Vad vill ni få ut av en bankörning?

sir Urban skrev:
Vart anmäler man sig ? Ja vill jag vill.....

/Urban

Det kommer komma upp på SH innan (eller lagom till november 2005) Där står alla info och hur man anmäler sig.

sandstream skrev:
Japp!

Å så grymt kul det ska bli :yoparty

Jepp det ska det bli :banana

Ang. det där med klotningarna på "banåkningar", varför gör man inte som på licensträningar/träning innan tävling?

Om nån klotar, flagga av, åk ut och kolla att personen är ok (annars kalla på ambulans), skjutsa tillbaka personen till depån och rulla undan hojen lite snabbt, dra igång passet igen.

Sedan kan man lägga in 5-10 minuter mellan varje pass för bärgning...

Om då flera personer vurpar under ett pass, så behöver man bara åka en sväng med skamkärran och plocka upp vraken runt banan.

Har själv varit med om banåkningar där nån har vurpat på första varvet (ja, det händer!), avflaggning, stå och vänta i bandepån på bärgningen, släpps ut igen, någon vurpar efter 2 varv, in i bandepån igen och vänta, och sen ut igen.... osv....

Bara en tanke....

Vad vill man då ha ut av en bandag? Ja, för min egen del så ä det väl så mycket bantid som det bara går att klämma in.... Inte svårare än så... :tummenupp

Liwa1 skrev:
Vi anser att det INTE går att blanda Lugn, medel eller snabb med varandra. För olika tempon.

Fråga: Har ni inte funderat på att ha 3 grupper - Lugn, Snabb och Oförsäkrat ? Om man inte kan avgöra om man är Lugn eller Snabb.... då kan man ju alltid börja i Lugn. Medel är en dålig lösning, många väljer nog den gruppen för att "slippa välja".

På det här sättet blir det 3 grupper a 20 minuter per timme = bra med åka för alla.

Nästa fråga: Om man ska iväg o köra bandag på Gelleråsen t ex. Vill man vara där bara lördagen eller både lördagen och söndagen till ett rimligt pris?

Liwa1 skrev:
Vi har väldigt bra instruktörer enligt vad vi fått höra och jag personligen anser att dom håller riktigt hög nivå
/Liwa1

Har ni då instruktörer eller föråkare? Instruktörer ska väl kunna bemästra mer än vad en föråkare ska som egentligen bara är till för att vara där och visa lite spårval.

sandstream skrev:
Resultatet vid många klotningar blir att 1-2 passa på slutet av dagen försvinner.
Det justerar man genom att sista omgången blir kortare, t ex 10 eller 15 minuter så att alla grupper får köra lika många pass.

Nästa års Gotland inskrivet i kalendern! :tummenupp

Bikerbitch skrev:
Nästa fråga: Om man ska iväg o köra bandag på Gelleråsen t ex. Vill man vara där bara lördagen eller både lördagen och söndagen till ett rimligt pris?

klart man vill köra bägge dagarna!

brumm brumm

Pejo skrev:
Fråga: Har ni inte funderat på att ha 3 grupper - Lugn, Snabb och Oförsäkrat ? Om man inte kan avgöra om man är Lugn eller Snabb.... då kan man ju alltid börja i Lugn. Medel är en dålig lösning, många väljer nog den gruppen för att "slippa välja".

På det här sättet blir det 3 grupper a 20 minuter per timme = bra med åka för alla.

Kan LOVA att vi har, men om det gick att få till fler bandagar så skulle det gå, men det är ont om bantider.

Men Lugn medel och snabb är så olika och måste delas upp. Det går inte ha snabba förare med lugn där nybörjare för bana finns och dom som håller lägre tempo. Meningen är att man ska få ut något av dagen med och det får inte lugn om dom åker med andra.

Licens/RR/oförsäkrade som vi kallar det är alltid medvetna om att det är en blandgrupp. Det skriver vi tydligt in i informationen.

Det går aldrig att göra alla nöjda. Sen handlar det även om att få det att gå runt till låga priser.

Bikerbitch skrev:

Har ni då instruktörer eller föråkare? Instruktörer ska väl kunna bemästra mer än vad en föråkare ska som egentligen bara är till för att vara där och visa lite spårval.

Råder till att var med på en av våra dagar. Vi har riktigt skärpta regler men som funkar. Vi anlitar inte bara föråkare och som sagt var, vi har SMC instruktörer, Vi har Tony Meyer som utbildar inströktörer osv. på vår körningar

Liwa1 skrev:
Kan LOVA att vi har, men om det gick att få till fler bandagar så skulle det gå, men det är ont om bantider.

Men Lugn medel och snabb är så olika och måste delas upp. Det går inte ha snabba förare med lugn där nybörjare för bana finns och dom som håller lägre tempo. Meningen är att man ska få ut något av dagen med och det får inte lugn om dom åker med andra.

Licens/RR/oförsäkrade som vi kallar det är alltid medvetna om att det är en blandgrupp. Det skriver vi tydligt in i informationen.

Jag är inte säker på om du förstod mig riktigt. Snabba åker i snabb grupp, långsam åker i långsam grupp. Dom långsammare 50% av medel hänvisas till långsam, och dom snabbare 50% av medel hänvisas till snabb.

På det viset blir det bara tre grupper även fast man har med en grupp för oförsäkrade. Dessutom tvingar man människor att ta en mer aktiv ställning... inte bara glida in i mellan "och byta om det behövs".

Jag menade absolut inte att snabba förare är med i lugn, det tror jag inte jag skrev heller.

Last edited:
Liwa1 skrev:
Råder till att var med på en av våra dagar. Vi har riktigt skärpta regler men som funkar. Vi anlitar inte bara föråkare och som sagt var, vi har SMC instruktörer, Vi har Tony Meyer som utbildar inströktörer osv. på vår körningar

Dom ligger först ett par varv och sen är dom med på banan och kollar så att det går rätt till. eller blire någe feedback mellan passena också?

Jag verkligen förundras över att folk envisas med att ha instruktörer, förlåt jag menar Föråkare, som glider runt i krypfart de första passen varje varv.
Jag har sagt det förut och hävdar fortfarande att man inte lär sig några spår där. Det brukar som sagt gå i krypfart så banan känns kilometerbred. Och om man mot förmodan skulle få lite känsla över hur banan svänger så sabbas allt av att det ligger fyra killar (som minst, troligare typ femton) framför som kör i föråkarens spår +/- ett par dm. Det är dessutom knappt så man får värme i däcken.
Jag menar inte att låta negativ men jag verkligen avskyr det, och förmodligen lurar arrangören sigsjälv genom att tro att det minskar olyckorna. Jag tror att det gör alla förare frustrerade och gasar järnet när det äntligen blir fritt fram, utan att ha lärt sig banan.

LMS gör bra där på sina gatåkningar. Beroende på grupp finns olika regler för omkörning. Endast i snabba är omkörning helt fritt. Dessutom gör föråkaren hos dem en utsökt uppgift efter ett inledande mastervarv genom att sätta det maximala tempo som ska gälla i gruppen. Den föråkaren får ingen köra om. Av de närvarande gatåkarna har jag då inte sett någon hittills som klarat haka på föråkaren när de bestämt sig för ta ut lite extra.

Mastervarv har väl en dubbel funktion?!?! Att få ut alla på banan INNAN hastigheten skruvas upp samt köra banan i riktigt lugnt tempo om man inte kört den innan. Gatåkare är nog dessutom normalt inte vana folk dyker ut från depåområdet under körning.

Blir man frustrerad av att ligga bakom ett varv i lugnt tempo undrar jag om man över huvud taget har att göra på banan den dagen!

Ett annat problem är att många inte kan välja rätt grupp. Inte sällan så ska folk köra i snabbaste gruppen för att de inte vågar ta en av de långsammare med överilan och krascher som följd.

Goodstuff skrev:
Ett annat problem är att många inte kan välja rätt grupp. Inte sällan så ska folk köra i snabbaste gruppen för att de inte vågar ta en av de långsammare med överilan och krascher som följd.

...och tvärt om också. Själv valde jag långsamma gruppen första gångerna jag körde (eftersom det var just första gångerna). Men åkte mest runt och blev frustrerad av allt köande runt banan, och att man fick bromsa typ 2-3 ggr infrör varje kurva för att folk kör som galningar på rakan, och står still i kurvan..

Att hitta rätt grupp från början är svårt...

Macke skrev:
...och tvärt om också. Själv valde jag långsamma gruppen första gångerna jag körde (eftersom det var just första gångerna). Men åkte mest runt och blev frustrerad av allt köande runt banan, och att man fick bromsa typ 2-3 ggr infrör varje kurva för att folk kör som galningar på rakan, och står still i kurvan..

Att hitta rätt grupp från början är svårt...
Det är det men din väg är ju smartare...

Efter som jag aldrig satt min fot på en icke crossbana så måste jag säga efter att ha läst denna tråden så kommer jag nog aldrig göra det heller.

Missförstå mig rätt nu.

Det verkar ju som det är rena djunglen och alla kör som idioter,i många fall även dåligt organiserat vilket jag trodde var motsattsen,jag utgick ifrån att man skulle lära sig köra på ett säkert sätt när man körde bana iaf är det den allmäna bilden jag fått.

Nu fortsätter jag hellre harva runt i mitt eget tempo på småvägarna med några polare som jag litar på än att kasta mig in i gröten på en bana,för det verkar helt livsfarligt.

Långa farbron skrev:
Efter som jag aldrig satt min fot på en icke crossbana så måste jag säga efter att ha läst denna tråden så kommer jag nog aldrig göra det heller.

Missförstå mig rätt nu.

Det verkar ju som det är rena djunglen och alla kör som idioter,i många fall även dåligt organiserat vilket jag trodde var motsattsen,jag utgick ifrån att man skulle lära sig köra på ett säkert sätt när man körde bana iaf är det den allmäna bilden jag fått.

Nu fortsätter jag hellre harva runt i mitt eget tempo på småvägarna med några polare som jag litar på än att kasta mig in i gröten på en bana,för det verkar helt livsfarligt.
Du har missuppfattat det. I den här tråden skriver alla om sina absolut sämsta erfarenheter. Kör hos en bra arrangör och du kommer inte att ångra dig!

Goodstuff skrev:
Du har missuppfattat det. I den här tråden skriver alla om sina absolut sämsta erfarenheter. Kör hos en bra arrangör och du kommer inte att ångra dig!

Det kommer jag att göra,för det verkar skoj.

Har varit på väg flera gånger denna sommar men av många anlednigar(eller dåliga ursäkter,välj själva) har det inte blivit av.

Hm, vad få ut..

Få en fet highsider under kontrollerade former ? :va :kocko

Eftersom jag är en extremt orutinerad förare som har kört min ångbåt 600 mil utan att ha ett enda knäskrap så handlar en bandag för mig om att kunna lära mig hantera min ångbåt så jag kan få till ett knäskrap. Trött på att skrapa puckarna i backen innan man kommer hem till gumman för att visa att man är tuff!

Pejo skrev:
Jag är inte säker på om du förstod mig riktigt. Snabba åker i snabb grupp, långsam åker i långsam grupp. Dom långsammare 50% av medel hänvisas till långsam, och dom snabbare 50% av medel hänvisas till snabb.

Det skulle ju funka, i den perfekta banåkningsvärlden. Men i verkligheten blir skillnaderna för stora om man gör en sådan uppdelning. Fartskillnaden på en av de långsammare i lugn grupp, och en av de i medelgruppen kan vara enorm.

Bästa upplägget för att göra så många som möjligt nöjda med dagen är tre gruppindelningar (+oförsäkrad), åtminstone när vi är som många som vi är på en vanlig bandag. Skulle det helt plötsligt bli billigt att hyra en bana, så att man kunde köra oftare och med mindre antal deltagare så skulle det nog funka med det upplägget som du menar Pejo.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti