Goodstuff skrev:
Ett annat problem är att många inte kan välja rätt grupp. Inte sällan så ska folk köra i snabbaste gruppen för att de inte vågar ta en av de långsammare med överilan och krascher som följd.
No offence, men har du varit på en allmänåkning de senaste åren?
Jag brukar var på ca 5 allmänåkningar om året och jag upplever inte några större problem med deltagarna.
Arrangemangen kan ibland lämna lite övrigt att önska men med tanke på omständigheterna så fungerar det mesta över förväntan!
Visst finns det några i snabba som borde vara i medel och tvärtom, likaså för långsam/medel.
Men så kommer det alltid att vara och de som ligger i gränslandet kommer även pendla beroende på om det för denna dag är mer eller mindre snabba deltagare, det som var rätt ena gången är inte rätt den andra.
Den grupp som jag upplever är värst att köra i är medel för där hamnar de nybörjare som aldrig kört bana förrut men tycker de är grymmesnabba på gata. Full gas raka - full broms raka - stå still i svängen.
De får då köra tillsammans med den grupp som beter sig tvärtom.
Folk som har kört hoj ganska länge men inte är ute efter att sätta polaren på plats med snabbaste varv utan ligger på i ett tempo de finner behagligt, oftast ganska bra fart i kurvorna men ökar heller inte mycket ut på rakan.
Alla kan ju gissa sig till vad som händer när dessa 2 är på samma bana....
De har ungefär samma varvtid men hämtar sin fart på helt olika ställen.
I snabb grupp så är inte fartskillnaden så jättestor plus att där får man köra om överallt så det är sällan man ser incidenter tycker jag.
Kanske om man släpper på lite på omkörningsförbudet lite i mellan så kanske en del av problemen släpper där också.
Fortfarande förbjudet att köra om in i svängen och vid apex men helt ok att dra om i utgången plus alla rakor istället som idag där det oftast bara är ok på 1 ett ett par rakor.
Då slipper man kökörningen och tokomkörningarna