Vad ska man ha för fighter?

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Sitter här med snö på vägen och hojjen i vinterdvala på att byta från min GSX-R 750 -00 till en fighter. ( Och nej jag gör inte om min egen till fighter)
Men då till prob.. vad?:huvet
Har kikat på r1 cbr och gsxr i fighter utförande men vet som sagt inte riktigt.
Skulle villja ha en fighter som är riktigt lätt både på slangen :tummenupp och i kurvor men som även funkar att köra när jag och gumman ska ut och glida.
Skulle väll helst vilja ha en 1000 och inte för gammalt. Vill fortfarande ha en smidig cykel.
Priset är väll inte det viktigaste men helst inte över 70 iaf.

Vad skulle ni som åker fighter rekomendera?
Och vad är det som sätter fighter före plastraketer för er?

JOFA skrev:
2639047 Sitter här med snö på vägen och hojjen i vinterdvala på att byta från min GSX-R 750 -00 till en fighter. ( Och nej jag gör inte om min egen till fighter)
Skulle villja ha en fighter som är riktigt lätt både på slangen :tummenupp och i kurvor men som även funkar att köra när jag och gumman ska ut och glida.
Skulle väll helst vilja ha en 1000 och inte för gammalt. Vill fortfarande ha en smidig cykel.

Har du kollat på KTM 990Supderduke en helt underbar hoj som jag tycker har en bra mix mellan sport och fighter! Och vill du slanga så är den grym! (enligt andra)

Mvh Niklas

Lundberg skrev:
2639053 Har du kollat på KTM 990Supderduke en helt underbar hoj som jag tycker har en bra mix mellan sport och fighter! Och vill du slanga så är den grym! (enligt andra)

Mvh Niklas
helst inte över 70 :)

JOFA skrev:
2639047 Sitter här med snö på vägen och hojjen i vinterdvala på att byta från min GSX-R 750 -00 till en fighter. ( Och nej jag gör inte om min egen till fighter)

Om du inte nödvändigtvis vill köpa en färdigbygd fighter så funkar hojen som du har nu förmodligen riktigt bra som fighter. Jag har haft en sådan i originalutförande själv för några år sedan och det är en riktigt fin hoj. Du kan spara alla originalgrejer när du bygger om hojen så att du kan återställa den till originalskick och sälja den om du inte skulle vara nöjd. Eftersom grejerna passar även till GSX-R 1000 med största sannolikhet så kan du ju alltid byta till en sådan om du känner att det saknas kubik.

I stort sett alla japanska sporthojar från 2000 och framåt uppfyller de krav du ställer (lätt att wheela med och funka bra i kurvor) så det är mest en smaksak.

:yoparty :yoparty r1:a!!!!:yoparty :yoparty

om du ska ha en SF-hoj så kan du ju köpa en skrapad....

sedan tar det ju en timme att fighta den....

1: byta styr-krona 1500kr..

2.byta kopplingswire till en Honda cbx550....309kr...

3.bromsslangar 600kr....

4.styre 500kr....

5.ACerbis diamond lyse 500kr

6. sänk ner bak-dämparen så den blir låg bak!!

då kan du slanga upp den på kopplingen på 3:an:yoparty

så 3500kr så har du en SF-hoj..

sedan kan du ju sälja org.kåpor från den...alt. bygga om din nu-varande hoj...

sx-pojken skrev:
2639574 :yoparty :yoparty r1:a!!!!:yoparty :yoparty
6. sänk ner bak-dämparen så den blir låg bak!!

då kan du slanga upp den på kopplingen på 3:an:yoparty

Det är därför man ska köpa en gsxr1000. Den reser sig snällt på 4an utan en massa sänkningar eller drevningar!

don_tomazo skrev:
2639641 Det är därför man ska köpa en gsxr1000. Den reser sig snällt på 4an utan en massa sänkningar eller drevningar!

Jag har bara gått upp två kugg bak på min hoj och den tar man upp på fyran också med lite vilja...

Personligen skulle jag inte sänka hojen bak eftersom den blir trögre och långsammare att svänga med.

DR-Zätare skrev:
2639655 Jag har bara gått upp två kugg bak på min hoj och den tar man upp på fyran också med lite vilja...

Personligen skulle jag inte sänka hojen bak eftersom den blir trögre och långsammare att svänga med.

Fusk, mer upprätt sittställning samt omdrevning ;)

Nej att sänka hojen låter som en dum ide.

Gsx1000r eftersom R1 är slöare än den + lättare att växellådan rassar på den. En 954 bör man inte förstöra till fighter därför går den bort..Zx9r är för tung enligt mitt tycke.

Annars skulle jag rekomendera gsx750r också om du kan gå ner till 750cc

SÄNKA DEN BAK!!!!!!!!!!!!!!!!

Vilket dumt påhitt... Det ska man bara göra när man ska köra strippen. Det är ju inte lika snyggt eller bekvämt heller.

DR-Zätare skrev:
2639823 Ska jag ta det där som en pik? :)

Nja.. jag skulle aldrig förstöra en 954 men vissa gör ju det :) , visst inget fel med en 954 fighter men det finns så många andra hojar som ej är lika snygg som 954 i orginal utförande som man kan göra om :)

Grymt med svar! tack
vart ändå inte riktigt mycke klokare.
Kollade på ktm 990 superduke å måste jhu få säga att den är jhu riktigt tuff!
Nån som har nå bilder om lite omgjorda 990:is med tex fighter lykta mm?
finns det att importera billigare superdukes?
Hur är superduken att äga i försäkring, service mm?
Vad är roligare om man ska slanga och leka med hojjen v-twin eller rad 4:a?
Kom gärna med fler förslag! :tummenupp

Får man tipsa pm FZ-1 trots att den för närvarande spräcker din budget något. Kolla även "sista raden" dvs totalkostnaden. Svenskåld har en grymt bra premie.
Den behöver du inte heller dreva om. Maxvrid vid 8K.

JOFA skrev:
2639946
Hur är superduken att äga i försäkring, service mm?
Vad är roligare om man ska slanga och leka med hojjen v-twin eller rad 4:a?
Kom gärna med fler förslag! :tummenupp

Bilsport-MC har en hyfsad försäkring på SuperDuke om du inte bor i zon 1. Annars är försäkringen lika dyr som på sporthojar. Servicarna kostar väl ungefär lika mycket som på sporthojar i allmänhet.

Spelar ingen roll om du har twin eller radfyra i min mening, det är inte cylinderantalet eller motorkonfigurationen som avgör hur lätt en hoj är att wheela med. Balans och effektkurva är mycket viktigare. Den allmänna uppfattningen verkar vara att en twin är bättre att busa med men personligen har jag inte riktigt förstått det än efter att ha ägt både twinnar och radfyror.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman