Vad vill ni få ut av en bankörning?

Penguin skrev:
åtminstone när vi är som många som vi är på en vanlig bandag. Skulle det helt plötsligt bli billigt att hyra en bana, så att man kunde köra oftare och med mindre antal deltagare så skulle det nog funka med det upplägget som du menar Pejo.

Men stopp en liten kort stund här. Sen när vart det tvunget att ha 4 grupper för att få ekonomisk bärighet på ett banarrangemang? Det har väl fungerat jättebra med 3 grupper tills man började med oförsäkrade grupper (2004? 2005?)

En sak är själva uppdelningen, en helt annan sak är ekonomin i arrangemanget... Det är tråkigt om det skulle se ut som att man har 4 grupper för att hjälpa oförsäkrade att köra, när det handlar om en krass ekonomisk verklighet.

Sen kanske det är värt nån extra krona att köra 20minuterpass istället för 15 ?

BB

Ska du ordna bandagar?

Pejo

Kostanaden är beroende på vad dom som ordnar dagen vill ta ut och tjäna på. Vi vet att en del kan ta ut 700-1000 kr för bara en dag på Gelleråsen eller Kullen t ex. Vi har alltid tidigare lagt oss under det för att just många anser att det är för dyrt annars. Det kostar att hyra bana, sen tillkommer en del kostnader för folk som hjälper till, instruktörer med mera. Inte stora summor men dock pengar. Samt vi bokar alltid ambulans och det är ytterligare pengar.

Visst kan man köra 3 grupper och max 20 st men då skenar kostnaderna iväg per person som deltar med.

Jo, jag förstod vad du menade men jag vidhåller att det går inte som du skrev förflytta snabbare förare (även om det är dom som kör lugnast i medel) till lugna gruppen. Det är förstor skillnad mellan dessa förare. Om banorna var billigare att hyra som Penguin skriver vore det enklare och samt om man fick tag på fler bantider.

En av banerna vi hyr har gjort en riktigt hemsk ökning inför 2006, det är inte 2-3 tusenlappar per dag utan mycket mer. Lika så en bana som varit dyr innan ska höja än mer till 2006.

/Liwa1

Goodstuff skrev:
Ett annat problem är att många inte kan välja rätt grupp. Inte sällan så ska folk köra i snabbaste gruppen för att de inte vågar ta en av de långsammare med överilan och krascher som följd.

No offence, men har du varit på en allmänåkning de senaste åren?

Jag brukar var på ca 5 allmänåkningar om året och jag upplever inte några större problem med deltagarna.
Arrangemangen kan ibland lämna lite övrigt att önska men med tanke på omständigheterna så fungerar det mesta över förväntan!

Visst finns det några i snabba som borde vara i medel och tvärtom, likaså för långsam/medel.
Men så kommer det alltid att vara och de som ligger i gränslandet kommer även pendla beroende på om det för denna dag är mer eller mindre snabba deltagare, det som var rätt ena gången är inte rätt den andra.

Den grupp som jag upplever är värst att köra i är medel för där hamnar de nybörjare som aldrig kört bana förrut men tycker de är grymmesnabba på gata. Full gas raka - full broms raka - stå still i svängen.
De får då köra tillsammans med den grupp som beter sig tvärtom.
Folk som har kört hoj ganska länge men inte är ute efter att sätta polaren på plats med snabbaste varv utan ligger på i ett tempo de finner behagligt, oftast ganska bra fart i kurvorna men ökar heller inte mycket ut på rakan.
Alla kan ju gissa sig till vad som händer när dessa 2 är på samma bana....
De har ungefär samma varvtid men hämtar sin fart på helt olika ställen.

I snabb grupp så är inte fartskillnaden så jättestor plus att där får man köra om överallt så det är sällan man ser incidenter tycker jag.
Kanske om man släpper på lite på omkörningsförbudet lite i mellan så kanske en del av problemen släpper där också.
Fortfarande förbjudet att köra om in i svängen och vid apex men helt ok att dra om i utgången plus alla rakor istället som idag där det oftast bara är ok på 1 ett ett par rakor.
Då slipper man kökörningen och tokomkörningarna

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...