Vad tar en mäklare i arvode för att sälja en bostadsrätt?

Kleiv

Inte som dig...
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
R1 -04
Vad vet ni? Vad är rimligt? Det gäller storstad om det spelar någon roll mvh Kleiv.

Svensk Fastighetsförmedling här i stan hade fast pris på 20 000 kr på bostadsrätter. Skitbilligt... :3freak

Vissa tar procent, andra tar fast. Vissa inkluderar flyttstädning osv i priser mm. Finns många olika.

Svensk Fastighetsförmedling här i stan hade fast pris på 20 000 kr på bostadsrätter. Skitbilligt... :3freak

Fick ett pris på 35.000kr eller 5% av det den säljs för vilket går ganska jämnt ut. Det var Svensk Fastighetsförmedling som jag hade här när dom kollade på lägenheten.

Svensk Fastighetsförmedling är ju en väletablerad mäklarkedja i där jag bor (Mölndal) och det kanske skulle kunna påverka budgivningen men dock känns deras arvode i högsta laget.

Någon som har några andra synpunkter?

Svensk Fastighetsförmedling är ju en väletablerad mäklarkedja i där jag bor (Mölndal) och det kanske skulle kunna påverka budgivningen men dock känns deras arvode i högsta laget.

Någon som har några andra synpunkter?

förhandla.. när jag tänkte sälja i fjolas så ringde jag samma mäklare som jag köpte av, han blev så glad att han kapade till 3 procent tror jag det var :va
... blev inget då men nu efter sommaren så ska jag slå han en pling! :tummenupp

Edit: och det var Svensk Fastighetsförmedling..

Fick ett pris på 35.000kr eller 5% av det den säljs för vilket går ganska jämnt ut. Det var Svensk Fastighetsförmedling som jag hade här när dom kollade på lägenheten.

5% är standardarvode i storstäderna. Går att förhandla något.

5%?
Jag sålde min lägenhet på Kungsholmen, Stockholm förra året. Betalade 1,7% i rörlig avgift upp till ett visst belopp och sedan 10% över det alternativt 2,4% i fast belopp. 5% låter hutlöst dyrt!

Idag har de flesta mäklarfirmorna svårt att få ut 5% i arvode. Folk är väldigt prismedvetna och låter ofta flera firmor "slåss" om att få uppdraget.

Som ekonomiansvarig på en av stans största firmor så svider det lite att säga att du kan hamna på en lägre procent. Mycket hänger dock på vilken typ av lägenhet du har och vad slutpriset för den förväntas bli. Är det en liten lägenhet så kan det bli svårt att "pruta".

Minimiprovision ligger iaf hos oss på 20-25 000, med de kostnader som finns för annonsering osv så är det sällan värt besväret för mäklaren att göra jobbet billigare.

Varför ha en mäklare alls egentligen? De tjänar hutlöst mycket på ett skitenkelt jobb... Annonsera själv går precis lika bra, om inte bättre tom. När jag sålde min fick jag ut mer för min 2:a än vad mäklare har fått ut för 3:or i samma område.

Mäklare är avskum, thats it.

Last edited:
Varför ha en mäklare alls egentligen? De tjänar hutlöst mycket på ett skitenkelt jobb... Annonsera själv går precis lika bra, om inte bättre tom. När jag sålde min fick jag ut mer för min 2:a än vad mäklare har fått ut för 3:or i samma område.

Mäklare är avskum, thats it.

Enda anledningen till att jag vill anlita en mäklare är att jag är övertygad om att dom lyckas hitta mer spekulanter än vad jag som privatperson skulle lyckas med.

*/ ?>
Back