Vad ska man prenumera för tidningar?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Haj, nu är jag inte sådär jätterik så jag kan prenumera på allt jag vill men budgetten tillåter nog någon tidning så tänkte höra vad ni själv prenumerar och vad är vettigt att prenumera?

Intressen finns både i vanliga dagstidningar, nöjestidningar och tidningar inom motorvärlden (både bilar och MC). Det verkar som att ska man ha en vettig MCtidning får man se till storbritannien men prenumera därifrån verkar väl inte sådär jätte billigt?

Sen har jag funderat ska man ta DN, Svd, DI, Sydsvenskan eller någon annan "morgontidning"?

Aldrig läst Sydsvenskan men kan tänka mig att det är Skånes version av Svd? Är det då smartare prenumera på Svd eller Sydsvenskan om man bor i Skåne (Lund)? Finns det mycket nyttiga regionala nyheter tex?

DN, Svd och Sydsvenskan kostar alla 125kr/månad och DI kostar 190kr/månad (!). Andra intresanta kommentarer om dessa?

Sen till de andra tidningarna.

Slitz kostar tydligen 50kr/månad
Cafe 23kr/månad
Auto motorsport 25-50kr (?) / månad
MCN (UK) 45kr/månad
Försökte hitta den där tråden med alla möjliga MC tidningar men hittade inte, någon kanske prenumerar och vet priser och vad e värt det hela?
Sen har jag inte kommit på flera tidningar, men kommer ni på några bra så ta gärna upp de.

Det är kanske främst morgontidning jag vill åt, och sen eventuellt någon nöjestidning. Jag vill ju ha en ordentlig papperstidning till frukosten medan all tänkbar nöjen brukar man hitta här på nätet. Tex. mycket om motorsport med mera. Nåja, era kommanterar? Vad prenumerar ni själva?

Edit:

Jag uppskattar alltid DI när jag läser det, men frågan är väl om man blir lite trött på den typen av nyheter om man enbart prenumerar på det istället för dagstidning? Dagstidningar kan väl vara intressanta men ibland blir det för mycket "han blev skjuten och polisen var på plats 5 min senare", "nu ändrar skatteverket reglerna för deklarationen" med mera. Dvs. jäkligt rutinmässiga och tråkiga nyheter.

Last edited:
De räcker med Slitz (800:-/24 mån) och Illustrerad Vetenskap (kommer inte ihåg pris) sen är man fullärd :hihi

Promenerar inte på ngn Mc-tidning, tycker inte dom är något vidare bra, vill ja läsa så har polare flera mc tidningar att välja på.

Prenumerera hellre på Forskning & Framsteg och National Geograpfic istället för Illustrerad Vetenskap. De skriver så mycket ren bull.

Neanderthalaren skrev:
Prenumerera hellre på Forskning & Framsteg och National Geograpfic istället för Illustrerad Vetenskap. De skriver så mycket ren bull.

Vad kostar Ill vet prenumation?

Hur bra / intressant är F&F, national geograpfic? Jag är ju ingen naturvetare/teknolog men läser gärna något i vetenskaplig inriktning. Visst är mycket i Illvett bull och allmänt barnsligt bara för låta intressant men vissa tidningar inom området har en tendens att bli jäkligt tråkiga.

Sen finns ju bibliotek man kan läsa det man låter bli prenumera (fast hur ofta går man dit?)...

Edit: Förresten hur är Slitz jämfört med Cafe? Kvalitet, pris? Annat väsentligt?

UrbanTiger skrev:
Prenumerera inte på en enda tidning så sparar du in alla stålars. Alla finns ju att läsa på biblioteket om du nu måste läsa dom. Det är klart att Fibban och Hustler finns inte där så dom får du fortsätta prenumerera på :tuttar

Hehe, tänkt på detta men frågan är hur ofta man faktiskt skulle besöka bibliotek, en del tidningar vill man ju sitta och bläddra i hemma när man ska käka osv.

Villee skrev:
Vad kostar Ill vet prenumation?

Hur bra / intressant är F&F, national geograpfic? Jag är ju ingen naturvetare/teknolog men läser gärna något i vetenskaplig inriktning. Visst är mycket i Illvett bull och allmänt barnsligt bara för låta intressant men vissa tidningar inom området har en tendens att bli jäkligt tråkiga.

Sen finns ju bibliotek man kan läsa det man låter bli prenumera (fast hur ofta går man dit?)...
Eftersom jag har en naturvetenskaplig utbildning och även ett stort sådant intresse så känns mycket av det IV skriver (precis som du säger) rätt larvigt, och det krävs att man är mycket kritisk i sin läsning för att få ut någon ren fakta ur tidningen. Väldigt mycket de skriver är rena spekulationer och obekräftade teorier, vilket är svårt att veta om man inte är väldigt insatt i ämnet.
Men det ska sägas att inte allt är dåligt, mycket zoologi och historia är både intressant och har vackra bilder.

Jag tror nog att det bästa är att du beger dig till ett bibliotek och själv kollar in tidningarna för att bilda din egen uppfattning. Priser kommer jag inte ihåg. Oftast brukar det finnas specialerbjudanden man kan utnyttja.

Villee skrev:
Sen har jag funderat ska man ta DN, Svd, DI, Sydsvenskan eller någon annan "morgontidning"?

Aldrig läst Sydsvenskan men kan tänka mig att det är Skånes version av Svd? Är det då smartare prenumera på Svd eller Sydsvenskan om man bor i Skåne (Lund)? Finns det mycket nyttiga regionala nyheter tex?

DN, Svd och Sydsvenskan kostar alla 125kr/månad och DI kostar 190kr/månad (!). Andra intresanta kommentarer om dessa?

Edit:

Jag uppskattar alltid DI när jag läser det, men frågan är väl om man blir lite trött på den typen av nyheter om man enbart prenumerar på det istället för dagstidning? Dagstidningar kan väl vara intressanta men ibland blir det för mycket "han blev skjuten och polisen var på plats 5 min senare", "nu ändrar skatteverket reglerna för deklarationen" med mera. Dvs. jäkligt rutinmässiga och tråkiga nyheter.

Jag är morgontidningsläsare och har haft erfarenhet av både DN och SvD.
DN är den morgontidning som sätter agendan för vilken fråga som gäller i Sverige. Om någon gör ett utspel i DN-debatt så kan man ge sig fanken på att Rapport eller Aktuellt tar upp det i sina nyheter. Tyvärr har nivån sjunkit lite. Nyheterna är sakliga, men ibland tror man att rubriksättaren är a)politiskt tillsatt, b) läser inte nyhetstexten eller c) är dum i huvudet.
Kulturdelen är bra, sportdelen suger och ekonomidelen funkar.

SvD är en mer uttömmande tidning (mer om allt). Den säljer i färre exemplar och "sätter därmed inte agendan för debatt". Däremot har den blivit bättre. Bra kultur och ekonomidel, sporten har jag ingen koll på.

Vad gäller ledarsidorna är de lika blå bägge två. DN har ett lite större drag av liberala tankar.

gladh

gladh skrev:
Jag är morgontidningsläsare och har haft erfarenhet av både DN och SvD.
DN är den morgontidning som sätter agendan för vilken fråga som gäller i Sverige. Om någon gör ett utspel i DN-debatt så kan man ge sig fanken på att Rapport eller Aktuellt tar upp det i sina nyheter. Tyvärr har nivån sjunkit lite. Nyheterna är sakliga, men ibland tror man att rubriksättaren är a)politiskt tillsatt, b) läser inte nyhetstexten eller c) är dum i huvudet.
Kulturdelen är bra, sportdelen suger och ekonomidelen funkar.

SvD är en mer uttömmande tidning (mer om allt). Den säljer i färre exemplar och "sätter därmed inte agendan för debatt". Däremot har den blivit bättre. Bra kultur och ekonomidel, sporten har jag ingen koll på.

Vad gäller ledarsidorna är de lika blå bägge två. DN har ett lite större drag av liberala tankar.

gladh

Läst rätt mycket DN och en del Svd. Tycker att DNs 'nyheter' är rätt trista men samma gäller väl Svd också i för sig. Gillar att det är helsida på A-delen, tycker Ekonomin är väl ok som du säger och sporten läser jag inte. Kultur är riktigt bra även om man inte alltid orkar traggla igenom. Det enda som är bättre med Svd är att den är lite mindre liberal som man kan också tröttna med DN. Så det är lite svårt val. Någon som har erfarenhet av Sydsvenskan? Sen hur tror du det skulle funka med Dagens industri som 'morgontidning'? Dvs. skippa DN/Svd helt. Sen när farsan bodde tillfällit i Skåne så var den DN han fick inte samma DN som vi fick i Sthlm utan en bantad version. Det verka lite trist, någon som vet hur det är med Svd i Skåne eller är det Sydsvenskan som gäller?

Iceman1975 skrev:
I första han är det Slitz som gäller!!!! :hihi

Vilket är bäst då, Slitz eller Cafe? Varför? Själv har jag inte hunnit läsa så mycket av de bägge som jag velat så kan inte riktigt säga. Tar nog och provläser en del innan prenumation men kul att veta vad ni tycker!

Neanderthalaren skrev:
Eftersom jag har en naturvetenskaplig utbildning och även ett stort sådant intresse så känns mycket av det IV skriver (precis som du säger) rätt larvigt, och det krävs att man är mycket kritisk i sin läsning för att få ut någon ren fakta ur tidningen. Väldigt mycket de skriver är rena spekulationer och obekräftade teorier, vilket är svårt att veta om man inte är väldigt insatt i ämnet.
Men det ska sägas att inte allt är dåligt, mycket zoologi och historia är både intressant och har vackra bilder.

Jag tror nog att det bästa är att du beger dig till ett bibliotek och själv kollar in tidningarna för att bilda din egen uppfattning. Priser kommer jag inte ihåg. Oftast brukar det finnas specialerbjudanden man kan utnyttja.

Jo, skipper nog Illvet. då jag faktiskt vill också läsa och inte bara se bilder. FoF verkar väl bra, har för mig att National Geografic är har rätt mycket om om djur, gamla folkgrupper osv som är något så tråkigt. Är väl främst intresserad av teknologi, medicin, fysik, kemi, astronomi osv. Men får ta och kika in på bibliotek även här innan prenum.

UrbanTiger skrev:
Hört talas om matdosa :hihi

:gnissla

Sen tänkte jag om någon har erfarenhet av utländska tidningar. Kollade upp lite priser och det var inte alls livsfarligt. Jag tänkte något i stil med Time, Newsweek, Financial times osv då det är bra för engelskan samt kul att få lite varierande världsbild.

För det första hinner dagstidningarna hem till den dagen jag beställt den eller blir det någon fördröjning? Därefter, vilken av Time, Newsweek och andra liknande är 'bäst'? Vad finns det för variationer?

Villee skrev:
Vilket är bäst då, Slitz eller Cafe? Varför? Själv har jag inte hunnit läsa så mycket av de bägge som jag velat så kan inte riktigt säga. Tar nog och provläser en del innan prenumation men kul att veta vad ni tycker!

Har inte så stor erfarenhet av Café...
Men istort sätt liknande innhehåll tror jag.. :kär

Villee skrev:
Jo, skipper nog Illvet. då jag faktiskt vill också läsa och inte bara se bilder. FoF verkar väl bra, har för mig att National Geografic är har rätt mycket om om djur, gamla folkgrupper osv som är något så tråkigt. Är väl främst intresserad av teknologi, medicin, fysik, kemi, astronomi osv. Men får ta och kika in på bibliotek även här innan prenum.

Om du går till Biblioteket för att kolla naturvetenskapliga magasin så släng ett getöga på Scientific American. Lite högre nivå än FoF och snyggare layout. Väldigt lite historia och etnografi.

tgladh

Iceman1975 skrev:
Har inte så stor erfarenhet av Café...
Men istort sätt liknande innhehåll tror jag.. :kär

Aa det är vad jag också har för mig, dock är Cafe stiligare namn på en tidning + att den kostar hälften så mycket om jag räknat rätt!

SVD kör kampanj nu, två månader för 98:- (i Stockholm i alla fall). Ring 020370370 pch fråga. Fördelen är att det blir mindre skit att slänga än med DN, i dubbel bemärkelse... :hihi

Internationella nyheter läses på den opolitiska och objektiva www.newsmax.com

Markus skrev:
SVD kör kampanj nu, två månader för 98:- (i Stockholm i alla fall). Ring 020370370 pch fråga. Fördelen är att det blir mindre skit att slänga än med DN, i dubbel bemärkelse... :hihi

Internationella nyheter läses på den opolitiska och objektiva www.newsmax.com

Markus du måste lära dig att sätta ut dina smileysar på rätt ställe. Såhär ska det nog vara:
"Internationella nyheter läses på den opolitiska och objektiva www.newsmax.com :hihi "

gladh

gladh skrev:
Markus du måste lära dig att sätta ut dina smileysar på rätt ställe. Såhär ska det nog vara:
"Internationella nyheter läses på den opolitiska och objektiva www.newsmax.com :hihi "

gladh

:lol

Mm skippar nog newsmax, som sagt vill lära mig lite engelska på kuppen och läsa något seriöst. Sen gillar jag inte tabloid överdrivet, det funkar i DN iom. att man kan breda ut ledarsidor med mera på frukostbordet.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard