Vad tycker du om KIA?

Kört céeden ganska mycket. fast aldrig över 30km/h :va Trevlig bil men den känns ju ganska billig. Men för pengarna är det nog en bra bil :tummenupp

Varför kan inte Lada börja en stor kampanj i Sverige! Samma gamla trevliga anda som för något tiotal år sedan!

Tror det inte får ha det på det viset längre utan alla verkstäder ska ha rätt att göra servicejobb nu i enlighet någon konkurensplan.
Förut gick småmekarna i konken då alla märkesverkstäder höll sina kunder i järngrepp men så är nu längre alltså inte fallet.

Mjo. Det är lite snårigt det där och jag har faktiskt för mig att jag läst något liknande. Dock kan det faktiskt vara skillnad på den lagstadgade garantin enligt konsumentköplagen. 7 år är ju KIA:s egen garanti och den får dom nog fortfarande ha vilka villkor dom vill misstänker jag då den garanti som är utöver konsumentverkets egentligen bara är ett avtalsskrivet goodwillåtagande.

SingSong Rodent?
2008-SSangyong-Rodius.jpg

Klassiskt snygg bil.

Det varja människa bör fråga sig är:
Vill jag köra KIA och vad säger det om mig som människa i så fall?

Exakt, vill du verkligen köpa en ny bil som har mindre standardutrustning än audi 200 quattro -87 ? Jag jämförde en gammal vinterbil jag hade med jobbar"kompisens" nya KIA-magentis. Han saknade elhissar, AC, you name it!! Det var i príncip som att ta 20 år tillbaka i tiden, inredningen i bilen fick 240-brunt att verka SNYGGT :rofl

Har funderat på att åka och provköra en sådan,

Försökte köpa in 2 sådana till firman förut men det gick inte högsta hönset med på då ramavtal med VAG påstods vara bättre :kissmysass

Kunde gett mig faaaen på det! :crash

;)

(Nu sponsrar de ju visserligen blåvitt men nån måtta får det ändå vara)

Last edited:
Exakt, vill du verkligen köpa en ny bil som har mindre standardutrustning än audi 200 quattro -87 ? Jag jämförde en gammal vinterbil jag hade med jobbar"kompisens" nya KIA-magentis. Han saknade elhissar, AC, you name it!! Det var i príncip som att ta 20 år tillbaka i tiden, inredningen i bilen fick 240-brunt att verka SNYGGT :rofl

Snacka om att Audi är före sin tid. iPod-stöd redan 87?! :hihi

30 år senare är Toyota världens största och bästa biltillverkare.

En fd kollega som jobbat i bilindustrin tyckte att det är ju inte så svårt för Toyota att vara bra på hållbarhet eftersom de inte driver teknikutvecklingen till skillnad från västvärldens tillverkare.

Jag håller med.

Nu är det ju TS :tuttar som ska ha bilen, räcker väl med att det är rätt färg :rolleyes:

SJälv har jag kört 6000 mil i Hyundais I30 och har inget att klaga på annat än att dieselförbrukningen är lite väl hög (0,5 när Hyundai säger 0,42). Trevlig att köra och går bra med kaxiga garantier.

Orsaken till att jag berättar det är att I30 och C'eed är syskon från samma koncern. Många gemensamma delar men med lite olika stil.

Jag valde mellan Kia och Hyunda till Hyndans fördel, men jag är är övertygad om att det är samma skit med olika smink.

Vänder man på kakan så har jag än idag svårt att se vad jag skulle köpt istället - trots förbrukningen...

Och det kommer från en SAAB-ägare.. :rofl

fd SAAB-ägare om jag får be, numera hyrbilsförare. :mattias
Kollade Alfa faktiskt, nu när det vankas tjänsteplåt hade det varit ett alternativ men jag tycker de är för små inuti. 159 JTID hade varit fräsig annars.

En fd kollega som jobbat i bilindustrin tyckte att det är ju inte så svårt för Toyota att vara bra på hållbarhet eftersom de inte driver teknikutvecklingen till skillnad från västvärldens tillverkare.

Jag håller med.
Nä fy tusan...jaefla härmisar bah.
E ju lätt som en plätt att tillverka hållbara kvalitetsprodukter vettja - kan ju vem som helst.
Och folk som köper skräpet hajjar ju inget.

Mycket ballare o svårare att tillverka nya, udda prylar som pajjar, står på verktad och kostar skjortan i drift.

Nä, lönsamhet och kvalitet det får dom där sne'ögda gooksen hålla på me'
Här i jurop ser vi till högre värden än så...

:tummenupp

Har haft min Kia Pro_C'eed sen i oktober och jag är än sålänge nöjd. Den är relativt fylld med "extrautrustning" som standard, ACC, farthållare, regnsensor, "fet" stereo med AUX och USB, 17"-fälgar original, dimljus, skinnstolar och 6-växlad låda osv. Den går hemskt bra och är rolig att köra.

Priset jag betalade är väl ungefär hälften av vad en Volvo eller VW med liknande utrustning hade kostat mig.

Jag irriterar mig på att lacken är ömtålig och att vindrutan är känslig för repor. Annars är det kul att se folk som är inkörda i gamla hjulspår överraskas av hur bra den faktiskt är. Brorsan köpte en likadan samtidigt och han har hade strul med att ena framdörren inte låste upp som den skulle (ja, den har sådant där Mercedes i U-lands låssystem som kickar in vid 40 Km/h), men det fixades genom att sätta ihop en kontakt ordentligt.

C'eed och Sportage byggs i en ny fabrik i Slovakien och är enligt mig inte att jämföra en sekund med de skolådor som kommer på båt från Korea...

Nä fy tusan...jaefla härmisar bah.
E ju lätt som en plätt att tillverka hållbara kvalitetsprodukter vettja - kan ju vem som helst.
Och folk som köper skräpet hajjar ju inget.

Mycket ballare o svårare att tillverka nya, udda prylar som pajjar, står på verktad och kostar skjortan i drift.

Nä, lönsamhet och kvalitet det får dom där sne'ögda gooksen hålla på me'
Här i jurop ser vi till högre värden än så...

:tummenupp

Festligt men något okunnigt skrivet. Tro fan att låsknappen på en Avensis 2009 håller, det är samma som satt i Corolla 1984. När BMW7 kom 01 eller 02 eller vad det nu var så var 30% av bilens materialkostnad elektronik, något jag inte tror någon av snålasiaterna kommer komma upp i på länge. Vad har en koreansk bil för standardutrustning? ABS?

Last edited:
Jag harde också fördommar mot Kia men fick testa Ceed på en av deras roadshows. Inte alls så långt efter sina konkurenter var första intrycket. Inte Golf känsla men inte någon konservburk. Med bra garantier och bra pris tror jag det är ett vettigt köp. Andrahandsvärdet lär hålla bra med deras garantier tror jag.

Festligt men något okunnigt skrivet. Tro fan att låsknappen på en Avensis 2009 håller, det är samma som satt i Corolla 1984. När BMW7 kom 01 eller 02 eller vad det nu var så var 30% av bilens materialkostnad elektronik, något jag inte tror någon av snålasiaterna kommer komma upp i på länge. Vad har en koreansk bil för standardutrustning? ABS?
Okunnigt är en tolkning som får stå för dig.

Men att raljera på det sätt du gör när det gäller hur lätt det är att bli störst och
mycket lönsam med extremt duktig kvalitetssäkring och kostnadskontroll,
tyder inte på någon större insikt i driften av en större industrikoncern.

Det är självklart inte enkelt. Men visst - basmodellerna hos Toyota kanske inte ger
ståfräs på en teknikbög som jag heller.
Men att påstå att det är en baggis och att det beror på att dom bara plagierar andras
smarta ideer alternativt använder samma detaljer i ett 20-tal år är rätt korkat faktiskt.

Toyotas hybridsatsning t.ex. Kan väl ändå sägas vara rätt tidig. Europa
ligger här flera generationer efter men plagierar rätt duktigt för att komma i kapp.

Lexus-serien ligger inte direkt i teknikens bakkant....

Vi har dessutom fått lära oss en hel del om hur man driver effektiv produktion av gossarna i Nippon.
Ett slitet logistikbegrepp som JIT uppfanns i japan och var gammalt innan vi här borta
fattade att det var rätt smart.
Sedan dess (-80-talet) har en mängd produktionslösningar och processrationaliseringar
kommit oss till del från samma håll.

Last edited:

Jag håller med.

Räknas hybridbilar som teknisk utveckling? Isf tycker jag det påståendet är lite konstigt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman