Den här tråden är ju definitivt inte mc-relaterad så jag fortsätter den här, den kommer härifrån ursprungligen.
1. NA
2. Min gode vän som endast skulle gå med i A-kassan fick beskedet att om det var så han ville ha det så kommer Byggnads skicka två personer som kommer följa honom under minst två dagar från morgon till kväll på hans arbetsplatser. Syftet med detta ter sig för mig självklart, att störa och trakassera (Maffia).
3. Jag delar dels uppfattningen att J.Josefsson är oseriös och även att ditt svar var ganska undermåligt
. Hur som helst, en del saker som kom fram i hans granskning var otvivelaktigt intressanta, t.ex. när kommunfolket visade lägsta lönen någon anställd hade och att den var betydligt över vad Thörn påstod att hon fixat till medlemmarna i den kommunen. Det inslaget talade för sig själv och Josefssons roll var ointressant.
4. De som inte är medlemmar blockeras från att arbeta, alltså betalar inte arbetsgivaren lön. Men eftersom de inte är medlemmar så får de inte strejklön ur strejkkassan och står där med brallorna nere, endast pga facket. (Maffia)
5. Okej, jag har missat det. (Möjligen för att LO inte varit särskilt tydliga eller syrliga i sin kritik)
6. Nej, det är inte rasism. Men de som är så tajta med Månas parti borde vara tydligare. Att vi skulle lyckas pressa upp lönerna i t.ex. Ungern eller Polen med hjälp av våra acvtal är enligt mig rent önsketänkande. Jag delar inte din uppfattning här, men jag förstår den.
7. Ingenting, jag tycker det borde vara varje medborgares plikt att skvallra så att fler kan utvisas men det rimmar otroligt illa med solidariska värden. Tycker du inte? (Semi-Maffia)
8. Enligt min (andre) gode vän så betalar han för sitt företag en avgift till Byggnads för alla anställda, enligt honom är det en granskningsavgift. Ungefär som en försäkringspremie för att verkligen försäkra sig om att LO kommer och snokar på de byggen han har folk. (Maffia) Är det inte så menar du?
9. Ja, jag tycker då det är bra om "oberoende" granskar arbetsplatserna och varken arbetstagarnas eller arbetsgivarnas organisationer.
Jonte VSB R-T skrev:Kul att du tar detta seriöst.
1. Jo
2. Ja som du kanske läst är jag just byggare. Vad vi gör med folk som inte vill gå med? Vi in min avdelning där jag sitter i styrelsen låter vi folk bara vara med i a-kassan. Så jag kan inte säga att motarbetar dom. Vad gör vi exakt menar du?
3. Kommunals strejk blev ett misslyckande tycker jag. Vad som hände och varför det gick som det gick vet jag inte. Inte litar jag på Janne josefsson i alla fall. Tycker man hade kunnat gå ut hårdare från kommunals sida. Men det är ju svårt när vi har en del SAP styrda kommuner. Detta är ju ett bra bevis på att vi särat på oss. Inge bra svar man sitter ju faktisk på jobbet och nått ska man ju göra.
4. På vilket sätt får de inte del i strejkkassan? Om vi strejkar eller blokerar får dom visst det. Och på vilket sätt hindrar vi folk från att försörja sig?
5.Vi accepterar väl inte det? SAP har satt det som ett delmål. Vi tycker alla ska ha ett jobb.
6. Vi tycker att det är jävligt synd att arbetarna utnyttjas som de gör. (Du skulle följa med till nått sommarstuge bygge nån gång) Vi försöker ju också hålla upp lönerna. Om folk kommer hit jobbar svart för en tredjedel av vad vi tjänar har de snart krossat våra avtal. Det får inte hände. Kollektivavtalet är den största trygghet vi har. Om vi skulle börja lönekonkurera med varadra skulle vi snart ha gått hundra år tillbaka. I och med internationaliseringen så kommer våra höga löner bidra till att dra upp lönerna i andra länder runt om i europa. Alla är välkomna att komma hit och jobba men vårt avtal är så viktigt att vi inte vill att de ska jobba under det. Det är inte rasism. Det är till om med löjligt att påstå. Vi säger bara att alla ska jobba på samma vilkor.
7. Nä men vad är felet med att man gör det?
8. Granskningsavgiften? Är den du menar? Den betalar inte företagen? Vilken avgift menar du?
9. När man försökt ringa ut dem några gånger så undrar man ju vad de håller på med. Kanske skulle vi lyckas sköta det bättre med alla skyddsombud vi har.
1. NA
2. Min gode vän som endast skulle gå med i A-kassan fick beskedet att om det var så han ville ha det så kommer Byggnads skicka två personer som kommer följa honom under minst två dagar från morgon till kväll på hans arbetsplatser. Syftet med detta ter sig för mig självklart, att störa och trakassera (Maffia).
3. Jag delar dels uppfattningen att J.Josefsson är oseriös och även att ditt svar var ganska undermåligt

4. De som inte är medlemmar blockeras från att arbeta, alltså betalar inte arbetsgivaren lön. Men eftersom de inte är medlemmar så får de inte strejklön ur strejkkassan och står där med brallorna nere, endast pga facket. (Maffia)
5. Okej, jag har missat det. (Möjligen för att LO inte varit särskilt tydliga eller syrliga i sin kritik)
6. Nej, det är inte rasism. Men de som är så tajta med Månas parti borde vara tydligare. Att vi skulle lyckas pressa upp lönerna i t.ex. Ungern eller Polen med hjälp av våra acvtal är enligt mig rent önsketänkande. Jag delar inte din uppfattning här, men jag förstår den.
7. Ingenting, jag tycker det borde vara varje medborgares plikt att skvallra så att fler kan utvisas men det rimmar otroligt illa med solidariska värden. Tycker du inte? (Semi-Maffia)
8. Enligt min (andre) gode vän så betalar han för sitt företag en avgift till Byggnads för alla anställda, enligt honom är det en granskningsavgift. Ungefär som en försäkringspremie för att verkligen försäkra sig om att LO kommer och snokar på de byggen han har folk. (Maffia) Är det inte så menar du?
9. Ja, jag tycker då det är bra om "oberoende" granskar arbetsplatserna och varken arbetstagarnas eller arbetsgivarnas organisationer.