Fortsättning på maffiadiskussionen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den här tråden är ju definitivt inte mc-relaterad så jag fortsätter den här, den kommer härifrån ursprungligen.

Jonte VSB R-T skrev:
Kul att du tar detta seriöst.
1. Jo

2. Ja som du kanske läst är jag just byggare. Vad vi gör med folk som inte vill gå med? Vi in min avdelning där jag sitter i styrelsen låter vi folk bara vara med i a-kassan. Så jag kan inte säga att motarbetar dom. Vad gör vi exakt menar du?

3. Kommunals strejk blev ett misslyckande tycker jag. Vad som hände och varför det gick som det gick vet jag inte. Inte litar jag på Janne josefsson i alla fall. Tycker man hade kunnat gå ut hårdare från kommunals sida. Men det är ju svårt när vi har en del SAP styrda kommuner. Detta är ju ett bra bevis på att vi särat på oss. Inge bra svar man sitter ju faktisk på jobbet och nått ska man ju göra.

4. På vilket sätt får de inte del i strejkkassan? Om vi strejkar eller blokerar får dom visst det. Och på vilket sätt hindrar vi folk från att försörja sig?

5.Vi accepterar väl inte det? SAP har satt det som ett delmål. Vi tycker alla ska ha ett jobb.

6. Vi tycker att det är jävligt synd att arbetarna utnyttjas som de gör. (Du skulle följa med till nått sommarstuge bygge nån gång) Vi försöker ju också hålla upp lönerna. Om folk kommer hit jobbar svart för en tredjedel av vad vi tjänar har de snart krossat våra avtal. Det får inte hände. Kollektivavtalet är den största trygghet vi har. Om vi skulle börja lönekonkurera med varadra skulle vi snart ha gått hundra år tillbaka. I och med internationaliseringen så kommer våra höga löner bidra till att dra upp lönerna i andra länder runt om i europa. Alla är välkomna att komma hit och jobba men vårt avtal är så viktigt att vi inte vill att de ska jobba under det. Det är inte rasism. Det är till om med löjligt att påstå. Vi säger bara att alla ska jobba på samma vilkor.

7. Nä men vad är felet med att man gör det?

8. Granskningsavgiften? Är den du menar? Den betalar inte företagen? Vilken avgift menar du?

9. När man försökt ringa ut dem några gånger så undrar man ju vad de håller på med. Kanske skulle vi lyckas sköta det bättre med alla skyddsombud vi har.

1. NA
2. Min gode vän som endast skulle gå med i A-kassan fick beskedet att om det var så han ville ha det så kommer Byggnads skicka två personer som kommer följa honom under minst två dagar från morgon till kväll på hans arbetsplatser. Syftet med detta ter sig för mig självklart, att störa och trakassera (Maffia).
3. Jag delar dels uppfattningen att J.Josefsson är oseriös och även att ditt svar var ganska undermåligt;). Hur som helst, en del saker som kom fram i hans granskning var otvivelaktigt intressanta, t.ex. när kommunfolket visade lägsta lönen någon anställd hade och att den var betydligt över vad Thörn påstod att hon fixat till medlemmarna i den kommunen. Det inslaget talade för sig själv och Josefssons roll var ointressant.
4. De som inte är medlemmar blockeras från att arbeta, alltså betalar inte arbetsgivaren lön. Men eftersom de inte är medlemmar så får de inte strejklön ur strejkkassan och står där med brallorna nere, endast pga facket. (Maffia)
5. Okej, jag har missat det. (Möjligen för att LO inte varit särskilt tydliga eller syrliga i sin kritik)
6. Nej, det är inte rasism. Men de som är så tajta med Månas parti borde vara tydligare. Att vi skulle lyckas pressa upp lönerna i t.ex. Ungern eller Polen med hjälp av våra acvtal är enligt mig rent önsketänkande. Jag delar inte din uppfattning här, men jag förstår den.
7. Ingenting, jag tycker det borde vara varje medborgares plikt att skvallra så att fler kan utvisas men det rimmar otroligt illa med solidariska värden. Tycker du inte? (Semi-Maffia)
8. Enligt min (andre) gode vän så betalar han för sitt företag en avgift till Byggnads för alla anställda, enligt honom är det en granskningsavgift. Ungefär som en försäkringspremie för att verkligen försäkra sig om att LO kommer och snokar på de byggen han har folk. (Maffia) Är det inte så menar du?
9. Ja, jag tycker då det är bra om "oberoende" granskar arbetsplatserna och varken arbetstagarnas eller arbetsgivarnas organisationer.

Tåbbä skrev:
Jag blev lurad av annonsen i din signatur :mad:

Du borde ha blivit glad när det istället för ett halvbra erbjudande visade sig vara ett riktigt superklipp! Köp! :tummenupp

Har jävligt mycket att göra på jobbet. Ska försöka svara sen. Nu jagar man ju svartjobb vet du. Schysta dom där arbetsköparna...

Markus skrev:
Den här tråden är ju definitivt inte mc-relaterad så jag fortsätter den här, den kommer härifrån ursprungligen.

1. NA
2. Min gode vän som endast skulle gå med i A-kassan fick beskedet att om det var så han ville ha det så kommer Byggnads skicka två personer som kommer följa honom under minst två dagar från morgon till kväll på hans arbetsplatser. Syftet med detta ter sig för mig självklart, att störa och trakassera (Maffia).
3. Jag delar dels uppfattningen att J.Josefsson är oseriös och även att ditt svar var ganska undermåligt;). Hur som helst, en del saker som kom fram i hans granskning var otvivelaktigt intressanta, t.ex. när kommunfolket visade lägsta lönen någon anställd hade och att den var betydligt över vad Thörn påstod att hon fixat till medlemmarna i den kommunen. Det inslaget talade för sig själv och Josefssons roll var ointressant.
4. De som inte är medlemmar blockeras från att arbeta, alltså betalar inte arbetsgivaren lön. Men eftersom de inte är medlemmar så får de inte strejklön ur strejkkassan och står där med brallorna nere, endast pga facket. (Maffia)
5. Okej, jag har missat det. (Möjligen för att LO inte varit särskilt tydliga eller syrliga i sin kritik)
6. Nej, det är inte rasism. Men de som är så tajta med Månas parti borde vara tydligare. Att vi skulle lyckas pressa upp lönerna i t.ex. Ungern eller Polen med hjälp av våra acvtal är enligt mig rent önsketänkande. Jag delar inte din uppfattning här, men jag förstår den.
7. Ingenting, jag tycker det borde vara varje medborgares plikt att skvallra så att fler kan utvisas men det rimmar otroligt illa med solidariska värden. Tycker du inte? (Semi-Maffia)
8. Enligt min (andre) gode vän så betalar han för sitt företag en avgift till Byggnads för alla anställda, enligt honom är det en granskningsavgift. Ungefär som en försäkringspremie för att verkligen försäkra sig om att LO kommer och snokar på de byggen han har folk. (Maffia) Är det inte så menar du?
9. Ja, jag tycker då det är bra om "oberoende" granskar arbetsplatserna och varken arbetstagarnas eller arbetsgivarnas organisationer.

2. Låter helt galet. Har jag ärligt svårt att tro på. Vilka ombudmän var de och från vilken avdelning?

3. Att få upp lägsta lönerna är jävligt viktigt för att på långsikt kunna öka lönen för alla inom avtalsområdet. Att bara lägga på en procentsats kommer bara öka klyftan mellan lägsta och högsta. Genom att höja lönen underifrån kommer lön på några sikt höjas för alla. Det är också en viktig åtgärd för att det inte ska finnas nån möjligt lönekonkurens inom avtalsgruppen. Så har vi det ju tyvär på byggnads att man även innan kollektivavtalets ramar kan ligga under en normal lön.

4. Vi driver faktisk en ganska hård kamp mot knäppa arbetsköpare och måste blockera ibland. Har man valt att stå utanför kollektivet kan vi tyvär inte hjälpa dom. Jag skulle kalla de strejkbrytare om du försökte jobba och sånna sprängde man bara för 80år sen. Som sagt 85% är medlemar totalt. (Högra på landorten och lägre i storstäderna).

5. Eller så läser du fel media.

6. Nu när EU kommer pumpa in omfördelningspengar i de gamla östblocken finns en god möjlighet att höja standarden för arbetarklassen och inte bara för högertjuvarna. Att vi blir av med vår styrka kan knappast hjälpa andra fackföreningar?

7. Ja visst kan det kännas konstigt men som sagt vi måste se till att vi arbetare aldrig lönekonkurerar med varandra. Helst inte heller internationellt.

8. Jo man betalar en del av sin lön i grankningsavgift. Med den finasierar vi lönekontroller och skattekontroller och vi hittar mycket skit. Kan kolla upp procentsatsen

9. Jo visst är det så men arbetsmiljöverket är nästan helt omöjliga att få ut. Och du tror väl inte att vi hittar på mer föreskrifter än de som Arbetsmiljöverket har skrivit ner.

Tycker ärligt talat att erat "hat" mot svenska fackföringar är helt galet. Tror du på fullt allvar att vi fackligt aktiva är helt dumma i huvudet eller tror du vi försöker förbättra saker och ting på arbetsmarknaden??? Är TCO också maffia?

Påhopps kanpanjer är så snuskigt vanliga från högern håll så man blir helt matt. När för vi politiska kanpajner med att berätta alla era fel. Nyliberalen hoppade ju på oss och kallade oss nazister. Brukar vi hitta på sånt? Skickar ssu hästhuvuden till Reinfelt???

Löjligt.

Appropå om jag är upptagen eller inte. Dra åt helvete.

Jonte VSB R-T skrev:
2. Låter helt galet. Har jag ärligt svårt att tro på. Vilka ombudmän var de och från vilken avdelning?

3. Att få upp lägsta lönerna är jävligt viktigt för att på långsikt kunna öka lönen för alla inom avtalsområdet. Att bara lägga på en procentsats kommer bara öka klyftan mellan lägsta och högsta. Genom att höja lönen underifrån kommer lön på några sikt höjas för alla. Det är också en viktig åtgärd för att det inte ska finnas nån möjligt lönekonkurens inom avtalsgruppen. Så har vi det ju tyvär på byggnads att man även innan kollektivavtalets ramar kan ligga under en normal lön.

4. Vi driver faktisk en ganska hård kamp mot knäppa arbetsköpare och måste blockera ibland. Har man valt att stå utanför kollektivet kan vi tyvär inte hjälpa dom. Jag skulle kalla de strejkbrytare om du försökte jobba och sånna sprängde man bara för 80år sen. Som sagt 85% är medlemar totalt. (Högra på landorten och lägre i storstäderna).

5. Eller så läser du fel media.

6. Nu när EU kommer pumpa in omfördelningspengar i de gamla östblocken finns en god möjlighet att höja standarden för arbetarklassen och inte bara för högertjuvarna. Att vi blir av med vår styrka kan knappast hjälpa andra fackföreningar?

7. Ja visst kan det kännas konstigt men som sagt vi måste se till att vi arbetare aldrig lönekonkurerar med varandra. Helst inte heller internationellt.

8. Jo man betalar en del av sin lön i grankningsavgift. Med den finasierar vi lönekontroller och skattekontroller och vi hittar mycket skit. Kan kolla upp procentsatsen

9. Jo visst är det så men arbetsmiljöverket är nästan helt omöjliga att få ut. Och du tror väl inte att vi hittar på mer föreskrifter än de som Arbetsmiljöverket har skrivit ner.

Tycker ärligt talat att erat "hat" mot svenska fackföringar är helt galet. Tror du på fullt allvar att vi fackligt aktiva är helt dumma i huvudet eller tror du vi försöker förbättra saker och ting på arbetsmarknaden??? Är TCO också maffia?

Påhopps kanpanjer är så snuskigt vanliga från högern håll så man blir helt matt. När för vi politiska kanpajner med att berätta alla era fel. Nyliberalen hoppade ju på oss och kallade oss nazister. Brukar vi hitta på sånt? Skickar ssu hästhuvuden till Reinfelt???

Löjligt.

Appropå om jag är upptagen eller inte. Dra åt helvete.

2. Jag vet inte vilken avdelning, Stockholm var det. Och jag vet att det är sant. Smärtar lika mycket för dig att inse det som det gör för mig att höra att vår regering ligger med maffian gissar jag.

3. Nu går du in på själva sakfrågan (sakfrågor är inte min grej ;) ), frågan var vad Thörn lyckats med och jämförelsen vad hon sade att hon lyckades med. Jag emotsätter mig inte att de lägst betalda vårdbiträdena ska tjäna mer, tvärtom.

4. Vänta nu, slutklämmen på ditt svar gör att jag möjligen kan fokusera på resten - tycker du att det på något sätt är bra att man dödat strejkbrytare? Om inte borde du nog fundera på hur du formulerar dig.

5. Fel och fel, jag lyssnar dagligen på ekot, tittar på Aktuellet eller Rapport och ibland även TV4 samt läser DN, och scrollar igenom Aftonbladet, Expressen och SVD samt om jag har riktigt lite att göra även Sydsvenskan och vid extrem sysselsättningsbrist även corren.se - jag vågar påstå att jag har för bra koll på nyheter.

6. Det kan det väl visst visserligen, men det är inget jag lovordat. (Se tyskland t.ex.) På denna punkt har jag inget mer att diskutera.

7. Ja, det är som sagt kanon - men det har inget med solidaritet att göra, vilket vänstern försöker påskina. Att skvallra på folk i en sämre situation än en själv så att deras situation ska kunna försämras än mer bara för att värna sitt eget leverne har absolut ingenting med solidaritet att göra. Hur du än vrider och vänder på det.

8. Jaha, det var till att gå och läsa på ser jag. Bra! :tummenupp

9. ingen aning om ni hittar på mer, men om ni skulle få chansen gissar jag att ni skulle. Det vore väl nästintill tjänstefel annars?

10. (Bonusfråga)
Jag tror att de flesta som jobbar fackligt säkert har goda intentioner men har förblindats av makten ni byggt upp. Makt korrumperar, och det är inget nytt.

10b. (Bonusfråga2)
Jag vet inget om TCO, har ingen aning.

11. (En massa bonusfrågor)
Om ni brukar kalla folk för nazister? Nej, något sånt har jag inte hört från LO.
Om SSU skickar hästhuvuden? Det hoppas jag inte, men var det inte du som skrev att SAP och LO gått skilda vägar sedan länge - hur kom SSU in i bilden nu? :lol

Beträffande mig och dra åt helvete, du är inte i byggboden nu - visa hyfs din arbetarslusk! :rofl

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti