Vad tycker du om KIA?

Festligt men något okunnigt skrivet. Tro fan att låsknappen på en Avensis 2009 håller, det är samma som satt i Corolla 1984. När BMW7 kom 01 eller 02 eller vad det nu var så var 30% av bilens materialkostnad elektronik, något jag inte tror någon av snålasiaterna kommer komma upp i på länge. Vad har en koreansk bil för standardutrustning? ABS?


STANDARD:

SÄKERHET
ABS, låsningsfria bromsar
Aktiva nackskydd, fram
BAS, panikbromssystem
Bältespåminnare, samtliga sittplatser
Bältessträckare, fram med kraftbegränsning
Dörrlås bak, barnsäkra
EBD, elektronisk bromskraftfördelning
ESP, elektronisk stabilitetsprogram
ISOFIX, barnstolsfästen, bak
Krockgardiner, A-C-stolpe
Krockkuddar fram, förare och passagerare
Larm
Passagerarkrockkudde, urkopplingsbar med nyckel
Sidokrockkuddar, fram
Säkerhetsbälte, 3-punkts på samtliga sittplatser
TCS, antispinnsystem
Yttertemperaturmätare med köldvarning

EXTERIÖR
Backspegelkåpor, lackerade i bilens färg
Bakruta, eluppvärmbar
Bromsljus, tredje högt placerat
Dimljus, fram & bak
Dörrhandtag lackerade i bilens färg
Elslingor i vindrutan för uppvärmning av torkarna
Lättmetallfälgar, 205/55 R16
Radioantenn, placerad på taket
Sidospeglar, elektriskt inställbara
Sidospeglar, elektriskt uppvärmbara
Stänkskydd, fram & bak
Värmedämpande rutor

INTERIÖR
Bagageutrymme, upplyst
Dryckeshållare, fram & bak
Eluttag, 12-volts placerad mittkonsoll & i bagageutrymme
Framstolar, eluppvärmbara tre stegs
Förarstol, höj & sänkbar
Förvaringsfickor på stolsryggarna
Glasögonfack i taket
Insyningsskydd
Kromdetaljer, inkl. inre handtag samt runt rattreglagen till stereon
Läslampor fram
Makeup spegel i solskydden
Mittkonsoll i aluminiumfärg
Nackstöd, 5 st. höjdinställbara
Ratt & växelspaksväljare, läderklädd
Ratt med reglage för manövrering av stereo
Ratt, ställbar i höjd- & längsled
Ryggstöd bak, fäll-/delbart 40/60
Stereo med CD inkl. 6 högtalare
Tygklädsel
Tygmattor
USB-uttag för inkoppling av MP3-spelare
Varningssymbol för öppen dörr & baklucka
Varvräknare
KOMFORT
AC,Luftkonditionering
Armstöd, bak
Armstöd, fram med 2 förvaringsfack
Centrallås, fjärrstyrt
Färddator
Fönsterhissar, elektriska fram & bak
Nyckel, infällbar
PTC, extra värme
Servostyrning, elektrisk


EXTRAUTRUSTNING

Automatväxellåda
CD-växlare, frontmatad (6-skivor)
Läderklädsel, svart
Lättmetallfälgar 17”
Metalliclack
Pilnavigationssystem
Soltak, glas
Sportpaket
Komfortpaket



Sen om det är rätt att jämföra en småbil med BMW 7-serien får nån annan svara på :rolleyes:
 
Okunnigt är en tolkning som får stå för dig.

Men att raljera på det sätt du gör när det gäller hur lätt det är att bli störst och
mycket lönsam med extremt duktig kvalitetssäkring och kostnadskontroll,
tyder inte på någon större insikt i driften av en större industrikoncern.

Det är självklart inte enkelt. Men visst - basmodellerna hos Toyota kanske inte ger
ståfräs på en teknikbög som jag heller.
Men att påstå att det är en baggis och att det beror på att dom bara plagierar andras
smarta ideer alternativt använder samma detaljer i ett 20-tal år är rätt korkat faktiskt.

Toyotas hybridsatsning t.ex. Kan väl ändå sägas vara rätt tidig. Europa
ligger här flera generationer efter men plagierar rätt duktigt för att komma i kapp.

Lexus-serien ligger inte direkt i teknikens bakkant....

Vi har dessutom fått lära oss en hel del om hur man driver effektiv produktion av gossarna i Nippon.
Ett slitet logistikbegrepp som JIT uppfanns i japan och var gammalt innan vi här borta
fattade att det var rätt smart.
Sedan dess (-80-talet) har en mängd produktionslösningar och processrationaliseringar
kommit oss till del från samma håll.

För det första tycker jag det är vansinnigt att jämföra Korea med Japan. En Kia är inte en Lexus och en Hyundai är inte en Honda.
För det andra har du helt rätt i att mitt inlägg var något raljant och det var inte menat som en absolut sanning utan mer en tankeställare. Faktum är att det är tyska premiumbilar utvcklade för amerikanska marknaden som driver teknikutvecklingen. Det som sat i en S-klass 1990 kommer som tillval till KIA inom fem år, även detta är raljant och förenklat men innehåller ett inte obetydligt mått med sanning faktiskt.

Det där med att plagiera andras idéer känner jag inte igen och det har jag ingen åsikt om heller. Det jag skrev var att de plagierar sig själva, dvs återanvänder komponenter. Det är inget fel i det men kolla in nya Avensis invändigt och säg mig vad som skiljer från förra generationen, väldigt lite tycker jag. Gör samma jämförelse när BMW byter modell, hur såg 5-serien ut när den kom 2002 kontra 1995? Natt och dag. Självklart för det med sig kvalitetsbrister med nya produkter, något jag tycker svenska jante är mästare på att tycka är festligt.

Det finns visst massor att lära av bl.a. Toyota och jag är någorlund medveten om t.ex. The Toyota Way. Är inte helt säker på att det är knutet till Japan mer än vad det är knutet till bilinudstrin dock, som är absolut i framkant vad gäller produktion som du redan konstaterat.

Vad gäller drift av industrikoncern så är det ett lite för vitt begrepp, menar du att det skiljer sig nämnvärt från stordrift av ett industriföretag? Att det är just koncern kan inte anses relevant faktiskt.

Lexus, att betänka är att de byggs av amerikaner för amerikaner, man kan fundera på var i det japsnaka ligger...

För övrigt ska jag faktiskt beställa mig en japansk bil denna vecka.

Pilnavigationssystem

Tack, jag kunde knappast sagt det bättre själv. Navigator med karta satt i tyska bilar för 10 år sedan.
 
Last edited:
Tack, jag kunde knappast sagt det bättre själv. Navigator med karta satt i tyska bilar för 10 år sedan.

Var betydligt mer utrustning än jag trodde också faktiskt.
Men när jag läste "Pilnavigation" så var jag trodde jag att jag läste fel först. :hihi

För övrigt ska jag faktiskt beställa mig en japansk bil denna vecka.

Får man fråga vad det blir för modell?
 
Nu var det ju så att jag vill köpa en sån :mattias
Jag har inte sagt att flickvännen skall köpa den till mig :fakta

Eftersom jag har liten penis kan jag med gott samvete köra KIA.
...eller min Corolla eller min Autobianchi A112 Junior :hihi

Skall man köpa ny bil så vill man ju ha lite kött på benen. Deras gamla bilar har ju fått sämre än medel hos bilprovningen.

När man läser SBPs statistik, så bör man tolka den.
Vilka tjöppte en KIA när de kom?
Snåljåpar som behövde en pendlarbil/andrabil.
Jag kan tänka mig att anmärkningarna på SBP mestadels bestod av trasiga glödlampor och liknande.

Bilar som köps av ointresserade klåpare får många anmärkningar på bagateller.

Liknande scenario gäller Subaru.
Många tror att det är rostholkar.
Vem köper en fyrhjulsdriven kombi med omodernt utseende?
Bondtölpar som jag.
Blästrar man bort rostskyddet med saltblandat grus, så rostar det.
 
Har man tillräckligt stor pick behöver man inte kompensera med en statusbil!

Jag har problemet att jag inte hittar en bil med tillräckligt LITE standardutrustning.

Jag vill inte ha elhissar, taklucka, elantenn, elbackspeglar osv...

Centrallås och klimatanläggning kan jag leva med, men även utan!
 
Har man tillräckligt stor pick behöver man inte kompensera med en statusbil!

Jag har problemet att jag inte hittar en bil med tillräckligt LITE standardutrustning.

Jag vill inte ha elhissar, taklucka, elantenn, elbackspeglar osv...

Centrallås och klimatanläggning kan jag leva med, men även utan!
Inte behov av statusbil, men dock ett hävdelsebehov som smög sig på.. :rofl
 
Har man tillräckligt stor pick behöver man inte kompensera med en statusbil!

Jag har problemet att jag inte hittar en bil med tillräckligt LITE standardutrustning.

Jag vill inte ha elhissar, taklucka, elantenn, elbackspeglar osv...

Centrallås och klimatanläggning kan jag leva med, men även utan!
Elhissar är billigare än vevar.
BTW: Jag försökte tjöpa en TV med monoljud men utan fjärrkontroll för ett par år sedan.
Det gick inte.
 
För dem kan gå söjndej.

Dom inte bara kan, dom GÅR sönder.

Jag har en bekant som har lagt mer på att laga centrallåset på sin bil än vad jag har lagt totalt på att laga min nuvarande bil.

Styrenheten till centrallåset brann, han köpte en ny, allt fungerade, den nya styrenheten brann också efter ett kort tag, han lämmnade glad i hågen in bilen hos märkesverkstaden där han hade köpt styrenheten och ansåg att det var deras problem (vilket dom till att börja med höll med om).
Dom bytte styrenheten, allt fungerade men ena bakdörrens centrallåsmotor kärvade och det var det som hade orsakat att bägge styrenheterna gett upp, så dom bytte den motorn också och han fick en fin faktura att betala!

Det roliga är att dom är bara två i familjen och skjutsar sällan någon annan, så dom hade gott kunnat leva utan centrallås bak, dom få gånger det ska låsas upp där kan man sträcka sig och låsa upp manuellt. :hihi

Tackluckor inte bara kan läcka in, det är bara en tidsfråga innan dom gör det!
Mitt emot mitt jobb står en BMW med takluckan igentejpad med brun packtejp!
 
Har man tillräckligt stor pick behöver man inte kompensera med en statusbil!

Jag har problemet att jag inte hittar en bil med tillräckligt LITE standardutrustning.

Jag vill inte ha elhissar, taklucka, elantenn, elbackspeglar osv...

Centrallås och klimatanläggning kan jag leva med, men även utan!


Precis som jag sa tidigare. Varför köpa en nedgången Golf när du kan köpa Lada. Gammal samt väldigt lite teknik- som du dock slipper ha problem med! :hihi
 
Precis som jag sa tidigare. Varför köpa en nedgången Golf när du kan köpa Lada. Gammal samt väldigt lite teknik- som du dock slipper ha problem med! :hihi

Har du kört en modern Lada?
Dom är rena underverken av komfort och lyx.

Niva ska det vara, robust, fyrhjulsdriven och plast som luktar rysk-militärförläggning.
Jag provkörde en NY Niva Diesel (motorn är förövrigt en Peugeot konstruktion) och skar mig på den skarpa, ogradade plasten på blinkersspaken :hihi

Försäljaren sa "sånt nöts ner med tiden", det är tryggt att veta!

Tyvärr hade Dieseln ingen startvev i orginalutrustningen då man måste vara byggd som en björn/rysk hemmafru för att orka dra runt den....
 
En bekant har en ny Lada Niva. Han köpte den i Ryssland.
Minns inte exakt vilken/vilka nycklar det var, men hela bilen går att plocka ner med ett par nyckar och en skruvmejsel typ :)
 
Dom inte bara kan, dom GÅR sönder.

Jag har en bekant som har lagt mer på att laga centrallåset på sin bil än vad jag har lagt totalt på att laga min nuvarande bil.

Styrenheten till centrallåset brann, han köpte en ny, allt fungerade, den nya styrenheten brann också efter ett kort tag, han lämmnade glad i hågen in bilen hos märkesverkstaden där han hade köpt styrenheten och ansåg att det var deras problem (vilket dom till att börja med höll med om).
Dom bytte styrenheten, allt fungerade men ena bakdörrens centrallåsmotor kärvade och det var det som hade orsakat att bägge styrenheterna gett upp, så dom bytte den motorn också och han fick en fin faktura att betala!

Det roliga är att dom är bara två i familjen och skjutsar sällan någon annan, så dom hade gott kunnat leva utan centrallås bak, dom få gånger det ska låsas upp där kan man sträcka sig och låsa upp manuellt. :hihi

Tackluckor inte bara kan läcka in, det är bara en tidsfråga innan dom gör det!
Mitt emot mitt jobb står en BMW med takluckan igentejpad med brun packtejp!

Det du behöver är inte att leta bil med sämre utrustningnivå, du behöver leta bil av nyare årsmodell.
Taklucka som läcker. :rofl
BMW:n mittemot ditt jobb är inte 00-tal och säkert inte 90-tal och möjligen inte ens 80-tal.

Det allra säkraste är väl att inte ha någon bil alls, då får man garanterat inga reparationskotnader. :banana

Var betydligt mer utrustning än jag trodde också faktiskt.
Men när jag läste "Pilnavigation" så var jag trodde jag att jag läste fel först. :hihi



Får man fråga vad det blir för modell?

Om man ska vara lite rättvis så ska man väl erkänna att både VW och Alfa kör med pilnavigator på 09:or, skandal.
Jag försöker få tag på en Honda men det var lättare sagt än gjort tydligen.
 
Last edited:
Har inte svårt att tro det finns nöjda KIA-ägare, frågan är hur många nöjda KIA ägare det finns om 10 år? Det finns en anledning till att KIA är billiga, det sparas in på material, lacken etc och naturligtvis monteringen är slarvigare som någon nämnde sitter inte kontajkterna ihop. Sånt visar sig kanske inte efter några månader utan efter åratal av slitage. Jag undrar om tex. KIA har testat sina bilar lika grundligt som volvo och BMW gjort gällande köldtester i det nordiska klimatet, knappast!
Som jämförelse kan man ju ta biltemacyklarna, tjejen köpte en och den rostade ihop bara några månader gammal då den fick stå ute nån vecka. Min gamla cyklepro minst 10år gammal fungerar hur fint som helst, bara vissa skruvskallar som har lite rost i sig och den cykeln har behandlats rätt hårt.

Hmm det skulle kanske kunna urarta till en biltema tråd eller nåt?
 
Varför ska alltid de här trådarna alltid sluta med jämförelser som inte är relevanta. Om jag köper koreansk så räknar jag inte med att få tysk status-kvalitet.

HELST skulle jag vilja ha, som pendlarbil, en BMW 3-serie 2-litersdiesel med deras vassaste automatlåda och farthållare. En fantastisk bil på alla områden. Minutrustad har jag för mig att jag börjar på 310 tusen el dyl.

Golf diesel har ett ganska förtroendeingivande kvalitetsrykte men är lika rolig som magknip. Jämförbar utrustningsnivå som min korean ger en prislapp som börjar på ung 250...

Koreanerna I30 och Cee'd kostade(08orna) med en j-a massa utrustning 175 tusen och har 9 respektiv 7 års omfattande garantier.

Koreanen får stryk i allt utom ekonomi jämfört med BMW men det är otroligt mycket ekonomi det är frågan om.

Golf kan pensionärerna hålla rullande om det ska vara nödvändigt.

Ska jag ge ett tips om jämbördig europeisk bil så skulle det vara Opel Astra som jag tyckte hade mycket trevliga egenskaper (och ett GRYMT antisladd-system). Samma prisklass och biltyp. Eller Focus...
 
Varför ska alltid de här trådarna alltid sluta med jämförelser som inte är relevanta.

Därför att BMW och Merocor är de enda accepterade bilarna på SH om man bortser från en del mer nishade sportbilar och jeepar/SUVar.

Allt annat ger upphov till hån, spott och spe.
 
Men nu är du väl allt lite snurrig.
Det där med att plagiera andras idéer känner jag inte igen och det har jag ingen åsikt om heller.
Nähä? Inte det...
det är ju inte så svårt för Toyota att vara bra på hållbarhet eftersom de inte driver teknikutvecklingen till skillnad från västvärldens tillverkare
Om Toyota inte driver teknikutvecklingen utan bara nyttjar dess frukter så är det väl plagiering...eller?
Det som sat(t) i en S-klass 1990 kommer som tillval till KIA inom fem år
Om tekniken som utvecklats av Daimler Benz hamnar i en KIA (25 år efter) så är det väl plagiering...eller?

Vad gäller drift av industrikoncern så är det ett lite för vitt begrepp, menar du att det skiljer sig nämnvärt från stordrift av ett industriföretag? Att det är just koncern kan inte anses relevant faktiskt.
Det kan visst sägas vara relevant (imho). En koncern kan sägas bestå av ett flertal industriföretag
styrda från ett moderbolag. Inte sällan är den också multinationell.
Även här är Japanerna riktigt duktiga på att se till att företags- och affärs-kulturen
genomsyrar hela koncernen oavsett i vilken världsdel man opererar.
Detta är förbannat svårt och misslyckas allt som oftast. Ta DB och Chrysler, Saab och GM, Volvo och Ford som exempel...
Visst, de är ju allihop fusioner men deras misslyckande visar att kulturer inte mixas helt lätt.


Lexus, att betänka är att de byggs av amerikaner för amerikaner, man kan fundera på var i det japsnaka ligger...
Ut och cyklar igen ser jag...
Lexus tillverkas i Kyushu och Tahara (båda Japan) och Cambridge (Kanada). Således inte i USA.
Amerikanska marknaden är förstås huvudmålet men Japanerna står för konstuktion och huvuddelen av produktionen.

För övrigt ska jag faktiskt beställa mig en japansk bil denna vecka.
Good for you! :tummenupp
Själv kör jag bara Europeiskt :krama
 
Varför ska alltid de här trådarna alltid sluta med jämförelser som inte är relevanta. Om jag köper koreansk så räknar jag inte med att få tysk status-kvalitet.

Precis! (som så ofta annars här på SH)

Frågan löd: "Vad tycker du om KIA?"
...och främst då Cee'd, då det är den som är aktuell.

Inte: Tycker du att KIA är bättre än Maybach :)
 
Precis! (som så ofta annars här på SH)

Frågan löd: "Vad tycker du om KIA?"
...och främst då Cee'd, då det är den som är aktuell.

Inte: Tycker du att KIA är bättre än Maybach :)

Helt rätt faktisk, men det är ju svårt att avgöra vad man tycker om KIA utan referens. Jämfört med häst o vagn är det fenomenalt garanterat. Lite mer väl valda referenser kunde man ju önskat sig, Opel, Skoda, Peugeot, Seat kanske.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top