Vad tycker du om den nya sektionen på Sviestad?

Hur tycker du att den nya sektionen har förändrat Sviestad?


  • Antal röstningar
    0
Körde första träningen upptorkande/regn 8/5. När vi åkte hem så tyckte vi att det var skit och det var en klar försämring.

Men efter träningen igår har jag faktiskt vänt helt. Banan blev mkt roligare och bättre. Gjorde mkt att få testa den i torrt o kunna prova olika saker.
Lms med alla eldsjälar har gjort ett bra jobb:tummenupp

Tror att det kommer bli nästan lite onödigt spännande där på första varvet på racen!

/Mange
 
Jag tycker att ingången är lite så där men däremot vänstern och utgången ner mot Bergskurvan är kanon :)

Curbs hade dock inte skadat eftersom en del ska ner med knäna i gruset/sanden och det snabbt blir "skitigt" på banan. Hörde att formar var lånade från Karlskoga men det var inte säkert att det skulle hinna bli klart i år.
 
Efter ett par tisdagsträningar är jag nyfiken på hur den nya sektionen är att köra!

Du borde gjort en öppen poll så man kunde ana om det är någon skillnad i hojtyp eller annat. Man vet ju vad en del kör, om det är hemmabana o s v.

Själv tycker jag att banan blev bättre. Det var spännande att köra genom gamla högfartböjen så fort man vågade och sedan bromsa från väldigt hög fart men det är fortfarande en tuff inbromsning mot en något blind och snäv höger, att den sedan dippar neråt efter apex är bara skönt och vänster-högerkombon är läcker med styrfladder ut på gamla banan igen. Bergskurvan blir precis som vanligt, bara att man bromsar från lägre fart. Totalt sett fick banan en välbehövlig extra vänster och den blev mer teknisk.
 
Last edited:
Körde första träningen på nya slingan och tyckte den blev helt klart sämre... men som frollo skrev så behöver man kanske ett par pass för att få en annan uppfattning!
 
- Saknar fullt spätt i knicken, fanns ingen liknande sektion i Sverige
- Kändes jobbigare/fortare trött än gamla stäckningen
- Kurbs ett måste i höger-vänster-höger, hoppas det är en prioriterad fråga
- Jag förväntar mig bli bjuden på kaffe av trådskaparen när tillfälle gives
 
Efter ett par tisdagsträningar är jag nyfiken på hur den nya sektionen är att köra!


Kan bli intressant läsning:tummenupp
Men som Peter nämnde så kan det vara kul att se hur det fördelar sig mellan literhojar och 125 racers. Nåväl, vi har givetvis kollat under träningarna, och rent generellt så verkar det vara en positiv åsikt vilket givetvis gläder oss.

/Christer
 
Du borde gjort en öppen poll så man kunde ana om det är någon skillnad i hojtyp eller annat. Man vet ju vad en del kör, om det är hemmabana o s v.

Själv tycker jag att banan blev bättre. Det var spännande att köra genom gamla högfartböjen så fort man vågade och sedan bromsa från väldigt hög fart men det är fortfarande en tuff inbromsning mot en något blind och snäv höger, att den sedan dippar neråt efter apex är bara skönt och vänster-högerkombon är läcker med styrfladder ut på gamla banan igen. Bergskurvan blir precis som vanligt, bara att man bromsar från lägre fart. Totalt sett fick banan en välbehövlig extra vänster och den blev mer teknisk.
Det är lättare att vara ärlig om man kan vara anonym, tänkte jag. Och de som väljer att kommentera har ju sin hoj redovisad under avataren.

Ska bli ytterligare intressant att få åsikterna efter första tävlingen redovisade. Jag gissar att de flesta kommer vara mer positiva då eftersom nya sektionen (vad heter den?) är ett ytterligare/välbehövligt ställe att köra om på. Föreställer mig att vi kan komma att få se fler vurpor i Bergskurvan än tidigare då det blir sista realistiska chansen för den som blir omkörd in i nya sektionen att återta sin plats innan målgång. Upplagt för sevärda bära-eller-brista-manövrar.

:)
 
Last edited:
Otto på en literhoj gillar helt klart den!

Måste dock dreva om, orginaldrevning och dunlop med hög profil gör att jag bara behöver växla två gånger, det är lite trist att åka på tvåan hela varvet utom trean tre sekunder på rakan!
 
Måste dock dreva om, orginaldrevning och dunlop med hög profil gör att jag bara behöver växla två gånger, det är lite trist att åka på tvåan hela varvet utom trean tre sekunder på rakan!
Kör man i stort sett hela varvet på tvåan!? Det låter som sagt skittrist. Fler banor där man knappt växlar i Rookie 1000?

:confused:
 
Från Esset mot Torparn måste man väl växla även på en 1000cc?

Jag har inte orkat dreva om från orginal och kör med dunlopslicks med hög profil. Jag behövde inte växla upp till trean mot torpan, dock så är inte jag värst snabb, körde på 1.02 i tisdags.

Hojen visar 207 på mätarn vid varvstoppet på tvåan och det är väl nästan så fort det går där skulle ja gissa..

Kör man i stort sett hela varvet på tvåan!? Det låter som sagt skittrist. Fler banor där man knappt växlar i Rookie 1000?

:confused:

Ja det är lite trist... Har köpt ett 16 drev, 17 orginal. Men jag misstänker att jag borde dreva ner mer.
Hur mycket längre bak hamnar hjulet om jag skulle gå ner till 15? Vill slippa kapa kedja, kanske är bättre att slänga på ett större bak, förslag på hur mycket större som kan va lagom skulle uppskattas!
 
Last edited:
Körde första träningen när det var regn (8/5)
Jag tyckte den förstörde banan helt.
Men jag får vänta till racet igen och hoppas på att det är bra väder,
vem vet, den kanske är rolig på torr bana.
 
Vet inte om det tillför något men då ni diskuterar drevning och 1000cc kan jag berätta vad jag har och hur jag växlar.

Original har min hoj 17/42 och jag har ändrat till 16/45.
Esset tar jag på tvåan lägger i trean strax före snabbvänstern, växlar ner på tvåan i Torparn och hinner sedan köra lite på fyran innan jag går ner på tvåan i nya kombinationen, fortsätter på tvåan genom Bergskurvan och lägger i trean innan jag går in i kurvan ut på start/mål.
 
Vet inte om det tillför något men då ni diskuterar drevning och 1000cc kan jag berätta vad jag har och hur jag växlar.

Original har min hoj 17/42 och jag har ändrat till 16/45.
Esset tar jag på tvåan lägger i trean strax före snabbvänstern, växlar ner på tvåan i Torparn och hinner sedan köra lite på fyran innan jag går ner på tvåan i nya kombinationen, fortsätter på tvåan genom Bergskurvan och lägger i trean innan jag går in i kurvan ut på start/mål.

Hmmm det låter ju rätt långsamt. Med den drevningen, vilka växlar har du på andra banor?
 
Är ju lite skillnad i utväxling på 600 och 1000cc numer också.
Vad är standard på 1000cc på ettan nu 140-150km/h?
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top