Vad tycker du om KIA?

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Flickvännen vill köpa en KIA Cee'd. Jag kan också tänka mig det om den är bättre än gamla modeller. Bilprovningen har ju ingen statistik på nya modeller tyvärr.

Alltså: Har du en KIA och vad tycker du om den?

Har funderat på att åka och provköra en sådan, 7 års garanti är ändå 7 år och billiga är de också.
Försökte köpa in 2 sådana till firman förut men det gick inte högsta hönset med på då ramavtal med VAG påstods vara bättre :kissmysass

En helt OK bil, men akta dig för bromsarna, dom hugger som FI på en underklädsannons!

Sedan man har vant sig är det bara härligt med bra bett.

Sju års garanti är inte att förakta, men det betyder att du måste serva hos KIA i sju år, kolla servicepriserna först!
Kolla även hur många mil den garantin gäller, jag har för mig att det var 7år/15 tusen mil, vad som först uppnås!

Jag har haft förmån att träffa folk från både KIA och Hyundai samt pilla lite på och i bilarna av bägge märkena och jag har ingenting att anmärka på annat än lite "makaroni"plast i vissa paneler.

.
Sju års garanti är inte att förakta, men det betyder att du måste serva hos KIA i sju år.

Nej, så är det inte (för något märke faktiskt). Du ska ha gjort service på en verkstad som gjort service på ett fackmannamässigt sätt eller hur det var... Harry på hörnan lär väl inte duga men din favoritverkstad som är auktoriserad verkstad lär duga.

Nej, så är det inte (för något märke faktiskt). Du ska ha gjort service på en verkstad som gjort service på ett fackmannamässigt sätt eller hur det var... Harry på hörnan lär väl inte duga men din favoritverkstad som är auktoriserad verkstad lär duga.

Som sagt, jag är ingen expert, men såhär förstod jag det: för bilens ordinarie lagstadgade garanti (2 år som alla andra märken) räcker det med att serva på en verkstad som utför "fackmannamässigt arbete"

Men vill du ha Kia's utökade garanti, alltså den som räcker i 7år så har jag för mig att du var tvungen att serva HOS Kia.
Det var skriverier i någon motortidning om vad det egentligen kostade att få den garantin "gratis" av Kia....

Kolla det!

Men vill du ha Kia's utökade garanti, alltså den som räcker i 7år så har jag för mig att du var tvungen att serva HOS Kia.

Syrran hade någon sorts utökad garanti på bilen hon köpte ny hos VAG.
Efter mindre än 5 år och några tusen mil sa VAGs märkesverkstad att
hon var tvungen att byta bromsskivorna fram.
Gjorde hon inte det skulle den utökade garantin sluta att gälla.

Syrran vägrade.

Under de följande ca 15 åren och 10.000 milen har ingen sagt ett knysst
om samma bromsskivorna som fortfarande sitter på hennes bil.
Inte bilprovningen.
Inte någon annan VAG märkesverkstad.
Inte ens samma VAG märkesverkstad.

Det är nog inte bilägarna som tjänar på sådana garantier.

Mina svärföräldrar har en Cee'd och de är hemskt nöjda. Jag har inget att anmärka på förutom att den känns väl plastig i inredningen. De har haft den sen typ augusti och det har inte varit nåt strul.

Som sagt, jag är ingen expert, men såhär förstod jag det: för bilens ordinarie lagstadgade garanti (2 år som alla andra märken) räcker det med att serva på en verkstad som utför "fackmannamässigt arbete"

Det var skriverier i någon motortidning om vad det egentligen kostade att få den garantin "gratis" av Kia....

Kolla det!

Tror det inte får ha det på det viset längre utan alla verkstäder ska ha rätt att göra servicejobb nu i enlighet någon konkurensplan.
Förut gick småmekarna i konken då alla märkesverkstäder höll sina kunder i järngrepp men så är nu längre alltså inte fallet.

Nu var det ju så att FLICKVÄNNEN vill köpa en sån :mattias
Jag har inte sagt att JAG skall köpa den till henne :fakta

Eftersom jag inte heller har liten penis kan jag med gott samvete köra KIA.
...eller min Corolla eller min Autobianchi A112 Junior :hihi

Skall man köpa ny bil så vill man ju ha lite kött på benen. Deras gamla bilar har ju fått sämre än medel hos bilprovningen. Cee'd tillverkas ju i en helt ny fabrik och kostar en slant mer än de gamla vilket ger goda förhoppningar om bättre kvalitet. Fast det är ju ingen garanti i sig. Men 7 års garanti bådar ju gott :)

KIA har seglat upp till att vara Asiens andre störste biltillverkare, de är aggressiva och verkligen på frammarsch.
Jag tror att den kvalité vi sett från dem tidigare är passé och att dagens bilar håller tillräckligt bra kvalité för de flesta.
Om några år är de säkerligen uppe och slåss med VW och då jäklar får de andra större märkena akta sig.

KIA har seglat upp till att vara Asiens andre störste biltillverkare, de är aggressiva och verkligen på frammarsch.
Jag tror att den kvalité vi sett från dem tidigare är passé och att dagens bilar håller tillräckligt bra kvalité för de flesta.
Om några år är de säkerligen uppe och slåss med VW och då jäklar får de andra större märkena akta sig.

Jag tror de koreanska märkena kommer göra samma resa som de japanska. Ex: Toyota på 70-talet, billigt skräp som rostade sönder snabbare än man hann köpa underredsmassa. 30 år senare är Toyota världens största och bästa biltillverkare. Fast det kommer nog inte ta 30 år för koreanerna att bygga lika bra bilar som europeerna..

Jag tror de koreanska märkena kommer göra samma resa som de japanska. Ex: Toyota på 70-talet, billigt skräp som rostade sönder snabbare än man hann köpa underredsmassa. 30 år senare är Toyota världens största och bästa biltillverkare. Fast det kommer nog inte ta 30 år för koreanerna att bygga lika bra bilar som europeerna..

Ungefär vad jag skrev... ;)

Men jo, jag tror också att det är dit det kommer.
Kia är ungefär där Toyota/Honda var för 10år sedan... men jag tror det kommer ta dem ca 5år att knappa in på likvärdiga bilar.

Det varja människa bör fråga sig är:
Vill jag köra KIA och vad säger det om mig som människa i så fall?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman