Vad tror ni om denna TV ?

_kim_

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
Yamaha R1
Jag är på jakt efter en ny tv och funderar på denna från Elgiganten

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/PS51D555XXE/samsung-51-3d-plasma-tv-ps51d555

Jag är inte så insatt så tänkte att det är lika bra att fråga här :)

Jag kommer nog endast ha den till att just kolla på tv och film.
Känns som att det är plasma som gäller då om jag ska ha en i den storleken och inte vill betala så mycket mer än så ?
Den är ju även 3D-ready, så det är väl bara att köpa ett par glasögon så är den redo för det sen ?

Så vad tror ni ? Kommer jag bli nöjd eller kan ni rekomendera någon annan ? Kommer störa mig som fan om bilden inte är helt bra, men man kanske inte kan räkna med allt för mycket med det priset ?

//Kim

Varför skulle den va dålig?

Jag köpte LG 50" plasma för ett par år sen för 11-12´ nånting.. Kanonbra. Visst är bilden rutten nästan jämt, men det beror ju på signalen. Men kör man blueray är det GRYM bild. Personligen (och det gäller nog dig med eftersom du inte är ner-nördad i det) så ser jag ingen som helst skillnad på en 3 år gammal plasma/LCD eller en ny värsting LED för 40 lök.

Visst ser man att det skiljer när man står i butiken och jämför. Men man måste ändå fokusera på att jämföra, och då är skillnaden så liten att det är dumt när TVn väl sitter på väggen.

Då kör jag på den och hoppas det blir bra :) Kommer den 19:e.
Såg även att man kunde köpa full-HD projektor för ungefär samma peng. Blir det lika bra bild på en sån ? Känns som att det blir sämre.

//Kim

Hade jag varit dig hade jag köpt en plasma från Panasonic istället då de anses vara betydligt bättre än Samsung gällande bild m.m.

Hade jag varit dig hade jag köpt en plasma från Panasonic istället då de anses vara betydligt bättre än Samsung gällande bild m.m.

Ingen aning om TS:s prioriteraingar. Men i min värld är en TV lika mkt möbel som underhållsmedie.

Skillnaden i bildkvalitet mellan olika märken och modeller är så försumbar om man inte är anal på bild och enbart kollar på blueray eller spelar spel. Då känns Samsungs design mer åtråvärd över Panasonics generellt fula saker även om expertpanelen säger att bilden är sämre.

Mina 0,5

Personligen hade jag väntat med 3d-tv ett tag till.
Ska köpa 3d-projektor nästa år när det finns lite bättre grejer än idag.

hörde 3d ready inte är riktig 3d, att den skalar upp bilden på tex bluerayfilmer som inte har 3d så de liknar det. men man ska inte kunna se en "riktig" 3d film?

Hur blir kvaliteten bättre än signalen?

Det är ju som när min svärfar hävdade att scanner och fotopappret var så bra att de nyutskrivna kopiorna var bättre än originalet :va

Signalen oavsett om du kör analogt eller terrest/sat. i mpeg2/4 har ett brus med sig, hur tv.n reagerar på detta är det gigantisk skillnad på.

Svårt att se då alla butiker kör skärmarna via hdmi, då är det precis som du skriver näst intill omöjligt att se skillnad.

Sen är ju fineartsen jävligt stilig som skärm i sig.

Signalen oavsett om du kör analogt eller terrest/sat. i mpeg2/4 har ett brus med sig, hur tv.n reagerar på detta är det gigantisk skillnad på.

Svårt att se då alla butiker kör skärmarna via hdmi, då är det precis som du skriver näst intill omöjligt att se skillnad.

Sen är ju fineartsen jävligt stilig som skärm i sig.

En snygg skärm är en bra skärm :tummenupp

Jag köper helt att olika skärmar reagerar olika på brus. Men menar du att bruset i signalen reduceras på nåt sätt i TV:n?

När vi köpte hade vi ComHem hemma (=världens sopigaste signal), och fattade jag de jämförelser vi gjorde rätt så är:

LCD = Krispigare bild = klarare = skarpare = bättre för spel/sport

Plasma = Lite sämre skärpa = mjukare bild = mer förlåtande för dåliga signaler = bättre för film/TV

LED = En våt dröm då det knappt fanns på marknaden då

Right?

En snygg skärm är en bra skärm :tummenupp

Jag köper helt att olika skärmar reagerar olika på brus. Men menar du att bruset i signalen reduceras på nåt sätt i TV:n?

När vi köpte hade vi ComHem hemma (=världens sopigaste signal), och fattade jag de jämförelser vi gjorde rätt så är:

LCD = Krispigare bild = klarare = skarpare = bättre för spel/sport

Plasma = Lite sämre skärpa = mjukare bild = mer förlåtande för dåliga signaler = bättre för film/TV

LED = En våt dröm då det knappt fanns på marknaden då

Right?

Ja alla tv har i regel någon form av brusreducering, många har även andra system som på sitt eget lilla vis skall ge en bättre bild. Om dom hjälper det är en annan sak.

Men tar du just den tv.n och kör t.ex boxers utbud och jämför med en billigare skärm som LG ser du en stor skillnad.

I stort har du rätt i dina antaganden om teknologier, plasman är tydligen lätt att få att vara förlåtande mot brus och led var åtminstånde bättre förr. Då led tidigare låg högre i pris satsades det mer på hårdvaran i dom som såldes, men nu för tiden så är det tyvärr så att dom är lika bra/dåliga.

Som med allt avgör priset, det är mycket få märken som kan sälja till överpriser nuförtiden, typ BO.

Ja alla tv har i regel någon form av brusreducering, många har även andra system som på sitt eget lilla vis skall ge en bättre bild. Om dom hjälper det är en annan sak.

Jag säger inte alls emot nu, utan frågar av nyfikenhet..

Men för mig känns det helt rimligt, naturligt och nästan självklart att ha en brusreducering inbyggd. Men för det kabelbrus som uppstår då. Att reducera brus som finns "i" signalen?? Är det alltså möjligt utan rejäl redigering och high-tech hexaflux?

Jag säger inte alls emot nu, utan frågar av nyfikenhet..

Men för mig känns det helt rimligt, naturligt och nästan självklart att ha en brusreducering inbyggd. Men för det kabelbrus som uppstår då. Att reducera brus som finns "i" signalen?? Är det alltså möjligt utan rejäl redigering och high-tech hexaflux?

Pratar vi analogt, såsom gamla kabeltv-nät så blir det aldrig riktigt bra, bara mindre dåligt eftersom som du säkert märkt att det blir en jävla massa brus, distorsion osv. Men stor skillnad är det fortfarande i hur tv.n reagerar på bruset.

Men typ boxer, comhem, viasat och canal digital som sänds digitalt har inget brus som produceras i kablar, först osv. hem till dig, enbart det som blev till när det spelades in och redigerades. Här finns det mycket att göra vad det gäller kvaliteten på bilden.

Lättast är att se på t.ex munnen så ser du att när folk pratar blir den rätt pixlad medanst resterande bild kan vara riktigt hyfsad. Det är för att tvns brusreducering inte hinner med snabba förändringar utan tappar mycket av sin funktion.

Om du tänkt på det så har svt grymt bra bildkvalite på mycket som dom själva har producerat även på dom vanliga icke hd-kanalerna, det är av den enkla anledningen att dom kör hd vid inspelning och har bra redigeringsutrustning. Således skapas det inget extra brus som tvn måste jobba med.

Ska du köpa Samsung så kolla parts.se och tjäna några tusingar.

Vår verksamhet är att köpa in, laga och rekonditionera varureturer av fabrikatet Samsung, som sedan säljs till kraftigt reducerade priser. På samtliga varor lämnar vi 1 års garanti, då produkterna i lagens mening är begagnade. Hos oss hittar ni bl.a.; LED, LCD, Plasma, Videokameror, Blu-Ray spelare, Hemmabio system. Allt till riktigt låga och förmånliga priser, trots att majoriteten av vårat utbud är i nyskick.

Josåatt......

Last edited:
Kan rekommendera denna...

Samsung 55" LED

01_large.jpg

03_large.jpg

02_large.jpg

Kommer inte köpa någon TV för 20k. Hade inte tänkt att lägga mer än 10k ungefär.
Det är inte så viktigt att bilden är skitbra när jag kollar på "vanlig" TV. Men när jag kollar bluray så måste det vara det. Min skärm jag har till datorn är jag inte helt nöjd med. Det är en Benq M2700HD (lcd). Helt okej när det filmas utomhus typ och är riktigt ljust, men när det blir mörkt så känns bilden brusig. Men så är det inte med LED eller ?

Är velig som fan, för jag vill verkligen ha bra bild när jag kollar full HD film. Kanske måste lägga lite mer för att det verkligen ska bli bra ?

//Kim

Helt fräckt och utan självberättigande lånar jag tråden och frågar om den nu beställda TV:n verkar ok.
En LE46C630.
Muskelmätade den mot en i (drygt) samma prisklass med LED och LED:en fick på käften. Vad jag fattar så har de inte ändrat mkt mer än namn och en eller annan plastbit på samma TV åren framöver.
Jag har undersökt en massa och hoppas att jag slutligen hittat en som uppfyller mina/våra behov till det priset.
Men klart jag har ångest.

Kommer inte köpa någon TV för 20k. Hade inte tänkt att lägga mer än 10k ungefär.
Det är inte så viktigt att bilden är skitbra när jag kollar på "vanlig" TV. Men när jag kollar bluray så måste det vara det. Min skärm jag har till datorn är jag inte helt nöjd med. Det är en Benq M2700HD (lcd). Helt okej när det filmas utomhus typ och är riktigt ljust, men när det blir mörkt så känns bilden brusig. Men så är det inte med LED eller ?

Är velig som fan, för jag vill verkligen ha bra bild när jag kollar full HD film. Kanske måste lägga lite mer för att det verkligen ska bli bra ?

//Kim

Jag köpte en Sony NX710, 46-tum, för ett tag sedan. Är väldigt nöjd med bilden. Sen är designen rätt snygg med :tummenupp
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=685967

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...