Köpa TV, vilken djungel!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag vet att det finns några här som är ruskigt bra på TV och jag känner att det är ett område som jag inte på något vis har nån insikt i. Så jag tänkte helt sonika fråga här för det var ju ändå ett tag sen TV-frågan var uppe på forumet (eller?).

Jag har ett maxpris på 7000 kr och vill för de pengarna ha så mycket TV som möjligt. Krav är mer än 46" samt Full HD. Den kommer användas främst för film/TV-serier samt kanske en och annan NHL-match, signalkällor kommer variera mellan Blu-ray och dator. Rummet är ganska mörkt med möjlighet att dra för ordentligt. Krav nummer två är att den ska köpas i en fysisk butik i Nordvästskåne-trakten (t.ex. MediaMarkt, Elgiganten, Netonnet, SIBA el. dyl.)

Enligt alla fördomar som en säljare prackade på mig igår borde en plasmaskärm vara det optimala och for all I know har han säkert alldeles rätt. Fast mina fördomar säger att LED är mycket bättre än plasma men efter gårdagens inspektionsrunda kanske jag borde satsa på en plasma ändå? Jag tycker ändå att dassiga färger och grå svart är riktigt trist...

Jag hittade då den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=868200

och tänkte: "vad är det egentligen för fel på den?" Den har dessutom 3D-stöd, nåt jag inte kanske kräver men tycker är rätt ballt (jag gillar 3D-film).

Finns det någon som kanske kan peta mig lite i rätt riktning?

Nu vet jag inte riktigt vad som finns i alla butiker, men en THX-klassad Panasonic Plasma är inte helt fel. Baserad på gamla Pioneer Kuro som var "The Bomb Shit" om man ska prata facktermer. :fakta

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848213

Den har dock inte 3D, men du får nog gå upp lite i pris om du verkligen vill ha det på plasma.
3D kommer nog dö ut snart (igen) då folk märker att det ofta ger illamående och huvudvärk, men whatever, det är häftigt i några minuter. :död

Edit: Sen kan du ju självklart ställa in tv:n och stänga av alla blaha-filter som uppskärpning och motion-filter och justera kontrast och färger, dock så ger Plasma bättre svärta och finare färger även efter kalibrering.

Last edited:
Nu vet jag inte riktigt vad som finns i alla butiker, men en THX-klassad Panasonic Plasma är inte helt fel. Baserad på gamla Pioneer Kuro som var "The Bomb Shit" om man ska prata facktermer. :fakta

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=848213

Den har dock inte 3D, men du får nog gå upp lite i pris om du verkligen vill ha det på plasma.
3D kommer nog dö ut snart (igen) då folk märker att det ofta ger illamående och huvudvärk, men whatever, det är häftigt i några minuter. :död

Edit: Sen kan du ju självklart ställa in tv:n och stänga av alla blaha-filter som uppskärpning och motion-filter och justera kontrast och färger, dock så ger Plasma bättre svärta och finare färger även efter kalibrering.

Jag kollade på Panasonics modeller igår och de är ruskigt bra. Tyvärr ligger även den billigaste strax över vad jag kan lägga. 3D vet jag inte hur mycket fluga det är men jag kollar regelbundet hemma hos polare och gillar det. Inga problem med huvudvärk och illamående... ;)

Frågan är ju om jag borde satsa på en LCD-panel istället (och vilken TV då i så fall?) för de pengarna eller kommer jag sakna färgerna som plasman ger?

Jag kollade på Panasonics modeller igår och de är ruskigt bra. Tyvärr ligger även den billigaste strax över vad jag kan lägga. 3D vet jag inte hur mycket fluga det är men jag kollar regelbundet hemma hos polare och gillar det. Inga problem med huvudvärk och illamående... ;)

Frågan är ju om jag borde satsa på en LCD-panel istället (och vilken TV då i så fall?) för de pengarna eller kommer jag sakna färgerna som plasman ger?

Jag vet inte riktigt vad man hittar som är bra under 8000, jag hatar att gå runt i butiker när jag inte behöver något själv. :)
Men kollar jag på vänner som köpt billiga tv-apparater är ju att dom inte är lika bra redan från början och kommer dö/börja krångla tidigare än lite dyrare.

Jag själv skulle ha sparat undan lite till och satsat på en lite mer påkostad modell som förhoppningsvis blir billigare i längden.

Just 3D har ju det problemet att folk med i princip vilken sorts synfel som helst ofta inte kan se det korrekt till att börja med, och inte ens alla som har "perfekt" syn klarar sig undan utan huvudvärk.
Det problemet kommer kvarstå så länge en tv är platt och inte typ holografisk eller något sånt. :)

Om du kommer sakna färger vet bara du, vissa tänker kanske inte på det i långa loppet, bara när man står där i butiken med flera apparater bredvid varandra och jämför. :)

Ska du se mycket på film så är Plasma det du ska ha. Har själv Panas VT30 och tror även dom lite billigare Pannorna levererar mycket bra kvalitet.:tummenupp

LED bränner inte fast bilder, ger bra svärta & RIKTIGA färger (inte neonfärger som plasma)...

Nu vill jag inte sticka ut hakan, men en plasma har inte brännt fast bilder under 2000 talet. Kanske under sommaren i city 1990.
En plasma som inte säljs på ICA visar alla färger. Konstigt annars att referens tven hur en bild ska se ut är en plasma.
Läs på lite. Och hur du än vill så kan man aldrig lysa svart. Så LED kommer aldrig visa perfekt svärta. Dom dyrare visar bra, men inte perfekt.
Plasman var först och kommer vara där länge till. Men vem vet vad som döljer sig i framtiden.

Ska du se mycket på film så är Plasma det du ska ha. Har själv Panas VT30 och tror även dom lite billigare Pannorna levererar mycket bra kvalitet.:tummenupp

Jag har en panna G30 och är helnöjd, den har dock inte 3D men det tramset kan man leva utan.
Jag var dock först inne på en samsung LCD, fast sämre bild (svärta) samt stora problem med clouding gjorde att jag avfärdade LCD apparater ganska så snabbt.

Plasma brände då som nu & titta ut igenom fönstret o sedan på din plasma TV, hur naturliga är färgerna?

Ang. LED så titta efter en bakgrundsbelyst sådan! De släcker dioder vid svarta partier & visar perfekt svärta så läsa på kan du göra själv. =P Kantbelysta LED har däremot svårare med riktig svärta & clouding.

Plasma brände då som nu & titta ut igenom fönstret o sedan på din plasma TV, hur naturliga är färgerna?

Ang. LED så titta efter en bakgrundsbelyst sådan! De släcker dioder vid svarta partier & visar perfekt svärta så läsa på kan du göra själv. =P Kantbelysta LED har däremot svårare med riktig svärta & clouding.

Finns där verkligen någon som har lyckats bränna fast bilden på en plasma vid hemmabruk?

Att man gör det på flygplatser där burken står på 24/7 och 99% av tiden visar samma bild kan jag leva med.

Finns där verkligen någon som har lyckats bränna fast bilden på en plasma vid hemmabruk?

Att man gör det på flygplatser där burken står på 24/7 och 99% av tiden visar samma bild kan jag leva med.

Tror inte att medel-svensson lyckas med det då det zappas friskt mellan kanalerna...
Däremot har jag ägt några plasma tidigare och stört mig på att de fräser i elektroniken vilket kan vara lite enerverande om man är känslig. Nu kanske plasmorna utvecklats och fått bort detta ganska otrevliga otyg.
Eftersom jag själv stört mig på detta har jag gått över till LCD och lever med att bilden är lite sämre - det är skillnad i svärta och färger. Å andra sidan skiljer det säkert lika mycket inom produktgruppen som mellan grupperna..?
Nåväl. Bara jag slipper det där j"#%#¤&a fräsandet...

KK

Tillfälliga (fastnat 24timmar) har jag lyckats med på 2, en första generationen och en ny.

sonys nya chrystal led kanske? Där varje pixel är en egen diod. Där kan vi snacka svärta när den helt kan släcka varje pixel för sej.

Dock inga 7000 kr :(

För under 10 000 är det plasma
som gäller i mitt tycke.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...