Vad vill ni få ut av en bankörning?

Bikerbitch skrev:
Om man har små teoripass mellan man inväntar sin tur. Vad känner ni att ni vill lära er för något då, vad skall instruktörerna ta upp?
Jag tycker man ska skilja på banåkning och kurs. På banåkning ska bara säkerhetsrelaterade saker tas upp, vill man veta mer fartrelaterade saker får man fråga själv. På en kurs är det en helt annan sak men då brukar det kosta mer och bantiden blir mindre, framför allt den fria bantiden då man gör mer specifika övningar.

Neutral skrev:
Jag tycker man ska skilja på banåkning och kurs. På banåkning ska bara säkerhetsrelaterade saker tas upp, vill man veta mer fartrelaterade saker får man fråga själv. På en kurs är det en helt annan sak men då brukar det kosta mer och bantiden blir mindre, framför allt den fria bantiden då man gör mer specifika övningar.

Går det inte att kombinera bankörning och så lite allmän teori medans man väntar på att få ut o köra igen?

Bikerbitch skrev:
Går det inte att kombinera bankörning och så lite allmän teori medans man väntar på att få ut o köra igen?

Många vill inte betala massa pengar för snacka teori, dom vill köra så mycket det går.

Vill man ha mer teori och körning som du efterlyser så är det SMC kurser eller så den avancerade bankurs som www.mckursen.nu har

Last edited:
Liwa1 skrev:
Folk vill inte betala massa pengar för snacka teori, dom vill köra så mycket det går.

Vill man ha mer teori och körning som du efterlyser så är det SMC kurser eller så den avancerade bankurs som www.mckursen.nu har

Så det är bättre att stå och göra ingenting än att man i pausen mellan körningarna stå och lyssna på lite teori.
Dvs att efter ett pass i t ex licensgruppen åker jag in. Parkerar hojen. Lyssnar på lite teori och tiden går snabbare och så får jag ut och åka igen.

Liwa1 skrev:
Folk vill inte betala massa pengar för snacka teori, dom vill köra så mycket det går.

Känns som att det är inte är sådär självklart som det låter, alltså vad "folk vill". Anser man sig fullärd så är det ju en licens + licensträning man ska ha. Anser man sig inte fullärd så är man nog lyhörd för vad mer erfarna åkare har att tipsa om under tiden man väntar på sitt pass.

Poll-läge ?

Pejo skrev:
Känns som att det är inte är sådär självklart som det låter, alltså vad "folk vill". Anser man sig fullärd så är det ju en licens + licensträning man ska ha. Anser man sig inte fullärd så är man nog lyhörd för vad mer erfarna åkare har att tipsa om under tiden man väntar på sitt pass.

Poll-läge ?

Okej, jag ändrar mtt inlägg då.

Till mer tveksamt. Dock på alla banåkningar jag håller i är tonen mer köra och mindre teori, dock att man kan fråga sin instruktör om hjälp och att dom tar en kort genomgång efter/före körningen max

Bikerbitch skrev:
Så det är bättre att stå och göra ingenting än att man i pausen mellan körningarna stå och lyssna på lite teori.
Dvs att efter ett pass i t ex licensgruppen åker jag in. Parkerar hojen. Lyssnar på lite teori och tiden går snabbare och så får jag ut och åka igen.

Det är sällan man bara står och rullar tummarna direkt mellan körningarna.

I pausen ska man hinna med kissa, äta, dricka, prata skit, serva hojen osv. Oftast går 40-60 minuter snabbt. Men självklart som jag skrev, vill man ha mer teori, kör SMC kurserna och www.mckursen.nu avancerade bankurs. Den kursen är bra

Last edited:
Liwa1 skrev:
Det är sällan man bara står och rullar tummarna direkt mellan körningarna.
I pausen ska man hinna med kissa, äta, dricka, prata skit, serva hojen osv. Oftast går 40-60 minuter snabbt. Men självklart som jag skrev, vill man ha mer teori, kör SMC kurserna och www.mckursen.nu avancerade bankrs. Den kursen är mycket bra

Då är det ju finemang med typ 4 grupper så att folk hinner göra allt det här mellan körningarna. Annars blir det ju väldans stressigt.
Äta och dricka kan man ju göra samtidigt medan man lyssnar. Att äta något stadigt gör man ju bara en gång under dagen.
Serva hojen får man hoppas att det inte behövs hela tiden efter varje pass.
Men det är intressant att se vad folk tycker och tänker, så fler funderingar tack :)

Bikerbitch skrev:

Det vill till någon som faktiskt ska hålla i det teoretiska med. Under många bandagar iår har jag kört 40 minuter per timma. Att under dom resterande minuterna göra annat än att återhämta mig och svara på frågor som kommer till mig hade varit ohållbart om man ska köra 2 heldagar i rad.

Jag har försökt hålla genomgångar med kurvteknik och blickkontroll efter passen varje förmiddag och det har blivit mycket väl emottaget. Dom som kör i långsam/medel brukar vara dom som vill ha mest fortbildning, ju snabbare man blir desto mindre kan ju "vi" erbjuda.

// Jens

Bikerbitch skrev:
Då är det ju finemang med typ 4 grupper så att folk hinner göra allt det här mellan körningarna. Annars blir det ju väldans stressigt.
Äta och dricka kan man ju göra samtidigt medan man lyssnar. Att äta något stadigt gör man ju bara en gång under dagen.
Men det är intressant att se vad folk tycker och tänker, så fler funderingar tack :)

Jo jag kan ju bar hänvisa till vad jag fått i svar av alla bankörningar vi håller varje år. Så vi håller ner priset, kör med riktigt bra instruktörer, lite teori. Vill man ha teori så rekommenderar vi andra körningar. Vill man blir RR förare så ska man gå avancerade bankursen.

60 min brukar springa på det med. Man står i kö för mat, toa. Ska köra in från banan, klä av sig, klä på sig inan man ska ut. Bara det kan man räkna bort minst 10 minuter på

Liwa1 skrev:
Jo jag kan ju bar hänvisa till vad jag fått i svar av alla bankörningar vi håller varje år. Så vi håller ner priset, kör med riktigt bra instruktörer, lite teori. Vill man ha teori så rekommenderar vi andra körningar. Vill man blir RR förare så ska man gå avancerade bankursen.

60 min brukar springa på det med. Man står i kö för mat, toa. Ska köra in från banan, klä av sig, klä på sig inan man ska ut. Bara det kan man räkna bort minst 10 minuter på

Vad menas med "lite" teori isåfall?
Klä av sig? Ärsch, skinnstället behålls ju på :tummenupp

Suomalainen skrev:
Varför då?? Finns inget roligare än att förnedra lite "coolingar" på 07ans r1 osv, med en sketen motard... :tummenupp
På små banor lär det va enklare att köra fortare på en motard för nybörjare än med en tungrodd R1.

Bikerbitch skrev:
Om man har små teoripass mellan man inväntar sin tur. Vad känner ni att ni vill lära er för något då, vad skall instruktörerna ta upp?

Jag skulle gärna vilja få återkoppling på hur jag kört.. men det inser jag kan va svårt med varje närvarande.. Ser jag mer allmänt är det saker som spårval.. kurvteknik.. när ska man gasa resp bromsa.. bromspunkter är inget jag söker, det känns för avancerat hittills... hellre lära mig teknik för gas/broms som ger jämn körning genom alla kurvor... få en känsla för när hjulen släpper på bågen och vilken min marginal är dit.. hur och när ska jag förflytta min vikt för uppnå bäst körning.. få tipsen och övningsråden som gör jag stegvis kan ta mig fram mot att skrapa puckarna i backen alla gånger jag vill det..

De bästa tips jag fått hittills vid bandagar har skett när jag varit där som åskådare eller hjälp till och haft tid prata med instruktörer i lugn och ro..

Babar: Stick ut näsan lite. Nästa bankörning så går du fram till en föråkare och frågar om den kan ligga bakom o kolla hur du kör. Under en hel dag kan någon säkert lägga några minuter på just dig. Jag fick skitbra hjälp av en kille(Arris :tillbedja) den 11 juli på kullen, de va min första bankörning. Jag tror att föråkare är väldigt viktiga dom första körningarna. Därför är det viktigt att föråkarna är där för att föråka o inte att åka.

Jag var på 15 bandagar i år och hoppas att det blir fler nästa år :)

Så här tycker jag att en bra bandag ska se ut:

• Inskrivningslappen är ifylld i förväg (fått via mail eller sajt)
  • Inskrivningen ska vara klar senast 30 minuter före första passet
  • Förarmötet ska ALLA vara med på, pungt! (Alla arrangörer har olika regler)
  • Förarmötet ska vara genomtänkt i förväg av den som håller i det
  • Tydligt markerat vilka som är instruktörer (väst i någon skrikig färg tex)
  • Första passet börjar med 2 lugna varv och sedan visar instruktörerna hur man går in i depån
  • Kommande pass ligger instruktör först i 2 varv
  • Ingen ledkörning bakom instruktör efter uppvärmningsvarven (skapar onödiga olyckor)
  • Tuta 3-4 minuter innan nästa pass börjar så alla är klara när det är dags
  • Max 4 grupper med 15 minuters pass, helst 3 med 20 minuters pass
  • Vid olycka stoppas tiden eller ges tillgodo vid nästa pass
  • Så många flaggvakter som möjligt
  • Instruktörerna ska vara där för deltagarna, inte för sin egen skull
  • Arrangören ska göra klart i förväg för deltagarna att de kan flyttas av arrangören mellan grupperna.
  • Kostnad max 700:-
  • Sol och god mat :)

Last edited:
Bikerbitch skrev:
Dvs att efter ett pass i t ex licensgruppen åker jag in. Parkerar hojen. Lyssnar på lite teori och tiden går snabbare och så får jag ut och åka igen...........................Äta och dricka kan man ju göra samtidigt medan man lyssnar. Att äta något stadigt gör man ju bara en gång under dagen.
Men det är intressant att se vad folk tycker och tänker, så fler funderingar tack

Håller väl inte riktigt med där. Vad är det för teori man ska få egentligen? När man är på en bana under en dag så lär man sig köra just den banan. Placeringar, spårval och var du ska titta osv gäller bara där. Detta lär man sig av föråkare eller instruktörer som finns på plats och som allt annat är detta individuellt.

Efter ett körpass är det alltid bra att samla sig lite och gå igenom sig själv, sin utrustning och sin hoj. Äta och dricka bör man väl göra hela tiden så man får en jämn blodsockernivå. Ett stadigt mål gör garanterat att man blir trött.

Så min erfarenhet är att tiden går ganska snabbt emellan passen. Men, men detta är bara mina funderingar.

//Linus.

Jag var på en körning i fjol och då fanns det en Synsam/Veidec vinnare som förklarade hur hans datatelemetri fungerade. DET var intressant.
Annars vet jag inte om jag vill lyssna på genomgångar. Det brukar alltid funka helt utmärkt med att greppa en instruktör och be om lite tips som Hannez säger.
Sen önskar jag att det är två dagar efter varandra och inte så mycket folk. Gärna så lite folk så att det är "öppen bana", bara svänga ut och köra tills man vill gå in. Ju mindre regler, koner och pekpinnar dess bättre. Förutsatt att alla sköter sig då förstås.

Bikerbitch skrev:
På dom körningarna jag varit med på så har det betalats i förskott. Inte en fetchans att någon kommer samma dag och betalar. Om 40 personer väljer att göra det kan dom också välja att strunta i att köra för att regnet hänger i luften och då blir det plötsligt väldigt dyrt för arrangören att hyra banan.

Att ha fasta tider tror jag blir svårt då passena avbryts om någon kraschar etc. Men att ha någon som kanske ropar ut när det är dags kanske kan vara något, i annat fall kan man ju hänga upp en flagga eller liknande med den färgen som gruppen som är ute och kör har.

För er som vill lära er mer kurvteknik och inte köra "vanliga" bandagar kan jag varmt rekomendera SMC's Broms och Kurvtagningskurs.

Oftast behövs det ju 4 grupper. En långsam. En medel. En snabb och en licens.

Det finns bankörningar som man inte kan anmäla sig till innan Gotland i augusti var en sådan.

sandstream skrev:
  • Vid olycka stoppas tiden eller ges tillgodo vid nästa pass

Det där är en omöjlighet! Förlorad tid pga klotning kommer alltid behövas tas från någon/några grupper!

Läste igenom inläggen och presenterar ett förslag.
Vad sägs om detta??:

3 x 20 minuter fördelat på
40 st långsamma
40 st medel/snabb
40 st licens. (eller skippa licens och dela på medel/snabb)

40 st är max vad du får ha på banan samtidigt.
30 st vore mer optimalt och med 4 föråkare per grupp, får du minst 1 varv bakom en föråkare på första parkett sas.

Efter varje pass samlas gruppen för lite feedback och genomgång.
Kanske lite frågor o svar.

Instruktörer finns att tillgå för enskilt föråkande om så deltagaren vill detta.

Priset blir dyrare men det blir mer bantid åt alla.
Vid körning på Gelleråsen 9-18, hinner man med 9 pass och även 1 timmes lunch.

oscar skrev:
Det där är en omöjlighet! Förlorad tid pga klotning kommer alltid behövas tas från någon/några grupper!
Jo, han menar nog att man ska ta från alla och inte just den gruppen där den som körde omkull i skall straffas. På racingworld i somras så bestraffades den gruppen som det kördes omkull i. Mellangruppen va jätte stor och där kördes det omkull mest och därför fick vi köra bra mycket mindre än alla andra, jävla bra tänkt... Pinsamt dåligt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti