Vad vill ni få ut av en bankörning?

Catman skrev:
Läste igenom inläggen och presenterar ett förslag.
Vad sägs om detta??:

3 x 20 minuter fördelat på
40 st långsamma
40 st medel/snabb
40 st licens. (eller skippa licens och dela på medel/snabb)

40 st är max vad du får ha på banan samtidigt.
30 st vore mer optimalt och med 4 föråkare per grupp, får du minst 1 varv bakom en föråkare på första parkett sas.

Efter varje pass samlas gruppen för lite feedback och genomgång.
Kanske lite frågor o svar.

Instruktörer finns att tillgå för enskilt föråkande om så deltagaren vill detta.

Priset blir dyrare men det blir mer bantid åt alla.
Vid körning på Gelleråsen 9-18, hinner man med 9 pass och även 1 timmes lunch.
Låter bra Tom.
det jag har saknat på bandagar är en ordentlig säkerhetsgenomgång, där instruktörerna tänkt igenom vad dom ska säga i mer än fem minuter innan start. Det måste klargöras väldigt noga för vissa att det inte är tävling.
Tryck på avstånd, och snabba sidoförflyttningar. man kan kanske tom tala om för folk att det inte är dödsstraff på att släppa om folk som legat bakom en längre tid.
det händer alldeles för ofta att någon hetsig figur kommer upp på innern och torpederar föraren framför. Om man släpper ut förarna med någon sekunds mellanrum och inte alla på en gång så tror iaf. jag att ledkörningen och mycket frustration försvinner med automatik. på Bikeweek han ju folk inte ens ut ur depån innan det skulle köras om så krokade dom ihop med ett pass åt hvete som resultat.

I alla fall på LMS så är det oftast en grupp (den snabba) som utmärker sig med mest omkullkörningar, då är det också rimligt att den gruppen får lida mest för det i preventivt syfte. Nästa steg kan vara en rejäl utskällning eller att stoppa körningarna helt om det inte lugnar ner sig.

Det handlar inte bara om att få maximalt med bantid för pengarna man betalat, det handlar om att kunna köra därifrån också.

chili skrev:
Håller väl inte riktigt med där. Vad är det för teori man ska få egentligen? När man är på en bana under en dag så lär man sig köra just den banan. Placeringar, spårval och var du ska titta osv gäller bara där. Detta lär man sig av föråkare eller instruktörer som finns på plats och som allt annat är detta individuellt.

Efter ett körpass är det alltid bra att samla sig lite och gå igenom sig själv, sin utrustning och sin hoj. Äta och dricka bör man väl göra hela tiden så man får en jämn blodsockernivå. Ett stadigt mål gör garanterat att man blir trött.

Så min erfarenhet är att tiden går ganska snabbt emellan passen. Men, men detta är bara mina funderingar.

//Linus.

Ja ungefär sån teori jag menar. Man kan gå igenom lite sånt mellan passena. Det kan vara bra med feedback ifrån förarna också. Dom kanske undrar hur man ska ta en viss kurva, då kan man snacka om det. Att man samlar ihop sig mellan passena och pratar lite om körningen som var innan.
Inte att man kanske sitter med ett blädderblock och inpräntar massa teoretiska termer. Jag har också kört ett antal bandagar och vill få ut det bästa möjliga utav en sån dag.

Så det bästa är att skippa teorisnacket helt och tillfullo koncentrera sig på sig själv och sin hoj under dagen. En ren bandag helt enkelt där folk får fråga själva om dom undrar över något? Har jag tolkat det hela rätt? :)

crashtestdummy skrev:
Det måste klargöras väldigt noga för vissa att det inte är tävling.
Tryck på avstånd, och snabba sidoförflyttningar. man kan kanske tom tala om för folk att det inte är dödsstraff på att släppa om folk som legat bakom en längre tid.
det händer alldeles för ofta att någon hetsig figur kommer upp på innern och torpederar föraren framför. Om man släpper ut förarna med någon sekunds mellanrum och inte alla på en gång så tror iaf. jag att ledkörningen och mycket frustration försvinner med automatik.

Sålänge det finns hastighetsskillnader så hjälper inte nån sekund hit eller dit. Vanligen är det folk som varvar förare både en och två gånger per pass i de flesta grupper.
Och jag har faktiskt aldrig sett någon torpedera någon annan i en inbromsning, inte i gatgrupperna iallafall. En kille körde om mig i inbromsningen till Ejes och kom efter passet och bad om ursäkt, wtf är det för ett beteende? Var han snabbare så ska han ju köra om, det är ju inget snack om saken.

Jag tyckte att SMC:s kurs på Sviestad i juli var skitbra. Det var de första två dagarna på bana för mig. Där hade man teori före varje pass och jag tyckte det blev mycket körning. Båda dagarna var heldagar 09-17.

En del som kört tidigare ville nog ha mer "tokköra" men mig passade det riktigt bra. Körde själv i den långsammare gruppen och tyckte det gick för sakta första dagen men helt lagom dag 2. Vi var 4-5 pers med en instruktör längst fram förutom mot slutet då han körde som gubbe nr 2 och kollade hur man körde.

Man ska nog skilja på kurs och banåkning och tydligt trycka på vad dagen innehåller/innebär så inte folk blir besvikna.

Bikerbitch skrev:
Går det inte att kombinera bankörning och så lite allmän teori medans man väntar på att få ut o köra igen?

Goodstuff skrev:
Mest av de som körde omkull.
Vi snackar rookies, de är gissningvis på sin 2:a bankörning. Föråkarna(med värme i däcken) skall ju hålla ner farten på uppvärmningsvarven men dom flåsa på och självklart hängde de andra på.

HanneZ skrev:
Vi snackar rookies, de är gissningvis på sin 2:a bankörning. Föråkarna(med värme i däcken) skall ju hålla ner farten på uppvärmningsvarven men dom flåsa på och självklart hängde de andra på.
Det är inte bra.

Victor skrev:
.
jag har faktiskt aldrig sett någon torpedera någon annan i en inbromsning, inte i gatgrupperna iallafall. En kille körde om mig i inbromsningen till Ejes och kom efter passet och bad om ursäkt, wtf är det för ett beteende? Var han snabbare så ska han ju köra om, det är ju inget snack om saken.

tyckte det hände alldeles för ofta att det kom upp någon för fort på insidan i kurvor, som sen inte har skills nog att fortsätta sitt smala spår och driver ut en vettskrämd krake i sanden. det var ju en del folk som tryktes av pga av detta sist jag körde. Jag har inte blivit torpederad själv, men flera av dom som körde av sa sig blivit det. Jo föresten jag har varit nära en gång själv.. fråga Anol70 hur nära han var att göra bitmärken i min baksving mig när jag kom fel in i, och därför körde väldigt sakta i hårnålen på gåsen. :D

oscar skrev:
Det där är en omöjlighet! Förlorad tid pga klotning kommer alltid behövas tas från någon/några grupper!
Ja, men det är väl underförstått med tanke på att bantiden inte är oändlig.

Vad jag menar är att om någon klotar efter tex 8 minuter i grupp 1 som skulle köra 15 minuter så får de, efter att ha stått i depån, köra 5-6 minuter till (eller så flyttas den tiden till nästa pass så de för köra 20-21 minuter).

Precis som Hannez skriver var det rent kaos på Racingworlds-körning där mellangruppen inte ens han med uppvärmningsvarven innan det kraschades och sedan fick stå i depån resten av sina pass.

Om ovanstående innebär att jag får köra 1 pass mindre på hela dagen är det helt okej, hellre att alla är glada och nöjda när dagen är slut :)

Last edited:
crashtestdummy skrev:
tyckte det hände alldeles för ofta att det kom upp någon för fort på insidan i kurvor, som sen inte har skills nog att fortsätta sitt smala spår och driver ut en vettskrämd krake i sanden. det var ju en del folk som tryktes av pga av detta sist jag körde. Jag har inte blivit torpederad själv, men flera av dom som körde av sa sig blivit det. Jo föresten jag har varit nära en gång själv.. fråga Anol70 hur nära han var att göra bitmärken i min baksving mig när jag kom fel in i, och därför körde väldigt sakta i hårnålen på gåsen. :D
Av de ca 20 bandagar jag har varit på de två senaste åren har nästan uteslutande alla olyckor varit "singelolyckor" orsakade av den som kraschat själv.
Kan man inte köra om säkert ska man låta bli, pungt!

De gånger jag själv har upplevt mina egna omkörningar som lite väl tajta brukar jag kolla med den jag körde om efter passet för att se att de inte kommer att lägga något hästhuvud i min bil eller nåt sånt.
Hittills har jag inte fått några sura svar utan alla har tyckt att det har varit helt okej så det kanske är så att jag upplevde det som tajtare än vad det egentligen var.

BTW: Varför ligger inte den här tråden i bankörningsforumet :va

Bikerbitch skrev:
För att det är mer action på detta forum och dessutom är det mc-relaterat
Jo, jag förstår varför du vill ha den här men funktionen med olika forum försvinner ju lite.
Skitsamma :)

Som många andra har nämnt så är det bantid de flesta är ute efter.
Av olika anledningar kostar det ganska mycket att köra bana.
Resa till och från banan, ibland övernattning, banhyran osv.
Kan man då reducera priset på något sätt så är det välkommet.
Teorin är ett lysande exempel på vad som lätt blir överflödigt.

Man är som sagt hyffsat upptagen mellan passen med att äta och vila inför nästa pass.

Det är dessutom väldigt svårt att få till ett bra teoripass utan att kostnaderna skenar iväg.
Ett proffs vill sällan förbereda sig och offra en heldag utan duktig betalning för det.
Då återstår "vanliga dödliga" och visst finns det många som har gedigen kunskap men betalar man för teori så ska det vara väldigt intressant och genomarbetat.
Ett annat problem är att det gärna blir väldigt allmänt eftersom det alltid är någon ny på plats.
De nya vill inte gå direkt på det avancerade, det kan de inte ta åt sig ändå.
De erfarna vill inte höra grundläggande saker som de vetat om i flera år.

sandstream skrev:
Av de ca 20 bandagar jag har varit på de två senaste åren har nästan uteslutande alla olyckor varit "singelolyckor" orsakade av den som kraschat själv.
Kan man inte köra om säkert ska man låta bli, pungt!
precis, men en del dom ska bara om till vilket pris som helst verkar det som.
du kanske har haft tur med dina medåkare när du kört eller så har jag haft otur.
sandstream skrev:
De gånger jag själv har upplevt mina egna omkörningar som lite väl tajta brukar jag kolla med den jag körde om efter passet för att se att de inte kommer att lägga något hästhuvud i min bil eller nåt sånt.
Hittills har jag inte fått några sura svar utan alla har tyckt att det har varit helt okej så det kanske är så att jag upplevde det som tajtare än vad det egentligen var.

åker du bil till banan, :hihi
kommer man bara om så brukar det ju gå bra, det är närmare alla misslyckade omkörningar och "nära-tillfällen" jag tänkte på.
Det som efterlystes var ett mer nertaggat klimat bland dom som åker. Detta säkerhetstänkande och nedtoningen bör förmedlas av instruktörerna. ska man tävla får man fasen anmäla sig till en tävling inte till en bankörningsdag för allmänheten, tycker jag.
fan nu låter jag som en gnällspik som inte gillar att bli omkörd. men så är inte fallet. (jag hatar att bli omkörd) fast det är inte kul med alla wannabe's som kör osäkert i onödan

PacMan skrev:
Vissa arrangörer har förpassat oss som har t.ex. T-H som f-bolag till licensgruppen. Inte så lyckat tycker jag. Gatåkare för sig, och licensåkare för sig borde vara det säkraste och lugnaste för alla.

Det är inte arrangörens fel, det är försäkringsbolaget fel eftersom deras försäkring inte gäller vid bankörning enligt dom själva
Licens är fel namn på gruppen, oförsäkrat ska den heta istället.

//håkan

sandstream skrev:

Vad jag menar är att om någon klotar efter tex 8 minuter i grupp 1 som skulle köra 15 minuter så får de, efter att ha stått i depån, köra 5-6 minuter till (eller så flyttas den tiden till nästa pass så de för köra 20-21 minuter).

Men från vilket pass ska du då ta 5-6 minuter för att lägga på till "klotpasset"? :va

sandstream skrev:

Precis som Hannez skriver var det rent kaos på Racingworlds-körning där mellangruppen inte ens han med uppvärmningsvarven innan det kraschades och sedan fick stå i depån resten av sina pass.

Om ovanstående innebär att jag får köra 1 pass mindre på hela dagen är det helt okej, hellre att alla är glada och nöjda när dagen är slut :)

Här är ett lysande exempel för alla dom som vill ha fasta tider. Då blir det ofta struligt och grupperna får inte åka sitt pass. Vi har kört så att vid stora olyckor har vi blåst av tiden och sen skickat ut gruppen igen om tid av deras pass funnits kvar. Handlar det om 2 minuter har vi inte släppt ut dom.

Vi har en tidtagare som tar tid för hela passet. Hon tutar 2 minuter innan det är dags för nästa grupp så dom hinner ställa upp sig och hör när det är dags. Vi kör att anmälan ska vara infylld innan man kommer och anmäler sig, alla får den till sig via mail, korta rediga förarmöten. Instruktörer som kör korta teoribitar och finns till hjälp. Vi har INTE beslutat att själva lägga licens och TH IF ihop på eget bevåg. Utan det efter hur försäkringarna gäller. Att ha flytande tid kan göra att någon får ett mindre pass, men i stället får man åka mer på banan under sina passa man är ute och kör. Ofta brukar vi kunna köra alla pass i alla fall.

Att blanda llicens och TH IF är inte så bra, håller med. Men svårt att lösa på annat sätt. Man måste i så fall ha 5 grupp = mindre bantid för alla. Vi anser att det INTE går att blanda Lugn, medel eller snabb med varandra. För olika tempon. Vi försöker hålla ner kostnaden på våra dagar och då kan man inte få samma upplägg som Bikeevent.
Dock har vi alltid fått bra kritik än så länge för våra dagar och då utan större teoridelar. Vi har märkt att teori är inte det som många är ute efter.

Vi har väldigt bra instruktörer enligt vad vi fått höra och jag personligen anser att dom håller riktigt hög nivå

Just ja, börja planera. Gotland Ring med Sporthoj är 26, 27 & 28 Maj 2006
(att vi fått flytta datum är för en stor blitillverkare hyrt hela Ringen i Juni för lansering av ny modell) Mer info kommer snart och upplägg som tidigare år. Välkomna

/Liwa1

crashtestdummy skrev:
åker du bil till banan, :hihi
Japp!
oscar skrev:
Men från vilket pass ska du då ta 5-6 minuter för att lägga på till "klotpasset"? :va
Från den totala bantiden.
Med det förfarandet kan man inte ha fasta tider för varje grupp.
Resultatet vid många klotningar blir att 1-2 passa på slutet av dagen försvinner.
Liwa1 skrev:
Just ja, börja planera. Gotland Ring med Sporthoj är 26, 27 & 28 Maj 2006.
Å så grymt kul det ska bli :yoparty

Liwa1 skrev:
Just ja, börja planera. Gotland Ring med Sporthoj är 26, 27 & 28 Maj 2006
(att vi fått flytta datum är för en stor blitillverkare hyrt hela Ringen i Juni för lansering av ny modell) Mer info kommer snart och upplägg som tidigare år. Välkomna

/Liwa1

Vart anmäler man sig ? Ja vill jag vill.....

/Urban

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...