtala igen med Trygg-Hansa. Förklara den sits du hamnat i. Lugnt, sakligt och metodiskt. Det skadar inte att skriva lite stödord innan du tar ett sådant samtal. Håll dig till fakta, lämna känslor, speciellt ilska därhän.

Skador regleras baserat på faktiskt förlust. Det är ytterst sällan skador regleras i förskott. Det vill säga - så länge Sulas hävdar att hojen är korrekt återställd, så finns det för försäkringsbolaget ingenting mer att reglera. Du behöver nu påvisa för Trygg-Hansa att skadan inte är återställd enligt förväntan och överenskommelse.

Så låt oss bena lite i detta:

Trygg-Hansa har gett Sulas i uppdrag att återställa hojen, men absolut INTE utan ett kostnadsförslag. Jag har mycket svårt att se att det kostnadsförslaget är något annat än en ganska noggrann beskrivning över vad Sulas anser behöver göras, både i delar och arbetstid.

Be att få ta del av det kostnadsförslaget och granska vad Sulas ansett skulle göras på hojen. Fråga även skaderegleraren om hela det kostnadsförslaget blev accepterat av Trygg-Hansa. Om inte, be att få veta vad som ändrades.

När du vet vad som faktiskt är överenskommet så utgår du därifrån. Det vill säga - stäm av kostnadsförslaget mot vad som åtgärdats eller inte.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vad är det för hål mitt på det svarta ? Är det bara innerpanelen som inte sitter fast eller nån riktig kåpa också antingen är den ju inte riktigt fastsatt eller trasig och så där lämnar man inte ifrån sig jobb
Det ser ju som att kåpdelen är krossad, och med tanke på att dom har bytt hela delar så kan man ju misstänka att dom har köpt en plastbit till fel sida, och eftersom dom får betala såna misstag själva så vägrar dom göra något åt det verkliga felet, såhär i efterhand.

Normalt sett brukar det ju inte finnas mycket till justermån på kåpdelar på hojar, så det går väldigt sällan att montera dit grejerna snett. Vissa saker ska klickas i något annat visserligen, men det ser ju en normalfuntad mekaniker. Så är inte hojen eller något kåpfäste skevt så sätter jag en slant på att kåpan är trasig och ska bytas.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top