Vad tror ni att en ekonom arbetar med?

Soichiro Honda sa att "man kan inte ha bokhållare till att leda industrier" och vi lider nu - som nationer och individer - av att de nästlat sig på ledande positioner.

Ekonomer är verktyg som med analys etc. ska stödja de som leder verksamheter. Beslut ska fattas av folk som förstår hela verksamheten.

En ekonom är en sån där i snygg kavaj, bluetoothset, flashigmobil, sitter vid en dator och skriver in siffror i excel för att försöka spara pengar åt företag han/hon jobbar i. Presterar inte särskilt mycket men cheferna anser att han/hon behövs. Får bra betalt och kör BMW M3.

Vår ekonomichef pratar oftast sport i telefonen, surfar på sportbladet eller DI, eller förpestar fikarummet med fotbollssnack... Till hans försvar måste sägas att han punktligt betalar ut min lön varje månad :tummenupp

Ekonomer är de som kan göra ett fantastiskt datorprogram oanvändbart genom att kräva statistik- och rapporteringsfunktioner.

dom jobbar med hittepåjobb, typ "key account manager" eller "marknadsutveckling".

Dom får dåliga siffror att se bra ut för att lura folk att satsa pengar. Dom får bra siffror att se dåliga ut så att dom anställda inte ska få för sig att be om löneförhöjning.

Vår stenhårda engelska Europachef tyckte, på mitt första jobb för 10 år sen, att ekonomiavdelningen var "waste of space".

PS. Jag förstår att alla behövs men det var en jävla skillnad på utbildningarna. Jag är civilingenjör (maskin) men läste A- och B-kurs i ekonomi för att vidga vyerna lite. Har aldrig haft så mycket tid för träning och party som det året, det var väldigt slött i jämförelse.

Last edited:
En ekonom är en sån där i snygg kavaj, bluetoothset, flashigmobil, sitter vid en dator och skriver in siffror i excel för att försöka spara pengar åt företag han/hon jobbar i. Presterar inte särskilt mycket men cheferna anser att han/hon behövs. Får bra betalt och kör BMW M3.

Känner vi varandra? :)

Jag har en kompis som arbetar som programmerare. Han fick en dag besök av vad jag tror var en ekonom, han ville ha reda på hur många rader kod kompisen skriver/presterar per dag. Det skulle in i någon kalkyl.

"-En bra dag så får jag bort ett antal rader."

Naturligtvis är detta jättebra eftersom han jobbar med inbyggda system och något slags realtidsOS. Ekonomen tyckte inte detta var bra alls, hur skulle han nu mäta effektiviteten?

Precis, en ekonom tror att man kan mäta allt, men om man jobbar en hel dag och lyckas rensa bort 300 rader onödig kod, men samtidigt lyckas implementera något annat med 300 rader kod, då har man enligt en ekonom inte gjort någonting.

Sparar pengar för en pengahög genom att lägga på dubbla kostnaderna på en annan pengahög :tummenupp

Skolexempel: Någon ekonom har bestämt att vi inte ska använda konferensrummen i dom lokaler vi sitter, ty då interfaktureras vi si och så många hundralappar per timme, istället ska 20 pers bege sig till andra lokaler en halvmil bort och ha konferens där istället. Hur mycket det kostar i förlorad arbetstid etc är tydligen ointressant, men vi slipper betala en annan del av företaget hyra för lokaler som nu istället står tomma till ingen nytta.

Han som kom på det har säkert minst dubbelt så mycket i lön som jag har... :huvet
Jag synar:
Jobbar inom en stor koncern med två liknande fabriker nära varandra.
Den fabrik jag jobbar i blev fullbelamrad med maskiner.
Systerfabriken hade stora, tomma ytor.
Varför?
Ena fabriken ägdes av produktionen.
I Andra fabriken hyrdes de ytor som användes.
Helt OK.
Hyresvärden var dock samma företag som hyrde.

Och höjer:
På den fabrik jag jobbar vägs materialsatser manuellt.
En systerfabrik har investerat ett gäng miljoner i en automatisk vägutrustning.
Denna är så effektiv att den bara körs ett par timmar i veckan för systerfabrikens behov.
"Mina" gubbar hade svårt att hinna med.
Jag ville utnyttja den dyra automatmaskinen som stod och kostade pengar några mil bort.
Det blev för dyrt att använda koncernens egen maskin.
Vi köper färdigvägda satser från ett norskt företag som beställer dem från Italien i stället.

Två studenter, en från IHH och en från ING, var på herrtoaletten på Kåren. Efter väl förrättat värv tvättade ekonomen sig om händerna, vilket ingenjören inte gjorde. IHH:aren anmärkte hånfullt: "En ekonom har minsann vett att tvätta sig sedan han kastat vatten!" "En ingenjör," blev svaret, "vet hur man gör för att inte pissa på händerna!"

Två studenter, en från IHH och en från ING, var på herrtoaletten på Kåren. Efter väl förrättat värv tvättade ekonomen sig om händerna, vilket ingenjören inte gjorde. IHH:aren anmärkte hånfullt: "En ekonom har minsann vett att tvätta sig sedan han kastat vatten!" "En ingenjör," blev svaret, "vet hur man gör för att inte pissa på händerna!"

När vi ändå dunkar varandras teknokratryggar, den här gamla klassikern är förvisso lite OT men kul, har skickat den till två advokatkompisar de senaste åren...inget svar :rofl

An engineer dies and reports to the Pearly Gates. Saint Peter checks his dossier and says, "You're an engineer you're in the wrong place."

So the engineer reports to the Gates of Hell and is welcomed. Soon, the engineer becomes rather dissatisfied with the level of comfort in Hell; he begins to design and build improvements. Shortly thereafter, Hell has air conditioning, flush toilets, and escalators. Needless to say, the engineer is a pretty popular guy.

One day, God calls Satan and says, "So, how are things in Hell?"

Satan replies, "Hey, things are going great. We've got air conditioning, flush toilets, and escalators. And, there's no telling what this engineer is going to come up with next."

"What! You've got an engineer? That's a mistake - he should never have been sent to Hell... send him to me."

"Not a chance! I like having an engineer on the staff, and I'm keeping him!"

God insists, "Send him back or I'll sue."

Satan laughs uproariously and answers, "Yeah, right. And where are you going to get a lawyer?"

*/ ?>
Back