Vad tror ni att en ekonom arbetar med?

wriid

Sporthojare
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
Hojlös
Har en liten frågeställning som jag tycker det skulle vara intressant att få era åsikter och tankar om, nämligen, vad gör en ekonom eller vad tror ni att en ekonom gör?

Tanken med detta är inte att att jag vill ha fakta utan det kan jag ju kolla på Google. Så nu är egentligen frågan till dem som inte riktigt har koll på vad en ekonom egentligen gör i och med att det är ett rätt så brett område.

Så frågeställningen kanske mer kan vara, vad tror du att en ekonom gör?

Tack!

Motarbetar oss ingenjörer samt fraterniserar med affärsjuristerna, det andra stora hotet.

Wörd! Bönräknarna har förstört mången fordon och anläggning :)

Men ska man vara krass så kanske de behövs de med...

Jag arbetar med produktionsplannering och jag har pluggat Företagsekonomi. Skulle dock inte titulera mig Ekonom utan titulerar mig efter mitt yrke.

Det är väl lite som att fråga vad en ingengör jobbar med? :va Begreppet "ekonom" är ju ganska stort..

Eftersom du inte ens specar vilken nivå så kan man väl säga allt ifrån kassörska på konsum till riksbankschef.

Tack!

Mer kommentarer som dessa! :)

"Motarbetar oss ingenjörer samt fraterniserar med affärsjuristerna, det andra stora hotet."

"Ekonomer arbetar icke.
De lallar runt som zombies och hittar på sagor om låssaspengar."

Alltså, jag är inte ute efter fakta utan typ det första som dyker upp i huvudet när du ställer dig frågan. Vad gör en ekonom?

Sparar pengar för en pengahög genom att lägga på dubbla kostnaderna på en annan pengahög :tummenupp

Skolexempel: Någon ekonom har bestämt att vi inte ska använda konferensrummen i dom lokaler vi sitter, ty då interfaktureras vi si och så många hundralappar per timme, istället ska 20 pers bege sig till andra lokaler en halvmil bort och ha konferens där istället. Hur mycket det kostar i förlorad arbetstid etc är tydligen ointressant, men vi slipper betala en annan del av företaget hyra för lokaler som nu istället står tomma till ingen nytta.

Han som kom på det har säkert minst dubbelt så mycket i lön som jag har... :huvet

Sparar pengar för en pengahög genom att lägga på dubbla kostnaderna på en annan pengahög :tummenupp

Skolexempel: Någon ekonom har bestämt att vi inte ska använda konferensrummen i dom lokaler vi sitter, ty då interfaktureras vi si och så många hundralappar per timme, istället ska 20 pers bege sig till andra lokaler en halvmil bort och ha konferens där istället. Hur mycket det kostar i förlorad arbetstid etc är tydligen ointressant, men vi slipper betala en annan del av företaget hyra för lokaler som nu istället står tomma till ingen nytta.

Han som kom på det har säkert minst dubbelt så mycket i lön som jag har... :huvet

det där kan bara en ekonom komma på :D

Jag har ett exempel på vad en ekonom duger till.... På pappersbruket jag jobbar så sökte dom för några år sen ett postbud. Alltså åka omkring på fabriken och dela ut post. Dessutom skulle han serva folk med kontorsmaterial, pennor och suddgummin alltså...

Vad sökte dom då? Jo, en högskoleutbildad ekonom stod det uttryckligen i annonsen. Tror ni dom fick tag på någon?

Jag har en kompis som arbetar som programmerare. Han fick en dag besök av vad jag tror var en ekonom, han ville ha reda på hur många rader kod kompisen skriver/presterar per dag. Det skulle in i någon kalkyl.

"-En bra dag så får jag bort ett antal rader."

Naturligtvis är detta jättebra eftersom han jobbar med inbyggda system och något slags realtidsOS. Ekonomen tyckte inte detta var bra alls, hur skulle han nu mäta effektiviteten?

Man ska aldrig missa chansen att tala om för en ekonom att han är onödig.

Jag har ett exempel på vad en ekonom duger till.... På pappersbruket jag jobbar så sökte dom för några år sen ett postbud. Alltså åka omkring på fabriken och dela ut post. Dessutom skulle han serva folk med kontorsmaterial, pennor och suddgummin alltså...

Vad sökte dom då? Jo, en högskoleutbildad ekonom stod det uttryckligen i annonsen. Tror ni dom fick tag på någon?

Haha..haft det som sommarjobb :), oh inte har jag behövt tillämpa ngn av mina kunskaper fr utbildningen...:D, däremot uppmärkasammat en hel del mkt typiska organisatioriska problem...som jag "läst om" i teorin...

*/ ?>
Back