Vad ska jag köpa för motorcykel?

gurkis skrev:
Finns en fin R1-00 på MC-NORR i luleå tel:0920-67760
Jag har ägt denna själv. Skött den som ett barn.

Tack för rådet. ska kolla upp den. Du har inga bilder eller har mc norr nån hemsida?

yonsson : Hehe jooo kanske det. skulle vara en kul moppe har jag hört.

yonsson skrev:
För att svara på frågan. Du ska köpa en Goldwing! :tummenupp

LOL...

Sisus brosas hoj kanske skulle passa dig!!! <---LÄNK

Nemen seriöst så blir jag mörkrädd bara jag tänker på försäkringen... men å andra sidan så kanske

1) Du är miljonär

2)Du har haft lätt MC i 20 år

3) Din pappa är chef på Folksam

4) Din mor är chef på IF

5) Du bor nånstans på nordpolen där man kan köra mc 1 dag om året och försäkringsföretaget vet om detta

6) Du köper en hoj UTAN motor :D

Vad det gäller köregenskapen och LÄTTKÖRNINGEN ska du INTE satsa på en 200kg hoj utan ska fundera lite mera på lägre klass så som har en lägre vikt men samtidigt har många hästar. Tänk på att det är i kurvan man njuter som mest av en hoj och det är där det mesta njutningen och kicken kommer ALLA KAN KÖRA FORT :7peta

Ja ja.. nu har jag sagt mitt... Hoppas ser dig på en SV650s istället :fyllisar

Pullver skrev:
Varför jag frågade om den reste sig lätt var för att en bekant sa att yamaha R cyklarna går fruktansvärt lätt upp mot för en gsx-r mm. han kallade dom för japp hojar.

Lite information här:
1.Detta är ett internetforum, folk från hela landet (ibland hela världen) läser det du skriver här.
2. Det är bara i Piteå man säger "jappa", övriga sverige säger "slanga" eller helt enkelt "åka på bakhjulet"
3. Samtliga hojar du pratar om kan kallas japp-hoj av den enkla anledningen att dom tillverkas i Japan
4. Det fanns en gån i tiden en motortillverkare som hett "JAP", dom motorcyklas som har en sån motor kan även benämnas som "Jap" hoj....

Du får hålla dig till "pite-fint" om du nödvändigtvis ska skriva på dialekt.

Det är en fördel om den INTE går upp på bakhjulet av sig självt. Det finns alltid sätt att ta upp den. Goldwing går köra på bakhjulet även den.

Jag tycker Hondan e snyggast, bäst å sitta på och här är den ganska ovanlig (iaf 954an). Skulle bli mitt val. Fast då har jag lite förkärlek till honda också ;)

tror alla nyare hojar duger. ni som säger att försäkringen blir jättedyr kanske inte inser att vi bor i djupaste skogarna i norrland där det är mindre vanligt att hojar stjäls. 1000kr halv är inte så farligt, helförsäkrat blir däremot så dyrt så att det inte är värt det. Om jag själv skulle köpa en literhoj skulle det nog bli gsxr1000, man blir ju lite kär i det första märket man har.

Eller så är det bara ett vanligt "wannabeviljakunnakörafetastesporthojenochskenförsäkradensombarafantrådfenomen"

Fakk. Jag bestämde mig redan igår för att INTE skriva i denna tråd.

Undrar bara hur du ska ha råd med sådana cyklar endast 1 1/2 år efter studenten? Du kanske vet nåt vi inte vet :7peta
Om det e pappas pengar så tycker jag att du ska köpa en av varje.
Förövrigt gör sådana trådar mig nervös inför säsongen :eek:

Edit: Att slanga krävs mer teknik och kunskap än hästkrafter :fakta

Last edited:
jiGGa skrev:
Undrar bara hur du ska ha råd med sådana cyklar endast 1 1/2 år efter studenten? Du kanske vet nåt vi inte vet :7peta
Om det e pappas pengar så tycker jag att du ska köpa en av varje.
Förövrigt gör sådana trådar mig nervös inför säsongen :eek:

Edit: Att slanga krävs mer teknik och kunskap än hästkrafter :fakta

det är ju bara ta ett lån. svårare än så är det ju inte

Det går att ha riktigt kul med en hoj modell mindre oxå..jag lovar...och en sak till...det går att åka på bakhjulet med dom oxå.
Köp en mindre hoj och lär dig köra på den.
Jag tror det är ett vinnande koncept.

Visst bra att köpa en mindre o lättre hoj att lära sig köra på, men hur kul är det att ta ett lån till en medelmåttlig hoj och känna att man för pengarna man lägger varje månad egentligen inte ville ha en sån utan en värre som kanske inte var så mkt dyrare... En r1 är inte så svårkörd om man bara kan behärska högerhanden lite.... (Jag hade en xs750 från -77 innan rettan o kan nästan säga att den var mer svårkörd med svajigt chassi och 260kg torrvikt) Ang förs. så behöver inte en trafik eller halvförsäkring vara så dyr.

Enkelt köp det som känns rätt för både förståndet o plånboken

hållundan skrev:
Eller så är det bara ett vanligt "wannabeviljakunnakörafetastesporthojenochskenförsäkradensombarafantrådfenomen"

Fakk. Jag bestämde mig redan igår för att INTE skriva i denna tråd.

LOL... det sa jag med... men kunde inte låta bli... och det blir värre och värre hela tiden.. :huvet

hehe villka inlägg.. förklarade jhu varför jag frågade om villken hoj som "slanga"
lättast. man törs jhu inte fråga nått snart. får jhu på hopp av dom flesta fast än jag förklarat mej.

Hur jag har råd är för att jag köpt mej en billig bil [Honda civic -93] och sålt min andra + att jag har fast jobb med bra betalt. Sen bor jag billigt när jag bor med flickan i en lägenhet som inte kostar mer än 4k i månaden mm. sen är man ekonomisk och sparar sej till det man vill ha så är det inga prob.

jiGGa : Hur har ni råd till era då? trode dom flesta gjorde som jag förutom då dom som lånar pengar.

GuW : Joo men han sa så och jag visste inte riktigt hur jag skulle formulera om det riktigt.

OlleR : Joo precis. Har också lite kärlek när det gäller honda men dock har det bara vart på bil sidan än förutom då fyrhjuling mm.

tycker de flesta surrar om att försäkring mm är dyrt men om jag ska tänka så så är det jhu ingen ide att skaffa hoj med tanke på att ingen är spec billig.

Den enda meningen var att få lite kunskap om dessa cyklar.
tråkigt att så många ska behöva bli så griniga trots mina förklaringar.
Tack för alla fina svar på mina frågor. ska defenitivt kolla cbr. verkar som en vettig hoj enligt er.

Pullver skrev:
jiGGa : Hur har ni råd till era då? trode dom flesta gjorde som jag förutom då dom som lånar pengar.
Ja men de flesta har jobbat några år. Det e inte många som e 20 och kör lagliga rettor eller blades. Önskar att jag hade råd när jag var i din ålder. Sedan måste du hålla med att den biten om slangning i ditt inlägg gjorde inte tråden speciellt seriös. I vilket fall som helst tycker jag att du ska köra båda(om du nu får det) för att avgöra vilken du ska köpa. Den som kittlar kistan bäst. Båda cyklarna e bra. :tummenupp

Fråga: Måste man inte vara 21 för tungt kort? :fakta

Låt han köpa vilken hoj han vill och kan ni inte hjälpa han så ge fan i att skriv, det här rör väl knappast er? Skaffa en hobby istället för att sitta här och gneta på folk :) (öh nu försa jag mig)

Jooo det ska jag göra. Jooo det är 21 men fyller det tidig sommar och hoppas att jag då ska ha kortet snabbt.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka