Vad tränar ni på när ni tränar RR

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Jag sitter här och funderar.

alla pratar/klagar på att det är för lite tränings tillfällen på olika banor i landet ( knudan är ett exempel på detta)

när ni får tillfälle att köra.
har ni ett mål med just det träningspasset/dagen/kvällen ?
eller testar ni att köra snabbare varvtider alltid?.

Kungen skrev:
1. har ni ett mål med just det träningspasset/dagen/kvällen?
eller
2. testar ni att köra snabbare varvtider alltid?.
1. Ja, alltid. Det brukar hålla i tio minuter.

2. Ja, alltid. Efter tio minuter.

Blir jag snabbare med min metod? Nej.

Strider skrev:
2119282
Men det har du ju redan fixat, så vad tränar du nu på då? :va
Tyvärr så kom ett gårdsköp imellan så rejsingen e lagd på hyllan tills nästa säsong.
Så den enda träningen jag får nu e o springa runt o leka snickare :D
Men skam den som ger sig,ska åka lite bana när jag hinner i år för att komma tillbaka nästa säsong snabbare än någonsin :hihi

Strider skrev:
2119282Säger DQ att man skall hålla fullt över krönet efter högfartarn på Falken så gäller det att våga lita på honom och ta sig dit i små steg. Och sedan när man har väl har klarat målet och upptäckt att det gick, då mår man fint.

Jag är ett blåbär men jag hävdar också att det går finfint att hålla fullt över krönet. Håll i styret bara, för det rister gött i när det lättar...

Bra svarat för övrigt, för det är väl så det är!?
Att man analyserar in i minsta detalj vad det är man presterar. Att komma på att i just "denna" svängen ska jag testa "detta" och efter passet fundera på om det var en bättring eller om det blev sämre.
Med andra ord, man strävar hela tiden efter att förfina sin körning...

/Johan

Bingo skrev:
2119287 1. Ja, alltid. Det brukar hålla i tio minuter.

2. Ja, alltid. Efter tio minuter.

Blir jag snabbare med min metod? Nej.

Jag är rätt benägen att hålla med Bingo. Efter varje dag på banan har man massor av tankar om vad man faktiskt ska tänka och träna på nästa gång man kör. Tyvärr försvinner dom tankar ur huvudet ungefär efter ett uppvärmningsvarv eller när nån kör om mig :)

ZoulFly skrev:
2120525 Jag är rätt benägen att hålla med Bingo. Efter varje dag på banan har man massor av tankar om vad man faktiskt ska tänka och träna på nästa gång man kör. Tyvärr försvinner dom tankar ur huvudet ungefär efter ett uppvärmningsvarv eller när nån kör om mig :)
Så är det verkligen. Det finns inte mycket av målmedvetenheten hos hockeyspelare som nöter ett och samma moment tills de är helt slut, tennisspelare som nöter returer vid nät eller en sprinter som övar starter.

Vad fint det vore om man kunde träna en och samma kurva om och om igen utan att behöva köra ett helt varv för att komma dit igen. Det borde finnas tre andra banor i anslutning till Sviestad där den ena bestod av 5 st Torparen efter varandra, den andra 5 st Bergskurvan och den tredje...just det...5 st Esset. Vilken effektiv träning det skulle bli!

:)

Kungen skrev:
2119136 Jag sitter här och funderar.

alla pratar/klagar på att det är för lite tränings tillfällen på olika banor i landet ( knudan är ett exempel på detta)

Målet är givetvis att sänka sitt PB men det är ofta humöret som styr, jag måste bli riktigt förbannad innan det går undan, vanligtvis så blir det bara glada myspass i komforttempo.

Nyteknik skrev:
Vad fint det vore om man kunde träna en och samma kurva om och om igen utan att behöva köra ett helt varv för att komma dit igen.
:lol

Skämt å sido, det finns mycket annat än spårval att träna på om man nu vill och orkar vara målmedveten. Chassie, fjädring och motorinställningar. Jag vågar påstå att 9 av tio inte ändrar en enda inställning mellan passen på en träning. Någon utbedd målmedvetenhet bland RR-svensson verkar inte finnas.

Teddy skrev:
2120636 :lol

Skämt å sido, det finns mycket annat än spårval att träna på om man nu vill och orkar vara målmedveten. Chassie, fjädring och motorinställningar. Jag vågar påstå att 9 av tio inte ändrar en enda inställning mellan passen på en träning. Någon utbedd målmedvetenhet bland RR-svensson verkar inte finnas.
Ett krux är ju att tiden är begränsad på en tisdagsträning tex. När man dessutom har problem med sina mentala demoner så är det inte så ofta som man orkar/hinner/har möjlighet att testa fjädring även om det såklart skulle vara nyttigt. Att verkligen ta sig tid att testa olika inställningar och analysera vad som händer.

Oftast är det inte cykeln det är fel utan just föraren. Man kör så fort det bara går (tycker man) och börjar fundera på vad man ska skruva på för att det ska gå snabbare. Men helt plötsligt börjar det släppa och man plockar tid lite här och var och vips så har man kapat 1 sekund på personbästa.

Martin skrev:
2120711Man kör så fort det bara går (tycker man) och börjar fundera på vad man ska skruva på för att det ska gå snabbare.
Precis så. När en tydlig förbättring i tid inträffar har det enligt min erfarenhet sällan eller aldrig med förändringar av motorcykeln att göra. De åtråvärda sekunderna gömmer sig i psyket.

En del förare finner psykisk ro i att veta att de gjort alla justeringar de kan på cyekln för att den skall passa dem och helt plötsligt gör de bra tider utan att någon av ändringarna egenteligen gjorde någon milsvid skillnad.
Viss varning dock för att det är väldans lätt att skruva bort sig framförallt efterssom många inte kör tillräckligt mycket för att alltid kunna avgöra om förändringen var en förbättring eller ej.
Där är dem som har en hel skog med drev och även byter växelådsdrev för att få utväxlingen att stämma perfekt till en bana problemet är bara att det visar sig att de kör ytterst sällan snabbare än de som kör utan att mecka en massa. Själv tror jag att det är betydligt effektivare att få mycket bantid i kroppen och bli kompis med cykeln än att tillbringa en massa tid med inställningar i depån.
Givetvis skall man jobba fram en bra grundsetup så att cykeln inte går illa eller någon chassieinställning är åt fanders men att ändra två klick på returen bara för att det är lite kallare i luften än gårdagen är inget jag tror på om man inte är väldigt erfaren.

Zmurfen skrev:
2119311 Tyvärr så kom ett gårdsköp imellan så rejsingen e lagd på hyllan tills nästa säsong.
Så den enda träningen jag får nu e o springa runt o leka snickare :D
Men skam den som ger sig,ska åka lite bana när jag hinner i år för att komma tillbaka nästa säsong snabbare än någonsin :hihi

Mmm...

Några måste ju ha ursäkter när det inte går att vinna. :va

Gör som jag - sänk nivå och ha roligare :banana

Kungen skrev:
2119136 Jag sitter här och funderar.

Jag försöker alltid att köra så mjukt och avslappnat som möjligt. Kan jag köra lika fort men med större säkerhet och mindre ansträngning så är jag nöjd. Ligger man och pressar och inte får något flyt i körningen så infinner inte heller "godkänslan" efter passet. Jämnheten är viktig.

Mest erfarenhet tycker jag dock att man får i "race-situation", när man ligger och knivar med någon som kör pytte lite fortare och man vågar hänga på. Men det gäller att ta det gradvis och inte töja gränserna för fort.

Att plocka ut bitar av varvet och fokusera på det är en bra ide. Men hur ska du kunna utvärdera om det går fortare om du mäter hela varvet? Visst om varvtiderna sjunker så är ju det en indikator...

Jag försöker också att leta efter tidiga utgångar. Balansen mellan sen broms och tidig utgång kan vara hårfin, men det gör ju inte så mycket om man bromsar på sig på träning. Som regel så måste man köra fort på träning också, annars så får man inte den körupplevelsen som behövs för att mästra forhållanden när det går riktigt fort.

En annan "fördel" med träning är att man inte behöver ge järnet från första varv. Men det är ju att ge sig själv dåliga vanor och en nackdel jämfört med andra. På träning tar det ofta mig två-tre varv innan jag kommer in i rätt tempo och det har man inte råd till i sprintrace.

Detta är bara några av mina råd. Hoppas det hjälper dig att utjämna skillnaderna mellan ditt bästa och långsamaste varv.

Teddy skrev:
2120636 :lol

Många av oss ändrar inte inställning mellan ÅREN :) I alla fall gäller det mig.

Sen tror jag det är så att många av oss, de flesta förresten, inte kör tillräckligt fort för att kunna hävda att det är några materiella saker som spelar nån roll. Vi kämpar fortfarande på en nivå där det är vår egen rädsla som är det största hindret för lägre varvtider.

ZoulFly skrev:
2122263 Många av oss ändrar inte inställning mellan ÅREN :) I alla fall gäller det mig.

Sen tror jag det är så att många av oss, de flesta förresten, inte kör tillräckligt fort för att kunna hävda att det är några materiella saker som spelar nån roll. Vi kämpar fortfarande på en nivå där det är vår egen rädsla som är det största hindret för lägre varvtider.

Amen.

Men den mkt intressanta frågan kvarstår ju: HUR ska man träna och på vad, för att bli bättre? Ska man bara gå in för att köra snabbare för det är ju ändå det som är målet? Eller kan man bryta ner körträningen i några komponenter som gör att man lär sig snabbare och effektivare???

ZoulFly skrev:
2124972 Men den mkt intressanta frågan kvarstår ju: HUR ska man träna och på vad, för att bli bättre? Ska man bara gå in för att köra snabbare för det är ju ändå det som är målet? Eller kan man bryta ner körträningen i några komponenter som gör att man lär sig snabbare och effektivare???
För riktigt bra träning måste man nog ha någon som kan titta och analysera vad man gör. Ska man träna själv utan ingående kunskap blir det ju mest trial and error över det hela. Svår ekvation.

Ett icke analytiskt svar.
Börja man analysera för mkt blir det typ boink boink man tänker men det leder ingen vart.

Tror att det är som med allt annat att träna och träna .......vissa når fram andra gör det inte av 10000 olika anledningar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti