Vad tjänar svenne svensson?

Just nu hittar jag inga ute men 1ha och stor villa ofta med garage går för ~4-500, de med 4ha brukar gå på ~700-1mille:

http://www.blocket.se/vasternorrlan...rask_Hoga_Kusten_28330528.htm?ca=4&w=1&last=1
Grannen till den där kåken var ute för 750lök för ett tag sedan.
Ungefär lika stor, 4ha mark och en maskinhall istället för uthus.

http://www.fastighetsbyran.se/Objekt/?type=search&pageRefId=37&ObjektID=502147

Edit:
http://www.fastighetsbyran.se/Hitta-bostad/
Sök på Kramfors, inte många hus över 300lök där inte.

Last edited:
Variablerna är väldigt många för detta!

Att visa på att vissa grupper t.ex snickare och rörmokare tjänar så mkt osv har ingen relevans då det är extremt varierande under en lång period! Då jag gick ut gymnasiet så var det nästintill omöjligt att få jobb som hantverkare vilket det kan bli igen!
Samma gäller IT som var helt dött ett tag men nu finns det inte tillräckligt av någon inom samma bransch!

Rörmokare har under en längre tid varit en bristvara vilket även leder till höga löner!

Sen sitter många och tycker att vissa tjänar mkt men många av dessa personer jobbar oftast mer än de flesta.

Jag tjänade ett tag bra som resande montör men kunde även arbeta 250h på en månad vilket inte är lika kul! Har även en polare som arbetat i familjeföretaget sen gymnasiet och snittat 60-80h i veckan sen dess och nu tjänar ganska bra pengar men han har förtjänat det...

Som sagt så är att tjäna bra en mkt relativ term och enligt mig så tjänar man bra om: du inte behöver oroa dig för att pengarna ska ta slut så länge du "normalspenderar" och kan betala räkningarna!

Någon har bott lite för nära storstan ett tag tror jag.

Du får ett renoveringsobjekt för 100k
En helt okej villa för 200-500k
Ett f.d. lantbruk med 220kvm villa, maskinhall och 4hektars mark för under millen.

Ha knappast, jag har bott i hjo, lyrestad (hus) o nu skövde.
Jobbar i Göteborg o kollat på boende där men tycker jag har det bästa av två världar nu.:)

Den ligger i Träsk. Där vill jag nog inte bo.
Undrar vad den barren kostar i uppvärmning. Skulle tro att man nog får lägga en 500k till för att få kåken beboelig. Om inte mer.

Och då är du uppe i en mille för en stor villa med stor tomt och kan testköra senaste projektet med bara grenrör 03:30 en söndagsmorgon utan att få klagomål.

Vad får man i stan? 1/6 delägande i en städskrubb? :hihi

"värdet ökar ALLTID " :3freak

Jag tror vi har någon som är i förnekelsefasen. :gnissla

Vad har du för källa på motsatsen? Att tidningar och politiker skriker om bobubbla betyder inte att det är sant. Subprime-dilemmat är högst osannolikt i sverige då vi har ett helt annat kreditsystem än USA och till skillnad från USA, och 90-talskrisen så har vi ett utbudsunderskott, och det byggs ingenting. Samtidigt ökar utbildningsgraden, köpkraften och i förhållande till index även tillväxten (även om det fortfarande visat röda siffror).

Poängen är att även om realvärdet står oförändrat så ökar bostadspriserna, lånen äts därigenom upp nettokapitalet ökar. I en hyresrätt dräneras man bara på pengar.

Och då är du uppe i en mille för en stor villa med stor tomt och kan testköra senaste projektet med bara grenrör 03:30 en söndagsmorgon utan att få klagomål.

Grannar som inte testkör senaste projektet utan grenrör. Taxitjänster. Nöjes-, kultur- och restaurangutbud. Och framförallt, en arbetsmarknad så man slipper leva på glesbygdsbidrag!

Last edited:

Jaha, och vad ska jag jobba med hade du tänkt? Renskötsel?

Jaha, och vad ska jag jobba med hade du tänkt? Renskötsel?

Du börjar givetvis att arbeta i skogen, efter 6månader får du problem med ryggen och blir sjukskriven, sen tillslut sjukpensionär (obs detta bör ske när S har makten)..

För att sedan gå hemma resten av livet och jobba på din gård och i din egen skog:rolleyes:

Som alla andra där uppe! (ett stort plus om du dessutom har lite finskt påbrå)

- Jag hörde att nyanlända invandrare fick seKsti tusen å en BMW!!!

Varför inte ta del av publicerad statistik istället för att gå på vad "ni hörde av ett kompis att hans brorsas kompis tjänade"?

Om det som jag länkade in tidigare i tråden är får "övergripande" kan jag rekommendera respektive fackförbunds lönestatistik som ofta är nere på respektive yrkes och ålder, kön samt antal arbetade år inom yrkeskategorin med uppdelning på "privat sektor" och "offentlig sektor"
hehe kul å se någon annan kämpa med att få folk att ta till sig lite fakta. Kämpa på :tummenupp

Skulle gärna ha samma inkomst som en svartjobbande elektriker / röris / snickare, finns väl anledning till att dom har fräsiga feta pickisar & guldkedjor....

Du börjar givetvis att arbeta i skogen, efter 6månader får du problem med ryggen och blir sjukskriven, sen tillslut sjukpensionär (obs detta bör ske när S har makten)..

För att sedan gå hemma resten av livet och jobba på din gård och i din egen skog:rolleyes:

Som alla andra där uppe! (ett stort plus om du dessutom har lite finskt påbrå)

Och det var jag som myntade uttrycket "Fördomar spar tid"

Det är välkänt vad du jobbar med.
Vilka fördelar har du av att bo i Stockholm?
Kom inte med att det är "centralt".
Allt är centralt om man bor där.

Jag behöver en närhet till mina underleverantörer samt goda kommunikationer och butiksläge. Hur mycket tror du jag skulle sälja om jag öppnade en butik i Träsk?

Jag behöver en närhet till mina underleverantörer samt goda kommunikationer och butiksläge. Hur mycket tror du jag skulle sälja om jag öppnade en butik i Träsk?

Om du bara är inriktad på underleverantörer inom stockholms stadsgränser, så blir det inte mycket till verksamhet.
Komunikationerna är inte särskilt bra i stockholm, det vet du.
Bor du i butiken?

Om du bara är inriktad på underleverantörer inom stockholms stadsgränser, så blir det inte mycket till verksamhet.
Komunikationerna är inte särskilt bra i stockholm, det vet du.
Bor du i butiken?

Hur ser kommunikationerna ut i Träsk?
En avgång med malmtåget/vecka i bästa fall? :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...