Vad tränar ni på när ni tränar RR

2ono skrev:
2125105 Ett icke analytiskt svar.
Börja man analysera för mkt blir det typ boink boink man tänker men det leder ingen vart.

Tror att det är som med allt annat att träna och träna .......vissa når fram andra gör det inte av 10000 olika anledningar.

Bara analys räcker ju inte. Man måste GÖRA för att lära sig. Så frågan är om det finns bra sätt att öva som leder till att man sas automatiskt lär sig nya saker?
Exempelvis skulle man kunna tänka sig att träna på att göra långa stoppies gör att man lär sig en mkt bättre bromskontroll ->bättre möjligheter att hanterna ingång i kurvor.

Svaret

Har jag kanske inte men ett Kanonbra tips är Från boken Soft Sience of road racing.
i början av den står det några väl valda ord.

Fundera aldrig på varför kan jag inte

Fundera hellre på Vad kan jag göra.
Jag har precis läst detta och tänker testa det på första körningen jag har där jag skall utbilda mig själv.

Vad händer?
Jo jag åker långsamare än XXX.
Vad är det som gör han åker fortare?
Var åker han fortare?
Varför kan han åka fortare?

Är det ingången av kurvan?.
Mitten?
Utgången?.

Bryt ner din egen körning till förbannelse. in i minska meter av kurvan.
var, när,hur.
När man kommer på sig själv att YESS där satt den.
Bra då är det dags att göra det 3000 gångar till

Jag anser det är mycket bättre än att köra den kurvan 3000 gångar utan att förstå vad händer?.

Är ni med på min tanke ?

Last edited:
Kungen skrev:
2119136 Jag sitter här och funderar.

alla pratar/klagar på att det är för lite tränings tillfällen på olika banor i landet ( knudan är ett exempel på detta)

när ni får tillfälle att köra.
har ni ett mål med just det träningspasset/dagen/kvällen ?
eller testar ni att köra snabbare varvtider alltid?.

Intressant frågeställning!
Kommande citat tycker jag säger mycket:
Viss varning dock för att det är väldans lätt att skruva bort sig framförallt efterssom många inte kör tillräckligt mycket för att alltid kunna avgöra om förändringen var en förbättring eller ej.

Själv har jag svårt för att ladda på så hårt på träning för att kunna analysera om förändringar på inställningar gör någon större skillnad.
På tävling ger man det där lilla extra, och då visar det sig oftast vad som inte står riktigt rätt till på hojen.

För mig brukar det på träningar istället handla om att hitta det optimala spårvalet och bekanta mig med banan.

Tävling är bästa träning

Melvin skrev:
2126962

För mig brukar det på träningar istället handla om att hitta det optimala spårvalet och bekanta mig med banan.

Tävling är bästa träning
Ja så är det även för min del, jag försöker att låta bli att skruva på fjädringen för att kompensera dåligt flyt i körningen.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti