2591879 Mycket bra stövlar. Konstigt nog så är dom till och med bekväma att gå i. Men dom sitter som gjutna från början. Lite knepigt att få plats med skinnstället i stöveln innan man klurat ut hur man ska göra. Alltså långsam isättning och stängning av stövel gäller. Efter några gånger så han man vant sig. När dom är på så är dom toppen. Aramid/Kevlar känns betryggande.
Det verkar som Daytona inte sponsar förare. Så man ser inga Daytona i MotoGP (jag har inte sett några), men desto flera bland folk som är vana att krasha. Om du ser Irländsk Road Racing (eller Real Road Racing) så kör var tredje av toppkillarna med Daytona stövler. Och dom vet ju en del om krasher mellan stenhus, diken och häckar.
I mitt ERF team har vi alla gått över till Daytonastövlarna. Fy fan vad gott. Känns tryggt. Första krashtestet gjordas av Björn i det våta kvalet i spetember. I slutet av flygrakan i cirka 260 så överbromsar han framhjulet som resulterer i en lowsider. Han hade tur, inget brutet och massor av blåmärken. Högerdojan fick stryk, men foten var 100% ok. Inte ens öm. Ytterdojan i känguruskinn går att ta av separat och laga, eller man kan beställa en ny ytterdoja.
Vi köpte våra Daytona stövlar i Tyskland för 500 Euro. Prisvärt så man får en tår i ögat. När man öppnar kartongen och öppnar stövlarna för första gången så tror man inte sina ögon vilket kalitet. All skinn i innerstöveln är handsydd i Tyskland (inget asien tjafs här), alla sömmar är perfekta, innerlädret är lent som en barnrumpa. Man tycker nästan att priset är billigt när man håller stöveln i händerna. Fattar inte att vi körde med andra dojor förr. Är det någon som vill köpa mina beg Alpinestars smx stövlar?