Vad vill ni få ut av en bankörning?

Tycker att det ska vara mindre folk, mindre grupper, mer bantid.
Inte att man får vänta över en timma bara för att arrangörerna vill gå plus på det, man får köra 15 min och sen vänta en timma, inte värt pengarna.

Att om någon kraschar så stannar man av tiden för den gruppen så att dom får fortsätta sen så fort banan är körklar.
På Kinnekulle så bröt dom just den gruppens pass helt och hållet så kraschade någon på första varvet och det tog 15 min att få bort hoj och förare så fick inte den gruppen köra mer utan vänta en timma eller hur länge de nu var för att få köra igen.

För mycket folk på banan är bara jobbigt, oftast är det stora skillnader i hastigheterna även fast det är i samma grupp att det nästan blir farligt och omkörningsmjöjligheterna minskar när det är fullt överallt på banan.

sir Urban skrev:
Varför är det ett hyckleri att vagnskada ska gälla där?

Jag har en helförsäkring som gäller bana skulle jag åka kull där på grund av mig eller någon annan så vill jag gärna ha vagnskadedelen kvar. Absolut inte bli nekad för att det är oförsäkrade där och kör samtidigt.

Känns inte som det finns någon anledning att motarbeta de försäkringsbolag som tilllåter bankörning, med vilkoret att alla ska vara försäkrade som kör samtidigt genom att blanda?

/Urban

Javisst!! Fast då bör man oxå hålla gällande hastighet och när det inte är skylltat så ska det vara max 70km. Det är väl inget probs att köra med vagnskadeförs. probs blir det när man börjar tänja på gränser och andra får betala för det....precis som på gata.

Rasorblade skrev:
Då man köpt retard så blir det nog inte så mkt banåkning 2006, men det man alltid vill bli bättre på är ju bromsteknik, kurvteknik, knäskrapsteknik och så vidare.... :nicka :tummenupp

Varför då?? Finns inget roligare än att förnedra lite "coolingar" på 07ans r1 osv, med en sketen motard... :tummenupp

sir Urban skrev:
Varför är det ett hyckleri att vagnskada ska gälla där?

Känns inte som det finns någon anledning att motarbeta de försäkringsbolag som tilllåter bankörning, med vilkoret att alla ska vara försäkrade som kör samtidigt genom att blanda?

/Urban

På alla bankörningar jag deltagit i förekommer tidtagning och då är det knappast en trafikövning utan tidsträning. Tyvärr tror jag de andra fb kommer följa TH och IF , det känns snarare som om vi motarbetar oss själva om vi tillåter tidtagning på bandagar.

Jag tycker att på de bankörningar jag vart på har det vart aldeles för lite tid på banan när man delar upp i tre grupper. Två grupper är mer lagom, och sedan 20min pass. Jag bryr mig inte om det är medelsnabba killar i samma grupp, omkörning är en del av det hela.

Jag kör bana för att bli snabbare (snabbast). Att det är roligt behöver man väl inte ens ta upp? ;)

Bikerbitch skrev:
Ni som varit med på bankörningar. Vad har varit bra och vad har varit mindre bra? Kom med lite tankar och funderingar. Jag är nyfiken inför 2006års bandagar.
:(
# Långa inskrivnings- och betalningstider. Det blir alltid kö till inskrivning och betalning. Många vill inte betala i förskott pga väder och annat. Har man betalat i förskott ska det bara vara att kryssa av i en lista. Kräver arrangören påskrifter och liknande bör denna finnas på nätet och tas med ifylld. De som betalar på plats får vänta till sist och kanske missa första körpasset (annars missar alla första passet)
# Långa genomgångar. Att alla ska vara med och höra på flaggor, omkörningar och ryggskydd är ganska tidskrävande. Licensåkarna ska kunna detta. Snabb grupp kan ta del av arrangörens regler på nätet. Medel och långsam grupp kan ha "förarmöte" när Licensarna redan är ute och åker.
# När börjar min grupp? Hur rörigt som helst när man inte vet när gruppen startar. Teoretiskt väntar man i 45 minuter mellan passen, i verkligheten kan det bli mellan 30 eller 60 min. Fasta tider hade förenklat mat- och vätskeintag, service, av- och påklädnad mm
:tummenupp
Förutom det ovan som kanske står för 7-8% av bandagen så har mina bandagar varit helt fantastiska. Kunniga och intresserade föråkare som man kan fråga om allt. Arrangörer som har ett brinnande intresse för hojar och roadracing. Trevligt mc-folk i största allmänhet....

För er som inte provat än - gör det. Många tror att man släpper ut ett gäng idioter som kör utav f-n i värsta anarkin. En del tror att man måste vara snabb för att åka på bana - skitsnack säger jag. Det är här man blir snabb :) Det borde vara obligatoriskt i körkortsutbildningen (som halkkörningen för bilar). Ni som åker runt i städerna och stegrar, göt stoppies och visar upp era nya hojar med matchande skinnställ med oanvända knäpuckar åk på bana, det är det hojen är byggd för.

//Linus.

chili skrev:
:(
# Långa inskrivnings- och betalningstider.
När börjar min grupp?
//Linus.

På dom körningarna jag varit med på så har det betalats i förskott. Inte en fetchans att någon kommer samma dag och betalar. Om 40 personer väljer att göra det kan dom också välja att strunta i att köra för att regnet hänger i luften och då blir det plötsligt väldigt dyrt för arrangören att hyra banan.

Att ha fasta tider tror jag blir svårt då passena avbryts om någon kraschar etc. Men att ha någon som kanske ropar ut när det är dags kanske kan vara något, i annat fall kan man ju hänga upp en flagga eller liknande med den färgen som gruppen som är ute och kör har.

För er som vill lära er mer kurvteknik och inte köra "vanliga" bandagar kan jag varmt rekomendera SMC's Broms och Kurvtagningskurs.

Alicia skrev:
Tycker att det ska vara mindre folk, mindre grupper, mer bantid.
Inte att man får vänta över en timma bara för att arrangörerna vill gå plus på det, man får köra 15 min och sen vänta en timma, inte värt pengarna.

Oftast behövs det ju 4 grupper. En långsam. En medel. En snabb och en licens.

Alicia skrev:
Är det inte extremt mycket folk kan man blanda medel och snabb,
Håller med, det är nya och de som kör extremt långsamt - typ 50-100% långsammare varvtider - som behöver vara själva, de begär också det själva. Mellan medel och snabb kan det ibland vara en del överlappning och de är ändå mer vana att köra om och att bli omkörda.

Last edited:
Rasorblade skrev:
Då man köpt retard så blir det nog inte så mkt banåkning 2006, men det man alltid vill bli bättre på är ju bromsteknik, kurvteknik, knäskrapsteknik och så vidare.... :nicka :tummenupp

Varför inte det då? Kinnekullering är en underhållande bana utan några längre rakor, gokart banor går också bra men är lite svåra att komma in på.

Jag har varit på runt 12 bankörningar detta år, de flesta med Ducceklubben (av naturliga skäl)

Vi har alltid kört med 4 grupper

*Långsam försäkrad - omkörning enbart på raka
*Snabb försäkrad - Fri omkörning, goda marginaler
*Långsam oförsäkrad - Omkörning enbart rakor
*Snabb Oförsäkrad - Fri omkörning, goda marginaler

OFTA så slås de oförsäkrade grupperna ihop med blandade licensförare och långsamma förare, detta är inte direkt optimalt eftersom det då innebär stora till mycket stora fartskillnader i gruppen.

De långsammare förarna har då fullt upp att hålla undan och är rädda varje gång de är på väg in i en kurva och licensåkarna är förbannade på att de är en massa "långsamma" förare ivägen.

Vi har försökt hålla på oförsäkrat och försäkrat. Ibland har det slutat med att en 5:e grupp (MELLANsnabb försäkrad) kommit igång.

Ibland har jag sett att man måste anmäla sig till en viss grupp för att få åka på bankörningarna, vilket ju kan vara en bra idé, men man ser ofta att det inte funkar i praktiken, eftersom att jag kör fortare än den grupp jag ligger i.. Det fanns ju bara plats där...

Viktigt även med bra föråkare som kan anpassa tempo, som är ute under alla pass och som AKTIVT LETAR efter personer som kan behöva hjälp med spårval, bromsteknik osv. Om en instruktör kommer fram och ger en synpunkter på körningen så lyssnar de flesta och det ger mersmak för ytterligare körning.

Men det viktigaste på bankörningen är att bantider hålls, färdig lösning finns för krascher (Skamkärra), instruktörer som inte står o pratar med varandra, ambulans och en aktiv ledare som INTE kör själv, så att denne ALLTID finns att tillgå för frågor och synpunkter. Givetvis även posteringar med flaggvakter osv. Man har ofta fått vänta på att skamkärran skall fixas och förare till den letas fram innan den kommer ut på banan och hämtar en olycklig förare/hoj.

mina 2c

Håller med

Neutral skrev:
Håller med, det är nya och de som kör extremt långsamt - typ 50-100% långsammare varvtider - som behöver vara själva, de begär också det själva. Mellan medel och snabb kan det ibland vara en del överlappning och de är ändå mer vana att köra om och att bli omkörda.

Du har så rätt att du borde få en rosett. :lol

De som kört några gånger kan det där med omkörningar och vägval bättre än oss glada bromsklossar som gör vad vi kan men ändå inte kommer i närheten av knäskrap eller som har varvtider som de andra kan springa runt banan på.

Vi borde vara fler långsamma så att vi kan lära oss mer för jag tror det är vi som egentligen behöver det mest om man ser till trafiksäkerheten. Ni andra har bara kul eller sitter ni också med hjärtat i halsgropen?

Last edited:
Vilken period är bäst att ha bandag. Maj, juni, juli, augusti?
I början av säsongen så man får rosta av sig lite eller i slutet när alla har lagt ett par mil bakom sig så att man kör bättre än i början av säsongen?

Bikerbitch skrev:
Vilken period är bäst att ha bandag. Maj, juni, juli, augusti?
I början av säsongen så man får rosta av sig lite eller i slutet när alla har lagt ett par mil bakom sig så att man kör bättre än i början av säsongen?

maj, juni, juli, augusti och september

En kommentar till några av svaren...

Bikerbitch skrev:
Ni som varit med på bankörningar.
Vad har varit bra och vad har varit mindre bra?

En del av svaren nämner att testa gränser, tips gör inte det! :tungan

Ni får mer ut av bantiden om ni har tid att tänka på vad ni gör, vilket spår ni väljer, placering i banan, kurvtagning, viktförflyttning mm. Då jag kört bana så har jag både legat och jagat livet ur mig för att hinna med, och legat och kört på 80% av kapaciteten... det senare är roligare, och mer lärorikt.

Målet är och förblir att komma från bandagen som en säkrare förare, och visst kan du "skrapa puckarna" efteråt, bra men det borde inte vara syftet. Kör i rukka ställ, och ser inte behovet att lägga ner knät, klarar av att flytta mig på hojen ändå... :tummenupp

En bra organisation är viktigt, och tillräckligt mycket folk som arrangörer så de kan hålla koll på vad som händer och ska hända! Inte anarki på banan!! Leder endast till att alla står stilla och tittar medan man sopar upp delarna från en kraschad hoj... :huvet

/K

H-son skrev:
Kör i rukka ställ, och ser inte behovet att lägga ner knät, klarar av att flytta mig på hojen ändå... :tummenupp
/K

Jag tycker ändå att det känns bättre att knät tar i först än att fotpinnar och annat gör det. :)

PacMan skrev:
Vissa arrangörer har förpassat oss som har t.ex. T-H som f-bolag till licensgruppen. Inte så lyckat tycker jag. Gatåkare för sig, och licensåkare för sig borde vara det säkraste och lugnaste för alla.

Ring till T-H eller IF om du har dom och säg något i stil med att "tillåt mig utvecklas på kontrollerade bandagar, för f-n. Annars säger jag upp försäkringen" så kanske det blir så att du får åka tillsammans med andra gatåkare enbart.

T-H och IF ställer sig på tvären där andra bolag välkomnar det vi (banarrangörer/instruktörer) gör. Att blanda hojar med T-H/IF tillsammans med hojar med "positiva" bolag innebär att dom "positiva" bolagen tolkar det hela som en träning inför tävling.

Dom bolag som är positiva kräver vissa saker av arrangören: Instruktörer ute på banan alla försäkrade pass, absolut ingen tidtagning och ingen blandning med oförsäkrade fordon. Helst vill dom se att arrangören i efterhand kan bekräfta/dementera att hojar åkte omkull när och hur samt skador på fordonet efter olyckan. På det viset bygger vi upp ett förtroende mot bolagen.

Angående körningarna på A-torp och Falken där det blandas hejvilt kan jag väl bara säga att era försäkringar gäller inte och ve och fasa om någon skulle skada någon annan som inte har en bra(!) olycksfallsförskring.

Kan väl samtidigt passa på att tacka alla som jag har haft nöjet att instruera och se utvecklas under 2005. Kör hårt 2006!

// Jens - Instruktör

Det vore ju schysst att få med en paraplyflicka/kvinnlig förare hem.
En rejäl fylla är ju aldrig fel heller.

Om man har små teoripass mellan man inväntar sin tur. Vad känner ni att ni vill lära er för något då, vad skall instruktörerna ta upp?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti