Vad tjänar en person som jobbar på "ICA" ?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Vad tjänar man för ett så kallat okvalificerat arbete. Vår arbetsplats ska snart in i löneförhandling. Då har vi några personer på Lagret som vi tycker har väldigt låg lön. Men det skulle vara bra att ha lite att jämföra med.
Arbetsgivaren brukar säga, tidigare år, att: Men jobbar du på ICA...bla bla bla....
Nu vill vi ha lite mer fakta!
Det kan förståss vara andra liknande jobb som man har efter gymnasieskola.
Ingejörsjobb och liknande har jag lite bättre koll på.
Chufför, Lagerjobb, Butiksanställd kan vara bra att jämföra med.

Mats

Följande minimilöner gäller för dig som jobbar i butik:
http://www.handels.se/home/handels2/home.nsf/unidView/9A4CADFFBC6B0861C125719300402658
Lägsta lön/timme 2010
(exklusive ob-tillägg och semesterersättning).

Ålder - Privat butik - Coop butik
16 - 70:43 - 71:49
17 - 72:90 - 74:03
18 - 102:44 - 102:65
19 - 104:37 - 105:54

För dig som fyllt 18 år och jobbat inom butik (antal år):

1 år 107:89 - 109:91
2 år 109:91 - 117:68
3år 117:68

Som väktare eller flygplatskontrollant eller dylikt.. ( 2v betald utbildning får väl ses som okvalificerat ) tjänar idag knappt 21.000.- i grundlön ( efter 1års arbetande )

Just handels avtal suger fet getballe.

Jämför gärna med annat lagerarbete inom industrin om ni vill få upp lönerna.

Som väktare eller flygplatskontrollant eller dylikt.. ( 2v betald utbildning får väl ses som okvalificerat ) tjänar idag knappt 21.000.- i grundlön ( efter 1års arbetande )
Fast ganska hyggligt med tanke på utbildningen, nog få inom den branschen som har 150-200 papp i studieskulder efter 3-4 år på högskola/universitet... Utom dom som tar såna jobb i väntan på "det riktiga" :)

Fast ganska hyggligt med tanke på utbildningen, nog få inom den branschen som har 150-200 papp i studieskulder efter 3-4 år på högskola/universitet... Utom dom som tar såna jobb i väntan på "det riktiga" :)

Jo det är absolut bra betalt med tanke på att du inte behöver några förkunskaper eller nått..

Följande minimilöner gäller för dig som jobbar i butik:
http://www.handels.se/home/handels2/home.nsf/unidView/9A4CADFFBC6B0861C125719300402658
Lägsta lön/timme 2010
(exklusive ob-tillägg och semesterersättning).

Ålder - Privat butik - Coop butik
16 - 70:43 - 71:49
17 - 72:90 - 74:03
18 - 102:44 - 102:65
19 - 104:37 - 105:54

För dig som fyllt 18 år och jobbat inom butik (antal år):

1 år 107:89 - 109:91
2 år 109:91 - 117:68
3år 117:68

Hur många har min-lön på sitt jobb? Jag förmodar att man har lyckats förhandla något lite bättre lön i alla fall.

Ja. Det var en bra jämförelse. Tack för ditt svar.

Just handels avtal suger fet getballe.

Jämför gärna med annat lagerarbete inom industrin om ni vill få upp lönerna.

Ja, det har du rätt i, och det är vi väl medvetna om. Men eftersom att Arbetsgivaren ofta tar upp vad "Folk på ICA" tjänar... så kan det vara bra att ha och jämföra med.
Industrins statistik har jag lite bättre kontroll på. Har listor från Unionen att tillgå.

Någon mer som vet vad dom tjänar på lager/handels jobb, eller truckjobb?

Mats

Last edited:
Hur många har min-lön på sitt jobb? Jag förmodar att man har lyckats förhandla något lite bättre lön i alla fall.

Ja. Det var en bra jämförelse. Tack för ditt svar.

Ja, det har du rätt i, och det är vi väl medvetna om. Men eftersom att Arbetsgivaren ofta tar upp vad "Folk på ICA" tjänar... så kan det vara bra att ha och jämföra med.
Industrins statistik har jag lite bättre kontroll på. Har listor från Unionen att tillgå.

Någon mer som vet vad dom tjänar på lager/handels jobb, eller truckjobb?

Mats

När jag jobba på lager för ( ganska många år sen iofs ) hade de som va "lagerarbetare" runt 18000 tror jag ( med betoning på tror! ) Men den arbetsgivaren ansågs betala dåligt.

Våra truckförare och liknande har mellan arton och tjugo tusen ut.
Beroende på arbetstider (mest) och anställningsår.

Edit: Glömde: Lönerna skiljer ganska mycket beroende på var arbetsplatsen ligger. Hög arbetslöshet och låga levnadskostnader ger låg lön.
Utom i Skåne.
Skåningar är svårmotiverade.

Last edited:
Våra truckförare och liknande har mellan arton och tjugo tusen ut.
Beroende på arbetstider (mest) och anställningsår.

Det innebär att dom tjänar 28-30000 i månaden innan skatt? Det är riktigt bra betalt för att ratta truck (om man inte jobbar treskift och slavar helger hela tiden)...

/ Jens

En släkting jobbar på Ica och är på sitt tionde år nu, han har 117.8 kr timmen. Vad jag förstår så har dom rätt juste OB på helger så för hans del blir det en rätt så OK lön varje månad.

Handels har fasta avtal du kan inte förhandla. Dom hänvisar till det, du kan få en pott av ditt företag/butik som dom kan fördela ut och över dessa 3år kan företaget ge dig lite extra pengar varje år du jobbar där.

OB på helger är 100% Så 117,68 blir 235,36 i timmen. Sen finns provision om du då jobbar t.ex på elektronikbutiker.

En släkting jobbar på Ica och är på sitt tionde år nu, han har 117.8 kr timmen. Vad jag förstår så har dom rätt juste OB på helger så för hans del blir det en rätt så OK lön varje månad.

Å andra sidan vill man ju inte behöva jobba helger för att få ihop en OK lön :(
Tjejen har jobbat inom handels sedan hon var 17 år så det blir 10 år nu. Hon har också dåligt betalt med tanke på det jobb hon gör (sköter blomsterbutik) och gränsen går väl vid 5 år inom handels och sen ökar inte lönerna mer?
Jag skulle aldrig slava för sån lön, brukade jobba som väktare förr och jobbar lite extra ibland fortfarande och hade på senaste lönespecen ca 128:-/h men uselt ob å andra sidan...

Pisslön med tanke på att den lönen är när man jobbar ständig natt o varannan helg 165h/mån.
Men annars så är det okey.

Pisslön med tanke på att den lönen är när man jobbar ständig natt o varannan helg 165h/mån.
Men annars så är det okey.

Pratar vi väktarlön så är 21000.- utan ob eller liknande.. Sen att det är ont om måndag - fredag tjänster är ju en annan sak.

Pratar vi väktarlön så är 21000.- utan ob eller liknande.. Sen att det är ont om måndag - fredag tjänster är ju en annan sak.

Mjo men OBt är knappt ens lönt att räkna vad gäller den branschen.
18 resp 30 spänn, woopie :D

Handels har fasta avtal du kan inte förhandla. Dom hänvisar till det, du kan få en pott av ditt företag/butik som dom kan fördela ut och över dessa 3år kan företaget ge dig lite extra pengar varje år du jobbar där.

Snack, det står alltid arbetsgivaren och den anställde fritt att förhandla fram bättre löner, sen att vissa arbetsgivare inte ger mer är en helt annan sak.

Lastbilschaffis tjänar drygt 20 papp om man är ung och oerfaren för jag mig. Kör man farligt gods får man snäppet högre lön. Lagerarbetare får hyfsat bra betalt.

När jag sommarjobbade i en cykelbutik som säljare hade jag 85kr vanlig tid, 110 helg & ob. Riktig pisslön, men jobbet var roligt. Finns butiksjobb med bra mycket bättre lön, gäller att hitta rätt. Har en polare som jobbade på systembolaget, och det är förmodligen den sämsta butiken man kan jobba på - var näst intill omöjligt att få heltid och riktigt sunkig lön.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti